Pracownicy

dr hab.

Michał Markuszewski

prof. UMFC

Wydział: Wydział Muzyki Kościelnej

Specjalność: organy

Michał Markuszewski – absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, Universität der Künste w Berlinie i Hochschule für Musik w Würzburgu. Profesor UMFC w Warszawie na Wydziale Muzyki Kościelnej. Organista stołecznego kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

dr hab.

Michał Markuszewski

prof. UMFC

organy

Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, organy (prof. Joachim Grubich), fortepian (prof. Kazimierz Gierżod). W 2007 roku ukończył studia (specjalizacja – improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu.
Od 2012 roku jest wykładowcą na Wydziale Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2013 roku uzyskał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, nadany przez Radę Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2018 ta sama Rada Wydziału przyznała mu tytuł Doktora Habilitowanego. Od października 2022 roku jest profesorem UMFC w Warszawie.
Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zürychu-Wiedikon (2007).
Wystąpił z ponad 700 recitalami w prestiżowych sala koncertowych oraz na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, Wyspach Alandzkich, w Andorze, Austrii (katedra w Grazu, St. Florian), Czechach, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii, Luxembourgu, Belgii, Francji (Katedra Notre-Dame w Paryżu), Finlandii, Norwegii, Rosji (Katedra Katolicka w Moskwie), Szwajcarii (sala Kultur Kongreszentrum Luzern), Wielkiej Brytanii (Katedra św. Pawła), we Włoszech oraz ponad 300 miastach w Niemczech (Gedächtnis-Kirche Berlin, Berliner Konzerthaus, Stadthalle Wuppertal, Marienbasilika Kevelaer, Bottrop-OrgelPLUS, Audimax Bochum, Maria Laach, Stiftskirche Tübingen, Schwäbisch Gmünd, Basilika Weingarten, Ulmer Münster, Abtei Marienstatt, St. Lambertus in Düsseldorf, katedry w Altenbergu, Bremie, Fuldzie, Paderbornie i Würzburgu). Koncertował również w Stanach Zjednoczonych (Katedra Narodowa w Waszyngtonie, Kościół St. Thomas w Nowym Jorku), Hong-Kongu (Hong-Kong Cultural Center) oraz na dalekiej Syberii.
Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pod kierunkiem takich mistrzów jak: Guy Bovet, Aleksander Fiseyski, Julian Gembalski, Lorenzo Ghielmi, Jean Guillou, Bernhard Haas, Naji Hakim, Rudolf Innig, Edgar Krapp, Olivier Latry, Heribert Metzger, Peter Planyawski, Martin Sander, Christopher Stembridge.
Współpracował z wieloma wybitnymi solistami, Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”, chórem „Camerata Varsovia”, orkiestrą Camerata Janáček, orkiestrą Collegium instrumentale Bochum, orkiestrą Jeunesses Musicales, Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
Dokonał również licznych nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX, Chopin University Press). Dwie jego płyty nagrane na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) oraz na zabytkowych organach Śląska Opolskiego nominowane były w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla Polskiego Radia, Niemieckiego Radia SDR, Radia Czeskiego oraz telewizji.
Artysta ma na swoim koncie prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także organowo-kameralnej.
Michał Markuszewki zajmuje się również problemami ochrony zabytkowych organów. Jest członkiem „Stowarzyszenia na rzecz badań i utrzymania śląskich organów” VEESO oraz od 2001 członkiem niemieckiego „Towarzystwa przyjaciół organów” GdO. Wykonał ponad 350 dokumentacji zabytkowych polskich organów. 
Uczestniczył również w wielu projektach restauracji zabytkowych organów, jak również był konsultantem przy budowie nowych instrumentów.
Z jego inicjatywy i pod jego nadzorem w latach 2004-2008 odrestaurowano zabytkowe organy (firmy Schlag und Söhne z 1900 roku) w kościele Ewangelicko- Reformowanym w Warszawie, gdzie od 2004 roku pełni funkcję organisty.
W 2018 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”. W 2023 otrzymał Medal za zasługi dla UMFC. W 2024 roku otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.