Pracownicy

ad. dr

Aleksandra Bilińska-Słomkowska

teoria muzyki

Aleksandra Bilińska (dr) kompozytorka, teoretyk muzyki, improwizatorka, etnomuzykolog.
Absolwentka Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki katowickiej Akademii Muzycznej oraz Podyplomowych Studiów Etnomuzykologicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Należy do nielicznego grona kompozytorek polskich specjalizujących się w muzyce tworzonej specjalnie dla teatru tańca współczesnego. Napisała muzykę oraz scenariusze do kilkunastu spektakli baletowych z choreografią wybitnych polskich choreografów – m.in. Ewy Wycichowskiej Aleksandry Dziurosz, Jacka Przybyłowicza Andrzeja Morawca, Wojciecha Mochnieja, współpracowała także z Ulrike Hager. Jest także autorką szeregu kompozycji instrumentalnych. Jej kompozycje autonomiczne wykonywane były w wielu krajach europejskich, Ameryce Południowej, na Tajwanie, a także Stanach Zjednoczonych, w tym na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: June in Buffalo, w Buffalo, NY, Annual CSUF New Music Festival, Fullerton, California, New York City Electroacoustic Music Festival w Nowym Yorku oraz w Kanadzie: Montreal/Nouvelles Musiques, w Montrealu. Ponadto w ramach sfery naukowo-artystycznej, bierze udział w konferencjach naukowych jako teoretyk muzyki oraz sesjach warsztatowych prowadząc warsztaty z zakresu improwizacji fortepianowej; jest autorką artykułów i publikacji książkowych z zakresu teorii muzyki oraz edukacji muzycznej.

Jako pedagog współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz  Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, stowarzyszenia Strefa otwarta, ISME.  W sferze jej zainteresowań pozostają techniki kompozytorskie muzyki XX i XXI wieku, muzyka elektroakustyczna, zagadnienia korespondencji sztuk, muzyka w formach interdyscyplinarnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru tańca współczesnego, a przede wszystkim twórczość kompozytorek polskich, którym poświęciła swoją pracę doktorską zatytułowaną Twórczość instrumentalna kompozytorek polskich XX i XXI wieku i jej kontekst kulturowy. Wybrane przykłady z lat 1945-2005, (Katowice 2018). Praca w formie książki ukaże się w bieżącym roku kalendarzowym. Jest także autorką obszernego Katalogu polskich utworów inspirowanych folklorem, wyd. NIMiT.

Wybrane kompozycje:
P®uder-ja na media elektroniczne i tancerzy (2003),  Scontri etiuda na taśmę i tancerzy (2006),  Światło na taśmę i tancerza (2006),  Homo Querens na media elektroniczne, warstwę wideo i tancerzy (2006),  Związki frazeolog_uliczne, czyli słuchowisko radiowe w ruchu na media elektroniczne i performerów (2007),  Preludia fortepianowe hommage a… (2007), Struna światła spektakl performatywny na głos żeński, fortepian, flet, wiolonczelę, tancerkę i media elektroniczne (2008), Głosy na taśmę i tancerzy (2009), Mów-ment na media elektroniczne i tancerzy (2010), Kontrasty, na głos, media elektroniczne i tancerzy (2011), Few_Few, na media elektroniczne i tancerzy (2012), Für Otto_Performer (2013), Pink Noise, na media elektroniczne i tancerzy (2013), Age quod agis muzyka elektroniczna (wersja I, 2014), Puppet®-ja na media elektroniczne i tancerzy (2015), FunAB®-ja na fortepian, media elektroniczne i performerów (2015), Deep Dancing albo Andron®-ja na media elektroniczne i tancerza (2016-17), Passage of Time muzyka elektroniczna (2017); Age quod agis muzyka elektroniczna (wersja II, 2017), To Pauline  muzyka elektroniczna (2017), Alphaville muzyka elektroniczna (2018), Love letters never sent muzyka elektroniczna (2018), The Bell Jar muzyka elektroniczna (2018),  Qui est na bas-baryton solo i elektronikę (2019), Schaefferiana_Contour I na fortepian, flet i elektronikę (2019) Zaklęcia na głos żeński solo, elektronikę i tancerzy (2019), Mysie trele z kotem w tle na dwa głosy, fortepian i niby fortepian, (2021), #123start na media elektroniczne i tancerzy (2020) #2020 na media elektroniczne (2020), #2020…Study na media elektroniczne (2021),  #2020…Covid 1984 for NicholasI. na głos męski i elektronikę (2022), #2020…Soledad for Alessandra R.na flet i media elektroniczne (2023), #2020 …Scream for AleksandraP., na obój i media elektroniczne(2023),  and then…Subekumena, Hommage a Barbara Buczek na saksofon barytonowy i media elektroniczne (2024), Co schody słyszały miniatura elektroniczna (2024), Pejzaż na warstwę wideo i media elektroniczne (2021) Pejzaż wersja II na media elektroniczne i tancerzy (2021), Deszcz na warstwę wideo i media elektroniczne (2021); muzyka filmowa: Woman at the cemetery reż. Łukasz Łasica (2016), Czułość, koncepcja, realizacja i reżyseria  Ola Rajska (2021).