Pracownicy
Katarzyna Szymańska-Stułka
Funkcja: Dziekan
Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki
Katedra: Katedra Teorii Muzyki
Specjalność: Teoria muzyki
Teoretyk muzyki. Zajmuje się teorią dzieła muzycznego w kontekście filozoficznym i kulturowym oraz twórczością kompozytorów polskich. Jest autorką książek i referatów teoretyczno-muzycznych. Jako jedna z nielicznych w Polsce bada zagadnienie przestrzeni w muzyce.
prof. dr hab.
Katarzyna Szymańska-Stułka
teoria muzyki
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, dr nauk humanistycznych, dr hab. sztuk muzycznych w dyscyplinie kompozycja i teoria muzyki, profesor sztuk muzycznych.
4 Monografie autorskie:
Harnasie Karola Szymanowskiego. Poziomy istnienia dzieła (1997), Idiom polski w twórczości Andrzeja Panufnika (2006), Idea przestrzeni w muzyce (2015), Przestrzeń jako źródło strategii kompozytorskich (2022).
Kilkadziesiąt artykułów teoretyczno-muzycznych publikowanych w Polsce i za granicą (skrócony wybór):
Dimensions of Time and Space in Music (Bukareszt, 2009), Space with reference to the artistic tendencies of Art Nouveau in Gustav Mahler’s Symphonies (Ljubljana, 2011), Das räumliche Wesen der Monodie in Bezug auf den kulturellen Hintergrund (Wiedeń, 2012), Music and architecture in spacious connections (Wiedeń, 2017), Visual space in Polish Renaissance Music (Florencja, 2018), Gustav Mahler – on the Edge of the Abyss. New Approaches to Musical Space in the Symphony (Kraków, 2018), Beethoven’s Relationship with Architecture – Notes on a Symphony Frozen in a Solid Mass (Kraków, 2018), Modern motet style in Paweł Łukaszewski’s music (Florencja, 2019), More than good shape’ – Bauhaus ideas in Polish and European Music (Wiedeń, 2019), Napięcie w muzycznej przestrzeni – konstrukcja, emocja, znaczenie/Tension in musical space – construction, emotion, meaning (Katowice, 2019), Barbara Skarga’s ‘Trace and Presence’ as an Intertextual Category in Music: The Case of Dariusz Przybylski’s Schübler Choräle for Organ, Op. 48 (2021, w monografii Dialogic Composition: Intertextuality in Music, London, Routledge Publisher), Muzyka a środowisko na przykładzie wybranych kompozycji Aleksandra Kościowa („Aspekty Muzyki”, 2019), Complex Symmetry in Pentasonata by Andrzej Panufnik („Symmetry: Culture and Science”, 2021), Did Szymanowski forsee ambient music? Testing the ‘design thinking’ method („Aspekty Muzyki” 2022), Kyiv as an inspiration for the work of Karol Szymanowski („Culturology Ideas” 2023), Space performs for sacred in music and architecture. Stabat Mater’s motif in Polish contemporary musical works by Paweł Łukaszewski and Ignacy Zalewski (Wiedeń 2023), The Space of Cultural Communication in the Perspective of the New Humanities, („Przestrzenie Akustyki. Professional Acoustics” 2023), Modlitwa do Matki Pięknej Miłości Michała Malca, w: W poszukiwaniu źródeł. Jan Paweł II o Ukrainie w Europie i inne studia (Kraków 2023), Marcin Błażewicz. Kundalini i Dharma – drogi ku wieczności, w: Muzyka wobec wartości. Music and Values (Bydgoszcz 2023), Sacrum and Universum. Krzysztof Penderecki’s Kosmogonia and Generation ’33, w: Beethoven 9. Beethoven and Penderecki. The Sphere of Sacrum. Beethoven Father of Great Symphonism. Beethoven between East and West (Kraków 2024), A Symphonic Portrait of „the Dissapeared”. A Symphony in Memory of Dominik Połoński by Ignacy Zalewski, w: Beethoven 9. Beethoven and Penderecki. The Sphere of Sacrum. Beethoven Father of Great Symphonism. Beethoven between East and West (Kraków 2024), Hosokawa and Beethoven. A Violin Concerto in Circular Space, w: Beethoven 9. Beethoven and Penderecki. The Sphere of Sacrum. Beethoven Father of Great Symphonism. Beethoven between East and West (Kraków 2024).
Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina II stopnia (2002, 2007, 2015, 2017), Nagroda Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina I stopnia (2024), Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Medal za zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2022).
W UMFC: Członek Rady Doskonałości Artystycznej UMFC (od 2020), członek Komisji ds. Studiów Doktoranckich UMFC (od 2016), Członek Rady Szkoły Doktorskiej, członek Rady Naukowej UMFC (2016-2020), promotor prac licencjackich, magisterskich i doktorskich, współtwórca przedsięwzięć naukowo-artystycznych (konferencje, badania, wydarzenia), m.in. Topos narodowy w muzyce polskiej (2006-2009), Fryderyk Chopin. Dwa wieki fascynacji (2010), Dwieście lat muzycznej Alma Mater (2010-2011), Andrzej Panufnik i jego wizja muzyki (2014), Konferencja naukowo-artystyczna z okazji stulecia Związku Kompozytorów Polskich (w przygotowaniu na rok 2025).
Członek Verein zur Erförschung der Monodie w Wiedniu oraz Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej.