Pracownicy
ad. dr hab.
Małgorzata Kubala
śpiew
Absolwentka wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Umiejętności wokalne doskonaliła u najlepszych polskich koloratur – Haliny Mickiewiczówny, Bogny Sokorskiej, Niny Stano i Zdzisławy Donat, a także u znakomitej koloratury węgierskiej - Sylwii Geszty.
Od 2002 r. współpracuje z różnymi instytucjami muzycznymi i agencjami występując w szerokim i zróżnicowanym tematycznie repertuarze koncertowym: począwszy od literatury polskiej, przez operetkę, musical aż po współczesne formy estradowe. Występowała gościnnie m.in. jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta (Teatr Muzyczny w Łodzi, 2006) i w spektaklu Śpiewnik domowy (Teatr Wielki Opera Narodowa, 2007).
Aktywna animatorka działalności muzycznej, współtwórczyni cykli koncertowych (m.in. Z Polski rodem – koncerty kameralne „Polskiego Trio”; Muzyczne Opowieści na Frascati; cykl poświęcony sławnym śpiewakom polskim: Bognie Sokorskiej, Marii Fołtyn i Bernardowi Ładyszowi; Fryderyk Chopin i Paulian Viardot – amitié amoureuse; Chemistry of love M. Majcher). Ma na swoim koncie liczne koncerty w kraju oraz zagranicą (Niemcy, Austria, Luxemburg, Łotwa, Kanada, Hiszpania). Jej ostatnim dużym projektem artystycznym była produkcja spektaklu „Cendrillon” Pauliny Viardot wystawiona w Gran Teatro Falla w Kadyksie i Real Circulo de Labradores w Sewilli (2016).
Obok działalności artystycznej Małgorzata Kubala rozwija swoje zainteresowania naukowe. W 2008 r. podjęła wykłady na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2012 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka, zaś w 2019 r. stopień doktora habilitowanego. Prowadziła wykłady i zajęcia wokalne m.in. w Jāzepa Vitola Latvijas Mūzikas Akadēmija w Rydze oraz Conservatorio Manuel Castillo i Real Circulo de Labradores w Sewilli, Escuela Superior de Canto w Madrycie, Conservatorio Profesional de Música de León i Universidad de Jaén, Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA:
Posiada w dorobku następujące płyty CD: Pieśni i piosenki stanu wojennego (NSZZ Solidarność Region Mazowsze, Hotsol 2011), Fryderyk Chopin Paulina Viardot amitié amoureuse (DUX, 2014), Szkoła wokalna rodziny García (DUX, 2017), Marzena Majcher Chemistry of love (Requiem Records, Opus series, 2019) i Granados en Polonia (Requiem Records, 2019). Ostatnie projekty artystyczne Małgorzaty Kubali związane są z muzyką współczesną i muzyką hiszpańską.
Autorka książek: Technika wokalna i interpretacja na podstawie Opinioni de’cantori antichi e moderni o sieno osservazioni sopra il canto figurato (zawierające pierwsze polskie tłumaczenie traktatu wokalnego Pier Francesca Tosiego, Zeszyt Naukowy AMFC, 2003) i Dwanaście mazurków Chopina w transkrypcji Pauliny Viardot. Muzyczne aspekty fascynującej amitié amoureuse (UMFC, Warszawa 2016) oraz licznych artykułów popularnych i naukowych w Polsce i zagranicą (w jęz. angielskim i hiszpańskim).
W UNIWERSYTECIE MUZYCZNYM FRYDERYKA CHOPINA:
Brała udział w organizacji studenckich spektakli wydziałowych Cosi fan tutte W. A. Mozarta. Pomysłodawca i współorganizatorka cyklu koncertów muzyki hiszpańskiej (w tym prawykonania polskiego Goyescas E. Granadosa) przy współpracy z Ambasadą Hiszpanii w Warszawie. W ramach uczelnianych i międzynarodowych programów badawczych zajmuje się zjawiskiem belcanto ze szczególnym uwzględnieniem szkoły wokalnej Manuela Garcíi, organizuje konferencje naukowe (m.in. Zakres i znaczenie elementów szkoły bel canto Manuela Garcii we współczesnej metodyce nauczania śpiewu klasycznego 2016, Enrique Granados – inspiracje. Problemy wykonawcze i interpretacyjne na podstawie eksperymentalnego wykonania dzieła 2018, Gaetano Donizetti znany i nieznany: stylistyka belcanto na podstawie badań nad wczesnymi dziełami kompozytora 2020).