Pracownicy

doc. dr hab.

Krzysztof Marosek

Wydział: Wydział Instrumentalny

Katedra: Katedra Organów i Klawesynu

Specjalność: Realizacja basu cyfrowanego, Harmonia z ćwiczeniami, Gra liturgiczna, Organy (dodatkowe)

Doświadczony i wszechstronny pedagog związany z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina od 1984 roku, prowadzi zajęcia z przedmiotów : Realizacja basu cyfrowanego, Ćwiczenia z harmonii, Gra liturgiczna czy Organy dodatkowe. Do niedawna współpracujący z Muzyką Kościelną w ramach Realizacji basu cyfrowanego i Kameralistyki. Solista, kameralista, realizator i interpretator wielu partii organowych w muzyce od renesansu po XXI wiek. Od 1983 roku instrumentalista Warszawskiej Opery Kameralnej uczestniczy w wielu festiwalach, koncertach, przedstawieniach i spektaklach operowych.

doc. dr hab.

Krzysztof Marosek

organy

W 1983 roku otrzymał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina a w roku 1986 studiował w Summer Academy in Haarlem.

Już w czasie studiów w 1981 roku rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną. Wraz z nią brał udział w wielu koncertach solowych, kameralnych, oratoryjnych, spektaklach operowych w kraju i za granicą. Wspólnie z Zespołem Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense występował między innymi na Festiwalu Oper Barokowych (Euridice Jacopo Periego, Il Sant Alessio Stefano Landiego), Festiwalu Claudia Monteverdiego (Orfeo, Powrót Ullissesa, Koronacja Poppei, Vespro della Beata Vergine), Festiwalu Mozartowskim (msze, litanie, nieszpory, utwory kameralne, organowe). Wykonywał partie organowe m.in. w Weihnachtsoratorium, w Pasjach według Św. Mateusza, Św. Jana, Św. Marka (rekonstrukcja) J.S. Bacha, w oratorium Mesjasz G.F. Haendla, Stabat Mater G.B. Pergolesiego i A. Vivaldiego.      

Z zagranicznych występów należy wymienić tournée z Orfeuszem C. Monteverdiego w Hiszpanii, koncert muzyki polskiego baroku w Graz, koncert monograficzny dzieł S.S. Szarzyńskiego w Paryżu, Euridice Jacopo Periego w Sankt Petersburgu i Bejrucie.                     

Brał udział także w nagraniach płytowych takich dzieł jak Euridice Jacopo Periego, Opera omnia Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego czy Maddalena ai piedi di Cristo Antonio Caldary.

Koncertował na najważniejszych organowych festiwalach w kraju; m.in. w Kamieniu Pomorskim, Leżajsku, Słupsku, Szczecinie, Koszalinie, Łodzi, Toruniu, Włocławku, Legnicy, Katowicach, Kazimierzu Dolnym.

W latach 1982-1988 razem z instrumentalistami Filharmonii Narodowej w Warszawie współtworzył zespół kameralny w składzie dwoje skrzypiec i basso continuo. Kwartet grał koncerty w kraju i za granicą.

W ramach stałej współpracy z Warszawską Operą Kameralną występował z zespołami instrumentów współczesnych. Oprócz wielu koncertów w kraju były to festiwale w Rimini, Montpellier, Sete, Narbonne, Nimes, Palermo. W 1988 roku wziął udział w prawykonaniu Pasji Giovanniego Paisiella na Międzynarodowym Festiwalu MIDEM w Cannes, co połączone było z promocją nagrania tego dzieła.

W latach 1986-2009 brał udział w corocznych Festiwalach Muzyki Staropolskiej w Zabytkach Warszawy Ad hymnos, ad cantus gdzie obok wielkich i uznanych dzieł muzyki polskiej prezentowane były liczne dzieła premierowe.   

Równocześnie występował z wieloma zespołami filharmonicznymi, m.in. Filharmonii Narodowej (orkiestra symfoniczna i kameralna), Filharmonii Śląskiej, Łódzkiej, Kaliskiej wykonując partie organowe w takich dziełach jak Requiem W.A. Mozarta, Petite Messe Solenelle G. Rossiniego, Dettinger Te Deum G.F. Haendla, Symfonia Lobgesang F. Mendelssohna, III Symfonia Organowa C. Saint-Saensa, Msza Głagolicka L. Janacka.

Koncertował również na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (Maurizio Kagel, Zbigniew Penherski), a w latach 2011-2012 brał udział w Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawskiej Operze Kameralnej - w prawykonaniach teatralnych The Burning Fiery Furnace Benjamina Brittena, Der Kaiser von Atlantis Viktora Ullmanna, Matrimonio con variazioni Józefa Kofflera oraz Ja, Kain Edwarda Pałłasza.

Dwukrotnie wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach :   w 2010 roku - jubileuszowym Roku Chopinowskim oraz w 2013 roku - w części solowej i kameralnej wspólnie z Krzysztofem Jakowiczem.

W grudniu 2013 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie uczestniczył w premierze nowej inscenizacji Jolanty Piotra Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Beli Bartoka w reżyserii Mariusza Trelińskiego.

Corocznie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Organowym Johann Sebastian Bach, organizowanym w Warszawie i w Łowiczu.

Od kilku lat gra koncerty z jednym z najwybitniejszych polskich skrzypków Krzysztofem Jakowiczem.

Od 1984 roku jest pedagogiem warszawskiej uczelni muzycznej; w 2007 roku otrzymał tytuł doktora a w 2014 tytuł doktora habilitowanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

We wrześniu 2021 roku z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej wspólnie z Zespołem Instrumentów Historycznych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense był wykonawcą koncertu w Kościele Akademickim p.w. Św. Anny w Warszawie.

W kwietniu 2022 roku wraz z solistami, Zespołem Wokalnym i Zespołem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense wziął udział w koncercie Pasji według Św. Jana J.S. Bacha w słynnej sali Musikverein w Wiedniu.