Marta Gardolinska laureate of the 2024 Prize of the Minister of Culture and National Heritage in the category of Music
2 12 2024
More >
2 12 2024
More >
29 11 2024
More >
28 11 2024
More >
28 11 2024
More >
27 11 2024
More >
28 XI 2024
Krzysztof Garstka, Aleksander Mocek
Album Les Métamorphoses du clavecin prezentuje muzyczne spotkanie dwóch osobowości, wybitnych klawesynistów podejmujących interakcję w – jak sami to określają – muzycznym eksperymencie. Artyści podejmują próbę „przemiany zamkniętych koncepcji i oryginałów w kierunku ponownych przetworzeń”, kreując na nowo dzieła mistrzów muzyki francuskiej XVII i XVIII w opracowaniach na dwa klawesyny.
„Zrealizowanie idealistycznego postulatu synergii dwóch instrumentów w muzyce francuskiej to zapewne w standardach XVII i XVIII wieku codzienność, dziś natomiast – nieomal tragiczna hybris rodem z tragédie lyrique, wyzwanie rzucone rzeczywistości, skazane na dylematy i przeciwstawianie się własnej naturze. Mało się tej sztuki współcześnie uprawia, nie ma więc przetartych szlaków i ustalonych kanonów. [...] Klawesynista tworzy bowiem własny krajobraz dźwiękowy, w którym decyduje sam, ile harmonii, ile ornamentu, a ile linearnej ciągłości w motywach. Postanawia, kiedy stawia się w opozycji, kiedy natomiast podporządkowuje się, poprzestając na akompaniamencie i podtrzymywaniu fundamentów, basse fondamentale. Na co dzień ma ten przywilej, że najmniej związany jest materiałem nutowym, z którego wyciąga tylko podstawowe informacje, a następnie według swojego najlepszego rozeznania autonomicznie kształtuje swoją partię. Jedynym, co może prawdziwie rozchwiać jego enklawę, jest… koniunkcja światów, gdy w przestrzeni pojawi się drugi klawesynista, roszczący sobie podobne uprawnienia.
2 12 2024
More >
29 11 2024
More >
28 11 2024
More >