Pracownicy

prof. dr hab.

Marcin Tadeusz Łukaszewski

Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki

Katedra: Katedra Teorii Muzyki

Specjalność: fortepian

Pianista, teoretyk muzyki i kompozytor, urodzony w 1972 r. w Częstochowie. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie UMFC) w Warszawie (1996) w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i dr hab. Edwarda Wolanina, a także klasy kameralistyki fortepianowej prof. Bogny Hałacz.

prof. dr hab.

Marcin Tadeusz Łukaszewski

teoria muzyki, fortepian

Pianista, teoretyk muzyki i kompozytor, urodzony w 1972 r. w Częstochowie. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie UMFC) w Warszawie (1996) w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i dr hab. Edwarda Wolanina, a także klasy kameralistyki fortepianowej prof. Bogny Hałacz. W tej uczelni ukończył również studia podyplomowe: Wykonawstwa Muzyki Współczesnej (1998) w klasie fortepianu prof. Szabolcsa Esztényiego, Teorii Muzyki (2000) oraz Kompozycji (2016) w klasie prof. Mariana Borkowskiego. W 2005 r. uzyskał w AMFC stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (promotor: prof. dr hab. Marek Podhajski), a w 2014 r. (w UMFC) stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie kompozycja i teoria muzyki. W grudniu 2021 r. otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. 
Od 2011 r. prowadzi działalność badawczo-dydaktyczną w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pracując na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki; W latach 2020-2024 był kierownikiem Katedry Teorii Muzyki. Wcześniej pełnił funkcję kierownika Międzywydziałowego Zakładu Fortepianu Ogólnego, a następnie Katedry Edukacji Muzycznej. Ponadto był członkiem Rady Dyscypliny Artystycznej, Rady Naukowej oraz Rady Szkoły Doktorskiej. W latach 1996-2013 wykładał w specjalności Muzykologia na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wypromował troje doktorów (Emilia Dudkiewicz, Katarzyna Pietroń, Paweł Pasternak) oraz kilkadziesiąt prac magisterskich i licencjackich. Wielokrotnie był recenzentem w postępowaniach doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich.
Autor książek: Lessel (PWM, Kraków 2025), Jak napisać pracę dyplomową o muzyce. Poradnik dla studentów i doktorantów kierunków muzycznych (Warszawa 2016), Przewodnik po muzyce fortepianowej (Kraków 2014), Fortepianowe formy wariacyjne kompozytorów polskich 1900–2010. Dzieje gatunku i technika wariacyjna (Warszawa 2013), Twórczość fortepianowa Mariana Sawy (Warszawa 2012), Muzyka chóralna o tematyce religijnej kompozytorów warszawskich 1945–2000 (Lublin 2007), Wojciech Łukaszewski. Życie i twórczość (Częstochowa 1997), a także redakcji naukowej kilkunastu monografii wieloautorskich (z ostatnich: Poszukiwanie sacrum. Muzyka i filozofia życia Pawła Łukaszewskiego, Chopin University Press, Warszawa 2021). Opublikował blisko sto artykułów naukowych i ponad trzysta popularnonaukowych. Przedmiotem jego zainteresowań naukowych jest głównie polska muzyka fortepianowa oraz muzyka o tematyce religijnej.
Prowadzi działalność koncertową, występując zarówno jako solista, jak i kameralista. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich (dokonał kilkudziesięciu prawykonań). Występował podczas takich festiwali, jak m.in.: Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w Legnicy, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Warszawie, Festiwal „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” w Gdańsku, Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach. Nagrał szereg płyt kompaktowych, m.in. płyty monograficzne z muzyką Mariana Sawy, Piotra Perkowskiego (Nagroda „Fryderyk” 2002), Franciszka Lessla, Stanisława Moniuszki (Nagroda „Fryderyk” 2021), Mariana Borkowskiego – są to w większości pierwsze nagrania w historii światowej fonografii – oraz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego (Nagroda „Fryderyk” 2022) i pieśni Sebastiana Szymańskiego z Anną Mikołajczyk-Niewiedział.
Koncertował w takich miejscach, jak m.in. Joseph Joachim Saal Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, filharmonie: częstochowska, krakowska, podlaska, Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Krzyżacki w Malborku, Studio Koncertowe Polskiego Radia w Katowicach, Muzeum Fryderyka Chopina (Pałac Ostrogskich) w Warszawie, wielokrotnie w macierzystej uczelni, w Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Muzycznej w Łodzi, a ponadto m.in. w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Trybunale Koronnym w Lublinie, Sali Białej Urzędu Miejskiego w Poznaniu, Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie, Pałacu Czartoryskich w Puławach, Akademii Rycerskiej w Legnicy, Muzeum Ziemi Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Muzeum Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów na Stawisku, czy (rokrocznie) w Planetarium Centrum Nauki Kopernik w Warszawie i wielu innych.
Jego kompozycje wykonywane były w takich krajach, jak: Belgia, Białoruś, Brazylia, Chiny, Francja, Holandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Macedonia, Niemcy, Rosja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Stany Zjednoczone, w tym m.in. podczas festiwali muzycznych: International Choral Competition Maribor (Słowenia), Journées du Saxophone (Paryż, Francja), Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Akademická Banská Bystrica” (Słowacja), Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Moskwa – miastem pokoju” (Rosja), Międzynarodowy Festiwal „Il mondo in musica” w Fivizzano (Włochy), Ohrid Choir Festival (Macedonia). Kompozycje M. T. Łukaszewskiego były prezentowane również podczas licznych festiwali i konkursów krajowych, w tym m.in. takich jak: Festiwal „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny, Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. S. Stuligrosza, Legnickie Conversatorium Organowe, Letnie Koncerty Organowe i Kameralne we Władysławowie, Międzynarodowy Festiwal „Musica Sacra” w Katedrze Warszawsko-Praskiej, Międzynarodowy Festiwal Chórów „Gaude Cantem” im. Kazimierza Fobera w Bielsku-Białej, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej im. ks. S. Ormińskiego w Rumii, Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach, Ogólnopolski Konkurs Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy, Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat”. Zostały zarejestrowane przez Polskie Radio oraz na płytach CD i DVD takich wytwórni, jak m.in.: Acte Préalable, Requiem Records, Musica Sacra i DUX, a także wydane drukiem (m.in. przez Ars Musica, Chopin University Press, Triangiel).
Utwory chóralne Marcina Łukaszewskiego były wykonywane m.in. przez takie zespoły, jak: Zespół „Polyphony” (Wielka Brytania, Londyn, dyr. Stephen Layton), Slovak Philharmonic Choir, Chór Coral Juvenil (Sao Paulo, Brazylia), LMTA Mixted Choir (Litwa), Kammerchor Poco Più (Nijmegen, Holandia), Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Sekstet Wokalny proMODERN, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Poznański Chór Polihymnia, Chór Kameralny „Astrolabium” w Toruniu, Chór Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In Terra Pax”, Szczeciński Chór Chłopięco-Męski, Chór Żeński „Schola Cantorum Bialostociensis” Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego w Białymstoku oraz liczne chóry akademickie, m.in.: Chór Akademii Techniczno-Rolniczej im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy, Chór Politechniki Szczecińskiej im. prof. J. Szyrockiego, Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Chór Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Chór Instytutu Muzykologii KUL, Chór Kameralny Akademii Medycznej we Wrocławiu, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Mieszany „Educatus” Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Chór Politechniki Warszawskiej, Chór Akademii Teologii Katolickiej (UKSW) w Warszawie. 
Do artystów – solistów i kameralistów, którzy wykonywali kompozycje Łukaszewskiego, należą między innymi: Dorota Całek (sopran), Duo Appassionata (Wiedeń): Cornelia Högl-Egretzberger (saksofon), Stefan Schön (fortepian); Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (klawesyn, fortepian), Jarosław Gałuszka (akordeon), Paweł Gusnar (saksofon), Karol Lipiński-Brańka (skrzypce), Anna Mikolon (fortepian), PipeFiuson Duo: Julia Mielczarek – saksofon, Jakub Jastrzębski – klawesyn; Alina Ratkowska (klawesyn), Radosław Sobczak (fortepian), Jolanta Sosnowska (skrzypce, Austria), Urszula Świerczyńska (fortepian), Wojciech Świętoński (fortepian), Alicja Wołyńczyk-Raniszewska (saksofon), Dorota Żołnacz (klarnet).
Jest laureatem II nagrody (I nie przyznano) w Konkursie Kompozytorskim im. F. Nowowiejskiego w Warszawie, II nagrody w Konkursie Kompozytorskim im. W. Landowskiej w Warszawie, III nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Pro Organo” oraz wyróżnienia I stopnia w Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. H. M. Góreckiego w Rydułtowach. Otrzymał ponadto dwukrotnie Nagrodę Rektora UMFC I stopnia, Brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, medal „Spes Fides Caritas”, nagrodę „Mater Verbi” oraz Brązową Honorową Odznakę PZCHiO. Był stypendystą: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta miasta Częstochowy, Fundacji Kultury w Warszawie, wielokrotnie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Członek zwyczajny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Artystów Wykonawców STOART, Instytutu Musica Sacra, Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego, Towarzystwa im. Mariana Sawy (współzałożyciel, w l. 2006-2018 wiceprezes) oraz Akademii Fonograficznej.