Dział Nauczania

Dział Nauczania gromadzi, przetwarza oraz archiwizuje dokumentację przebiegu studiów pierwszego i drugiego stopnia, za pomocą systemu USOS, prowadzi sprawy związane z pomocą materialną dla studentów oraz doktorantów a także gromadzi i przetwarza dane dotyczące programów kształcenia, planów studiów, organizacji zajęć dydaktycznych, harmonogramów zajęć grupowych i indywidualnych.

W Dziale Nauczania uzyskasz informacje w zakresie programów studiów oraz zasad studiowania, odbierzesz zaświadczenie o statusie studenta, możesz złożyć wniosek o stypendium Rektora oraz pomoc materialną (stypendia socjalne, dla osób niepełnosprawnych, zapomogi), odbierzesz i przedłużysz swoją legitymację studencką, uzyskasz pomoc merytoryczną w zakresie systemu USOS, odbierzesz dyplom ukończenia studiów.

  • LEGITYMACJA STUDENCKA

    Legitymacja studencka
    To dokument poświadczający status studenta (w szczególności prawo do korzystania z ulgowych przejazdów w komunikacji zbiorowej oraz innych zniżek). Zawiera ona podstawowe dane osobowe, a także twoje zdjęcie. Pamiętaj jednak, że legitymacja ma ustalony okres ważności – zwykle jest to jeden semestr. 

    Karta inteligentna
    Wydawane przez nas legitymacje są kartami elektronicznymi. Oprócz tego, co jest na nich nadrukowane z zewnątrz, zawierają dane zapisane w formie elektronicznej. Oprócz podstawowych danych osobowych zawierają także informację o terminie ważności (powinien być taki sam, jak na hologramie).

    Dodatkowe możliwości
    Oprócz swej podstawowej funkcji, jaką jest potwierdzanie tego, że jesteś studentem naszej uczelni, są też i dodatkowe, które pełnić może legitymacja. Dokument ten uprawnia nie tylko do:
    – wejścia na teren Uczelni;
    – skorzystania z sal dydaktycznych i ćwiczeniowych; 
    – korzystania ze zbiorów Biblioteki UMFC oraz dostępu do czytelni (kod kreskowy nadrukowany na rewersie legitymacji to właśnie przypisany ci w tym celu numer). 

    Obchodzenie się z kartą
    W przyszłości legitymacja może być Ci potrzebna do dostępu do pewnych informacji lub pomieszczeń. Dlatego też warto traktować ją jako ważny i cenny dokument – przechowuj ją podobnie, jak i inne ważne karty (na przykład bankowe), staraj się jej nie zginać i nie zarysowywać. W razie jej uszkodzenia lub zgubienia, możesz wnioskować o wydanie jej duplikatu (opłata dodatkowa). 

    Wymiana gwarancyjna
    W przypadku, gdy mimo ostrożnego obchodzenia się z legitymacją układ elektroniczny na karcie przestanie działać prawidłowo, możliwa jest wymiana legitymacji na nową. Informacje na temat procedury postępowania w takim przypadku również otrzymasz w Dziale Nauczania. Legitymacje uszkodzone mechanicznie (złamane, pogięte, pęknięte) nie podlegają wymianie gwarancyjnej.

    Wniosek o wydanie duplikatu legitymacji [doc.]

     

  • ZAJĘCIA I PEDAGODZY

    Pamiętaj, że obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Możesz mieć maksymalnie 5 nieobecności na zajęciach (tych usprawiedliwionych, jak i nieusprawiedliwionych). Pamiętaj jednak, że w przypadku trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności pedagog może nie zaliczyć przedmiotu (Regulamin studiów, §9).

    Masz prawo o ubieganie się o przydzielenie do konkretnej klasy i grupy zajęć. Na każdym etapie studiów masz również prawo do zmiany pedagoga (Regulamin studiów, §10).

    Możesz ubiegać się o indywidualną organizację studiów. Indywidualny harmonogram realizacji zajęć z programu studiów może być́ przyznany (Regulamin studiów, §14):

    • studentom wybitnie uzdolnionym,
    • studentom niepełnosprawnym lub
    • w innych sytuacjach, uzasadnionych szczególnie ważnym interesem studenta.

    W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej na egzaminie lub kolokwium masz prawo do zdawania zaliczenia w sesji poprawkowej. W uzasadnionych przypadkach możesz uzyskać zgodę na przeniesienie egzaminu (Regulamin studiów, §19).

    Pamiętaj, aby do 21 października oraz w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia semestru letniego złożyć w dziekanacie swój indeks uzupełniony o obowiązujące w danym semestrze przedmioty i nazwiska pedagogów prowadzących zajęcia (Regulamin studiów, §8)

     

  • ZAPISY NA ZAJĘCIA

    Rejestracja przez USOSweb 
    Zapisy na zajęcia są obowiązkowe, a przez system USOSweb pomogą Ci skomponować plan zajęć z uwzględnieniem Twoich zainteresowań, terminów i preferencji co do prowadzących zajęcia. 

    1. Zaloguj się na stronie usosweb.chopin.edu.pl.
    2. Przejdź do działu "Dla studentów”. 
    3. Po wybraniu z menu pozycji “Rejestracja” zostanie wyświetlona lista wszystkich rejestracji, do których masz dostęp.
    4. Kliknij na link “Przejdź do rejestracji” lub “pokaż przedmioty związane z tą rejestracją”. 
    5. Zarejestruj się na wybrany przedmiot lub grupę klikając na ikonkę koszyka.

    Zasady wyboru przedmiotów 
    Zestawienie zawiera katalog przedmiotów fakultatywnych i humanistycznych, które należy zrealizować wszędzie tam, gdzie plan studiów wskazuje „fakultet” lub „przedmiot humanistyczny do wyboru”. 

    Przedmiot humanistyczny można wybierać w miejsce fakultetu, ale fakultet nie może zastąpić przedmiotu humanistycznego wskazanego przez plan studiów. 

    Przedmioty raz zrealizowane na niższym poziomie studiów nie mogą być realizowane na wyższym poziomie, chyba że ich treści kształcenia podlegają ciągłej zmianie lub uczestnictwo w zajęciach zakłada kryterium nabierania doświadczenia zawodowego – ustawicznego rozwoju (np. zespół wokalno-instrumentalny, kameralistyka, zespół orkiestrowy, zespoły instrumentalne, zespoły wokalne itp.). Istnieje możliwość wyboru kursu drugiego języka obcego jako fakultetu. 

    UWAGA! Wybranie w sem. zimowym przedmiotu, który trwa dłużej niż jeden semestr, oznacza obowiązek realizacji wszystkich zakładanych semestrów danego przedmiotu wraz ze wskazanymi formami zaliczenia.

    Tryb postępowania: 

    1. zapoznać się z programem i planem studiów na kierunku;
    2. zapoznać się z wykazem przedmiotów fakultatywnych;
    3. zalogować się do systemu USOSweb;
    4. zapisać się na wybrane zajęcia tak, by nie kolidowały z podstawowymi zajęciami na macierzystym wydziale. 

    Wypisanie się z zajęć
    Po upływie pierwszego miesiąca od dnia rozpoczęcia semestru rezygnacja z realizacji przedmiotów fakultatywnych możliwa jest jedynie w wypadku niemożliwości pogodzenia realizacji danego fakultetu z harmonogramem studiów, potwierdzonej przez dziekana. Po tej dacie wybrane przez studenta przedmioty fakultatywne stają się obowiązkowe i muszą zostać zaliczone zgodnie z zasadami obowiązującymi dla danego przedmiotu do końca cyklu przedmiotu. Zaliczenie musi zostać potwierdzone wpisem do indeksu i w karcie egzaminacyjnej. W stosunku do studenta, który nie zaliczył wybranego przedmiotu fakultatywnego, stosuje się zapisy § 20 Regulaminu studiów – warunkowe zaliczenie semestru (odpłatne powtarzanie przedmiotu).

    ZAPISY NA LEKTORATY, PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE, PEDAGOGICZNE I FAKULTATYWNE

    W UMFC obowiązuje rejestracja na przedmioty przez system USOS w zakresie przedmiotów humanistycznych, WF, lektoratów, przedmiotów fakultatywnych oraz niektórych przedmiotów obowiązkowych, które mają przewidziane grupy do wyboru. W sem. zimowym 2024/2025 rejestracja jest uruchomiona w następujących terminach:
    - od godz. 19:00 01.10.2024 do godz. 23:50 10.10.2024 – podstawy prawa autorskiego, lektoraty, w-f, niektóre przedmioty wymagające wyboru grupy,
    - od godz. 19:30 01.10.2024 do godz. 23:50 10.10.2024 – pedagogiczne,
    - od godz. 20:00 01.10.2024 do godz. 23:50 10.10.2024 – fakultety.

    Warunkiem zarejestrowania się na zajęcia przez system USOSweb jest posiadanie dostępu do poczty uczelnianej (poczty w domenie chopin.edu.pl).

    Pamiętaj, aby do 21 października oraz w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia semestru letniego złożyć w dziekanacie swój indeks uzupełniony o obowiązujące w danym semestrze przedmioty i nazwiska pedagogów prowadzących zajęcia (Regulamin studiów, §8).

     

  • URLOPY

    W trakcie swoich studiów masz prawo do urlopu zdrowotnego i/lub uroplu dziekańskiego.

    Urlop zdrowotny możesz uzyskać na każdym etapie studiów. Urlopu dziekańskiego nie uzyskasz na pierwszym roku studiów oraz w ich ostatnim semestrze.

    Pamiętaj, że w czasie urlopu możesz brać udział w wybranych zajęciach grupowych i przystąpić do zaliczeń, kolokwiów, egzaminów.

    Szczegółowe informacje dotyczące wnioskowania o urlop w trakcie studiów znajdują się w Regulamin studiów (§25).

     

  • PRZENIESIENIE

    Jeżeli studiujesz na innej uczelni, innym kierunku lub innej specjalności, możesz ubiegać się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w Regulaminie studiów § 24. 

    Pamiętaj, że przyjęcie w wyniku przeniesienia z innej uczelni, innego kierunku lub specjalności w macierzystej uczelni może nastąpić wyłącznie po zaliczeniu I roku studiów, w trybie egzaminu kwalifikacyjnego oraz w ramach dostępnego limitu miejsc. Decyzję o przyjęciu na studia podejmuje Rektor UMFC.

    Jeżeli przenosisz się z innej uczelni musisz:
    a) mieć ukończony co najmniej jeden rok studiów i posiadać status studenta,
    b) złożyć do Rektora wniosek z uzasadnieniem,
    c) załączyć do wniosku zaświadczenie o byciu studentem i kartę przebiegu studiów lub wykaz zrealizowanych przedmiotów,
    d) przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego.

    Zgoda na przeniesienie może być uwarunkowana koniecznością wyrównania ewentualnych różnic w programie studiów oraz koniecznością uzupełnienia zaliczeń z brakujących przedmiotów. Decyzję o przeniesieniu zajęć podejmuje dziekan po zapoznaniu się z twoim wnioskiem oraz dokumentacją przebiegu odbytych studiów. Występując z wnioskiem w tej sprawie zwróć uwagę na zbieżność nazw przedmiotów, treści programowych przedmiotów oraz punktacji ECTS przypisanej danym zajęciom.

    Podanie o przyjęcie dla osób z przeniesienia [doc.]

    Zasady przeliczania ocen [doc.]

     

  • PRACE DYPLOMOWE I DYPLOMY

    Ukończenie studiów:

    • Do ukończenia studiów należy osiągnąć minimum 180 punktów ECTS na studiach I stopnia i 120 punkty ECTS na studiach II stopnia. Pamiętaj, aby w ciągu jednego semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS. W przypadku nadwyżki, za zgodą Dziekana, masz możliwość przeniesienia ich na kolejny semestr (§7).
    • Dyplomant przygotowuje się do egzaminu z części artystycznej pod kierunkiem profesora lub doktora habilitowanego. W wyjątkowych wypadkach dziekan, w uzgodnieniu z kierownikiem katedry, może upoważnić́ do przygotowania poszczególnych elementów egzaminu dyplomowego adiunktów lub wykładowców (§28). 
    • Promotorem pracy dyplomowej może być́ wyłącznie nauczyciel akademicki UMFC posiadający co najmniej stopień́ doktora. W wyjątkowych uzasadnionych przypadkach Prorektor właściwy ds. dydaktyki może wyrazić́ zgodę̨ na odstąpienie od tych warunków (§28).
    • Temat pracy dyplomowej musi zostać zatwierdzony przez kierownika katedry do 30 listopada dyplomowego roku (§32).
    • Egzamin dyplomowy należy złożyć do końca czerwca ostatniego roku studiów. Na wniosek studenta, w uzasadnionych przypadkach, dziekan może przedłużyć termin złożenia egzaminu dyplomowego do 30 września (§29).
    • Pisemną pracę dyplomową należy złożyć najpóźniej na 2 tygodnie przed terminem ostatniego etapu egzaminu dyplomowego (§29).
    • Masz prawo do informowania dziekana o otrzymanych nagrodach za osiągniecia artystyczne lub o osiągnieciach naukowych, celem wpisania ich do suplementu do dyplomu (§12).
    • Możesz ponownie zostać wpisany na listę studentów w celu obrony po uprzednim skreśleniu. Ponowne wpisanie na listę̨ studentów oraz obrona pracy dyplomowej studenta, może nastąpić́ jedynie w okresie od maja do września (§22) pod warunkiem, że nie występują różnice programowe.

    Odbiór dyplomu ukończenia studiów
    W celu odbioru dyplomu oraz jego wcześniejszego przygotowania w Dziale Nauczania należy złożyć wypełnioną kartę obiegową (kartę należy pobrać w dziekanacie Wydziału),  a w przypadku chęci wyrobienia dyplomu w języku angielskim należy złożyć wypełniony wniosek o wydanie dyplomu w języku angielskim oraz potwierdzenie opłaty na kwotę 40 zł.

    Absolwenci, którzy obronili się do końca czerwca 2022 r. powinni złożyć również 4 fotografie: format 4,5 x 6,5 cm (w przypadku dyplomu w języku angielskim – 5 fotografii). Osoby, które rozpoczęły studia przed rokiem akademickim 2019/2020 powinny dodatkowo złożyć potwierdzenie opłaty za dyplom w wysokości 60 zł (a w przypadku dyplomu w jęz. polskim i angielskim – 100 zł).

    Uwaga! W związku ze zmianą przepisów osoby rozpoczynające studia w roku akademickim 2019/2020 są zwolnione z wnoszenia opłaty w wysokości 60 zł za dyplom w języku polskim.
    Numer konta do wpłat za dyplom: PL 70 2490 0005 0000 4600 5158 8131

    Informacje i wskazówki dotyczące pisania pracy dyplomowej uzyskasz na zajęciach Seminarium pracy dyplomowej. 

    Jeśli cokolwiek umknęło Twojej uwadze lub chcesz poszerzyć swoją wiedzę zwróć uwagę na publikację Marcina Tadeusza ŁukaszewskiegoJak napisać pracę dyplomową o muzyce:poradnik dla studentów i doktorantów kierunków muzycznych (Chopin University Press, Warszawa 2016).

    Udostępniamy Państwu szablon afisza dyplomowego w Adobe InDesign oraz MS Word.

    Prosimy o zachowanie obszaru ochronnego logo oraz lewego marginesu. Czcionka Canela jest licencjonowana i może być wykorzystana jedynie do komunikacji w ramach UMFC. Prosimy o przesłanie samodzielnie przygotowanych afiszy do akceptacji na adres biuro.promocji@chopin.edu.pl.

    SZABLON AFISZA DYPLOMOWEGO [.zip]

    SZABLON AFISZA DYPLOMOWEGO [.doc]

    Do pobrania:
    Wniosek o zatwierdzenie tematu pracy [doc.]
    Oświadczenie o napisaniu pracy samodzielnie [doc.]
    Wniosek o wydanie dyplomu w języku angielskim [doc.]

     

  • STYPENDIA I POMOC MATERIALNA

    Szanowni Studenci i Doktoranci,
    informujemy i przypominamy o możliwości ubiegania się o stypendia i pomoc materialną. Szczegółowe zasady ich przyznawania określa Regulaminem świadczeń dla studentów i doktorantów UMFC

    Wnioski stypendialne na rok akademicki 2024/2025 można składać do dnia 18 października 2024 r.  Wnioski należy składać osobiście w Dziale Nauczania lub wysłać pocztą tradycyjną. Wyliczenia dochodu do stypendium socjalnego dokonuje Dział Nauczania na podstawie załączonej dokumentacji, zaś wyliczenia średniej do stypendium Rektora dokonuje Dziekanat. 
    UWAGA: Wniosek o stypendium Rektora bez wyliczonej średniej należy złożyć bezpośrednio do Działu Nauczania. Wniosek powinien zawierać ponumerowane załączniki i być kompletny.

    REGULAMIN ŚWIADCZEŃ DLA STUDENTÓW I DOKTORANTÓW UMFC

    STYPENDIUM REKTORA
    WNIOSEK O PRZYZNANIE STYPENDIUM REKTORA 2024-2025
    STYPENDIUM REKTORA PUNKTACJA OSIĄGNIĘCIA
    ZAŁACZNIK NR 4 STYPENDIUM REKTORA PRZELICZANIE

    STYPENDIUM SOCJALNE
    WNIOSEK O PRZYZNANIE STYPENDIUM SOCJALNEGO 2024-2025
    ZAŁĄCZNIK NR 1 STYPENDIUM SOCJALNE WYMAGANE DOKUMENTY
    ZAŁACZNIK NR 2 STYPENDIUM SOCJALNE ZASADY WYLICZEŃ

    STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWYCH
    WNIOSEK O PRZYZNANIE STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 2024-2025

    ZAPOMOGI
    WNIOSEK O PRZYZNANIE ZAPOMOGI 2024-2025

    WŁASNY FUNDUSZ STYPENDIALNY
    WNIOSEK O PRZYZNANIE STYPENDIUM Z WŁASNEGO FUNDUSZU STYPENDIALNEGO
    REGULAMIN WŁASNEGO FUNDUSZU STYPENDIALNEGO UMFC

    INNE PROGRAMY STYPENDIALNE

    Erasmus+

    Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz inne stypendia zagraniczne pod patronetem MKiDN https://www.gov.pl/web/kultura/stypendia-zagraniczne 
    Stypendium MKDNiS przyznawane na wniosek Rektora Uczelni składany do MKiDN w terminie do 15 października, zgodnie z wzorem określonym w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia. Liczba wniosków z jednej uczelni nie może przekroczyć 0,5% ogólnej liczby studentów tej uczelni. Student zainteresowany uzyskaniem stypendium MKiDN przedstawia swoją kandydaturę Rektorowi w terminie określonym przez Rektora.

    Młoda Polska
    Program przeznaczony dla młodych artystów, którzy mają w swoim dorobku wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki, którą uprawiają – filmie, fotografii, literaturze, muzyce, sztukach wizualnych, tańcu lub teatrze.

    Gaude Polonia
    Pro­gram prze­zna­czo­ny dla mło­dych (do 40 roku życia, w wy­jąt­ko­wych wy­pad­kach do 45 roku życia) twór­ców kul­tu­ry oraz tłu­ma­czy li­te­ra­tu­ry pol­skiej z kra­jów Eu­ro­py Środ­ko­wow­schod­niej, w pierw­szej ko­lej­no­ści z Bia­ło­ru­si i Ukra­iny. Pro­gram służy bu­do­wa­niu płasz­czy­zny zro­zu­mie­nia i do­brych kon­tak­tów na grun­cie współ­pra­cy kul­tu­ral­nej po­mię­dzy Pol­ską, a jej bli­ski­mi są­sia­da­mi. O pół­rocz­ne sty­pen­dium w Pol­sce mogą ubie­gać się twór­cy re­pre­zen­tu­ją­cy na­stę­pu­ją­ce dzie­dzi­ny: film, fo­to­gra­fia, kon­ser­wa­cja za­byt­ków, li­te­ra­tu­ra/prze­kład, mu­zy­ka, sztu­ki wi­zu­al­ne, teatr, kry­ty­ka sztu­ki, te­atru i filmu.

    Stypendia m.st. Warszawy im. Jana Pawła II
    Stypendia adresowane studentów uczących się w Warszawie, którzy mimo trudnych warunków materialnych, zdrowotnych bądź rodzinnych mają dobre wyniki w nauce oraz osiągają sukcesy naukowe, artystyczne, sportowe lub angażują się w różnorodne działania społeczne

    Bridge to the Future - Fundusz Wsparcia Młodych Artystów-Muzyków
    Program (organizowany we współpracy z Fundacją Globalworth oraz Julian Cochran Foundation) skierowany jest do artystów-muzyków w wieku od 18 do 26 lat. O stypendium mogą ubiegać się uczniowie szkół muzycznych oraz studenci i absolwenci uczelni muzycznych, osoby posiadające obywatelstwo polskie.

    Stypendium wojewódzkie 

    Stypendia zagraniczne 

    Program Fulbrighta
    Największy program wymiany naukowej i kulturowej Stanów Zjednoczonych. Przez wielu uznawany jest za jeden z najbardziej prestiżowych programów wymiany na świecie, z reputacją daleko wykraczającą poza środowisko akademickie.

    Niemiecka Centrala Wymiany Myśli Akademickiej
    Przegląd najważniejszych stypendiów DAAD dla studentów i absolwentów polskich uczelni wyższych. BROSZURA INFORMACYJNA DAAD

     

  • POCZTA AKADEMICKA I USOS

    Poczta akademicka UMFC to zasadniczy i oficjalny sposób wymiany informacji w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
    Sprawdzaj swoje konto regularnie, dzięki czemu:

    • nie ominą cię żadne ważne informacje dotyczące twoich studiów,
    • sprawnie załatwisz większość spraw związanych z ich obsługą,
    • szybko umówisz się na spotkanie z doradcą zawodowym oraz fotografem (studenci lat dyplomowych),
    • uzyskasz dostęp do powstających z myślą o tobie bezpłatnych kursów i szkoleń,
    • uzyskasz dostęp do informacji o możliwości występów współorganizowanych lub koordynowanych przez Biuro Karier,
    • uzyskasz dostęp do informacji o możliwości odpłatnych występów organizowanych przez podmioty zewnętrzne,
    • uzyskasz informacje o dostępnych stypendiach i zasadach ubiegania się o nie,
    • otrzymasz informacje o zgłoszeniach do interesujących cię konkursów (zgodnie z profilem twoich studiów),
    • szybko załatwisz swoje sprawy w kontaktach z administracją naszej Uczelni!

    Jeśli nie masz jeszcze dostępu do poczty akademickiej, skontaktuj się ze swoim dziekanatem!
    Swoje konto sprawdzisz przez dowolną aplikację pocztową w telefonie, tablecie czy komputerze (link do instrukcji tutaj: https://chopin.edu.pl/ lub instrukcje dostępne do pobrania na dole tej strony).

  • UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE

    Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego studenta do 26 roku życia posiada rodzic, dziadkowie, współmałżonek. 
    Student, który:

    • ma ukończone 26 lat i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, czyli:
      • nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia,
      • nie prowadzi działalności gospodarczej,
      • współmałżonek studenta nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego;
    • nie ma ukończonych 26 lat i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, czyli:
      • nie może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego),
      • nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia,
      • nie prowadzi działalności gospodarczej

    może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.

    W przypadku studentów-cudzoziemców, uczelnia może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego studentów, którzy zostali uznani za osoby pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka oraz nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.

    Student pochodzący spoza państw UE/EFTA może ubezpieczyć się dobrowolnie, podpisując z Narodowym Funduszem Zdrowia umowę o dobrowolnym ubezpieczeniu, oraz samodzielnie opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

    Student będący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA może korzystać z publicznej opieki zdrowotnej na podstawie karty EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego) wydanej w kraju pochodzenia. Jeśli taki student nie posiada tytułu do ubezpieczenia w kraju pochodzenia, to może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.

    Studenci posiadający orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi mogą być zgłoszeni jako członek rodziny przy rodzicu bez względu na wiek.

    Student, który zawarł związek małżeński, może zostać ubezpieczony przez współmałżonka, o ile współmałżonek jest zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego.

    Ubezpieczony student może również ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (niepracująca żona, niepracujący mąż i/lub dzieci). W tym celu składa w Biurze ds. Pomocy Materialnej wypełniony i podpisany wniosek o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym członka rodziny lub formularz ZUS-ZCNA. Jeśli członek rodziny studenta uzyskał własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, to student powinien złożyć do Działu Nauczania wniosek o wyrejestrowanie przez uczelnię takiego członka rodziny.

    Uczelnia wyrejestrowuje studenta z ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku:

    • ukończenia studiów (obrona dyplomu) lub skreślenia z listy studentów;
    • zatrudnienia na podstawie umowy o pracę;
    • zarejestrowania działalności gospodarczej;
    • w przypadku studentów, którzy ukończyli 26 lat – również w razie zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia.

    Student musi pisemnie powiadomić uczelnię o zatrudnieniu lub zarejestrowaniu działalności gospodarczej w celu wyrejestrowania go przez uczelnię z ubezpieczenia zdrowotnego.

    Podstawa prawna: Art. 66 ust. 1 pkt 20, art. 67. art. 68, art. 69, art. 73 pkt. 4), art. 75 ust. 4, art. 76, art. 76a, art. 77, art. 86 ust. 1 pkt 6 i 14  ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r.  o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938, z późn. zm.

    Informacja ze strony NFZ

    Oświadczenie do ubezpieczenia [pdf]

    Zgłoszenie do ubezpieczenia [pdf]

    Wyrejestrowanie z ubezpieczenie [pdf]