Pracownicy

prof. dr hab.

Joanna Napieralska

reżyseria dźwięku w filmie

       Joanna Napieralska – reżyser dźwięku. Urodzona 29.01.1962 w Szczecinie.  W 1981 roku ukończyła LO VI z medalem dla najlepszego absolwenta i PSM II st. w Szczecinie w klasie fortepianu. Studiowała reżyserię dźwięku w AMiFC w Warszawie, otrzymując w 1986 roku tytuł mgr sztuki  - o specjalności reżysera dźwięku w filmie.  W 2005 roku  obroniła doktorat w dziedzinie sztuk muzycznych – specjalność reżyseria dźwięku w filmie. W 2013  otrzymała tytuł doktora habilitowanego,  a w 2018 tytuł profesora belwederskiego.

      W latach 1994 – 2006 była pracownikiem regionalnego oddziału  TVP. SA w Szczecinie Od 2001 roku  jest pracownikiem dydaktyczno - naukowym Wydziału Reżyserii  Dźwięku Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie.

      W swej pracy zawodowej  ma na koncie współpracę przy licznych filmach fabularnych, dokumentalnych i teatrach telewizji: m.in. „Na Srebrnym Globie” – reż.  A. Żuławski,  „Dekalog VI”, „Dekalog IX” – reż. K. Kieślowski, „Lawa”-  reż. T. Konwicki,  „Ucieczka z kina Wolność” – reż. W. Marczewski, „Listopad” – reż. Ł. Karwowski, „Miejsce urodzenia” – reż. Paweł Łoziński, „Mrówcza ścieżka” – reż. R.Marziano-Tinoco, „Łowca jasonowidzów” – reż. J.Koprowicz, „Przyszłość złudzeń” – reż. F. De Pena,  „Weiser” – reż. W. Marczewski, „Planeta śmieci”,   „Nasz spis powszechny – ulica Wapienna”, „Środa czwartek rano” i „Tato poszedł na ryby” – reż. Grzegorz Pacek,  „W poszukiwaniu utraconych lat”,   „Gwiazdor  - Aleksander Wolszczan”, „Kapela ze wsi Warszawa w podróży”  – reż. J.Sosiński, „Biało-czerwono-czarny” – reż. J.Zaorski, „Amore en Concrete” i „Ugo Król” – reż. F. De Pena, „Łucja i jej dzieci” i „Z odzysku” – reż. S.Fabicki,  „Namaszczeni” – reż. G.Fedorowski, „Nad Złotym Stawem” – reż. Z. Zapasiewicz, „Solo” reż. Maciej Pisarek, „Różyczka”, „W ukryciu”  i „Samuel”  - reż. J. Kidawa Błoński, „Kumple” – reż. J. Kaczmarek, „Zbyszek i Marta” i  „Iskierka” – reż W.Piećko, „Cicha noc” – reż. P.Paszta, Catalina – reż. D.Hasanovic, „Holzwege” reż. T.Cyz,  „ Tak blisko, tak daleko” – reż. M.Dutkiewicz.  Jest autorką i współautorka instalacji dźwiękowych „ Ławki” ( we współpracy z D.Błaszczak), „Droga” i „Defilada” (we współpracy z J.Kaliną).  W ramach studia Strefa Dźwięku (współprowadzonego z  M. Żarneckim)  a później własnej firmy Sound Domain kierowała i uczestniczyła w rekonstrukcji  dźwięku wielu dzieł polskiej sztuki filmowej.

Jest współpracownikiem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.  Były współpracownik Wyższej Szkoły Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie.

     Stypendystka BBC w Londynie w roku 1989 i  programu Nipkow w Berlinie w latach 2003- 2004.

     Nagrodzona: Nagrodą Rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi na IV Festiwalu  Mediów „Człowiek w zagrożeniu” w 1993 r. - za film „Mrówcza ścieżka” („El  Camino De Los Hormigas” ), nagrodą  Premio Cine Marte Mehor Banda Sonora  (Nagroda za najlepszą  ścieżkę dźwiękową)  na  Festival  Del Cine Venezolano  w Caracas za film „El Camino De Los Hormigas” w 1997 r.,  nagrodą publiczności IV Małego Przeglądu Form  Dokumentalnych   w Szczecinie  za film „Obok” , nagrodą publiczności za najlepsze seminarium na IX Międzynarodowym Sympozjum Inżynierii i Reżyserii Dźwięku  w Warszawie - ISSET`2001, nagrodami za dźwięk filmu „Weiser” i „Różyczka”  - Festiwalu  Filmów Fabularnych w Gdyni w 2001 i 2010 r,  nagrodą filmową Orzeł 2002 w kategorii najlepszy dźwięk  za film „Weiser”,  nagrodą rektora UMFC w Warszawie II  i  I stopnia . oraz Brązowym Krzyżem Zasługi  w 2005 r.

 

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:.

Pełnomocnik UMFC ds. Międzyuczelnianej Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej. ( 2008-2010) Współtwórca i kierownik projektu “Międzyuczelniana Specjalność Multimedialna” ( 2010-2013). Koordynator z ramienia UMFC projektu “multiMedia – Technology, Design, Management “ ( 2014-2015).

Autorka  i redaktor naukowy podręczników, monografii i artykułów naukowych: