Pracownicy

as.

Izadora Weiss

Wydział: Wydział Tańca

Jedna z 50 najwybitniejszych choreografów współczesnych na świecie według almanachu „Fifty Contemporary Choreographers” londyńskiego wydawnictwa Routledge Key Guides z 2021 roku

as.

Izadora Weiss

taniec

Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zrealizowała choreografię do 27 autorskich spektakli teatru tańca i ponad 30 spektakli operowych. Były one prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Irlandii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii, Finlandii, Tajlandii, Turcji i Anglii. Przełomowym autorskim spektaklem w jej dorobku stał się Pierwszy Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z jej librettem. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreograf.w naszych czas.w dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich
twórów jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego. Była założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca. W ciągu ośmiu lat zrealizowała w nim 15 autorskich spektakli między innymi Romeo i Julia według Szekspira do muzyki ułożonej z wybranych przez nią dzieł różnych kompozytorów. Izadorę Weiss uhonorowano Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała prapremierę tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini. Tę realizację uznano za jedno z najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce.

W 2011 Izadora Weiss zaprezentowała ze swoim zespołem na scenie TeatruNarodowego w Warszawie Święto wiosny Igora Strawińskiego. Po obejrzeniu tej premiery Jiri Kylian zgodził się przekazać BTT swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze ze spektaklem Izadory Weiss Windows do muzyki Mozarta, Marais i Bacha, oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera. Kolejne premiery Izadory Weiss to Cool Fire, Śmierć i dziewczyna a następnie Sen Nocy Letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia. Ta realizacja otrzymała tytuł spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss została odznaczona medalem „Gloria Artis” oraz nagrodą im. Kiepury dla najlepszego choreografa roku. Spektakl był zapraszany na festiwale zagraniczne, a entuzjastyczne recenzje ukazały się w mediach brytyjskich, gdzie uznano go za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013. Kolejny projekt Izadory Weiss i BTT to Niderlandy. Składał się on z dw.ch następnych choreografii przekazanych BTT przez Jiriego Kyliana pod jego osobistym nadzorem, oraz Fun, Light i Body Master Izadory Weiss. Projekt Niderlandy nagrodzono tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi dostała nagrodę im. Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce. W 2015 roku odbyły się premiery Burzy według Szekspira oraz Fedry według Racine'a. Obie te choreografie powstały do muzyki Gustawa Mahlera. Ten drugi spektakl był prezentowany w londyńskim teatrze The Place i uzyskał tytuł największego w Londynie tanecznego wydarzenia miesiąca. Ostatnią premierą Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku był „Tristan & Izolda” do wybranych przez choreografkę kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Ten spektakl został zaprezentowany w Petersburgu na „Diaghilev International Festival of Arts”, gdzie BTT zaproszono z kilkoma innymi choreografiami Izadory Weiss. Ten projekt był realizowany już pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W 2017 Izadora Weiss zrealizowała premierę Darkness w Polskim Balecie Narodowym na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora. Ten spektakl został uznany przez część krytyk.w miesięcznika „Teatr” za najlepszą choreografię sezonu 2016/17.

Izadora Weiss z zespołem Białego Teatru Tańca przygotowała w Teatrze Polskim w Warszawie premierę z muzyką Karola Szymanowskiego i Peterisa Vasksa Eros Thanatos zainspirowaną malarstwem Jacka Malczewskiego. Projekt był finansowany przez Departament Kultury Warszawy i umożliwił BTT prezentowanie tu spektakli: Eros Thanatos, Fedra, Cool Fire, Light, Śmierć i Dziewczyna i wreszcie najnowszej premiery Eurydyka w piekle do muzyki Karola Szymanowskiego, Eugene Ysaye'a i Dymitra Szostakowicza. Ten projekt zrealizowany został w koprodukcji z Operą Narodową i sfinansowany z Funduszu Promocji Tw.rczości MKiDN. W mediach brytyjskich został uznany za jeden z 12 najlepszych spektakli 2018 roku na świecie. Do swoich ostatnich dzieł choreograficznych Izadora Weiss zaprojektowała dekoracje i kostiumy, podobnie jak kostiumy do oper Łaskawość Tytusa, Turandot, oraz Samson i Dalila, w kt.rych uczestniczył
zespół BTT w jej choreografiach.

Najważniejszą jej realizacją był inspirowany ideą Karola Szymanowskiego i prozą Olgi Tokarczuk spektakl Bieguni-Harnasie z muzyką Karola Szymanowskiego zaprezentowany na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie z zespołem Polskiego Baletu Narodowego w 2021 roku.
Ostatnią jej pracą jest spektakl autorski „Antygona” według Sofoklesa z muzyką J.S.Bacha, Krzysztofa Pendereckiego i Hildur Gu.nad.ttir, przygotowany na wydziale tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w 2023 roku.