Pracownicy
ad. dr hab.
Leszek Lorent
perkusja
Perkusista, doktor habilitowany sztuki muzycznej, kierownik Studium Muzyki Nowej oraz Pracowni Antropologii Kultury Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Kształcił się również w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana Geoffroy’a. W latach 2006–2009 uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki w Estonii (Tallin). Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów. Występuje na festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flaneries Musicales w Remis, Festiwal Novelum w Tuluzie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Świętokrzyskie Dni Muzyki. Jako solista występował z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Sinfonią Iuventus, Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki. Artysta otrzymał stypendia: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Banku Société Generale, Funduszu Popierania Twórczości ZaiKS, stypendium Młoda Polska, Stypendium dla Wybitnych Młodych Naukowców Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W 2015, 2017 oraz 2024 roku został uhonorowany nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za działalność artystyczną i naukową. Leszek Lorent ma na swoim koncie prawykonania dzieł wielu współczesnych kompozytorów, m.in.: Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Tomasza Opałki, Miłosza Bembinowa. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny sztuki bierze udział w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą, zasiada w jury konkursów muzyki współczesnej. Z jego inspiracji powstało kilkadziesiąt kompozycji przeznaczonych na perkusję, w tym dzieła na perkusję solo i orkiestrę. Jest autorem monografii naukowych. Jego artykuły z pogranicza muzyki i filozofii były publikowane w piśmie warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, w Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN oraz w wielu innych wydawnictwach naukowych w Polsce i za granicą. Referaty naukowe autorstwa Lorenta (ponad 25) były prezentowane na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach i seminariach organizowanych m.in. przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Politechnikę Warszawską, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Polską Akademię Nauk, Międzynarodowe Kursy Kompozytorskie Sythesis. Jego dorobek fonograficzny obejmuje kilkanaście płyt w których występuje jako solista i kameralista.
W 2018 roku Leszek Lorent został powołany w skłąd Zespołu doradczego do oceny wniosków
o przyznanie stypendium ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dla studentów i wybitnych młodych naukowców.
Ważniejsze publikacje:
• L. Lorent, Stanisław Moryto – Carmina Crucis. Perkusyjne medytacje Męki Pańskiej, [w:] Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie, wyd. 1, Chopin Univerity Press, Warszawa 2022. Zakres stron: 197-216.
• L. Lorent, Muzyka perkusyjna jako klucz do astralnych światów społeczeństw animistycznych, [w:] Socjologia Muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, wyd. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2018. Zakres stron: 35-47.
• L. Lorent, Zyklus. Między ideą a realizacją, [w:] Architektura muzyki XX wieku – Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, wyd. Chopin Univerity Press Warszawa 2018. Zakres stron: 70-81.
• L. Lorent (80 procent wkładu autorskiego), J. Maluga (20 procent wkładu autorskiego), Oresteia Iannisa Xenakisa – współczesna interpretacja antycznego mitu, [w:] Architektura muzyki XX wieku – Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, wyd. Chopin Univerity Press Warszawa 2018. Zakres stron: 143-159.
• L. Lorent, Et tua res agitur… – I ciebie rzecz dotyczy. Marcina Błażewicza studium ludzkiej wolności [w:] Rocznik Teologii Katolickiej, t. XVII/3, Białystok 2017. Zakres stron: 119-128.
• L. Lorent, Percussion considerations of the Passion of the Lord, [w:] Rocznik Teologii Katolickiej, t. XVI/3, Białystok 2017. Zakres stron: 191-211.
• L. Lorent, Inicjał w błyskawicy, Zutibure Ignacego Zalewskiego – perkusyjne rytuały przestrzeni, [w:] Rytuał i transgresja w sztuce perkusyjnej, wyd. Chopin Univerity Press, Warszawa 2017. Zakres stron: 30-39.
• L. Lorent (80 procent wkładu autorskiego), Joanna Maluga (20 procent wkładu autorskiego), Zagadnienia wokalno-perkusyjne kompozycji Cantata para Amercica magica, Alberta Ginastery, [w:] Rytuał i transgresja w sztuce perkusyjnej, wyd. Chopin Univerity Press, Warszawa 2017. Zakres stron: 67-76.
• L. Lorent, Sztuka, religia, praca socjalna, czyli o różnych odsłonach Uniwersum i jego wpływie na jednostkowy rozwój człowieka, [w]: Religijne uwarunkowania pracy socjalnej, red. M. Patalon, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2014. Zakres stron: 206-216.
• L. Lorent, Czy zdołasz nadać sobie własne zło i dobro i zawiesić wolę swoją nad sobą jak zakon? Efekt Lucyfera w relacji człowiek i Bóg, Stwórca i twórca [w]: Efekt Lucyfera w perspektywie naukowej; red. A. Drabarek, Z. Król; Warszawa 2013. Zakres stron:
• L. Lorent, Kulturowy status twórcy – genialność czy szaleństwo. Rzecz o transgresji [w]: Zagadnienia Naukoznawstwa, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2011
• L. Lorent, Budda bijący w bęben, czyli kilka słów o tym w jaki sposób najstarsze instrumenty budują wschodnią sferę tajemniczego sacrum [w:] Presto, Warszawa 2014. Zakres stron: 82-85.
• L. Lorent, Na granicy światów. Perkusja w rytuałach szamańskich [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa 2013. Zakres stron: 48-49.
• L. Lorent, Kotły jakich nie znamy; [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa 2013. Zakres stron: 38-41.
• L. Lorent, Oresteia, Jezus Chrystus Zbawiciel Michała Zadary – mistrzowskie kreacje młodego reżysera, [w:] Twoja Muza, Warszawa 2013.
• L. Lorent, Najciemniejsza ciemność – Marcina Błażewicza gnostyckie misterium wyzwolenia [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa 2012.
• L. Lorent, Emitte lucem et veritatem tuam – perkusyjne sacrum przełomu wieków [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa 2012
• L. Lorent, Scenariusz wykonawczy kompozycji muzyczno–somatycznej ?Corporel Vinko Globokara [w]: Polsko-Angielski Kwartalnik Internetowy Heksis, 2011
• L. Lorent, W cieniu Beliala i Menory – metafizyczne inspiracje Dariusza Przybylskiego [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa, 2011
• L. Lorent, Iannis Xenakis – architekt dźwieków [w]: Pismo warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje, Warszawa, 2010. Zakres stron: 26-29.
Wykaz autorskich/współautorskich monografii
• K. Baran (50 procent wkładu autorskiego), L. Lorent (50 procent wkładu autorskiego), Brzmienie symboli: refleksje nad polską muzyką perkusyjno-akordeonową XX i XXI wieku, wyd. Chopin Univerity Press, Warszawa 2018
• J. Maluga (50 procent wkładu autorskiego), L. Lorent (50 procent wkładu autorskiego), Sacrum i profanum w chóralno-perkusyjnej muzyce XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2017
• L. Lorent, Ineffabilis. Perkusyjne dzieła Marcina Błażewicza, wyd. Fundacja Cultura Animi, Warszawa 2015
• L. Lorent, Szkice perkusyjne. Zagadnienia filozoficzno-wykonawcze dźwiękowych traktatów perkusyjnych wybranych twórców, wyd. Cultura Animi, Warszawa 2014
• Płyty cd
• Agata Zubel/Maja Kleczewska – Oresteia
wykonawcy: Danuta Stenka – aktorka, Leszek Lorent, Tamara Kurkiewicz, Krzysztof Niezgoda – perkusja, Anna zawisza – sopran, Michał Sławecki – kontratenor, Tomasz Piluchowski – tenor, Chór Polskiego Radia, szymon Wyżykowski – dyrygent
wyd.: PWM 2023, seria Anaklasis
• Portraits. Andrzej Krzanowski – Reliefs
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Maciej Frąckiewicz – akordeon, Joanna Freszel – sopran, Marcin Zdunik – wiolonczela, Arkadiusz Bialic – organy
wyd.: PWM 2022, seria Anaklasis
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2023 (kat. Album roku – muzyka kameralna – duety)
• Chopin University Electronic Music Studio
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Andrzej Karałow – fortepian, Krzysztof Kicior – live electronics, Andrzej Brzoska – projekcja dźwięku
wyd. Chopin University Press 2022
• Le Clavecin Moderne plus Percussion
wykonawcy: Alina Ratkowska – klawesyn, Leszek Lorent – perkusja, Agata Igras – flet, Jan Gralla – perkusja, Chopin University Chamber Orchestra, Rafał Janiak – dyrygent
wyd. Chopin University Press 2021
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2022 (kat. Album roku – muzyka współczesna)
• Chopin University Modern Ensemble. Debiut
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Aleksandra Łaska – mezzosopran, Chopin University Modern Ensemble, Ignacy Zalewski, Jakub Montewka – dyrygent
wyd. Chopin University Press 2020
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2021 (kat. Album roku – muzyka współczesna)
• Ignacy Zalewski: accordion works. Klaudiusz Baran
Klaudiusz Baran – akordeon, Leszek Lorent – perkusja, Justyna Baran – skrzypce, Paweł Gusnar – saksofon, Rafał Grząka – akordeon, Grzegorz Palus – akordeon, Chopin University Accordion Trio, Chopin University Chamber Orchestra, Ignacy Zalewski – dyrygent
wyd. Chopin University Press 2020
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2021 (kat. Album roku – muzyka współczesna)
• Ignacy Zalewski – Stabat Mater
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Marta Grzywacz – głos, Jacek Szponarski – tenor, zespół instrumentalny, Chór VRC, Joanna Maluga – dyrygent
wyd. Requiem Records 2018
• Night Visions
wykonawcy: Leszek Lorent – wibrafon, Iwona Glinka – flet, Adam Eljasinski – klarnet, Marcin Łopacki – fortepian, NeoQuartet
wyd. Phasma – Music 2019
Płyta zdobyła nagrodę Global Music Award – Awards of Excellence – Gold Medal Triple Winner 2019
• Dariusz Przybylski: percussion works. Leszek Lorent – percussion
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja solo, Krzysztof Niezgoda, Szymon Linette, Michał Niedziałek – perkusja, Aleksander Dębicz, Andrzej Karałow – fortepian, Lubomir Jarosz – trąbka, Henryk Kowalewicz – waltornia, Zoltan Kiss – puzon, Jakub Mastalerz – puzon basowy, Monika Wolińska – dyrygent
wyd. Chopin University Press 2018
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2019 (kat. Album roku – muzyka kameralna)
• Daleth
wykonawcy: Leszek Lorent – wibrafon, Adam Eljasinski – klarnet, Iwona Glinka – flet
wyd. Phasma – Music 2018
Płyta zdobyła nagrodę Global Music Award – Outstanding Achievement – Silver Medal Triple Winner 2018
• #NetworkMusic. Hashtag Ensemble
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja/Hashtag Ensemble
wyd. Requiem Records 2018, seria Opus
• Leszek Lorent. Tonisteon
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja
wyd. Requiem Records/DUX 2016, seria Opus
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2022 (kat. Album roku – recital solowy)
• Szymon Kawalla. Chamber Music
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Joanna kawalla – skrzypce, Justyna Reczeniedi – sopran, Grzegorz Gorczyca – fortepian, Marek Roszkowski – obój
wyd. Requiem Records 2016, seria Opus
• Perkusja. Kreacje. Interpretacje
wykonawcy: Leszek Lorent/zespół perkusyjny siXen
wyd. Chopin University Press 2016
• Koncert Siedmiu Premier
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Andrzej Bauer – wiolonczela, Joanna Freszel – sopran, Zdzisław Piernik – tuba, Zygmunt Krauze – pianino, Frank Peters – fortepian, Orkest de Ereprijs, Wim Boerman – dyrygent
wyd. Związek Kompozytorów Polskich/Polskie Centrum Informacji Muzycznej 2016
• Kundalini. Lorent plays Błażewicz
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja
wyd. Requiem Records 2015, seria Opus
• Dariusz Przybylski. L'una vuota
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Dariusz Przybylski – organy, Lubomir Jarosz –trąbka, Aneta Kapla – sopran, Łucja Szablewska – sopran, Katarzyna Otczyk–Marcelli – mezzosopran, Maciej Nerkowski – baryton, Wojciech Koprowski – skrzypce, Michał Osmycki – skrzypce, Kamil Walasek – altówka, Mariusz Wysocki – wiolonczela
wyd. Requiem Records 2015, seria Opus
• Hashtag Ensemble. Visegrad Songs
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Dariusz Przybylski – organy Hammonda, Ignacy Zalewski – fortepian preparowany, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka, Maciej Nerkowski – baryton
wyd. Requiem Records 2015, seria Opus
• Benjamin Britten – The turn of the screw
wykonawcy: Eric Barry – tenor, Rosie Lomas – sopran, Kathleen Reveille – sopran, Diana Montague – mezzosopran, Emily Workman – sopran, Dominic Lynch – dyszkant, Leszek Lorent – perkusja, Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Tomasz Bińkowski – waltornia,, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Adrian Janda – klarnet, Tomasz Januchta – kontrabas, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Maria Machowska – skrzypce, Krzysztof Malicki – flet,,, Aleksandra Rojek – obój, Anna Sikorzak-Olek – harfa, Leszek Wachnik – fagot, Łukasz Borowicz – dyrygent
wyd. DUX/Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena 2015
Płyta nominowana do nagrody International Classical Music Awards
Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2016 (kat. Album roku – muzyka chóralna, oratoryjna i operowa)
• Marcin Stańczyk – chamber music
wykonawcy: Leszek Lorent, Anna Glowacka, Łukasz Warenica – perkusja, Łukasz Owczynnikow – kontrabas, Robert Stefanski – klarnet, Mikolaj Palosz – wiolonczela, Sylwia Michalik – fortepian, , Marcin Stańczyk – elektronika, Przemysław Baiński – tenor, Bartosz Szulc – baryton, Radosław Szulc – puzon, Małgorzata Smyczyńska-Szulc, Armance Quéro – wiolonczela, Dariusz Trzciński – gitara elektryczna
• Lorent & Nerkowski. Eidos
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Maciej Nerkowski – baryton
wyd. For Tune 2013
• Diverso
wykonawcy: Leszek Lorent – perkusja, Karolina Nadolska – fortepian, Kamila Wąsik – skrzypce, Justyna Samborska – sopran
wyd. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina 2009
• Marian Sawa – Missa Claromontana
wykonawcy: Leszek Lorent – kotły, Leszek Gorecki, Michał Sławecki – organy, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Kazimierz Szymonik – dyrygent
wyd. Acte Prealable 2005