Warszawska Konferencja
Naukowo-Artystyczna Gitarzystów

I Warszawska Konferencja Naukowo-Artystyczna Gitarzystów
pt. „Gitara w Polsce na przestrzeni wieków – nowe konteksty i znaczenia”.

Celem konferencji jest poszerzenie stanu wiedzy w zakresie dostatecznie niezgłębianych lub w ogóle nieporuszanych wcześniej zagadnień związanych z wybranymi elementami polskiej twórczości gitarowej od renesansu do współczesności poprzez cykl wykładów, koncertów (m. in. polskie prawykonania) i spotkań. Zaproszeni goście to światowej klasy specjaliści w swojej dziedzinie, wybitni naukowcy, wykonawcy i twórcy. Na konferecji skorzysta całe środowisko wykładowców i nauczycieli gitary, mając szanse zapoznać się z najnowszymi badaniami, wydawnictwami oraz wysłuchać po raz pierwszy wielu wartościowych polskich kompozycji.

PLANOWANE WYKŁADY

* Wybrane kompozycje lutniowej Jakuba Polaka w transkrypcji na gitarę. Zagadnienia wykonawcze. – ad. dr Leszek Potasiński. Kompozycje Jakuba Polaka: Fantazje I i III, Gaillarde I i II, Bransle 6 de Saint Nicolas, Une jeune fillette, Eustache du Caurroy – Vingtneufiesme Fantasie a Trois, Diomedesa Cato – Favorito, oraz Wojciecha Długoraja – Finale, będą omówione na wykładzie i wykonane na koncercie po raz pierwszy w transkrypcji gitarowej Leszka Potasińskiego.
* "Którą nasi wojacy z Hiszpanii przynieśli…" – o gitarze i jej rodzajach w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku–mgr Wojciech Gurgul
Choć wzmianki o gitarze w Polsce pojawiają się już w wieku XVII, z właściwym pojawieniem się tego instrumentu na ziemiach polskich wiąże się dopiero okres rozbiorów i wojen napoleońskich. W niniejszej prelekcji przedstawione zostaną informacje dotyczące okoliczności zawitania gitary w jej różnych odmianach w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku. Zaproponowana zostanie periodyzacja popularności poszczególnych istniejących wówczas odmian gitary (angielska sześcio- i siedmiostrunowa/chórowa, hiszpańska pięcio- i sześciostrunowa), a także przybliżone zostaną najważniejsze z punktu widzenia tematu zabytki muzyczne oraz sylwetki najistotniejszych postaci związanych z poszczególnymi wariantami instrumentu.

* Frazowanie w wykonawstwie gitarowym na przykładzie wybranych dzieł polskiej literatury gitarowej – dr Tilman Hoppstock

* Dwa spojrzenia na historię gitary w Polsce - prof. dr hab. Wanda Palacz. Temat łączy dwa wątki historyczne dotyczące gitary.
Jeden to tradycja gitarowa oraz działalność gitarzystów na ziemiach polskich i miejsce gitary w życiu koncertowym po wojnie do czasów współczesnych oraz literatura gitarowa tworzona od XIX do XXI wieku. Drugi,to spojrzenie na wątek dydaktyczny przez analizę metod, literatury dydaktycznej i systemu szkolnictwa w Polsce.

PLANOWANE KONCERTY

* Recital Marka Pasiecznego
Koncert prezentujący nowe kompozycje wybitnego polskiego wykonawcy-kompozytora Marka Pasiecznego, w drugiej połowie planowane polskie prawykonanie dzieła pt. “EX NIHILO (NIHIL FIT) II  / FROM NOTHING (COMES NOTHING) II” (2020)
wersja rozszerzona na dwie gitary i orkiestrę gitarową (Marek Pasieczny, Mateusz Kowalski, orkiestra gitarowa studentów UMFC - audio i video rejestracja).
* Recital gitarowy Mateusza Kowalskiego – Polska muzyka czasów romantyzmu
W programie zapomniane dzieła wielkich mistrzów polskiej gitarystyki czasów Wielkiej Emigracji, z naciskiem na dzieła Marka Sokołowskiego, Feliksa Horeckiego, Stanisława Szczepanowskiego i Jana Nepomucena Bobrowicza.

* Recital gitarowy Leszka Potasińskiego – Polska arcydzieła literatury lutniowej w
             transkrypcji na gitarę.
             Kompozycje Jakuba Polaka, Eustachego de Caurroya, Diomedesa Cato oraz Wojciecha
             w nowych, autorskich, opartych na najbardziej aktualnych źródłach historycznych  
             opracowaniach.
 
*  Recital gitarowy Tilmana Hoppstocka.

ZAPROSZENI GOŚCIE

  • Marek Pasieczny

    Dr Marek Pasieczny (Ph.D, Mmus Perf., Mmus Comp., PGDip Perf., PGDip Comp., mgr) kompozytor, gitarzysta.

    Pasieczny posiada trzy tytuły magistra sztuki (Masters’s Degree) z uczelni: Royal Conservatoire of Scotland, Glasgow, Wielkla Brytania (kompozycja, wykonawstwo z wyróznieniem) oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego, Wrocław (wykonawstwo z wyróznieniem). W 2010 roku Pasieczny rozpoczął doktorat w Australii na Central Queensland University oraz The Sydney University Conservatorium of Music w zakresie wykonawstwa. W 2012 roku powrócił do Europy, otwierając doktorat z kompozycji na The University of Surrey, Londyn / Guildford, Wielka Brytania. W grudniu 2015 roku obronił doktorat na uczelni, gdzie również wykładał kompozycje i orkiestrację.

    Jako kompozytor i gitarzysta Pasieczny pojawia się regularnie na festiwalach w Europie (Polska, Francja, Niemcy, Holandia, Belgia, Czechy, Grecja, Turcja, Szwajcaria, Austria, Wielka Brytania, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Włochy), Azji (Chiny, Japonia), Rosji, Australii, Nowej Zelandii, Republice Południowej Afryki, Kanadzie i USA.
    Wykładowca, gościnne lekcje mistrzowskie / wykłady:

    University of Surrey, Londyn, Wielka Brytania, Leeds College of Music, Leeds, Wielka Brytania, RNCM – Royal Northern College of Music, Manchester, Wielka Brytania, BCU Royal Birmingham Conservatoire (City University), Birmingham, Wielka Brytania, Zürich University of The Arts, Szwajcaria, HEM-Genève University of Music, Geneva, Szwajcaria, UAA – University of Alaska, UAA Anchorage, Alaska, USA, California State University, Fullerton / Los Angeles, USA, University of Victoria, Victoria B.C., Kanada, Konserwatorium – The Central Conservatory of Music, Pekin, Chiny, The Shanghai Conservatory of Music, Szanghaj, Chiny, Hochschule fur Musik, Freiburg (Niemcy), Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy), Hochschule für Künste Bremen (Niemcy), Hans-Werner-Henze Musikschule Berlin (Niemcy).

    Conservatory: Koninklijk Conservatorium – Bruksela, Belgia, Sydney Conservatorium of Music – The University of Sydney, Australia, New Zealand School of Music, Victoria University, Wellington, Nowa Zelandia, Auckland University – Studio One Kenneth Myers Centre, Auckland, Nowa Zelandia, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Polska, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polska.

    Nagrania: Pasieczny pojawił się łącznie na 36 płytach. W roli kompozytora i wykonawcy: 14 płyt, singli, EP solowych, 5 płyt z muzyką kameralną, 3 płyty z orkiestrą kameralną i symfoniczną; dodatkowo ukazały się 4 płyty dedykowane w całości twórczości Pasiecznego, a na kolejnych 10 artysta pojawia się pośród innych kompozytorów.

    Współpraca: Pasieczny komponował dla oraz współpracował z takimi muzykami, jak: Pat Metheny (CD Upojenie), Anna Maria Jopek, Odair and Clarice Assad, David Russell, Roland Dyens, Carlo Domeniconi, LAGQ: Los Angeles Guitar Quartet, Ana Vidovic, Hilary Hahn, James Gourlay, Aaron Shorr, Andrew York, Pavel Steidl, Edoardo Catemario, Gabriel Bianco, Krzysztof Pelech, Michał Stanikowski, Andrzej Bauer, Vojin Kocic, Piotr Rojek, Duo Melis, Lulo Reinchard i wielu innych.

    Premiery w ważniejszych salach koncertowych, m.in.: Carnegie Hall, Nowy Jork, USA (2006, 2014), Royal Albert Hall, Londyn, Wielka Brytania (2004), Peabody Conservatory, Baltimore, USA (2012), Conservatoire National de Strasbourg, Sztrasburg, Francja (2011), He Luting Hall, Shanghai, China (2008), Canterbury Cathedral Quire, Canterbuty, Wielka Brytania (2014 z prof. Krzysztofem Pendereckim), BBC Scotland Pacific Quay, Glasgow, Szkocja (2007), Sala im. W. Lutosławskiego, Warszawa (2003, 2009, 2012, 2015) (Warszawa), St John’s Smith Square, Londyn, Wielka Brytania (2018), Yekaterinburg Philharmonic Hall, Yekaterinburg, Rosja (2017).

    Wydawnictwa: PWM (Polska), Les Productions D’Oz (Kanada), Lathkill Music (Wielka Brytania), HomaDream Inc., (Japonia), SLE (Wielka Brytania / RPA)

     

  • Tilman Hoppstock

    prof. dr Tilman Hoppstock, niemiecki gitarzysta urodzony w 1961 roku. Studiował grę na gitarze klasycznej oraz wiolonczeli w Darmstadt i Kolonii.
    Od 1978 bierze udział w regularnych trasach koncertowych po najważniejszych ośrodkach kulturalnych na całym świecie. Dotychczasowo jako solista wystąpił w większości istotnych miejsc na muzycznej mapie globu, od Paryża po Londyn, od Nowego Jorku po San Francisco, ale także w Berlinie, Jerozolimie, Atenach, Istambule, Tokyo, Bostonie, Singapurze, Casablance, Martinique i Mexico-City. Od 1982 do 1985 roku wykonał ponad 300 recitali w Europie i na innych kontynentach.

    Dodatkowo, Tilman Hoppstock brał udział w wielu koncertach, nagraniach radiowych, telewizyjnych oraz studyjnych z licznymi zespołami i wybitnymi artystami, jak Christoph Prégardien (tenor), Peter Wolf (wiolonczela), Rainer Zipperling (wiolonczela barokowa), Duo Gruber/Maklar, Rubio String Quartet, czy Alexis Weissenberg (fortepian). Łącznie nagrał ponad 20 płyt CD/LP, która zawsze spotykały się ze znakomitym odbiorem prasy branżowej. W 1999, Tilman Hoppstock w duecie z Christophem Prégardienem otrzymał nagrodę „Preis der Deutschen Schallplattenkritik” (2/99) za płytę „Songs of Love & Death” (SIGNUM X 95-00). W 1998 był artystą często prezentowanym przez Radio Hessen i Deutschlandfunk.
    Tilman Hoppstock, poza działalnością koncertową, jest znany jako wydawca ponad 50 pozycji z muzyką kameralną dla dzieci oraz z zaawansowanym repertuarem gitarowym – m. in. aranżacje na gitarę solo dzieł Frobergera, Couperina, Buxtehudego i Bacha. Jego wybitne znawstwo z dziedzinie muzyki dawnej zaowocowało publikacją uznanej przez krytyków pracy naukowej poświęconej dziełom lutniowym Jana Sebastian Bacha. Do dziś praca ta jest uważana za jedną z najważniejszych na świecie zgłębiających ten temat.

    Jego wartościowe wykłady i seminaria jak: "The art of fugue by Bach" - "Etudes and Preludes by Villa-Lobos" - "The music for guitar by Leo Brouwers" - "Different style of harpsichord music by Froberger, Buxtehude and Bach" - „The complete studies by Fernando Sor" od lat cieszą się ogromną popularnością na festiwalach gitarowych i konferencjach naukowych na całym świecie. Można je było usłyszeć między innym w Royal Academy of Music w Londynie, Manhattan School of Music w Nowym Jorku, Manhattan School of Music w Nowym Jorku, University of South California w Los Angeles. Od ponad 20 lat Tilman Hoppstock jest uznanym pracownikiem Akademii Muzycznej w Darmstadt – wykłada grę na gitarze klasycznej, kameralistykę, harmonię dla gitarzystów oraz kontrapunkt.

  • Wanda Palacz

    Wanda Palacz, prof. dr hab.

    Studia muzyczne w klasie gitary prof. Aliny Gruszki w Akademii Muzycznej w Katowicach ukończyła w 1984 r. z wyróżnieniem. W tym samym roku po otrzymaniu stypendium rządu hiszpańskiego wyjechała na studia podyplomowe do znanego profesora gitary Jose Tomasa w Conservatorio Superior de Musica w Alicante w Hiszpanii.

    Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Gitarowego w Łodzi i konkursu organizowanego przez Polskie Radio „Młodzi muzycy na estradzie i antenie”.

    Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Davida Russella, Roberto Aussela, Huberta Kapela, Ichiro Suzuki, Costasa Cotsiolisa oraz w Kursie muzyki dawnej w Madrycie u Javiera Hinojosy. Od 1987 r. wykłada w swojej macierzystej Akademii Muzycznej - obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Od września 2016 r. sprawuje również funkcję Prorektora ds. dydaktyki i nauki.

    Prowadzi działalność koncertową jako solistka i kameralistka z takimi wykonawcami jak: E. Mazur, H. Januszewska, G. Olkiewicz, A. Murat Renat, P. Puczek, A. Zmarzły.

    Dokonała szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych, wzięła m. in. udział w nagraniu monograficznej płyty z muzyką J. Świdra na gitarę. Jest zapraszana do prac jury krajowych i zagranicznych konkursów gitarowych m. in. w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Tychach, Krakowie i Alessandrii. Prowadzi kursy mistrzowskie i metodyczne.

    Studenci prof. Wandy Palacz odnoszą sukcesy na wielu konkursach gitarowych. Wśród nich jest znakomity wirtuoz gitary Marcin Dylla.

  • Wojciech Gurgul

    Wojciech Gurgul uczestnik Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie (dysertacja doktorska Rozwój polskiej literatury gitarowej w XX i z początkiem XXI wieku przygotowywana pod kierunkiem dr hab. Ewy Jabłczyńskiej oraz dr Anny Stachury-Bogusławskiej). Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie gitary Joanny Rudnickiej oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie gitary prof. Aliny Gruszki, ukończył także Kurs Edytorstwa Muzycznego w Krakowie (organizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Uniwersytet Jagielloński) oraz studia podyplomowe w zakresie administracji i zarządzania w oświacie w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.

    W latach 2014–2017 był redaktorem naczelnym kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata”, obecnie jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma. Jest trzykrotnym stypendystą programu „Białe plamy – muzyka i taniec” (edycje 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022), stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Kultura w sieci” (2020), autorem książek „30 lat Śląskiej Jesieni Gitarowej” (2016) i „Polskie druki muzyczne z udziałem gitary wydane w latach 1901–1939” (2022), redaktorem szeregu wydawnictw nutowych (m.in. pierwsze współczesne edycje utworów Stanisława Jezierskiego, Romualda Truskolaskiego i Otto Steinwendera w wydawnictwie Eufonium). Jego artykuły naukowe poświęcone muzyce gitarowej ukazywały się w czasopismach „Muzyka”, „Soundboard Scholar”, „Folk Art and Ethnology”, „Edukacja Muzyczna” oraz „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”. Jest twórcą Internetowego katalogu polskiej muzyki gitarowej XX i XXI wieku, dostępnego pod adresem www.nagitare.pl. Założyciel oraz w latach 2019–2021 prezes zarządu Stowarzyszenia Rozwoju Gitarystyki Polskiej. W centrum jego zainteresowań naukowych znajduje się historia polskiej gitarystyki.

    Prowadzi klasę gitary w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Mielcu, uczył także w szkołach w Zawierciu, Brzesku, Tuchowie i Bobowej. Zasiadał jako juror w konkursach gitarowych m.in. w Tczewie (2015, 2016), Sopocie (2018) i Redzie (2022). Był pomysłodawcą i organizatorem Tuchowskich Kameraliów Gitarowych (2017, 2018, 2019). Opublikowane przez wydawnictwo Seis Cordas, a przygotowane wraz z żoną Alicją Kawą, serie dydaktycznych publikacji nutowych zatytułowanych Ronda na gitarę oraz Wariacje na gitarę dwukrotnie zostały pozytywnie zaopiniowane przez Centrum Edukacji Artystycznej.

    Jako członek Śląskiego Oktetu Gitarowego w latach 2015–2020 koncertował w Polsce, Czechach, Serbii, Austrii i na Słowacji. Współtworzy duet wokalno-gitarowy Palabras Duo (z mezzosoopranistką Jadwigą Huber) oraz duet gitarowy wraz z Alicją Kawą. Prawykonał utwory m.in. Jana Edmunda Jurkowskiego, Jerzego Bauera, Petera Scartabello, Jana Kasprzyka, Franciszka Wieczorka i Piotra Senkowskiego, zaś swoje kompozycje dedykowali mu Andrzej Henryk Bączyk oraz Michał Lazar.

  • Mateusz Kowalski

    Mateusz Kowalski okrzyknięty przez Classical Guitar Magazine mianem muzyka „spektakularnego”, a jego interpretacje „zapierającymi dech w piersiach”, Mateusz Kowalski jest jedną ze wschodzących gwiazd światowej sceny gitarowej. Posiadając w swoim repertuarze utwory z różnych epok - od renesansu po kompozycje współczesne - interpretuje je zgodnie z zasadami wykonawczymi czasów, z których pochodzą. Za cel stawia sobie budowanie ciekawych, przekonujących i nierzadko zaskakujących kreacji muzycznych, będących dla słuchaczy interesującą, wywierającą na nich wpływ opowieścią.

    Jako  koncertujący  artysta ma na swoim  koncie  występy w jednych z najsłynniejszych  sal  na świecie.  W wieku  23 lat  zadebiutował w wiedeńskim  Musikverein  oraz w Shanghai Grand Theatre. W roku  2019  wykonał słynne  Concierto  de Aranjuez  z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie.  Występował z recitalami  w Nowym Jorku, Los Angeles, Paryżu,  Budapeszcie, Londynie, a łącznie można go było usłyszeć w ponad 20 krajach na całym świecie. 

    Duży wpływ na rozwój jego kariery miały konkursy na których zwyciężył. Obok pierwszego miejsca i nagrody publiczności w Antony (Paryż, Francja), najważniejszym z nich pozostaje konkurs będący zwieńczeniem drugiej edycji programu EuroStrings, którego Mateusz był członkiem. 2nd EuroStrings International Competition, który w 2019 roku odbył się w Londynie, jest jedynym europejskim konkursem dostępnym tylko dla zwycięzców konkursów należących do platformy (17 konkursów). Byli oni reprezentantami 12 krajów całego świata. Częścią nagrody jest międzynarodowa trasa koncertowa po Europie, Stanach Zjednoczonych i krajach azjatyckich.

    We wrześniu 2019 roku miała miejsce premiera debiutanckiej płyty Mateusz Kowalski Classical Guitarist. Została wydana przez CD Accord, a dystrybuowana przez NAXOS. Pierwsza płyta to zbiór ważnych dla artysty utworów. W programie znalazły się kompozycje Bacha, Giulianiego, Tárregi, Barriosa, Piazzolli, Ponce'a oraz premierowo Assad’a i Schuberta (nowe opracowanie).

    Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie (dyplom z wyróżnieniem). Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko (dyplom z wyróżnieniem). Za wybitne osiągnięcia został odznaczony medalem Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił także podczas licznych kursów i lekcji mistrzowskich prowadzonych przez takich wybitnych muzyków, jak Sérgio Assad, Oscar Ghiglia, Zoran Dukić, Alvaro Pierri, Łukasz Kuropaczewski i Paul O’Dette.

    Mateusz nie ogranicza się tylko do koncertowania. W roli pedagoga sprawdził się już wielokrotnie udzielając lekcji mistrzowskich między innymi na festiwalach w Szeged (Węgry), w Rust (Austria) oraz w Qingdao (Chiny). Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

    Mateusz Kowalski jest stypen­dystą Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (Nagroda Pro Arte), Prezydenta Miasta Koszalina oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (pro­gram „Młoda Polska”).

  • Leszek Potasiński

    ad. dr Leszek Potasiński jest absolwentem P.S.M. II st. im. F. Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie gitary Ryszarda Bałauszko i Marcina Zalewskiego, oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie - obecnie UMFC (dyplom z wyróżnieniem), w klasie Marcina Zalewskiego. Ukończył również Studium Pedagogiczne w Instytucie Pedagogiki Muzycznej przy Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Studium Podyplomowe w klasie gitary Jose Luisa Rodrigo w Królewskim Wyższym Konserwatorium Królewskim w Madrycie. Rozwijał swe umiejętności na licznych kursach mistrzowskich u Roberto Aussella, Jorge Cardoso, Xaviera Hinojosy, Jose Miguela Moreno, Davida Russella i innych mistrzów na Międzynarodowym Festiwalu i Seminarium Gitarowym w Esztergom (Węgry), na Uniwersyteckim Międzynarodowym Kursie Muzyki Hiszpańskiej w Santiago de Compostela, na Międzynarodowym Kursie im. Manuela de Falli w Granadzie oraz na wielu innych kursach.

    Jest laureatem wielu nagród na konkursach i festiwalach gitarowych, m.in.: I miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Wykonawczym Gitary Klasycznej w Łodzi (1979), I miejsce na Konkursie Gitarowym Interpretacji Muzyki Hiszpańskiej w Warszawie (1985), nagroda im. Jose Miguel Ruiz Morales „dla najlepszego studenta klasy gitary” na Uniwersyteckim Kursie Muzyki Hiszpańskiej w Santiago de Compostela w Hiszpanii (1985), „Prix d’Honneur de la Ville” na Festiwalu „Guitares en Saubestre” w Arthez-de-Bearn we Francji (1988), nagroda plebiscytu „Gitarowy Top” magazynu „Gitara i Bas” w dziedzinie gitary flamenco (1993).

    Działalność koncertową rozpoczął w roku 1980. Występował z recitalami solo oraz jako kameralista w prestiżowych salach koncertowych w Polsce, Austrii, Bułgarii, Francji, Grecji, Hiszpanii, w Niemczech, na Słowacji, w Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech i we Włoszech, prezentując swą sztukę na Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach, Warszawskim Festiwalu Gitarowym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej w Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Gitarowym im. Czesława Droździewicza w Krynicy Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, Międzynarodowych Warsztatach Gitarowych w Lanckoronie, Guitares en Saubestre en Bearn w Arthez-de-Bearn (Francja), Festival Toyoko Yamashita w Berlinie, Festival Internacional de Guitarra Villa de Ingenio (Gran Canaria), Festival Internacional de Guitarra de Zarautz (Hiszpania), Guitares en Alsace (Francja), International Guitar Festival „Cithara Aediculae”w Nitrze (Słowacja), International Guitar Festival Fribourg (Szwajcaria), Volos International Guitar Festival  (Grecja), Meister der Kammermusik w Neu-Ulm i Niederrhein Musikfestival w Schloss Dyck (Niemcy) i na wielu innych wydarzeniach muzycznych.

    Jako kameralista współtworzył zespoły: Trio Voyage z Anette Maiburg (flet) i Włodzimierzem Gulą (kontrabas), Solo Tres z Beatriz Blanco (śpiew, cuatro) i Markiem Walawenderem (gitara), kwartet z udziałem Doroty Szczepańskiej (sopran), Tomasza Srahla (wiolonczela) i Mirosława Feldgebla (fortepian), trio gitarowe z Andrzejem Olewińskim i Aleksandrem Wilgosem oraz duety z Jadwigą Kotnowską (flet), Moniką Raczyńską (klawesyn), Andrzejem Mokrym (gitara), Markiem Walawenderem (gitara), Ryszardem Bałauszko (gitara), Marcinem Olakiem (gitara jazzowa). Współpracował też z wieloma innymi wybitnymi artystami, m. in. z Edytą Geppert (śpiew), Łucją Prus (śpiew), Ewą Małas-Godlewską (sopran), Jadwigą Teresą Stępień (mezzosopran), Jorge Cardoso (gitara), Jose Torresem (instrumenty perkusyjne).

    Do najważniejszych pozycji w jego dyskografii zaliczyć można płytę solową „Ethnic Inspirations” (Musicon), oraz nagrania z Trio Voyage: „La Fiesta” (Żuk Records) oraz „Brasilasia” (Trio Voyage). Brał udział w nagraniach radiowych, telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m. in. „Kolejność uczuć”, „Pan Tadeusz”, „Imagine”).

    Od 1982 roku prowadzi działalność dydaktyczną dając wykłady i lekcje mistrzowskie na krajowych i międzynarodowych kursach gitarowych i sesjach naukowych, oraz warsztaty metodyczne dla nauczycieli. Jest jurorem wielu konkursów gitarowych. Od wielu lat prowadzi klasę gitary w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od roku 2013 był wykładowcą, a od 2018 jest adiunktem UMFC. W roku 2018 uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki. Wielu jego uczniów i studentów zdobywało nagrody na konkursach gitarowych, a obecnie rozwijają działalność koncertową. Za pracę dydaktyczną został uhonorowany nagrodami Dyrektorów Szkół Muzycznych w Warszawie i w Płocku oraz Nagrodą Indywidualną I stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.