Kierunki i specjalności

Studia pierwszego stopnia

Kierunek: Reżyseria dźwięku

studia licencjackie, stacjonarne, 3-letnie

Na kierunku Reżyseria Dźwięku prowadzone jest kształcenie reżyserów dźwięku na studiach dziennych, dwustopniowych. 
Stopień pierwszy – licencjacki – trwa 3 lata (6 semestrów) i jest stopniem unitarnym, tzn. nie wyróżnia specjalności. Na stopniu licencjackim kształci się umiejętności w zakresie podstaw realizacji nagrań muzycznych (muzyki klasycznej i rozrywkowej) oraz podstaw realizacji dźwięku filmowego. Kształcenie to uzupełnione jest niezbędną wiedzą wybranych dziedzin m.in. akustyki, elektroniki, elektroakustyki. Rozwijane są umiejętności w zakresie kształcenia słuchu czytania partytur, prowadzone są ćwiczenia m.in. z solfeżu barwy, montażu dźwięku. Etap ten kończy się egzaminem licencjackim, który składa się z prezentacji samodzielnie wykonanych prac artystycznych i autoreferatu na temat jednej z wybranych realizacji. Od kandydatów wymaga się świadectwa maturalnego z oceną z matematyki albo z fizyki lub informatyki (wyboru przedmiotu dokonuje kandydat). Zaleca się poziom rozszerzony egzaminu maturalnego z przedmiotów powyżej wymienionych.

Sprawdziany
•    kształcenie słuchu i harmonia – sprawdziany: pisemne i ustne
•    gra na instrumencie
•    wiedza o mediach – sprawdzian pisemny
•    wiadomości matematyczno-fizyczne – sprawdzian pisemny i ustny (dla kandydatów z maturą sprzed roku 2006)
•    sprawdzian kierunkowy – ustny
•    badanie audiometryczne – przed sprawdzianami kandydaci są zobowiązani wykonać audiometryczne badanie słuchu, przeprowadzone w Katedrze Akustyki Muzycznej i Multimediów UMFC.

Zakres materiału
•    kształcenie słuchu i harmonia:
-    pisemny z kształcenia słuchu — dyktando pamięciowe, dyktando 3-głosowe, dyktando harmoniczne; korekta błędów w tekście muzycznym
-    pisemny z harmonii — harmonizowanie melodii
-    ustne z kształcenia słuchu i harmonii — czytanie nut głosem, określanie rodzajów akordów i połączeń harmonicznych, granie kadencji, progresji i modulacji
•    gra na instrumencie – zaprezentowanie przygotowanego programu (trzy dowolne utwory, najlepiej różne stylistycznie) na wybranym instrumencie (uzgodnionym z Dziekanatem). Oceniana jest muzykalność kandydata, a nie wirtuozeria w grze na instrumencie
•    wiedza o mediach (pisemny) — do wyboru jeden z kilku tematów dotyczących wiedzy 
na temat twórczości muzycznej, filmowej, teatralnej, telewizyjnej, radiowej, nagrań muzycznych, historii kultury
•    sprawdzian kierunkowy — obejmuje sprawdzenie przydatności kandydata do studiów 
na kierunku reżysera dźwięku, wyobraźni dźwiękowej, wrażliwości na barwę dźwięku oraz ogólnej wiedzy o kulturze i mediach
•    wiadomości matematyczno-fizyczne — dla kandydatów z maturą sprzed roku 2006:
-    część matematyczna — trygonometria, badanie własności funkcji i określanie dziedziny, układy równań i nierówności, równania trygonometryczne, rachunek prawdopodobieństwa, pisemny — 3 do 4 zadań,
-    część fizyczna — jednostki fizyczne, mechanika, optyka, akustyka, elektryczność,
pisemny — 2 do 3 zadań,
•    badanie audiometryczne – zapisy w sekretariacie Wydziału Reżyserii Dźwięku 
— tel. (0–22) 278 92 83. Badanie jest bezpłatne.

Dokumenty dodatkowe
•    Nuty (ew. kserokopie) partii fortepianowych na egzamin z instrumentu (dotyczy kandydatów grających na instrumencie z towarzyszeniem fortepianu), jeśli kandydat nie ma własnego akompaniatora i chciałby skorzystać z akompaniatora UMFC – należy dostarczyć do dziekanatu wydziału do dnia 03.06.2021 r. 
•    Badanie audiometryczne słuchu należy wykonać w UMFC (informacje i zapisy – Wydział Reżyserii Dźwięku UMFC tel. 22/278 92 83, badanie jest bezpłatne) – terminy badań podane są na stronie uczelni.

Szczegółowe zasady obliczania ostatecznego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym na studia I stopnia na kierunku reżyseria dźwięku.

Oceny sprawdzianów dokonywane są w skali 25-punktowej. 
Końcowa ocena jest sumą:
a.    oceny uzyskanej ze Sprawdzianu kierunkowego pomnożonej przez 3
b.    oceny z pisemnego Sprawdzianu z wiedzy o mediach pomnożonej przez 0,8
c.    oceny ze Sprawdzianu z kształcenia słuchu i harmonii 
d.    oceny ze Sprawdzianu z gry na wybranym instrumencie
e.    wyniku egzaminu maturalnego z fizyki lub matematyki lub informatyki (przeliczonego na skalę 25-punktową) lub oceny ze Sprawdzianu z wiadomości fizyczno-matematycznych
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać wynosi 170.

Kandydat zostaje zakwalifikowany jeśli przystąpił do wszystkich sprawdzianów i otrzymał:
•    co najmniej 18 punktów jako ocenę ze sprawdzianu kierunkowego
•    co najmniej 12 punktów z każdego z pozostałych sprawdzianów (z wyjątkiem pisemnego Sprawdzianu z wiedzy o mediach)

Wyniki badania audiometrycznego mają charakter pomocniczy podczas Sprawdzianu kierunkowego.

Szczegółowe zasady obliczania wyniku:

W = 3K + I + SH + M + 0.8P
gdzie:
K     - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu kierunkowego (wymagane minimum 18 pkt.)
I      - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z gry na wybranym instrumencie (min. 12 pkt.)
SH   - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z kształcenia słuchu i harmonii (min. 12 pkt.),   
         przy czym SH  = 0,5(S+H), gdzie: 
    S - średnia arytmetyczna ocen sprawdzianu z kształcenia słuchu części pisemnej i ustnej
    H - średnia arytmetyczna ocen sprawdzianu z harmonii     części pisemnej i ustnej
P     - liczba punktów uzyskanych z pisemnego Sprawdzianu z wiedzy o mediach
M    - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z wiadomości fizyczno-matematycznych albo liczba punktów uzyskanych z przeliczenia wyników pisemnego egzaminu maturalnego z matematyki lub fizyki lub informatyki na skalę 25-punktową wg podanej niżej zasady

     M = 0,18Mp + 0,7(Mr)0,5           (min. 12 pkt.)

gdzie:
Mr - Liczba punktów procentowych uzyskanych na egzaminie maturalnym z fizyki lub matematyki 

 

Studia drugiego stopnia

Kierunek: Reżyseria Dźwięku

Specjalności: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji, reżyseria dźwięku w multimediach, reżyseria muzyczna
studia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie

Na kierunku Reżyseria Dźwięku prowadzone są studiach stacjonarne, dwustopniowe.
Stopień drugi – magisterski – trwa 2 lata (4 semestry). Kandydaci mają do wyboru jedną z trzech specjalności: reżyserię muzyczną, reżyserię dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyserię dźwięku w multimediach. Kandydat może aplikować na więcej niż jedną specjalność. Powinien jednak wskazać preferowaną specjalność. Na specjalności reżyseria muzyczna kształci się umiejętność dokonywania nagrań muzycznych zarówno „live”, jak i nagrań studyjnych (muzyki klasycznej, jazzowej i tzw. rozrywkowej). Na specjalności reżyserii dźwięku w filmie kształci się umiejętności kreowania warstwy dźwiękowej filmu. Na specjalności reżyseria dźwięku w multimediach kształci się umiejętności kreowania dźwięku dla form audiowizualnych i tzw. sound design’u (ogólnie rozumianej kreacji dźwięku). Kształcenie na wszystkich specjalnościach uzupełnione jest wiedzą humanistyczną, głównie z zakresu estetyki: sztuki, muzyki, filmu i fonografii. Etap kończy się egzaminem magisterskim, na który składa się: prezentacja pracy artystycznej stosownie do specjalności oraz pisemna praca magisterska.

Rekrutacja na wszystkie specjalności realizowana jest w dwóch etapach: 

•    pierwszy etap obejmuje sprawdzian z kształcenia słuchu z elementami harmonii, akustyki, wiedzy z zakresu fonografii w tym reżyserii dźwięku w filmie i telewizji
•    drugi etap stanowi rozmowa kwalifikacyjna 
Zakres materiału sprawdzianu pierwszego etapu dla wszystkich specjalności obejmuje:

•    Sprawdzenie predyspozycji i umiejętności słuchowych, w tym czytanie nut, realizacja ćwiczeń rytmicznych, rozpoznawanie współbrzmień, w tym trójdźwięków w przewrotach i dominanty septymowej, rozpoznawanie akordów dur, moll, zmniejszonych i zwiększonych, sprawdzenie predyspozycji pamięci muzycznej; 
•    zagadnienia z akustyki i elektroakustyki:
-    Właściwości akustyczne źródeł dźwięku, rodzaje fal akustycznych, właściwości pola akustycznego, zjawiska falowe
-    Cechy fizyczne dźwięku
-    Właściwości sygnałów akustycznych w dziedzinach czasu i częstotliwości
-    Akustyka pomieszczeń: parametry akustyczne, sposoby kształtowania akustyki wnętrz, właściwości akustyczne pomieszczeń studyjnych, teatrów słownych, sal koncertowych
-    Wysokość, głośność i barwa: zależność od cech fizycznych dźwięku
-    Lokalizacja dźwięku w przestrzeni otaczającej słuchacza
-    Zjawisko maskowania dźwięku
-    Właściwości akustyczne dźwięku instrumentów muzycznych
-    Mikrofony, głośniki, słuchawki: budowa i zasady działania
-    Parametry urządzeń elektroakustycznych
-    Systemy dźwiękowe: monofonia, stereofonia, systemy dookolne
-    Wzmacniacze, stoły mikserskie, tłumiki, korektory, kompresory: funkcje i parametry
    Cyfrowe przetwarzanie i zapis sygnałów fonicznych: metody i zastosowania
•    zagadnienia warsztatowe dotyczące realizacji nagrań dźwiękowych
 

Specjalność: reżyseria muzyczna

Sprawdziany
•    sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
•    rozmowa kwalifikacyjna

Zakres materiału
•    sprawdzian z kształcenia słuchu z elementami harmonii, akustyki, wiedzy z zakresu fonografii w tym reżyserii dźwięku w filmie i telewizji, sprawdzenie predyspozycji i umiejętności słuchowych, w tym czytanie nut, realizacja ćwiczeń rytmicznych, rozpoznawanie współbrzmień, w tym trójdźwięków w przewrotach i dominanty septymowej, rozpoznawanie akordów dur, moll, zmniejszonych i zwiększonych, sprawdzenie predyspozycji pamięci muzycznej; zagadnienia z akustyki i elektroakustyki; zagadnienia warsztatowe dotyczące realizacji nagrań dźwiękowych;
•    rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii muzycznej, w trakcie której kandydat przeprowadza analizę słuchową nagrania muzycznego przygotowanego przez komisję oraz prezentuje samodzielnie zrealizowane prace: nagrania muzyczne. 
Nagrania muzyczne (w liczbie 3) powinny być przedstawione na nośniku CD, w formacie bez stratnej kompresji danych w postaci plików wave. 

Dokumenty dodatkowe – nie wymagane

Specjalność: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji

Sprawdziany
•    sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
•    rozmowa kwalifikacyjna 

Zakres materiału
•    sprawdzian z kształcenia słuchu z elementami harmonii, akustyki, wiedzy z zakresu fonografii w tym reżyserii dźwięku w filmie i telewizji, sprawdzenie predyspozycji i umiejętności słuchowych, w tym czytanie nut, realizacja ćwiczeń rytmicznych, rozpoznawanie współbrzmień, w tym trójdźwięków w przewrotach i dominanty septymowej, rozpoznawanie akordów dur, moll, zmniejszonych i zwiększonych, sprawdzenie predyspozycji pamięci muzycznej; zagadnienia z akustyki i elektroakustyki; zagadnienia warsztatowe dotyczące realizacji nagrań dźwiękowych
•    rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii dźwięku w filmie i telewizji, w trakcie której kandydat prezentuje samodzielnie zrealizowane prace: udźwiękowione filmy.
Prace filmowe (co najmniej dwie) powinny być przedstawione w postaci plików audio stereo lub LCR i synchronicznych z nimi plików video w formacie QuickTime dvPAL oraz w postaci otwartej sesji Pro Tools stereo lub LCR; jedną z prezentowanych prac powinien być fragment (około 5-minutowy) filmu fabularnego z warstwą dialogów (który nie musi ale może zawierać warstwę dźwiękową zrealizowaną w oparciu o postsynchrony: zarówno dialogi jak i efekty).

Dokumenty dodatkowe – nie wymagane

Specjalność: reżyseria dźwięku w multimediach

Sprawdziany
•    sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
•    rozmowa kwalifikacyjna 

Zakres materiału
•    sprawdzian z kształcenia słuchu z elementami harmonii, akustyki, wiedzy z zakresu fonografii w tym reżyserii dźwięku w filmie i telewizji, sprawdzenie predyspozycji i umiejętności słuchowych, w tym czytanie nut, realizacja ćwiczeń rytmicznych, rozpoznawanie współbrzmień, w tym trójdźwięków w przewrotach i dominanty septymowej, rozpoznawanie akordów dur, moll, zmniejszonych i zwiększonych, sprawdzenie predyspozycji pamięci muzycznej; zagadnienia z akustyki i elektroakustyki; zagadnienia warsztatowe dotyczące realizacji nagrań dźwiękowych
•    rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii dźwięku w formach audiowizualnych, w trakcie której kandydat przedstawia dźwięk do:
1.    artystycznej formy audiowizualnej (np. film animowany, film eksperymentalny, etiuda filmowa, video-art, instalacja przestrzeni architektonicznej lub innej przestrzeni publicznej). Praca powinna zawierać dźwiękowe elementy kreacyjne,
2.    fragmentu dialogowego filmu fabularnego.
Obie prace powinny być przedstawione w postaci plików audio stereo lub LCR i synchronicznych z nimi plików video w formacie QuickTime dvPAL oraz w postaci otwartej sesji Pro Tools stereo lub LCR.

Dokumenty dodatkowe – nie wymagane

Szczegółowe zasady obliczania ostatecznego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym na studia II stopnia na kierunku reżyseria dźwięku na wszystkie specjalności. Oceny sprawdzianów dokonywane są w skali 25-punktowej.
Końcowa ocena jest sumą:
1.    oceny uzyskanej z Rozmowy kwalifikacyjnej pomnożonej przez 2
2.    oceny ze Sprawdzianu z kształcenia słuchu z elementami harmonii, akustyki, wiedzy z zakresu fonografii w tym reżyserii dźwięku w filmie i telewizji
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać wynosi 75.
Kandydat zostaje zakwalifikowany, jeśli przystąpił do wszystkich sprawdzianów i otrzymał z każdego sprawdzianu co najmniej 12 punktów.

Kandydaci na studia drugiego stopnia w specjalnościach: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyseria muzyczna, mają możliwość wyboru poszerzenia programu studiów o przedmioty multimedialne, który realizowany jest w oparciu o odrębnie skonstruowane programy studiów. Kwalifikacja odbywa się na podstawie złożenia deklaracji przez kandydata.
 

Przedmioty multimedialne w roku akademickim 2021/2022

Od roku akademickiego 2018/2019 uległ zmianie wypracowany w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej program i organizacja rozszerzania studiów o przedmioty multimedialne. Zmiany te miały na celu niezbędne unowocześnienie oraz dostosowanie treści i form kształcenia do potrzeb studentów i możliwości uczelni. Wybrane przedmioty z zakresu multimediów udostępniane są w ogólnouczelnianym katalogu przedmiotów fakultatywnych dla studentów wszystkich kierunków. Międzyuczelniana Specjalność Multimedialna prowadzona była przez Wydział Reżyserii Dźwięku w ramach projektu współfinansowanego w latach 2010-2013 przez Program Operacyjny Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.