Pracownicy
Paweł Kamiński
Wydział: Wydział Instrumentalny
Katedra: Katedra Fortepianu
Specjalność: Fortepian, Literatura specjalistyczna fortepianu
Pianista, pedagog, edytor tekstów muzycznych. Współredaktor Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, najlepszego kompletnego urtekstu muzyki Chopina. Pomysłodawca i kierownik naukowy specjalistycznego portalu internetowego poświęconego analizie źródeł Chopinowskich – systemu muzykologicznego mUltimate Chopin.
prof. dr hab.
Paweł Kamiński
fortepian
Absolwent PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie mgr Aleksandry Sosnowskiej, a następnie warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. Jana Ekiera i doc. Alicji Palety-Bugaj (dyplom z wyróżnieniem). W roku ukończenia studiów (1983) podjął pracę w AMiFC jako asystent i kontynuuje ją nieprzerwanie do dziś, przechodząc kolejne szczeble kariery naukowo-dydaktycznej aż do stanowiska profesora UMFC. Działalność koncertowa, obejmująca recitale solowe i występy z orkiestrami filharmonicznymi (m.in. I Koncert Liszta i V Koncert Prokofiewa) uległa stopniowemu ograniczeniu w miarę rosnącego zaangażowania w prace badawcze i edytorskie.
Od roku 1984 współpracował z prof. Janem Ekierem przy pracach badawczych i redakcyjnych nad Wydaniem Narodowym. Wydanie to, rozpoczęte jeszcze w 1959 r., w swej aktualnej szacie graficznej i unowocześnionym kształcie merytorycznym ukazuje się od 1995 r. Paweł Kamiński jest współredaktorem wszystkich 37 tomów tego Wydania, którego ostatni tom, Suplement, ukazał się w 2011 r.
Od 2012 r., we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina rozwija projekt mUltimate Chopin. Rozbudowywany dzięki grantom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, portal ten umożliwi docelowo wgląd we wszystkie istotne dla ustalenia tekstu dzieł Chopina zapisy jego muzyki, ich wszechstronną analizę i porównanie.
Specjalizujący się w problematyce redagowania krytycznych wydań źródłowych („urtekstów”) i ich wykorzystania w praktyce wykonawczej, swoje bogate doświadczenie w zagadnieniach odczytywania i rozumienia tekstu nutowego wykorzystuje w bieżącej pracy pedagogicznej, a także przekazuje na licznych wykładach, seminariach i kursach mistrzowskich w uczelniach i szkołach Europy (Austria, Czechy, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska, Rosja, Serbia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), Ameryki (USA, Kanada) i Azji (Japonia, Chiny).
W pracy ze studentami fortepianu zwraca uwagę na:
- naturalny sposób gry,
- opanowanie jak najbogatszego zasobu brzmień fortepianu,
- umiejętność odczytania intencji kompozytora z zapisu nutowego,
- rozwój wyobraźni muzycznej,
- wszechstronny rozwój twórczej osobowości,
- samodzielność w pracy,
- wyrobienie i utrwalenie poczucia własnej wartości.
W miarę potrzeby może prowadzić zajęcia po polsku, angielsku, francusku, rosyjsku.
Kilkakrotnie był jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w San Sebastian.
Odznaczony srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” i odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Pełnił funkcję Prodziekana Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów UMFC oraz Kierownika Katedry Fortepianu tej uczelni.