Employees

prof. dr hab.

Małgorzata Przedpełska-Bieniek

copyright law

 

Absolwentka sek­cji fil­mo­wej Wydziału Reżyserii Dźwięku, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w kla­sie prof. Jana Szmańdy oraz Wydziału Rytmiki, Szkoły Muzycznej II stop­nia im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w kla­sie prof. Barbary Turskiej. Zatrudniona na sta­no­wi­sku pro­fe­so­ra UMFC w Katedrze Reżyserii Dźwięku.

Pracuje zawo­do­wo od 1977 r., w tym w latach 1979 — 1997 na eta­cie w WFDiF w Warszawie. Jako asy­stent i dru­gi ope­ra­tor dźwię­ku, uczest­ni­czy przy powsta­wa­niu kil­ku­na­stu fil­mów TV i kino­wych. W 1978 r. debiu­tu­je jako ope­ra­tor dźwię­ku fil­mem tele­wi­zyj­nym Papa Stamm w reż. Krzysztofa Rogulskiego. Równolegle roz­po­czy­na pra­cę jako mon­ta­żyst­ka dźwię­ku, autor opra­co­wań dźwię­ko­wych, orga­ni­za­tor nagrań muzycz­nych, kon­sul­tant i ilu­stra­tor muzycz­ny, ope­ra­tor post­pro­duk­cji dźwię­ku. Pracowała przy kil­ku­set fil­mach, a tak­że rekla­mach, spek­ta­klach teatral­nych i wido­wi­skach.   

W latach 1989–1998 peł­nił funk­cję sound super­vi­sor (oso­ba odpo­wie­dzial­na za dźwięk, opra­co­wa­nia muzycz­ne i praw­ne aspek­ty ich wyko­ny­wa­nia) w Studio Filmowym ITI. W 1992 r. otwie­ra pierw­szą w Polsce fono­te­kę muzycz­ną i efek­to­wą Sonoria. Od 1995 r. kie­ru­je wła­snym stu­diem post­pro­duk­cyj­nym Sonoria. W 2011 r. otrzy­mu­je sta­tu­et­kę Cinemagic,  w 2017 r. nagro­dę Festiwalu Blue Box w Olsztynie, za cało­kształt dzia­łal­no­ści zawo­do­wej. Kilkakrotnie zapra­sza­na do jury festi­wa­li fil­mo­wych, wygła­sza refe­ra­ty, pro­wa­dzi warsz­ta­ty, pane­le dys­ku­syj­ne i spo­tka­nia autor­skie. W tym roku (2019) pla­no­wa­ne są warsz­ta­ty w ramach Festiwalu muzy­ki fil­mo­wej w Krakowie, Festiwalu Młodzi i film w Koszalinie i Festiwalu kina nie­za­leż­ne­go w Lidzbarku Warmińskim.

Od wie­lu lat pro­wa­dzi dzia­łal­ność dydak­tycz­ną. Wspólnie z prof. Nikodemem Wołk-Łaniewskim opra­co­wa­ła w 2002 r. na zle­ce­nie MEN pro­gram naucza­nia dla tech­ni­ków i szkół poli­ce­al­nych kształ­cą­cych asy­sten­tów i tech­ni­ków dźwię­ku. Jest autor­ką, reali­zo­wa­ne­go na Wydziale Reżyserii Dźwięku, pro­gra­mu naucza­nia z zakre­su mon­ta­żu dźwię­ku, ilu­stra­cji muzycz­nej, pro­duk­cji nagrań i pra­wa autor­skie­go. Prowadzi zaję­cia z tych przed­mio­tów, w tym indy­wi­du­al­ne z ilu­stra­cji muzycz­nej w ramach dodat­ko­wych przed­mio­tów z zakre­su reży­se­rii dźwię­ku. Opracowywała też poprzed­ni pro­gram nauki mon­ta­żu dźwię­ku w fil­mie i zaję­cia te pro­wa­dzi­ła w latach 1985 — 1987, a wspól­nie z prof. Małgorzatą Lewandowską prze­pro­wa­dza­ła, w 2006 r., moder­ni­za­cję ówcze­sne­go pro­gra­mu naucza­nia na Wydziale.

Wykładała w Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, na Wydziale Montażu Obrazu – dźwięk i este­ty­kę dźwię­ku w fil­mie, gdzie rów­nież opra­co­wa­ła pro­gram autor­ski. Przygotowała pro­gram naucza­nia przed­mio­tu Postprodukcja dźwię­ku w fil­mie, dla spe­cjal­no­ści pody­plo­mo­wych Zarządzanie Cyfrową Postprodukcją Producent Kreatywny  Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej i pro­wa­dzi te zaję­cia. Wykłada tak­że pro­duk­cję nagrań i pra­wo autor­skie dla stu­den­tów Reżyserii Dźwięku na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Prowadzi zaję­cia z este­ty­ki dźwię­ku w fil­mie, dźwię­ku w fil­mie, nauki o instru­men­tach pro­duk­cji nagrań i pra­wa autor­skie­go na wydzia­łach dźwię­ko­wym i fil­mo­wym Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Współpracowała z Wyższą Szkołą Promocji w Warszawie (utwór), Warszawską Szkołą Filmową (este­ty­ka dźwię­ku w fil­mie), pody­plo­mo­wym stu­dium kie­row­ni­ków pro­duk­cji w Wyższej Szkole Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego (zaję­cia na temat reali­za­cji dźwię­ku w aspek­tach praw­nych i orga­ni­za­cyj­nych) i pody­plo­mo­wym stu­dium kom­po­zy­cji muzy­ki fil­mo­wej w Akademii Muzycznej w Łodzi (este­ty­ka opra­co­wań muzycz­nych i praw­ne aspek­ty opra­co­wań muzycz­nych Wygłasza tak­że wykła­dy gościn­ne, odczy­ty i poga­dan­ki, bie­rze udział w sym­po­zjach i kon­fe­ren­cjach nauko­wych.

W mar­cu 2013 r. obro­ni­ła pra­cę dok­tor­ską pt. Warstwa muzycz­na fil­mów: „Persona non    gra­ta”    w reż.  Krzysztofa Zanussiego i „Z kro­ni­ki Auschwitz.  Cz. 2 – Orkiestra”  w reż.  Michała Bukojemskiego. Problemy opra­co­wa­nia muzycz­ne­go fil­mu fabu­lar­ne­go i doku­men­tal­ne­go na Wydziale Reżyserii Dźwięku UMFC. Od stycz­nia 2017 jest dok­to­rem habi­li­to­wa­nym. Przedstawiła auto­re­fe­rat na temat kon­sul­ta­cji i opra­co­wa­nia muzycz­ne­go fil­mu i seria­lu Excentrycy, czy­li po sło­necz­nej stro­nie uli­cy w reż. Janusza Majewskiego.

Jest autor­ką książ­ki Dźwięk w fil­mie (1 wyd. APF 2005 r., 2 wyd. Sonoria 2009 r.), a tak­że popu­lar­nych arty­ku­łów przede wszyst­kim dla kwar­tal­ni­ków KameraFilm Pro. Od 2012 r. uka­zu­ją się w for­mie e‑book skryp­ty do pro­wa­dzo­nych prze­ze nią przed­mio­tów. W maju 2017 r. wyda­ła książ­kę — Sztuka dźwię­ku  (Wydawnictwa Wojciech Marzec). Prowadzi blog Z dźwię­kiem i wdzię­kiem. Następna pla­no­wa­na książ­ka to Muzyka i film.

In order to provide the highest level of service, we use cookies. Using our website means that they will be placed on your device. You can change your browser settings at any time. DATA COLLECTED
 

I agree