Pracownicy
ad. dr
Marta Dziewanowska-Pachowska
muzykologia
Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce, dyrektor Biblioteki UMFC.
Studia magisterskie odbyła na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w zakresie dyrygentury chóralnej (ukończone z wynikiem celującym; w trakcie studiów otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), a także na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku kulturoznawstwo, specjalność: cywilizacja śródziemnomorska. Jest absolwentką studiów podyplomowych w zakresie ochrony własności intelektualnej na UW oraz studiów doktoranckich w specjalności teoria muzyki na UMFC. Stopień doktora uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim na podstawie rozprawy pt. Dzieło w ruchu. Instalacje dźwiękowe Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Lindstedt. Za pracę tę otrzymała II nagrodę w pierwszej edycji Konkursu prac doktorskich o muzyce polskiej organizowanego przez Instytut Muzyki Tańca (2020), a także wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Księdza Profesora Hieronima Feichta (2019).
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół muzyki XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej, awangardy artystycznej oraz twórczości łączącej w sobie wiele dziedzin (sztuka multimedialna, interaktywna, performatywna). Wygłasza referaty na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach, jest autorką artykułów i recenzji publikowanych w czasopismach muzycznych i muzykologicznych (m.in. „Muzyka”, „Ruch Muzyczny”, „Glissando”, „Colloquia Communia”, „Aspekty Muzyki”) oraz na portalach internetowych poświęconych muzyce (m.in. Map of Polish Composers) i w książeczkach towarzyszącym wydawnictwom fonograficznym. Na stałe współpracuje z Polską Operą Królewską, przygotowując noty programowe do przedstawień i koncertów organizowanych przez tę instytucję.
W ramach działalności pedagogicznej jako adiunkt w Katedrze Teorii Muzyki na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wykładała m.in. historię muzyki oraz historię muzyki polskiej.
Aktywnie łączy pracę badawczą i działalność artystyczną. Od 2010 roku jest związana z Chórem VRC jako chórzystka, a od roku 2016 pełni tam funkcję dyrygentki asystentki. Jako członkini tego zespołu brała udział w wielu prawykonaniach (m.in. utwory A. Gryki, I. Zalewskiego, N. Rønsholdta, Sz. Godziemba-Trytka) i występowała na najważniejszych polskich festiwalach (m.in. Warszawska Jesień, Kody, Nowe Epifanie, Warszawskie Spotkania Muzyczne). Jako asystentka dyrygenta współpracowała także m.in. z Warszawskim Chórem Chłopięcym i Męskim przy UMFC oraz chórem Allegrezza del Canto, natomiast doświadczenie w śpiewie chóralnym zdobywała w takich zespołach, jak m.in. Chór Opery Kameralnej (Warszawski Chór Kameralny), Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego oraz Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej.
Jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Stowarzyszenia Varsoviae Regii Cantores.