WIECZÓR DYPLOMOWY studentów Pedagogiki Baletowej

Recenzja i fotoreportaż z Wieczoru Baletowego — 7 lutego 2011 r.

7 02 2011

Fotoreportaż

Studenci, absol­wen­ci i wykła­dow­cy Pedagogiki Baletowej dedy­ko­wa­li tego­rocz­ny kon­cert Pani Małgorzacie Kucharskiej-Nowak za wie­lo­let­ni trud, bez­gra­nicz­ne zaan­ga­żo­wa­nie, ser­decz­ność i bez­in­te­re­sow­ność.

 

Tegoroczny wie­czór bale­to­wy został przy­go­to­wa­ny i zapre­zen­to­wa­ny 7 lute­go 2011 roku przez stu­den­tów kie­run­ku Taniec, spe­cjal­ność Pedagogika Baletowa. Koncert ten był w cało­ści poświę­co­ny egza­mi­nom dyplo­mo­wym z kom­po­zy­cji tań­ca. Egzamin ten jest jed­ną z trzech czę­ści dyplo­mu stu­den­tów Pedagogiki Baletowej. Prezentują w nim wła­sne etiu­dy cho­re­ogra­ficz­ne, któ­re sta­ra­ją się skom­po­no­wać w zwią­za­ną tema­tycz­nie całość. W tym roku swo­je kom­po­zy­cje przed­sta­wi­li już po raz dru­gi stu­den­ci stu­diów I stop­nia i po raz ostat­ni stu­den­ci pię­cio­let­nich, jed­no­li­tych stu­diów magi­ster­skich. Powstały trzy odręb­ne spek­ta­kle.
W pierw­szej czę­ści kon­cer­tu stu­den­ci roku III przed­sta­wi­li pro­jekt cho­re­ogra­ficz­ny „Exercices”, któ­ry wpro­wa­dził widza w kli­mat bale­to­wej pro­fe­sji. Studenci, w etiu­dzie zbio­ro­wej do muzy­ki mgr Aleksandry Bilińskiej, przed­sta­wi­li frag­ment codzien­nej lek­cji, któ­ra jest sta­łym punk­tem wyj­ścia do prób i spek­ta­kli. Po niej nastę­po­wa­ły ukła­dy cho­re­ogra­ficz­ne autor­stwa dyplo­man­tów. Każdy z nich stwo­rzo­ny został z myślą o póź­niej­szym wyko­rzy­sta­niu ich przez uczniów szkół bale­to­wych.
Kolejno zoba­czy­li­śmy:

  • Annę Pietrykowską w inte­re­su­ją­cej cho­re­ogra­fii z rekwi­zy­tem, któ­rym była maska, do utwo­ru „Breve regnum” z XVI w. nie­zna­ne­go auto­ra;
  • Joannę Drabik, któ­ra do muzy­ki Domanico Scarlattiego wyko­na­ła zabaw­ny pastisz tań­ca dwor­skie­go;
  • cho­re­ogra­fię Anity Borkowskiej „Butterbrot” V.A. Mozarta zatań­czy­ła Agnieszka Pietyra, solist­ka Polskiego Baletu Narodowego, dając popis pięk­ne­go wyko­na­nia waria­cji kla­sycz­nej;
  • Annę Kaczmarczyk, wyko­nu­ją­cą cho­re­ogra­fię w tech­ni­ce tań­ca współ­cze­sne­go, któ­rej nada­ła tytuł „Sens”. Towarzyszyła jej począt­ko­wo cisza i dalej impro­wi­za­cja Łukasza Maliny na klar­ne­cie;
  • Mateusza Sieranta, soli­stę Teatru Wielkiego w Poznaniu, zoba­czy­li­śmy w cho­re­ogra­fii do muzy­ki Włodzimierza Wysockiego – „Konie naro­wi­ste”. Był to wspa­nia­ły popis wir­tu­ozow­skich sko­ków, co było atu­tem tej cho­re­ogra­fii;
  • Alicję Szymczak w cho­re­ogra­fii zaty­tu­ło­wa­nej „Perfidia” do muzy­ki Daniela Linch’a, któ­ra była cie­ka­wym, lecz nie­zre­ali­zo­wa­nym w peł­ni pomy­słem;
  • cho­re­ogra­fię Grzegorza Kaczmarczyka „Niesforne zalo­ty”, któ­rą wyko­nał w duecie
    z Anną Kaczmarczyk, do muzy­ki zespo­łu Kapela ze wsi Warszawa. Była to bar­dzo mądra, a jed­no­cze­śnie zabaw­na cho­re­ogra­fia współ­cze­sna z ele­men­ta­mi folk­lo­ru.

ad. dr Zofia Rudnicka
wykła­dow­ca kom­po­zy­cji tań­ca, opie­kun arty­stycz­ny dyplo­mu licen­cjac­kie­go

 

 

Drugą część kon­cer­tu sta­no­wił pokaz prac stu­den­tów V roku (gru­py B) spe­cjal­no­ści Pedagogiki Baletowej. Zaprezentowali oni pro­jekt cho­re­ogra­ficz­ny pt. „ŚwiaTłoCień”. Studenci poszu­ki­wa­li inspi­ra­cji do reali­za­cji tego przed­się­wzię­cia w obser­wa­cjach rela­cji mię­dzy­ludz­kich, kon­dy­cji współ­cze­sne­go czło­wie­ka, pró­bach odna­le­zie­nia przez jed­nost­kę swo­je­go miej­sca w ota­cza­ją­cym świe­cie, co przy­czy­ni­ło się do dużej róż­no­rod­no­ści pre­zen­to­wa­nych cho­re­ogra­fii, pozo­sta­ją­cych jed­nak w związ­ku z głów­nym tema­tem poru­sza­ją­cym bli­skie czło­wie­ko­wi pro­ble­my egzy­sten­cjal­ne. Wspomniana róż­no­rod­ność prze­ja­wia­ła się rów­nież w dobo­rze muzy­ki, któ­rej maste­rin­giem, jak też opra­co­wa­niem łącz­ni­ków muzycz­nych zaję­ła się as. Aldona Nawrocka; dzię­ki swo­jej pra­cy stwo­rzy­ła spój­ną cało­ścio­wo war­stwę muzycz­ną spek­ta­klu dyplo­mo­we­go. Wspomogło to rów­nież zacho­wa­nie cią­gło­ści dra­ma­tur­gicz­nej, któ­ra wyma­ga­ła od stu­den­tów doj­rza­łe­go wyre­ży­se­ro­wa­nia cało­ści, tak by pomi­mo wie­lu róż­no­rod­nych cho­re­ogra­fii na któ­re skła­dał się pro­jekt, było moż­li­we utrzy­ma­nie for­my jed­no­li­te­go spek­ta­klu.
Autorzy zapre­zen­to­wa­nych cho­re­ogra­fii: Ewa Budny, Kamila Borowska, Joanna Jabłońska, Sara Kowalik, Dominika Koj, Monika Maciejewska-Potockas, Krzysztof Pabjańczyk, Aleksandra Piotrowska, Agnieszka Rutkowska i Tomasz Sośnik, w więk­szo­ści byli odtwór­ca­mi. Zaprosili rów­nież do współ­pra­cy tan­ce­rzy z teatrów bale­to­wych z całej Polski, m.in. Annę Kmiecik, Anitę Mikołajczyk, Gintautasa Potockasa, Bogumiłę Szaleńczyk, Łukasza Tużnika, Kurusza Wojeńskiego, Marka Zarębę.
Dojrzałe podej­ście dyplo­man­tów do pro­ce­su twór­cze­go, świa­do­me poszu­ki­wa­nie jak naj­lep­szych roz­wią­zań sce­nicz­nych, dba­łość o wyso­ki poziom wyko­naw­czej stro­ny cho­re­ogra­fii zaowo­co­wa­ło war­to­ścio­wym efek­tem koń­co­wym ich pra­cy, któ­ry z per­spek­ty­wy opie­ku­na arty­stycz­ne­go dyplo­mu oce­niam jako satys­fak­cjo­nu­ją­cy.

mgr Robert Bondara
wykła­dow­ca kom­po­zy­cji tań­ca, opie­kun arty­stycz­ny dyplo­mu magi­ster­skie­go

 

Projekt cho­re­ogra­ficz­ny „Cafe Nostalgique” w wyko­na­niu sied­mio­oso­bo­wej gru­py stu­den­tów V roku (gr. A) stał się cie­ka­wym, zwar­tym spek­ta­klem i jed­no­cze­śnie III czę­ścią kon­cer­tu. Poszukiwania twór­cze stu­den­tów były wyra­zem zarów­no ich doświad­czeń arty­stycz­nych, jak i umie­jęt­no­ści warsz­ta­to­wych tan­ce­rzy. Interesujący dobór muzy­ki, tech­nik tań­ca i poziom tech­nicz­ny wyko­naw­ców spra­wi­ły, że powstał pięk­ny pro­jekt cho­re­ogra­ficz­ny w sce­ne­rii kawiar­ni. W uzy­ska­niu tego kli­ma­tu pomógł tak­że gościn­ny udział mgr Aleksandry Bilińskiej jako akom­pa­nia­to­ra. Kolejne pre­zen­ta­cje łączy­ły sce­ny rodza­jo­we, któ­rym towa­rzy­szył kawiar­nia­ny szum i muzy­ka for­te­pia­nu.
Kolejno poja­wi­li się:

  • Anna Adamczyk wyko­nu­jąc wła­sną cho­re­ogra­fię w tech­ni­ce tań­ca współ­cze­sne­go do utwo­ru Włodzimierza Nahornego „Jej por­tret”;
  • Maria Kielan-Łopatin z Wiktorem Davydiukiem, soli­stą Teatru Wielkiego w Poznaniu, wyko­na­li eks­pre­syj­ne tan­go do muzy­ki Litto Nebii;
  • „The Man I Love” George’a Gershwina zakom­po­no­wa­ła pięk­nie na trzy oso­by Monika Szymurska-Prokop. Zatańczyli z nią Krzysztof Pabiańczyk i Iga Krata (stu­dent­ka II roku Pedagogiki Baletowej);
  • Następne tan­go Rolanda Dyensa w peł­nej tem­pe­ra­men­tu cho­re­ogra­fii Jerzego Gęsikowskiego zatań­czy­ła Aleksandra Godlewska (stu­dent­ka II roku Pedagogiki Baletowej);
  • „Ne Me Quitte Pas” Jacques’a Brela w cho­re­ogra­fii Beaty Brożek-Grabarczyk zatań­czo­nej z mężem Adamem było popi­sem doj­rza­ło­ści arty­stycz­nej tej pary;
  • „She” Elvisa Costello w cho­re­ogra­fii Adama Grabarczyka, w któ­rej wraz z Beatą Brożek-Grabarczyk zatań­czył Nazar Botsiy, soli­sta Teatru Wielkiego w Łodzi, sta­ło się inte­re­su­ją­cym dopeł­nie­niem poprzed­niej cho­re­ogra­fii;
  • fina­ło­wym utwo­rem był „Milord” śpie­wa­ny przez Edith Piaf – muzy­ka Marguerite Monnot, do któ­re­go dyna­micz­ną cho­re­ogra­fię stwo­rzy­ła i zatań­czy­ła Joanna Bąkowska.

Ten uda­ny pro­jekt wspo­mo­gły od stro­ny pla­stycz­nej stu­dent­ki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – Zofia Lubińska i Kamila Makaruk. Nowością tego­rocz­ne­go dyplo­mu było nawią­za­nie współ­pra­cy z Wydziałem Scenografii tej­że uczel­ni. Elementy sce­no­gra­fii w posta­ci sto­li­ków i krze­seł wypo­ży­czył nie­od­płat­nie Teatr Ateneum.

ad. dr Zofia Rudnicka
wykła­dow­ca kom­po­zy­cji tań­ca, opie­kun arty­stycz­ny dyplo­mu magi­ster­skie­go

 

In order to provide the highest level of service, we use cookies. Using our website means that they will be placed on your device. You can change your browser settings at any time. DATA COLLECTED
 

I agree