Latest from category
-
Two of our students and a graduate student laureates of the 53rd National Fryderyk Chopin Piano Competition
10 02 2025
Krzysztof Wiercinski and Julia Łozowska from the class of prof. dr hab. Joanna Ławrynowicz-Just, and Kamila Sacharzewska from the class of the Ś.P. Janusz Olejniczak and prof. dr hab. Joanna Ławrynowicz-Just.More >
-
Four UMFC students in the finals of the 53rd National Fryderyk Chopin Piano Competition.
6 02 2025
Auditions for the final stage will be held on Friday, February 7 and Saturday, February 8.More >
-
We know the list of pianists, qualified for the second stage of the 53rd National Fryderyk Chopin Piano Competition.
4 02 2025
Among the fifteen qualifiers are four of our students and one graduate student.More >
-
Auditions for graduate concerts were held.
29 01 2025
Congratulations to the best students!More >
-
Gabriela Legun winner of the Passports of Polityka 2024 award in the Classical Music category
14 01 2025
Graduate from the Department of Vocal and Acting Studies, in the class of dr. hab. Jolanta Janucik, prof. UMFCMore >
27 I 2021
Marta Gardolińska music director of the Opéra National de Lorraine in Nancy!
Marta Gardolińska has become the music director of the Opéra national de Lorraine in Nancy! A graduate of UMFC is the first woman and the first Polish woman to hold this prestigious position.
Marta Gardolińska dyrektor muzyczną Opéra national de Lorraine w Nancy! Absolwentka naszej uczelni jest pierwszą kobietą i pierwszą Polką na tym prestiżowym stanowisku. „Bardzo się cieszę na naszą wspólną przygodę w Opéra national de Lorraine razem z Martą, całym zespołem oraz publicznością” – komentuje wybór Matthieu Dussouillez, dyrektor generalny i artystyczny Opery. My również się cieszymy i serdecznie gratulujemy!
Marta Gardolińska, coraz bardziej znana i ceniona polska dyrygentka, zwróciła na siebie międzynarodową uwagę jako Young Conductor in Association z Bournemouth Symphony Orchestra, z którą współpracowała w sezonach 2018/2019 i 2019/2020. W tym czasie udało jej się nawiązać znakomity kontakt z muzykami i zyskać zaufanie orkiestry, którą poprowadziła podczas dwóch niezwykle udanych cyklów koncertów abonamentowych oraz wielu występów wyjazdowych i z którą zrealizowała liczne projekty edukacyjne. W sezonie 2019/2020 Marta Gardolińska odniosła również sukces w Stanach Zjednoczonych, gdzie zadebiutowała z Los Angeles Philharmonic Orchestra jako Dudamel Fellow oraz uczestnicząc u boku Gustavo Dudamela jako drugi dyrygent w wykonaniu i nagraniu dla Deutsche Grammophon IV Symfonii Charlesa Ivesa. Od sezonu 2021/2022, po triumfalnym debiucie w premierowym wystawieniu “Der Traumgorge” Zemlinskiego w Opera national de Lorraine (październik 2020 r.), Marta Gardolińska obejmuje stanowisko dyrektora muzycznego tej opery.
W obecnym sezonie (2020/2021) będą miały miejsce ważne debiuty Marty Gardolińskiej z orkiestrami: Orquesta Simfónica de Barcelona, Royal Scottish National Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre National de Lorraine oraz Orchestre de chambre de Paris w Theatre des Champs-Elysees. Marta powróci również do Bournemouth Symphony Orchestra aby poprowadzić koncerty abonamentowe i zadyryguje Tonkünstler-Orchester w wiedeńskim Musikverein.
W 2018 roku Marta Gardolińska zadebiutowała ze Scottish Chamber Orchestra podczas Festiwalu w Edynburgu, poprowadziła Wiener Concert-Verein w Musikverein, a w Filharmonii Narodowej w swoim rodzinnym mieście Warszawie zadyrygowała młodymi muzykami z I, Culture Orchestra. W ramach kolejnych projektów pracowała z zespołami takimi jak ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Orchestra della Fondazione Teatro Lirico Giuseppe Verdi w Trieście, Orkiestrą Symfoniczną Opery Poznańskiej czy National Chamber Orchestra of Armenia.
Marta Gardolińska jest nie tylko dyrygentką symfoniczną, ale również operową i w obecnym sezonie poprowadzi w Opéra national de Lorraine w Nancy premierowe wykonanie opery Zemlinskiego Görge Marzyciel (Der Traumgörge). Od roku 2017 pracowała regularnie jako asystentka maestro Tadeusza Kozłowskiego przy na nowo odkrywanych dziełach polskich kompozytorów: Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego i Manru Ignacego Jana Paderewskiego. W latach 2013 – 2015 współpracowała jako drugi dyrygent z Johann-Strauss-Operette-Wien, gdzie miała okazję poznać u źródła wiedeńską tradycję muzyczną.
Doświadczenie śpiewacze w szkolnym chórze i fascynacja muzyką symfoniczną skłoniły Gardolińską do podjęcia studiów dyrygenckich w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, które kontynuowała w wiedeńskim Universitätfür Musik und darstellende Kunst. Dyrygentka uczestniczyła w wielu warsztatach i kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów jak Bernard Haitink, Peter Eötvös, Bertrand de Billy, György Kurtág i Marin Alsop.
W 2015 r. Marta Gardolińska została mianowana dyrygentem rezydującym Akademischer Orchesterverein Wien, a w sezonie 2017/2018 pełniła funkcję głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego TU- Orchester Wien.
Wśród wielu nagród dyrygentka uzyskała Wyróżnienie i Nagrodę Specjalną Orkiestry w Konkursie Dyrygenckim im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2016), Trzecią Nagrodę i Nagrodę Specjalną Orkiestry w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Feliksa Mendelssohna w Salonikach (2016) i była jednym z ośmiu półfinalistów Pierwszego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hongkongu w 2018 r. W roku 2016 Marta Gardolińska została uhonorowana tytułem „Wybitny Polak w Austrii” za działalność w dziedzinie popularyzowania polskiej kultury i muzyki za granicą. W sezonie 2017/2019 uzyskała stypendium Taki Alsop Conducting Fellowship, ufundowane przez Marin Alsop.
Zanim zdecydowała się zostać muzykiem, przez wiele lat trenowała akrobatykę, pływanie i biegi średniodystansowe, ucząc się jednocześnie gry na flecie i fortepianie.
Strona internetowa artystki
https://martagardolinska.com/
fot. Bartek Barczyk