Pracownicy

ad. dr

Tomasz Hynek

dyrygentura chóralna

Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie organów Marietty Kruzel-Sosnowskiej, Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygowania prof. Antoniego Szalińskiego (1993) oraz  Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Reżyserii (1999).

W roku 1993 założył Chór Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, z którym koncertuje i zdobywa nagrody na najbardziej prestiżowych konkursach chóralnych w niemal wszystkich krajach Europy. M.in. 1 miejsce  na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „CantaRode” w Kerkrade, w Holandii (2015), czy 2 miejsce na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. Prof Georgi Dimitrov w Warnie, w Bułgarii (2011 i 2017). Dyrygował na najważniejszych polskich scenach koncertowych, m.in. w Teatrze Wielkim w Warszawie, czy Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. 

W roku 2013 wystąpił w Filharmonii Narodowej w Warszawie prowadząc samodzielny koncert Chóru SGH. W programie znalazły się utwory od Magnificat Mikołaja Zieleńskiego po Magnificat Arvo Pärta. Z tym kompozytorem wiąże się inne ważne wydarzenie, a mianowicie wystawienie wersji scenicznej jego Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem w Kościele Nawiedzenia NMP w Warszawie (2003).

W roku 2019 odbył tournee po Niemczech (Hannover, Hamburg, Berlin) dyrygując utworami od Misere Mei Gregorio Allegriego, poprzez motety J.S.Bacha (BWV226 i 227), aż po dzieła młodych warszawskich kompozytorów (Jakub Szafrański, Michał Malec, Krzysztof Ratajski, Dominik Lasota). Z nimi też, przy współudziale słynnego brazylijskiego twórcy muzyki elektronicznej - Amona Tobina, pracuje aktualnie nad elektro-kantatą opartą na fragmentach tekstów z Carmina Burana.

Wraz z Chórem SGH nagrał 5 płyt: Debiut (składanka, 2000), Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem Arvo Pärta (2003), Gospel Mass Roberta Raya (2013), Lassus/Bach (Missa super "Osculetur me" i motet Jesu, meine Freude, 2017) i Kantaty J.S.Bacha (BWV 106 i 150, 2018).

W roku 1997 zadebiutował jako kompozytor muzyką do przedstawienia Rola żony  Haymana Ronalda w reżyserii  Macieja Wojtyszko w Teatrze Polskim w Warszawie. Od tego czasu współpracuje rownież z innymi wybitnymi reżyserami, takimi jak: Zbigniew Zapasiewicz, czy Piotr Cieślak. W roku 2007, za muzykę do przedstawienia Baal w reżyserii Marka Fiedora, otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest rownież autorem muzyki do innego słynnego przedstawienia tego reżysera: Matka Joanna od Aniołów wg Jarosława Iwaszkiewicza (2002), za którą otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Kontakt" (2003).

W swoim dorobku ma 2 płyty stanowiące zapis ścieżki dźwiękowej z przedstawień we własnej reżyserii: Spokój w Głowie (2002i A ja, Hanna (2012).

Jako reżyser zadebiutował w roku 1999 przedstawieniem Mały Książę wg Antoine de Saint-Exupéry w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Reżyseruje na najważniejszych polskich scenach teatralnych, takich jak: Teatr Dramatyczny w Warszawie (Alicja w Krainie czarów wg Lewisa Carrolla, 2001), Teatr Studio w Warszawie (Nienasycenie wg Witkacego, 2009) czy Wrocławski Teatr Współczesny (Pomarańczyk wg Marka Kocota, 2013; Radio Armageddon wg Jakuba Żulczyka, 2014; Powrót Króla wg Michała Walczaka, 2019; Pogłosy wg Wita Szostaka, 2020).

W roku 2012 otrzymał Grand Prix oraz nagrodę za reżyserię i za muzykę na XXXVI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Polska" za przedstawienie A ja, Hanna wg Trenów Jana Kochanowskiego.

W roku 2017 uzyskał stopień doktora sztuki w dyscyplinie artystycznej - dyrygentura.

W ramach przewodu wykonał z Chórem SGH Missa super "Osculetur me" Orlando di Lasso.

W roku 2020 otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Pracuje na stanowisku adiunkta w katedrze Dyrygentury Chóralnej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ucząc Dyrygentury i prowadząc Zespoły Wokalne.

 

Nagrody

 

·  2018 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny „CantaRode” w Kerkrade (Holandia) – II miejsce oraz nagroda za najbardziej różnorodny repertuar

·  2017 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny Prof Georgi Dimitrov w Warnie (Bułgaria) – II miejsce w kategorii chóry o głosach jednorodnych (chór żeński) oraz III miejsce w kategorii chóry o głosach jednorodnych (chór męski)

·  2016 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku – II miejsce w kategorii chóry mieszane

·  2016 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Zadarze (Chorwacja) – III miejsce w kategorii chóry męskie

·  2015 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny „CantaRode” w Kerkrade (Holandia) – I miejsce

·  2013 – Ogólnopolski Festiwal Chórów Akademickich „Vivat Academia” - Grand Prix

·  2012  - XXXVI Opolskie Konfrontacjach Teatralne "Klasyka Polska" - Grand Prix oraz nagrody za reżyserię i muzykę za przedstawienie A ja, Hanna wg Trenów Jana Kochanowskiego.

·  2012 Złote Maski za przedstawienie roku i muzykę do spektaklu A ja, Hanna

·  2011 – Międzynarodowy Konkurs Chóralny Prof. Georgi Dimitrov w Warnie (Bułgaria) – II miejsce

·  2010 – Ogólnopolski Konkurs Chóralny im. Wacława z Szamotuł – II miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego przez Wacława z Szamotuł

·  2010 -Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Namestovie (Słowacja) – I miejsce

·  2008 – Międzynarodowy Warszawski Festiwal Chóralny „Varsovia Cantus” – Złota Lira i nagroda dla najlepszego dyrygenta

·  2007 - Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za muzykę do przedstawienia Baal wg Bertolta Brechta w reżyserii Marka Fiedora

·  2007 - Ogólnopolski Festiwal Chórów Akademickich „Vivat Academia” - Grand Prix

·  2004 – Międzynarodowy Festiwal Pieśni Sakralnej "Łapskie Te Deum" – I miejsce w kategorii Chóry Akademickie;

·  2003 - XIII Międzynarodowy Festiwalu Teatralny "Kontakt" - nagroda za muzykę do przedstawienia Matka Joanna od Aniołów wg Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Marka Fiedora

 

Jest opiekunem Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej. W jego ramach realizowany jest cykl koncertów zatytułowanych: Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej, podczas których prezentowane są utwory studentów kompozycji UMFC w wykonaniu zespołu złożonego ze studentów obu wydziałów. W roku 2019 odbyła się czwarta edycje tego cyklu. 

W trakcie V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej "Osobowość Dyrygenta" (2019) miał wykład zatytułowany: Interpretacja a plagiatyka wykonawcza.