Natasha Barrett | 11.04.2023

Natasha Barrett (ur. 1972 w Norwich, Anglia) to brytyjska kompozytorka muzyki współczesnej, specjalizująca się w muzyce elektroakustycznej. Jej estetyka kompozytorska wywodzi się z zagadnień akusmatycznych. Oprócz akusmatycznej muzyki koncertowej komponuje na instrumenty, live electronics, instalacje dźwiękowe, dzieła multimedialne, komputerową improwizację muzyczną w czasie rzeczywistym, tworzy pejzaże dźwiękowe do wystaw oraz muzykę do tańca współczesnego i teatru. Od 2000 roku na jej twórczość wpływa przestrzenność jako parametr muzyczny oraz projekcja trójwymiarowych pól dźwiękowych. Obecnie mieszka w Norwegii.

Natasha Barrett zaczęła poważnie zajmować się kompozycją elektroakustyczną podczas studiów magisterskich z analizy i kompozycji elektroakustycznej, studiując u Jonty'ego Harrisona na Uniwersytecie w Birmingham (Wielka Brytania). Studia te dały jej również możliwość pracy z BEAST (Birmingham ElectroAcoustic Sound Theatre), co wpłynęło na jej późniejszą twórczość i doprowadziło do uzyskania stopnia doktora kompozycji pod kierunkiem Denisa Smalleya, przyznanego w 1998 roku na City University (Londyn, Wielka Brytania). Oba stopnie zostały ufundowane przez sekcję nauk humanistycznych Akademii Brytyjskiej. W tym samym roku stypendium Norges forskningsråd (Norweska Rada ds. Badań Naukowych) umożliwiło jej pracę przez rok jako kompozytor-rezydent w NoTAM (Norsk nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk / Norweska sieć ds. technologii, akustyki i muzyki) w Oslo, Norwegia). Obecnie jest niezależną kompozytorką, artystką dźwiękową i badaczką, mieszkającą w Oslo.

Jej twórczość otrzymała wiele nagród, w tym Nagrodę Muzyczną Rady Nordyckiej za rok 2006, Giga-Hertz Prize, Niemcy (2008), pierwszą nagrodę na Musica Nova (Praga, Czechy, 2001), Noroit- Léonce Petitot (Arras, Francja, 1998), pierwsze nagrody (1998 i 2001) oraz finalista (2008) w sekcji Trivium Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (Francja), pierwszą nagrodę jury i publiczności w 9. międzynarodowej Prix Noroit-Léonce Petitot, Arras, Francja (1998), finalistka tego samego konkursu w 1995 r. Musica Nova Konkurs Muzyki Elektroakustycznej, Czechy (2001). Concurso Internacional de Música Eletroacústica de São Paulo (IV CIMESP, Brazylia, 2001), Concours SCRIME (Francja, 2000), Festival Internacional de Nuevas Tecnologías, Arte y Comunicación Ciber@RT / Ciber@RT Międzynarodowy Festiwal Nowych Technologii, Sztuki i Komunikacji (Hiszpania, 2000), Concours Luigi Russolo (Włochy, 1998, 1995), wyróżnienie na Prix Ars Electronica (Linz, Austria, 1998), 9. Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej (2002) i Edvardprisen (2004) Norwegia.

Otrzymuje zamówienia od instytucji i wykonawców w Europie i Ameryce, a jej twórczość jest dostępna na wielu wydawnictwach płytowych.

Oprócz komponowania jest współdyrektorem i wykonawcą w grupie wykonującej muzykę przestrzenną EAU (Electric Audio Unit), pracowała jako badaczka muzyki i ruchu 3D na Wydziale Muzykologii Uniwersytetu w Oslo (2014- 2016). Pracował jako badacz w zakresie projektowania dźwięku w Oslo School of Architecture (2011–2014) oraz jako profesor nadzwyczajny muzyki elektroakustycznej i technologii muzycznej w Konserwatorium Muzycznym (2000). Obecnie jest zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego kompozycji w Norweskiej Państwowej Akademii Muzycznej.

  • Zapisy na kurs:

    Uwaga: Aby wziąć udział w  masterclass (zarówno czynny jak i bierny) należy zarejestrować się w USOS, oraz wypełnić dokumenty rekrutacyjne w Dziale Nauczania. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, wyboru uczestników czynnych dokonają władze wydziału

  • Koordynator projektu "Reach the Stars"

    Dział Promocji i Karier - Kariera

    (22) 2789 268 (22) 2789 277
    biuro.karier@chopin.edu.pl

    Jacek Dziołak
    jacek.dziolak@adm.chopin.edu.pl