Employees

prof. dr hab.

Ryszard Borowski

jazz flute

 

W 1978 roku ukoń­czył z bar­dzo dobrym wyni­kiem war­szaw­ską Akademię Muzyczną w kla­sie fle­tu. Już przez cały okres stu­diów (1974–78) grał w roz­ma­itych muzycz­nych zespo­łach teatral­nych, współ­pra­co­wał z estra­dą kame­ral­ną F.N., brał udział w nagra­niach radio­wych, a przez cały sezon 77 – 78 pra­co­wał w orkie­strze Filharmonii Narodowej.

W 1977 roku wziął udział w ogól­no­pol­skim kon­kur­sie na utwór dla radio­wej orkie­stry „Studio-S1” i zdo­był na nim dru­gą nagro­dę (pierw­szej nie przy­zna­no). Od tego też cza­su datu­je się bliż­sza współ­pra­ca z big ban­dem „Studio S1” pro­wa­dzo­nym przez Andrzeja Trzaskowskiego.

Różnorodne zain­te­re­so­wa­nia muzycz­ne R.B., któ­re już pod­czas stu­diów „szły dwu­to­ro­wo”, sku­pia­ją się wokół dwóch zupeł­nie róż­nych kie­run­ków, jaki­mi są muzy­ka daw­na i jazz, i po ukoń­cze­niu stu­diów znaj­du­ją odbi­cie w pra­cy zawo­do­wej. R.B. gra w zespo­łach muzy­ki daw­nej (przede wszyst­kim w zespo­le Ars Nova), spe­cja­li­zu­jąc się w grze na kopiach daw­nych instru­men­tów dętych, a jed­no­cze­śnie pisze „jaz­zu­ją­ce” aran­ża­cje dla potrzeb radia, tele­wi­zji i teatru.

W zakre­sie muzy­ki daw­nej współ­pra­co­wał z taki­mi zespo­ła­mi, jak „Ars Nova”, Collegio Antico”, „Lege Artis”, „Ars Antiqua”, „Dekameron”, „Bornus Consort”, „Camerata Cracovia”, „Dancerye”, „Concerto Polacco”. Prowadził zało­żo­ny przez sie­bie Warszawski Zespół Barokowy i kil­ka lat pra­co­wał w orkie­strze Warszawskiej Operze Kameralnej jako eta­to­wy muzyk.

Jako sak­so­fo­ni­sta i fle­ci­sta współ­pra­cu­je z wie­lo­ma war­szaw­ski­mi teatra­mi, np. od sezo­nu 2004/2005 z teatrem muzycz­nym „Roma” i „Syrena”.

Jako kie­row­nik muzycz­ny, aran­żer, kom­po­zy­tor i dyry­gent brał udział w spek­ta­klach teatru „Rampa”: „Chopin w USA”, „Paulo Conte”, był kie­row­ni­kiem muzycz­nym obu tych przed­sta­wień; napi­sał też muzy­kę do spek­ta­klu ”Jakby far­sa” M.V.Llosy wysta­wio­ne­go przez teatr im.J.Kochanowskiego w Opolu.

W sezo­nach 2002/3,  2003/4, 2004/5, 2005/6, 2006/7 pro­wa­dził orkie­strę w musi­ca­lu „Chicago”.

R.B. bli­sko dwa lata spę­dził na ame­ry­kań­skich stat­kach tury­stycz­nych gra­jąc w zespo­łach roz­ryw­ko­wych. Od 1986 roku aż do roz­wią­za­nia zespo­łu w 1991 roku pra­co­wał, począt­ko­wo jako instru­men­ta­li­sta i aran­żer, póź­niej tak­że jako kom­po­zy­tor i dyry­gent, w orkie­strze Polskiego Radia i Telewizji „Studio S‑1”. Lata pra­cy w radio zaowo­co­wa­ły wie­lo­ma kom­po­zy­cja­mi i aran­ża­cja­mi pisa­ny­mi spe­cjal­nie dla tej orkie­stry i nagry­wa­ny­mi dla potrzeb radia i tele­wi­zji. W efek­cie w biblio­te­ce radio­wej znaj­du­je się oko­ło stu par­ty­tur sygno­wa­nych nazwi­skiem R.Borowskiego. Do waż­niej­szych pozy­cji powsta­łych w tym cza­sie zali­czyć moż­na powsta­łe dla potrzeb tele­wi­zji i aran­żo­wa­ne w cało­ści przez RB. reci­ta­le aktor­skie Krystyny Tkacz i Ewy Złotowskiej.

 Jedną z ulu­bio­nych form aktyw­no­ści R.Borowskiego jest pra­ca z big ban­da­mi, zapo­cząt­ko­wa­na z pro­fe­sjo­nal­ną orkie­strą radio­wą Studio S‑1. R.Borowski pro­wa­dził póź­niej (prze 20 lat) szkol­ny big band Wydziału Jazzu Zespołu Szkół Muzycznych, oraz dru­gą jego wer­sję, „Młodzieżowy Big band Radia Jazz”. Za nie­wąt­pli­we suk­ce­sy tego zespo­łu nale­ży uznać dwie wyda­ne pły­ty. Jedna zawie­ra utwo­ry nagra­ne pod­czas wystę­pu w war­szaw­skiej Sali Kongresowej pod­czas Warsaw Sumer Jazz Days, dru­ga zawie­ra stan­dar­dy i była spon­so­ro­wa­na przez fir­mę „Ericsson”.

Te mło­dzie­żo­we big ban­dy (co roku mają­ce inny nie­co skład) gra­ły tak­że kon­cer­ty, a do naj­cie­kaw­szych moż­na zali­czyć kon­cert trans­mi­to­wa­ny przez radio z utwo­ra­mi i udzia­łem Zbigniewa Namysłowskiego. Sukcesem było też „Art. Jazz Requiem” napi­sa­ne wraz z Markiem Toporowskim i wyko­na­ne wraz z chó­rem „Sine Nomine” na kon­cer­tach w war­szaw­skim Muzeum Narodowym.

W 2002 roku pismo Jazz Forum wyda­ło pły­tę zespo­łu „Mizrah”, któ­ry to zespół stwo­rzo­ny został przez czte­rech absol­wen­tów Wydziału Jazzu (Szkoły Muzycznej przy ul. Bednarskiej) i R.Borowskiego.

W 1993 roku R.Borowski dyry­go­wał orkie­strą Filharmonii Kieleckiej, pro­wa­dząc zor­kie­stro­wa­ny przez sie­bie „Koncert Fortepianowy” Włodzimierza Pawlika. Do dziś chęt­nie pisze i opra­co­wu­je utwo­ry w „jaz­zu­ją­cym” sty­lu dla soli­stów i zespo­łów kla­sycz­nych. Jako kom­po­zy­tor, aran­żer i instru­men­ta­li­sta współ­pra­co­wał bli­sko z kwar­te­ta­mi: Prima Vista, Arundo.

Jako peda­gog R.Borowski pra­co­wał i pra­cu­je nadal w war­szaw­skich szko­łach muzycz­nych. Przede wszyst­kim jest to Wydział Jazzu przy Szkole Muzycznej II stop­nia im. F.Chopina. Od 2006 roku do 2012 pro­wa­dził Bigband war­szaw­skiej Akademii Muzycznej. W 2008 roku obro­nił pra­cę dok­tor­ską i otrzy­mał tytuł dok­to­ra na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. W 2013 na tej­że uczel­ni habi­li­to­wał się na Wydziale Kompozycji. Na tej uczel­ni pro­wa­dzi semi­na­rium muzy­ki jaz­zo­wej oraz zaję­cia z aran­ża­cji i orkie­stra­cji, a tak­że pod­sta­wy impro­wi­za­cji.

R.Borowski udzie­la się tak­że pisząc arty­ku­ły i recen­zje w pra­sie spe­cja­li­stycz­nej. Na prze­strze­ni ostat­nich 25 lat współ­pra­co­wał i publi­ko­wał na łamach takich pism jak: Jazz, Studio, Ruch Muzyczny, Jazz a Go Go, Jazzi Magazine, Jazz Forum. Opublikowana zosta­ła też obszer­na pra­ca o ame­ry­kań­skim kom­po­zy­to­rze i aran­że­rze Gilu Evansie autor­stwa R.Borowskiego, oraz książ­ka „Flecista jaz­zo­wy”.

Poza pra­ca­mi teo­re­tycz­ny­mi, kom­po­zy­cja­mi i aran­ża­cja­mi jest R.B. czyn­nie upra­wia­ją­cym zawód instru­men­ta­li­stą. W latach 2000 ‑2001, a tak­że w roku 2003, oraz 2013–2017 w ankie­tach pisma Jazz Forum na naj­lep­sze­go instru­men­ta­li­stę jaz­zo­we­go, był umiesz­czo­ny na dru­gim miej­scu w Polsce w kate­go­rii fle­tu.

Ryszard Borowski na swo­im kon­cie ma wyda­nych sie­dem płyt autor­skich, głów­nie jaz­zo­wych (”The Nights of Flutes”, „Mariage”, „Bigbands”, „Over the Mirrors”, „Chamber Preludes”„Cup of Time Baroque Revisited”, „Haiku”).

In order to provide the highest level of service, we use cookies. Using our website means that they will be placed on your device. You can change your browser settings at any time. DATA COLLECTED
 

I agree