Management support information systems

Projekt: POW ER | Talenty muzyczne na drodze do mistrzostwa i sukcesu zawodowego
Zadanie: Systemy informatyczne wspierające zarządzanie: bezpieczeństwo sieci i nowa strona www

Zakup 2 innowacyjnych fortepianów firmy Steingraeber za łączną kwotę 1 037 334,00 zł brutto, wyposażonych w najlżejsze na świecie nakrywy wyprodukowane z materiału wykorzystywanego w przemyśle lotniczym co znacząco zwiększa projekcję dźwięku oraz umożliwi on redukcję masy o 50 procent oraz zwiększa zdolność do drgania a także odpowiednio:

a) w system przetworników skonstruowanych na bazie technologii głośników przymocowanych do płyty rezonansowej pozwalających przy pomocy specjalistycznego oprogramowania na wydobywanie z instrumentu dowolnie przygotowanych dźwięków przy pomocy klasycznej klawiatury. Oprogramowanie pozwala m.in. na swobodne dostrojenie instrumentu w pożądanej skali oraz na twórczą pracę przy komponowaniu poprzez możliwość miksowania różnego rodzaju brzmień i dźwięków. System jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami technicznymi /z każdym oprogramowaniem/ i przyłączeniami. Jest to szczególnie ważne w studiach nagraniowych i dla kompozytorów, którzy oczekują swobody w wyborze brzmień. System umożliwia jakościowo bezstopniową transmisję dźwięku zarówno w skali chromatycznej jak i w dynamicznej, co jest możliwe dzięki rezygnacji z samplowania. Zastosowane są tutaj również pochodne dźwięku. Próbkowanie zastąpione jest przez „modelowanie fizyczne”. Technologia ta zajmuje mniej miejsca na dysku. Stąd też słyszalne są wszystkie 88 tony i prawie wszystkie poziomy dynamiki, a jest ich 127. Każdy pojedynczy dźwięk można „dostroić”, zmienić za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Niezależnie od powyższego dzięki innemu ogólnodostępnemu oprogramowaniu na fortepianie można grać jak na starych instrumentach (z epoki) takich jak: fortepiano, klawesyn i wiele innych, w dowolnym stroju historycznym. Dostępne są np. modele fortepianów PLEYEL, ERARD. najistotniejsze jest jednak to, że brzmienia te oparte są przede wszystkim na fizycznym modelowaniu. Można tutaj zmieniać każdy dźwięk, nastrój, intonację itp. Ponadto oprogramowanie z efektami dźwiękowymi oferuje wiele możliwości dla nowej muzyki XX i XXI w. Należą do nich: mikroton, preparowany fortepian i również zupełnie nowe konstelacje dźwiękowe. Fortepian wyposażony w ten system daje możliwość grania na obu poziomach w tym samym czasie: klasyczny fortepian akustyczny i pożądany dźwięk przenoszony przez przetworniki. A więc tradycyjne, akustyczne brzmienie fortepianu i przenoszenie brzmień wygenerowanych komputerowo przez przetworniki na płytę rezonansową fortepianu. Oba wychodzą z płyty rezonansowej w tym samym czasie, więc nie jest to „albo/albo” tzn. wybór między elektroniką a akustyką. Bardzo znacząca jest pedagogiczna funkcja instrumentu. Uczniowie i studenci mogą nauczyć się modelowania dźwięku, zmieniać intonację. 

b) w specjalistyczny tłumik pozwalający na wyciszenie brzmienia instrumentu, co było standardowym elementem wyposażenia historycznych fortepianów, np. Grafa (Wiedeń) czy Erarda (Paryż). Obecnie, dzięki nowatorskim rozwiązaniom ponownie można przywrócić tę funkcję we współczesnym fortepianie. Niezwykle delikatny filc poruszający się horyzontalnie pomiędzy młotkami i strunami umożliwi zmiany dynamiczno-kolorystyczne, pozwalając na realizację stosowanych na przykład przez Franza Schuberta oznaczeń fp. Drugim zastosowanym w instrumencie rozwiązaniem jest dźwignia redukująca głębokość gry, która na przestrzeni wieków była stale zwiększana tak, by z wyjściowych 5 mm, osiągnąć obecnie poziom 10 mm, czyniąc tym samym grę na fortepianie niemałym wyzwaniem dla pianistów! Rozwiązanie zastosowane w planowanym do zakupu fortepianie pozwoli na redukcję głębokości gry do poziomu 8 mm oraz zmniejszenie odległości między młotkami a strunami, co winno poskutkuje możliwością uzyskiwania skrajnie cichych dynamik oraz szybszej i łatwiejszej repetycji. Funkcjonalności te pozwalają na przywrócenie klasycznemu instrumentowi możliwości jednocześnie historycznego brzmienia. 

Wartym podkreślenia jest fakt, że żadna instytucja edukacyjna w Polsce nie dysponuje takimi instrumentami.

fot. Rafał Kazanecki