WIECZÓR DYPLOMOWY studentów Pedagogiki Baletowej
Recenzja i fotoreportaż z Wieczoru Baletowego — 7 lutego 2011 r.
7 02 2011
Studenci, absolwenci i wykładowcy Pedagogiki Baletowej dedykowali tegoroczny koncert Pani Małgorzacie Kucharskiej-Nowak za wieloletni trud, bezgraniczne zaangażowanie, serdeczność i bezinteresowność.
Tegoroczny wieczór baletowy został przygotowany i zaprezentowany 7 lutego 2011 roku przez studentów kierunku Taniec, specjalność Pedagogika Baletowa. Koncert ten był w całości poświęcony egzaminom dyplomowym z kompozycji tańca. Egzamin ten jest jedną z trzech części dyplomu studentów Pedagogiki Baletowej. Prezentują w nim własne etiudy choreograficzne, które starają się skomponować w związaną tematycznie całość. W tym roku swoje kompozycje przedstawili już po raz drugi studenci studiów I stopnia i po raz ostatni studenci pięcioletnich, jednolitych studiów magisterskich. Powstały trzy odrębne spektakle.
W pierwszej części koncertu studenci roku III przedstawili projekt choreograficzny „Exercices”, który wprowadził widza w klimat baletowej profesji. Studenci, w etiudzie zbiorowej do muzyki mgr Aleksandry Bilińskiej, przedstawili fragment codziennej lekcji, która jest stałym punktem wyjścia do prób i spektakli. Po niej następowały układy choreograficzne autorstwa dyplomantów. Każdy z nich stworzony został z myślą o późniejszym wykorzystaniu ich przez uczniów szkół baletowych.
Kolejno zobaczyliśmy:
- Annę Pietrykowską w interesującej choreografii z rekwizytem, którym była maska, do utworu „Breve regnum” z XVI w. nieznanego autora;
- Joannę Drabik, która do muzyki Domanico Scarlattiego wykonała zabawny pastisz tańca dworskiego;
- choreografię Anity Borkowskiej „Butterbrot” V.A. Mozarta zatańczyła Agnieszka Pietyra, solistka Polskiego Baletu Narodowego, dając popis pięknego wykonania wariacji klasycznej;
- Annę Kaczmarczyk, wykonującą choreografię w technice tańca współczesnego, której nadała tytuł „Sens”. Towarzyszyła jej początkowo cisza i dalej improwizacja Łukasza Maliny na klarnecie;
- Mateusza Sieranta, solistę Teatru Wielkiego w Poznaniu, zobaczyliśmy w choreografii do muzyki Włodzimierza Wysockiego – „Konie narowiste”. Był to wspaniały popis wirtuozowskich skoków, co było atutem tej choreografii;
- Alicję Szymczak w choreografii zatytułowanej „Perfidia” do muzyki Daniela Linch’a, która była ciekawym, lecz niezrealizowanym w pełni pomysłem;
- choreografię Grzegorza Kaczmarczyka „Niesforne zaloty”, którą wykonał w duecie
z Anną Kaczmarczyk, do muzyki zespołu Kapela ze wsi Warszawa. Była to bardzo mądra, a jednocześnie zabawna choreografia współczesna z elementami folkloru.
ad. dr Zofia Rudnicka
wykładowca kompozycji tańca, opiekun artystyczny dyplomu licencjackiego
Drugą część koncertu stanowił pokaz prac studentów V roku (grupy B) specjalności Pedagogiki Baletowej. Zaprezentowali oni projekt choreograficzny pt. „ŚwiaTłoCień”. Studenci poszukiwali inspiracji do realizacji tego przedsięwzięcia w obserwacjach relacji międzyludzkich, kondycji współczesnego człowieka, próbach odnalezienia przez jednostkę swojego miejsca w otaczającym świecie, co przyczyniło się do dużej różnorodności prezentowanych choreografii, pozostających jednak w związku z głównym tematem poruszającym bliskie człowiekowi problemy egzystencjalne. Wspomniana różnorodność przejawiała się również w doborze muzyki, której masteringiem, jak też opracowaniem łączników muzycznych zajęła się as. Aldona Nawrocka; dzięki swojej pracy stworzyła spójną całościowo warstwę muzyczną spektaklu dyplomowego. Wspomogło to również zachowanie ciągłości dramaturgicznej, która wymagała od studentów dojrzałego wyreżyserowania całości, tak by pomimo wielu różnorodnych choreografii na które składał się projekt, było możliwe utrzymanie formy jednolitego spektaklu.
Autorzy zaprezentowanych choreografii: Ewa Budny, Kamila Borowska, Joanna Jabłońska, Sara Kowalik, Dominika Koj, Monika Maciejewska-Potockas, Krzysztof Pabjańczyk, Aleksandra Piotrowska, Agnieszka Rutkowska i Tomasz Sośnik, w większości byli odtwórcami. Zaprosili również do współpracy tancerzy z teatrów baletowych z całej Polski, m.in. Annę Kmiecik, Anitę Mikołajczyk, Gintautasa Potockasa, Bogumiłę Szaleńczyk, Łukasza Tużnika, Kurusza Wojeńskiego, Marka Zarębę.
Dojrzałe podejście dyplomantów do procesu twórczego, świadome poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań scenicznych, dbałość o wysoki poziom wykonawczej strony choreografii zaowocowało wartościowym efektem końcowym ich pracy, który z perspektywy opiekuna artystycznego dyplomu oceniam jako satysfakcjonujący.
mgr Robert Bondara
wykładowca kompozycji tańca, opiekun artystyczny dyplomu magisterskiego
Projekt choreograficzny „Cafe Nostalgique” w wykonaniu siedmioosobowej grupy studentów V roku (gr. A) stał się ciekawym, zwartym spektaklem i jednocześnie III częścią koncertu. Poszukiwania twórcze studentów były wyrazem zarówno ich doświadczeń artystycznych, jak i umiejętności warsztatowych tancerzy. Interesujący dobór muzyki, technik tańca i poziom techniczny wykonawców sprawiły, że powstał piękny projekt choreograficzny w scenerii kawiarni. W uzyskaniu tego klimatu pomógł także gościnny udział mgr Aleksandry Bilińskiej jako akompaniatora. Kolejne prezentacje łączyły sceny rodzajowe, którym towarzyszył kawiarniany szum i muzyka fortepianu.
Kolejno pojawili się:
- Anna Adamczyk wykonując własną choreografię w technice tańca współczesnego do utworu Włodzimierza Nahornego „Jej portret”;
- Maria Kielan-Łopatin z Wiktorem Davydiukiem, solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, wykonali ekspresyjne tango do muzyki Litto Nebii;
- „The Man I Love” George’a Gershwina zakomponowała pięknie na trzy osoby Monika Szymurska-Prokop. Zatańczyli z nią Krzysztof Pabiańczyk i Iga Krata (studentka II roku Pedagogiki Baletowej);
- Następne tango Rolanda Dyensa w pełnej temperamentu choreografii Jerzego Gęsikowskiego zatańczyła Aleksandra Godlewska (studentka II roku Pedagogiki Baletowej);
- „Ne Me Quitte Pas” Jacques’a Brela w choreografii Beaty Brożek-Grabarczyk zatańczonej z mężem Adamem było popisem dojrzałości artystycznej tej pary;
- „She” Elvisa Costello w choreografii Adama Grabarczyka, w której wraz z Beatą Brożek-Grabarczyk zatańczył Nazar Botsiy, solista Teatru Wielkiego w Łodzi, stało się interesującym dopełnieniem poprzedniej choreografii;
- finałowym utworem był „Milord” śpiewany przez Edith Piaf – muzyka Marguerite Monnot, do którego dynamiczną choreografię stworzyła i zatańczyła Joanna Bąkowska.
Ten udany projekt wspomogły od strony plastycznej studentki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – Zofia Lubińska i Kamila Makaruk. Nowością tegorocznego dyplomu było nawiązanie współpracy z Wydziałem Scenografii tejże uczelni. Elementy scenografii w postaci stolików i krzeseł wypożyczył nieodpłatnie Teatr Ateneum.
ad. dr Zofia Rudnicka
wykładowca kompozycji tańca, opiekun artystyczny dyplomu magisterskiego