Pracownicy

dr hab.

Klaudia Carlos-Machej

prof. UMFC

taniec

Doktor nauk humanistycznych, doktor habilitowana sztuk muzycznych, tancerka i choreograf, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W latach 2019-2024 dziekan Wydziału Tańca, wcześniej w latach 2014–2019 prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC. Absolwentka specjalności pedagogika baletu na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995), studiów podyplomowych w zakresie dziennikarstwa
w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu (2001) oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej w Instytucie Badań Literackich PAN (2017). Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1990). Tancerka Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (1990–1995), tancerka-mim oraz pedagog tańca w Warszawskiej Operze Kameralnej (1996–2011). Specjalizuje się w polskich tańcach narodowych. Od 2014 roku odpowiada koncepcyjnie za Forum Tańców Polskich, wydarzenie cyklicznie odbywające się w UMFC.
Partie solowe w pantomimach, opero-baletach i operach Warszawskiej Opery Kameralnej: Galimatias Musicum KV 32, Le petits riens KV 299b, KV 299c, muz. W.A. Mozart, reż. R. Peryt – Bianca; Pantalon e Colombina KV 416, muz. W.A. Mozart, reż. J. Klonowski — Colombina; Pimpinione, muz. G. Telemann, reż. J. Stokalska; Il ballo delle ingrate, muz. C. Monteverdi, reż. R. Peryt; Alceste, muz. J.B. Lully, reż. J.C. Malgloire, R. Agnel; Eugeniusz Oniegin, muz. P. Czajkowski, reż. R. Peryt; Nędza uszczęśliwiona, muz. M. Kamieński, reż. J. Stokalska; Juliusz Cezar, muz. G.F. Haendel, reż. M. Grzesiński. Udział w spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej: Venus i Adonis, muz. J. Blow, reż. R. Peryt; Il Sant’Alessio, muz. S. Landi, reż. R. Peryt; Dido i Aeneas, muz. H. Purcell, reż. R. Peryt; Tetide in Sciro, muz. D. Scarlatti, reż. J. Stokalska; L’Amfiparnaso, muz. O. Vecchi, reż. G. Pimpiglione; Don Pasquale, muz. G. Donizetti, reż. J. Stokalska; Cyrulik Sewilski, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Włoszka w Algierze, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Semiramida, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Czarodziejski flet, muz. W.A. Mozart, reż. J. Stokalska; Jenufa, muz. L. Janacek, reż. J. Stokalska; Baltazar, muz. Z. Krauze, reż. R. Peryt; Qua vadis, muz.
B. Matuszczak, reż. J. Stokalska; Antygona, muz. Z. Rudziński, reż. J. Kilian.
Publikacje: „Aspiracje”: Kierunek Taniec. Warszawa, 1(35)/2014; „Вестник” Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой / „Wiestnik”: Tradycja rosyjskiej szkoły tańca klasycznego w polskim szkolnictwie baletowym. Kontakty metodyczne. Sankt Petersburg 2015, Nr 6 (41); „Edukacja filozoficzna”: Sprawność ciała i ducha w starożytności. Wydanie specjalne. Warszawa 2016; Polskie tańce narodowe wartością kultury w dobie zaborów. Warszawa 2018; Links between dance and music at the time of the loss of Polish statehood between 1795 and 1918 Accelerando, Belgrade Center for Music and Dance 2024.
Redakcja publikacji: E. Raczyńska-Warzec: Lekcja tańca klasycznego w klasie V (DVD), Warszawa 2017; D. Piasecka: Literatura baletowa. Wzór odtwarzania (DVD), Warszawa 2017; Tańce polskie. Polonez, krakowiak. Warszawa, 2016; Tańce polskie. Kujawiak, oberek. Warszawa 2020.
Prace choreograficzne: Mazur Halka St. Moniuszko  UMFC/Teatr Wielki-Opera Narodowa (2023), Krakowiak muz. K. Szymanowski (2022), Zaloty muz. M. Szymanowska (2021), Koncert staropolski, muz. R. Twardowski, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (2019), Mazur Halka St. Moniuszko Opera Wrocławska (2018); Mazur muz. M. Szymanowska, Forum Tańców Polskich UMFC (2016), Krakowiak muz. R. Smoczyński, Forum Tańców Polskich (2015), Mazur z Wesela w Ojcowie, muz. Karol Kurpiński, UMFC (2013), Trzy gracje tradycyjna muzyka hiszpańska, UMFC (2010); W dworku szlacheckim muz. M. Szymanowska, K. Kurpiński, M. K. Ogiński, AM im. F. Chopina (2006).

Klaudia Carlos-Machej nieprzerwanie od 1994 roku pracuje jako dziennikarka i prezenterka telewizyjna (TVP2, TVP Polonia, TVP Kultura, TVP1, TVN, TVN 24, WOT). Jest autorką wielu programów promujących taniec i muzykę, w tym cyklu Baletownik (TVP Kultura) z udziałem wybitnych polskich tancerek i tancerzy oraz audycji poświęconych dokonaniom reformatora baletu J. G. Noverre’a, w szczególności jego jedenastotomowemu rękopisowi przechowywanemu w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.