Pracownicy

ad. dr hab.

Ignacy Zalewski

Pełniona funkcja: Dziekan Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki

Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki

Katedra: Katedra Kompozycji

Specjalność: kompozycja, instrumentacja, praktyka wykonawcza muzyki nowej, czytanie partytur, historia muzyki polskiej do XIX wieku

Krótka notka biograficzna:

Kompozytor, dyrygent, laureat 20 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. Jego utwory  zostały zarejestrowane na 16 płytach CD, a wykonywane były m.in. w NOSPR, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie,  Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmoniach: Łódzkiej, Lubelskiej, Opolskiej, Podlaskiej, Świętokrzyskiej, Podkarpackiej, Gorzowskiej, a za granicą w USA, Japonii, Niemczech, Norwegii, Rosji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Słowenii, Estonii oraz w Wietnamie i Singapurze. Jako dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej, ma na koncie kilkadziesiąt prawykonań, występy na prestiżowych festiwalach (m. in. Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna, Warszawskie Spotkania Muzyczne) oraz 4 płyty CD.

ad. dr hab.

Ignacy Zalewski

kompozycja

Absolwent OSM im. Z. Brzewskiego w Warszawie (w klasie skrzypiec prof. Janusza Kucharskiego i dr hab. Marii Orzechowskiej oraz kompozycji w klasie prof. Sławomira Czarneckiego), Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2009-2014). Studiował także dyrygenturę symfoniczno-operową na UMFC w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2012-2013). Warsztat kompozytorski rozwijał pod czas indywidualnych lekcji mistrzowskich z prof. Krzysztofem Pendereckim (2014-2015) oraz na licznych kursach prowadzonych m.in. przez prof. Wolfganga Rihma (Hochschule für Musik Karlsruhe, 2010) i prof. Lowella Liebermanna (Mannes School of Music New York, 2014). Od 2014 roku Ignacy Zalewski jest wykładowcą macierzystej Uczelni, od 2015 zatrudniony jako adiunkt. W 2015 roku uzyskał stopień doktora, w 2020 stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Kompozytor-rezydent Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus (2013-2014) oraz Filharmonii Świętokrzyskiej im.O. Kolberga (2016-2017). Utwory Ignacego Zalewskiego wykonywane były przez takich dyrygentów jak m. in. Jacek Kaspszyk, Paweł Przytocki, Marzena Diakun, Wojciech Michniewski, Janusz Przybylski, Szymon Bywalec, Jessica Cottis, Jakub Chrenowicz, Jacek Rogala, Dawid Runtz, Piotr Sułkowski, Tadeusz Wicherek, Kamil Parcheta, Przemysław Fiugajski oraz solistów, takich jak: Klaudiusz Baran, Peter Barsony, Marek Bracha, Aleksander Dębicz, Maciej Frąckiewicz, Elżbieta Gajewska, Paweł Gusnar, Gergely Ittzes, Paweł Janas, Leszek Lorent (wielokrotnie), Ewa Osztrosits, Olga Paciej, Jacek Szponarski, Robert Szpręgiel, Agata Szymczewska i takie zespoły, jak Trondheim Symphony Orchestra, Slovenia RTV Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Chopin University Chamber Orchestra, Orkiestra Symfoniczna im K. Namysłowskiego w Zamościu, Orkiestry Filharmonii: Łódzkiej, Lubelskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej, kwartet Wilanów, Hashtag Ensemble, Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki, Sed Contra Ensemble (Ukraina), trio In:te:gro, kwartety smyczkowe Wilanów, MAAK Group, Reverb Ensemble.

Jego utwory były wykonywane na takich festiwalach, jak m.in. Niedersächsische Musiktage (Niemcy), CAFe Budapest Contemporary Arts Festival (Węgry), 23rd International Students' Music Festival w Kioto (Japonia), Poznańska Wiosna Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie, Nowe Epifanie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Wszystkie Mazurki Świata, Świętokrzyskie Dni Muzyki oraz w ramach międzynarodowego cyklu koncertowego European Contemporary Composers Orchestra (organizowanego przez European Composers and Songwriters Alliance) w Lublanie (Słowenia), cyklu „Generacje” (Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego, Warszawa) oraz sesji „Musica Moderna (AM Łódź).

Od 2009 roku Ignacy Zalewski zajmuje się dyrygenturą, specjalizując się w repertuarze najnowszym.

W latach 2013-2018 był dyrygentem zespołu Hashtag Ensemble. Prowadził wykonania utworów m. in. Petera Maxwella Daviesa, Arvo Pärta,  Louisa Andriessena, Michaela Beila,  Andrzeja Karałowa, Aleksandra Kościowa, Marcina Błażewicza, Pawła Buczyńskiego, Dariusza Przybylskiego, Wojciecha Błażejczyka, Marcina Błażewicza, Michaela Schellego, Katarzyny Szwed, Adama Porębskiego oraz własnych.

Występował m. in. w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, Filharmonii Wrocławskiej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie na licznych festiwalach m.in. "Poznańskiej Wiośnie Muzycznej", Festiwalu "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, Festiwalu "Ogrody Muzyczne" w Warszawie, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych. Nagranie „live” utworu „Warsaw Music” Wojciecha Błażejczyka, zarejestrowane podczas Festiwalu „Musica Electronica Nova” (Wrocław, 2015), przez Hashtag Ensemble pod batutą Ignacego Zalewskiego znalazło się w finale Międzynarodowego Konkursu Europejskiej Unii Nadawców Palma Ars Acustica 2016. Jako dyrygent ma na koncie 4 płyty CD. 

Ignacy Zalewski jest autorem ścieżek dźwiękowych do ponad dwudziestu spektakli teatralnych, radiowych i telewizyjnych, za które był wielokrotnie nagradzany (m. in. na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie, 2015 i 2019).

Ignacy Zalewski jest ponadto członkiem ZAiKS-u (od 2012), od 2018 roku zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia. Jest także członkiem (od 2018 roku) Rady Młodych Naukowców, ciała doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako jedyny przedstawiciel obszaru sztuki. Od 2018 Ignacy Zalewski prowadzi w Polskim Radiu RDC audycję „Nie tylko Chopin”, poświęconą polskiej muzyce poważnej. Jest także stałym felietonistą magazynu „Presto”. Prowadzi także wykłady popularyzatorskie poświęcone muzyce polskiej (m. in. na Festiwalu Nauki Polskiej w Warszawie, w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej w Olsztynie, dla portalu wszechnica.org). 

GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA:

  • I Nagroda na 51. Konkursie Kompozytorskim im. T. Bairda (2010),
  •  III Nagroda i Nagroda Specjalna na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM (2012),
  •  Nagroda Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012)
  •  II Nagroda na VII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego (2013)
  • I Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim “Wielokulturowość nie działa?” (2014)
  • Nagroda za najlepszą muzykę oryginalną do słuchowiska radiowego (za ścieżkę dźwiękową do słuchowiska “Raj” wg Dantego, reż. K. Michałkiewicz) na XV Festiwalu Teatru Radia I Telewizji
    w Sopocie (2015)
  • Nagroda Publiczności i Tytuł Finalisty na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na operę “12 minut dla Moniuszki” (2019)

W UNIWERSYTECIE MUZYCZNYM FRYDERYKA CHOPINA:

Dziekan Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (w kadencji 2020-2024), kierownik Chopin University Modern Ensemble, Sekretarz Studium Muzyki Nowej UMFC, kierownik Pracowni Współczesnych Technik Komputerowych, opiekun Koła Naukowo-Artystycznego Studentów Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki.