Pracownicy
ad. dr
Emilian Madey
fortepian, kompozycja
Urodzony w 1975 w Warszawie polski pianista, kompozytor, dyrygent, teoretyk muzyki, pedagog. Doktor sztuk muzycznych, adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Za tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury odznaczony odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Studia:
Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC):
– Kompozycja (prof. M. Borkowski);
– Dyrygentura Symfoniczno-Operowa (prof. B. Madey);
– Fortepian (prof. T. Manasterska), rok dyplomowy – Akademia Muzyczna w Łodzi (prof. M. Drewnowski);
Wszystkie trzy dyplomy z wyróżnieniem.
Pianistyczne kursy mistrzowskie: prof. prof. W. Riekert, N. Immelman, N. Sztarkman, R. Pagano, V. Mierżanow, A. Dvarionaite.
Debiut:
W wieku lat 11 z Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej (J. Haydn – Koncert fortepianowy C-dur).
Nagrody:
– II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów i Skrzypków im. B. Dvarionasa w Wilnie (1989);
– Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. C. Kahn’a w Paryżu (1990);
– laureat Międzynarodowego Festiwalu im. J. Hofmanna w Nałęczowie (1994, 1996).
Stypendysta wielu funduszów stypendialnych, m.in.:
– Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci;
– Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie;
– Ministra Kultury i Sztuki.
Działalność koncertowa:
Jako pianista łączy występy z działalnością dyrygencką. Występował w Filharmonii Narodowej, na Zamku Królewskim, w Teatrze Wielkim, Sali Kongresowej i Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie oraz z większością polskich orkiestr filharmonicznych. Koncertował w Austrii, Francji, Korei Płd., Słowenii, na Litwie, w Niemczech, we Włoszech i na Ukrainie. Współpracował z dyrygentami: B. Madeyem, W. Rajskim, J. Maksymiukiem, T. Bugajem, Ł. Borowiczem, T. Wicherkiem, M. Nałęcz-Niesiołowskim, M. Caldim i in.
Jego repertuar pianistyczny obejmuje dzieła m.in.: J.S. Bacha, G.F. Haendla, D. Scarlattiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Lessela, F. Chopina, L. Lewandowskiego, L.J.A. Lefébure-Wély’ego, F. Liszta, J. Brahmsa, A. Skriabina, S. Rachmaninowa, L. Godowskiego, I.J. Paderewskiego, B. Bartóka, K. Serockiego, T. Sikorskiego, B. Madeya, P. Mossa, P. Łukaszewskiego, A. ben Shabetai’a i in.
Szczególną atencją darzy polskich kompozytorów XIX wieku. Jest propagatorem twórczości m.in. I.F. Dobrzyńskiego, I. Krzyżanowskiego, K. Mikulego oraz I.M. Komorowskiego.
Kameralistyka:
Występy m.in. ze swoją matką Anną Malewicz-Madey (mezzosopran), Zofią Rysiówną (recytacja), Piotrem Janowskim (skrzypce), Jerzym Artyszem (baryton), Adamem Kruszewskim (baryton), Martą Boberską (sopran), Izabelą Kłosińską (sopran), Rafałem Bartmińskim (tenor), Dariuszem Machejem (bas-baryton), Robertem Gierlachem (bas), Anną Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Jadwigą Rappé (alt), Michałem Drewnowskim (fortepian), Leonorą Armellini (fortepian), Massimiliano Caldim (fortepian), Łukaszem Długoszem (flet), Tomaszem Strahlem (wiolonczela).
Wybrane koncerty:
– Na koncercie inaugurującym sezon koncertowy 1996-97 w Akademii Muzycznej w Warszawie wykonał Metamorfozy – Wariacje na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę swego ojca, Bogusława Madeya, pod batutą kompozytora, następnie nagrał to dzieło wraz z NOSPR w Katowicach;
– Wystąpił na zaproszenie Zygmunta Krauzego z recitalem muzyki współczesnej na Międzynarodowym Festiwalu „Passage – Panorama XX Wieku” w Warszawie (1998);
– W 2001 dał recital na XXXV Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (D. Scarlatti, G.F. Haendel, F. Chopin, L. Godowski, S. Rachmaninow, B. Madey, E. Madey);
– W tym samym roku, z towarzyszeniem St. Christopher Chamber Orchestra of Vilnius pod batutą Aleksandra Šimelisa, wykonał III Koncert fortepianowy L. van Beethovena podczas uroczystego koncertu uświetniającego dziesięciolecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Litwą a Polską;
– W 2002 z Kaliską Orkiestrą Filharmoniczną pod batutą ojca prawykonał partię solową w swojej własnej kompozycji Concerto – Variazioni in tre movimenti na fortepian i orkiestrę;
– W 2003 inaugurował XXXVII Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, dokonując światowego prawykonania Portraits – Koncertu fortepianowego Piotra Mossa;
– Także w 2003 wykonał III Koncert fortepianowy L. van Beethovena wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod batutą ojca;
– W 2004 z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Białymstoku poprowadził koncert Bogusław Madey – In memoriam”, dyrygując m.in. Scherzo fantastico swego ojca oraz – od fortepianu – III Koncert L. van Beethovena;
– W 2005 pełnił funkcję II dyrygenta i pianisty-korepetytora przy realizacji Zemsty Nietoperza Johanna Straussa z Sinfonią Varsovią pod kierownictwem J. Maksymiuka, w reżyserii A. Strzeleckiego w Teatrze Polskim w Warszawie;
– W 2007 dokonał nagrania Portraits – Koncertu fortepianowego Piotra Mossa z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą T. Bugaja;
– W 2008 wystąpił z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Ł. Borowicza w Studio Koncertowym Polskiego Radia podczas transmitowanego na Eurofonię Radiową koncertu, wykonując Concertino Władysława Szpilmana;
– W tym samym roku, w Sali Koncertowej Filharmonii we Lwowie, jako dyrygent inaugurował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Kontrasty” wykonując dzieła polskich kompozytorów (P. Moss, P. Łukaszewski, B. Madey) i towarzysząc soliście Adamowi Wodnickiemu w Koncercie fortepianowym Ignacego Jana Paderewskiego;
– W 2012 wziął udział w światowym projekcie „Disney – Fantazja 2000”, wykonując trzykrotnie w tym samym dniu Błękitną Rapsodię George’a Gershwin’a w Sali Kongresowej w Warszawie z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego;
– W latach 2011-2014 współpracował jako dyrygent z Radiową Orkiestrą New Art (oba Koncerty fortepianowe F. Chopina oraz I Koncert fortepianowy b-moll P. Czajkowskiego z Leonorą Armellini jako solistką, III Koncert fortepianowy d-moll S. Rachmaninowa z Michałem Drewnowskim jako solistą, dzieła P. Czajkowskiego, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, J.S. Bacha, W.A. Mozarta, M. Glinki);
– W 2012 w Filharmonii Gorzowskiej wystąpił w podwójnej roli pianisty i dyrygenta prowadząc monograficzny koncert złożony z dzieł L. van Beethovena (II Koncert fortepianowy B-dur Op. 19, Uwertura Król Stefan, II Symfonia D-dur Op. 36);
– W 2015 w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina oraz w 2017 w Filharmonii Koszalińskiej wykonał partię I fortepianu w Koncercie F-dur na trzy fortepiany KV 242 W. A. Mozarta pod batutą Massimiliano Caldi’ego (partię II fortepianu realizował M. Drewnowski, zaś III-go – M. Caldi);
– 6 marca 2020, ostatniego dnia przed wprowadzeniem całkowitego lockdownu instytucji kultury w Polsce, w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie wykonał II Koncert fortepianowy C-dur Franciszka Lessela z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Podkarpackiej pod dyr. Dawida Runtza;
– W październiku 2020 dał recital fortepianowy złożony z dzieł I. F. Dobrzyńskiego, L.J.A. Lefébure-Wély’ego i L. Lewandowskiego podczas Found Sounds Festival vol. 2. w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu;
– W czerwcu 2022 wystąpił na Nadzwyczajnym Koncercie w 150. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki na Zamku Królewskim w Warszawie, towarzysząc tenorowi Rafałowi Bartmińskiemu;
Poza solową działalnością fortepianową i dyrygencką, od roku 2017 pracuje nad autorskim projektem Moniuszko for the World – Pieśni Stanisława Moniuszki w obcych językach. Projekt ten obejmuje pracę edytorską, poszukiwania pierwodruków obcojęzycznych wydań pieśni Moniuszki w bibliotekach całego świata, poszukiwania współczesnych Moniuszce przekładów polskiej poezji na obce języki, wydanie drukiem w czterech tomach ponad 300 pieśni Moniuszki w językach: niemieckim, rosyjskim, francuskim, angielskim, białoruskim, czeskim i włoskim, a także nagrania płytowe oraz koncerty, w tym promujące młodych śpiewaków.
Do tej pory odbyło się kilkanaście artystycznych prezentacji m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie (Arkady Kubickiego i Sala balowa), w Pałacu Staszica w Warszawie, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. S. Moniuszki – Pałacu Szustra, na Festiwalu Moniuszkowskim Warszawskiej Opery Kameralnej, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz podczas kilku edycji Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju.
W 2019 Emilian Madey nagrał dla TVP Kultura ponad czterdziestominutową audycję w ramach cyklu Scena klasyczna promując autorski projekt Moniuszko for the World i przybliżającą ideę oraz znaczenie projektu dla promocji Polskiej Kultury poza granicami Polski. Ów wywiad przeprowadzony z E. Madeyem przez ówczesną dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, Barbarę Schabowską oraz rejestracja szeregu pieśni cieszy się sporą popularnością (wielokrotna remisja na antenie TVP Kultura i TVP Polonia).
Również w 2019 projekt Moniuszko for the World zyskał nominację w kategorii Wydarzenie roku do Nagrody Polskiego Środowiska Muzycznego Koryfeusz. Projekt ten jest połączeniem działalności artystycznej i naukowej z pedagogicznym zamysłem edukacyjnym przekraczającym terytorium li tylko muzyki i poezji, bo przekraczającym również granice państw i ośrodków kultury.
Działalność pedagogiczna:
Prowadził kursy mistrzowskie w Konserwatorium Čiurlionisa w Wilnie i w Suwon University, College of Music w Korei Płd. Przez szereg lat związany był z Letnimi Kursami Pianistycznymi regularnie odwiedzając Szczecinek i wygłaszając autorskie wykłady dla pedagogów i uczniów z zakresu literatury fortepianowej i szeroko pojętej literatury muzycznej.
W 2006 był aktywnie zaangażowany w projekt artystycznej promocji fortepianowej literatury muzycznej. W wielu szkołach muzycznych Województwa Mazowieckiego wygłosił wykłady na temat stylowego wykonywania utworów J.S. Bacha oraz dydaktycznego ich znaczenia, teorię popierając żywym wykonywaniem omawianych miniatur (Małe Preludia oraz wybrane utwory z Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach). Zwieńczeniem pracy było utrwalenie 21 utworów na płycie CD wydanej we współpracy z Centrum Edukacji Artystycznej.
Przez cały rok 2019 prowadził comiesięczne autorskie audycje radiowe w RDC (Radio Dla Ciebie, 101FM) pt. Znasz-li ten kraj kreśląc postać Stanisława Moniuszki na tle epoki i wydarzeń historycznych, prezentując i omawiając nagrania jego dzieł, również w wykonaniach własnych autora audycji. Zapraszał znaczących gości – artystów i teoretyków, z którymi zgłębiał problematykę dostępności dzieł Moniuszki, ich promocji w Polsce i na świecie oraz poruszał zagadnienia związane z ich recepcją i interpretacją.
W 2022 zainicjował realizację autorskiego pomysłu organizowania cyklicznych, otwartych Spacerów po Powązkach dla uczniów, ich opiekunów i nauczycieli ZPSM im. F. Chopina w Warszawie jako fakultatywnego, innowacyjnego działania dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, powiązanego z oświatą i ze specyfiką szkoły w formie wykładu konwencjonalno-konwersatoryjnego z historii muzyki, połączonego z odwiedzeniem grobów wybitnych polskich artystów muzyków i kompozytorów. W roku 2024, w oparciu o powyższe, na zlecenie Centrum Edukacji Artystycznej przeprowadził Szkolenie metodyczne dla pedagogów historii muzyki pt. Szlakiem Kompozytorów Polskich – Spacer Edukacyjny po cmentarzu Powązkowskim.
Jako nauczyciel dyplomowany prowadzi Klasę Fortepianu w ZPSM II st. im. F. Chopina w Warszawie.
Na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie prowadzi zajęcia z Fortepianu oraz Fortepianu z nauką akompaniamentu, a także Czytania partytur na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki. Dla wszystkich studentów I roku studiów licencjackich, w formie online wykłada Wiedzę o patronie – cykl autorskich wykładów konwencjonalnych obejmujących życie i twórczość Fryderyka Chopina z uwzględnieniem jego pedagogów i uczniów, jak również historię UMFC. W latach poprzednich współpracował także z Wydziałem Dyrygentury Symfoniczno-Operowej wykładając Instrumentoznawstwo oraz prowadząc zajęcia z Fortepianu z nauką akompaniamentu.
Nagrania:
– B. Madey –– Metamorfozy - Wariacje na temat Paganiniego (NOSPR, dyr. B. Madey), Polskie Radio PRCD127-128 (1999);
– F. Lessel – II Koncert fortepianowy C-dur (Polska Orkiestra Jeunesses Musicales, dyr. Ł. Borowicz), Acte Préalable AP0055 – płyta nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Muzycznego „Fryderyk”;
– L. van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll (Christopher Chamber Orchestra of Vilnius, dyr. A. Šimelis), Prior Musica (2001);
– The New Polish Music Panorama, vol. IV – Polish School of Composition – E. Madey – Corruptio optimi pessima na obój solo (1994), Filip Woźniakowski – obój, Acte Préalable AP0011/12 (2001) – płyta nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Muzycznego „Fryderyk”;
– Portret/Portrait – 2-płytowy solowy album z dziełami D. Scarlattiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Chopina, A. Wielhorskiego, B. Madeya i utworami własnymi, Polskie Radio/Sony Music PRCD188-9/513884 2 (2004) – nominacja do nagrody „Fryderyk”.
– Laboratory of Contemporary Music 2004 – E. Madey – Toccata for two cellos (1996) – Aleksandra Ohar, Mariusz Wysocki – wiolonczele, Acte Préalable AP0133 (2005);
– J.S. Bach – Notatnik Anny Magdaleny Bach, Notatnik Wilhelma Friedmanna Bacha i Małe Preludia, CEA/EPTA (2006);
– B. Alvarado – Troll – Imaginary Blessing Threshold, Potificia Universidad Catolica de Valparaiso (2006);
– P. Moss – Portraits - Concerto for Piano and Orchestra (Polska Orkiestra Radiowa, dyr. T. Bugaj), DUX 0839 (2011) – płyta nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Muzycznego „Fryderyk”;
– I.F. Dobrzyński – Concerto for Piano and Orchestra in A flat major Op. 2 (1824) (Polish Radio Symphony Orchestra, dyr. Ł. Borowicz), Chandos, CHAN 10778(2) (2013) – album nominowany do Nagrody Polskiego Przemysłu Muzycznego „Fryderyk”;
Kompozycje:
Liczne utwory na instrumenty solowe (m.in. Corruptio Optimi Pessima na obój, Ciacconetta na skrzypce, Trzy Pieśni Romantyczne na fortepian, Suita na wiolonczelę); dla zespołów kameralnych (m.in. Sapienti Sat na dwa flety i tempelbloki, Introduzione e Toccata na dwie wiolonczele, Quasi una Fantasia na wiolonczelę i fortepian, Sinfonietta dla 10 wykonawców, Variations dla 12 wykonawców); na orkiestrę (m.in. Fuga podwójna na wielką orkiestrę symfoniczną, Astronomica na dwie orkiestry smyczkowe i perkusję, Concerto – Variazioni in tre movimenti na fortepian i orkiestrę, ἐντελέχεια - Sinfonia Entelékheia na trzy zestawy multiperkusyjne, instrumenty i orkiestrę smyczkową); piosenki; muzyka do filmu I. Cywińskiej Oczarowanie Fryderyka.
Działalność społeczna na rzecz Kultury Polskiej:
W latach 2005-2019 był członkiem zarządu Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. S. Moniuszki:
– Doprowadził do cyfryzacji zbiorów Biblioteki i Archiwum WTM;
– Dzięki staraniom E. Madeya doszło do pierwszego po 147 latach wykonania opery I.F. Dobrzyńskiego Monbar czyli Flibustierowie – Inauguracja Sezonu Koncertowego Polskiej Orkiestry Radiowej w 2010, następnie rejestracja płytowa dzieła;
– Na zamówienie Filharmonii Narodowej w Warszawie dokonał rekonstrukcji przechowywanego w Bibliotece WTM dzieła I.F. Dobrzyńskiego Introdukcja i Marsz Żałobny na śmierć Fryderyka Chopina na chór i orkiestrę symfoniczną. Do tej pory utwór ten wykonywany był przez dyrygentów: Pascal’a Rophé, Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego;
Ponadto zasiadał w Zarządach:
– European Piano Teachers Association Polska;
– Polskiej Akademii Chopinowskiej.