Pracownicy

dr hab.

Alicja Gronau-Osińska

Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki

Katedra: Katedra Teorii Muzyki

Specjalność: kompozycja, teoria muzyki

Kompozytor i teoretyk muzyki, pedagog. Doktor habilitowany w zakresie kompozycji. Od 1985 roku prowadzi zajęcia z zakresu kontrapunktu na kilku wydziałach.

dr hab.

Alicja Gronau-Osińska

kompozycja, teoria muzyki

Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich: 1987 – wyróżnienia na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w Warszawie za Pentarchię na orkiestrę kameralną; 1992 – IV nagrody (I nie przyznano) na Konkursie Kompozytorskim Gdańsk 1992 zorganizowanym przez Schola Cantorum Gedanensis za Mironczarnie II na chór mieszany a cappella; 1992 – I nagrody na Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie za Okna na 23 instrumenty smyczkowe; 2001 – I nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” zorganizo­wanym przez Ogród Botaniczny UJ w Krakowie za utwór Pobłyski na sopran i orkiestrę kameralną; 2001 – I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I. Spassova w Płowdiw (Bułgaria) za Invocazione – sinfonia vocale na chór mieszany a cappella; 2001 – Nominacji płyty XXIth Century Polish Choral Music (Acte Prealable 0100) z utworem Błogosławiony z kantaty Afirmacje do Na­grody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk 2001”; 2002 – I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 45-lecia Opery na Zamku w Szczecinie za operę kameralną I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella. W 2003 inscenizacja tej opery znalazła się w finale plebiscytu szczecińskiej prasy i telewizji – w kategorii Przedstawienie Sezonu – i uzyskała nominację do Bursztynowego Pierścienia, a w 2004 film z jej premiery został rekomendowany przez Polską Sekcję International Theater Institut do przeglądu filmów operowych podczas Eighth International Music Theater Workshop „New Works in Opera and Music Theater” w Monachium (Niemcy) i (jako jedyny) reprezentował tam Polskę. W 2012 płyta New Polish Music for choir (Musica Sacra Edition 028) z jej utworem Veni. Illumina. Gloria otrzymała Nagrodę Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w kategorii muzyka współczesna. Została ponadto uhonorowana Medalem Filca (I nagroda) podczas XXIX Szkoły Matematyki Poglądowej Akademii Podlaskiej w Siedlcach za najlepszy wykład o tematyce matematyczno-muzycznej. W 2013 utwór Prolog, kwartango i sambartet na perkusję i smyczki wykonany przez Youth Chamber Orchestra DIVERTIMENTO, dyr. Elżbieta Ostrowska, podczas 61 Europees Muziek Festival voor de jeugd Neerpelt, Neerpelt (Belgia) uzyskał Eerste prijs „summa cum laude”. W 2015 otrzymał wyróżnienie utwór Wędrówka na harfę i kontrabas podczas VI Międzynarodowego Konkursu Duetów z Harfą w Cieszynie. W 2023 płyta Polish stories, z utworem Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, wyk. Tomasz Strahl, dyr. Jan Miłosz Zarzycki, Łomża Chamber Philharmonic, DUX 1862 zyskała nominację do Nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Juror: Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego OPOLE 2009 (dla uczniów szkół muzycznych II st.) (2009), Międzyuczelnianego Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego przez Koło Naukowo-Asrtystyczne Wydziału I i Koło Akordeonowe UMFC (2014), Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego w ramach programu Warszawska Platforma Tańca (2015), Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich (2017), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych ZKP (2018), przewodnicząca jury Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich (2020), przewodnicząca jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową orkiestrę Dętą „Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020” (2020), juror Wydziałowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór dla Chórów Szkolnych, organizator: Wydział Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Rytmiki UMFC (2023).

Laureatka nagród: II stopnia Rektora AMFC (2004), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2011), Medal „Zasłużony dla UMFC” (2014), Nagroda Rektora UMFC II stopnia za osiągnięcia naukowe (2016), Grand Prix w uznaniu dorobku artystycznego i pedagogicznego oraz zasług organizacyjnych na rzecz Uczelni przyznania przez Rektora UMFC (2018), Medal „Zasłużony dla UMFC” (2023).

Płyty: Błogosławiony na chór mieszany: XXIth Century Polish Choral Music, Acte Préalable AP0100 (wyd. I 1999, wyd. II 2004); Pentarchia na orkiestrę smyczkową: Po­lish School of Composition. Master and his Pupils Acte Préalable AP0011/12 (2001); I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella, płyta multimedialna stanowiąca program premiery opery, zawierająca utwory: Pentarchia oraz Błogosławiony, Opera na Zamku, Szczecin (2003); I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella, dokumentacja premiery opery, VHS, DVD, Opera na Zamku, Szczecin (2003); Divertimento per il Divertimento na orkiestrę kameralną: Polska Muzyka Współ­czesna (2004) (edycja niekomercyjna); Progres na flet solo: Musica Polonica Nova, Warsaw Composers 3, Acte Préalable AP0108 (2004); Suita Krasnobrodzka. Koncert poczwórny na flet, organy, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową; I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Arte ad Astra”, Krasnobrodzki Dom Kultury, urząd Miejski w Krasnobrodzie (2009) (edycja niekomercyjna), Veni. Illumina. Gloria na chór mieszany a cappella, Polski Chór Kameralny, dyr. Jan Łukaszewski, Musica Sacra Edition New polish music for choir 028 (2011) [Nagroda Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” 2012 w kategorii muzyka współczesna]; Anielskie podzwonne na fortepian z preparacją do słów własnych, Gabriela Szendzielorz, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej (2011); Winter is icumen in II (2011), wyk.: The ArtSax Duo: Dariusz Samól, Ewa Ruszała; w: Dariusz Samól, Muzyka saksofonowa w twórczości polskich kompozytorów – dzieła wybrane, Szczecin 2012 (książka habilitacyjna); Scena na perkusję solo, wyk. Maciej Lange, Po drugiej stronie lustra, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku (2017); Non existent street, Saxophone varie, Chopin University Press, UMFC CD 110-111, wyk: Paweł Gusnar sx s, Pablo Sanchez-Escariche Gasch sx a, Michał Ochab sx t, Konrad Gzik (2018); Polish stories, Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, wyk. Tomasz Strahl, dyr. Jan Miłosz Zarzycki, Łomża Chamber Philharmonic, DUX 1862 (2023).

Partytury: Alicja Gronau, Poemat-Requiem na orkiestrę symfoniczną, AMFC, Warszawa 2008; Alicja Gronau, Agnezioni II na flet solo, Patrias Edition, Szczecin 2011; Alicja Gronau, Veni. Illumina. Gloria, Chopin University Press, ISNM 9790801518392, Warszawa 2017, Alicja Gronau, Non existent street, Chopin University Press, ISNM 9790801518606, Warszawa 2018, Alicja Gronau, Benedictus, Chopin University Press, ISNM 9790801518460, Warszawa 2019; Alicja Gronau, Lapidaria II na saksofon sopranowy i altowy, Ars Musica, Paweł Gusnar Collection, 2021, ISMN 979-0-801566-27-0.

Publikacje: Alicja Gronau-Osińska, Działalność pedagogiczna Mariana Borkowskiego, „Musica Sacra Nova” nr 2, 2008; s. 111–175; Alicja Gronau-Osińska, Wpływ rozwiązań technologiczno-formalnych i estetycznych Iannisa Xenakisa na moją twór­czość, w: Dzieło muzyczne. Rezonans, Anna Nowak (red.), Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz, 2008, s. 261–276; Alicja Gronau-Osińska, Integracja formy w Poemacie – Requiem na orkiestrę symfoniczną, w: Muzyka symfoniczna kompozytorów UMFC, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa, 2009, s. 51–118; Alicja Gronau-Osińska, The integration of Form in The Poem – Requiem for Symphony Orchestra, w: Revista Artes, vol. 9-10, Centrul de Cercetari “Stiinta Muzisii”, Universitatea de Arte “George Enescu”, Iasi (Rumunia), Facultatea de Compozitie, Muzicologie, Pedagogie Muzicala si Teatru, 2010, s. 257-311; Alicja Gronau-Osińska, Był improwizatorem – intuicjonistą. Rozmowa Alicja Gronau-Osińskiej z Marcinem T. Łu­ka­szewskim, w: Marian Sawa in memoriam. Wspomnienia, rozmowy, refleksje, Marcin T. Łukaszewski (red.), Towarzystwo im. Mariana Sawy, Warszawa, 2010, s. 92-94; Alicja Gronau-Osińska, Miałem dużo szczęścia i satysfakcji. Z Lucjanem Kaszyckim rozmawiają Aldona Nawrocka i Ali­cja Gronau-Osińska, w: Lucjan Kaszycki. Kompozytorzy Uniwersytetu Muzycznego, t. 1, UMFC 2012, s. 13-96; Alicja Gronau-Osińska, Mistrz – fakty i dzieło, w: Lucjan Kaszycki. Kompozytorzy Uniwersytetu Muzycznego, t. 1, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina 2012, s. 275-303; Alicja Gronau-Osińska, Indywidualny horyzont postrzegania, w: Spotkania z Mistrzem. Marian Borkowski w oczach uczniów i przyjaciół, Musica Sacra, Warszawa, 2014, s. 68-75; Alicja Gronau-Osińska, Ruch – bezruch. Inspiracje obrazem i dźwiękiem w poszukiwaniu syntezy, w: Piękno zespolić ze sobą. Korespondencja na styku sztuk, red. prof. Karol Klau­za, dr Joanna Cieslik-Klauza, ISBN 978-83-7847-319-0, Uniwersytet Muzyczny Fryde­ryka Chopina, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny; Polihym­nia, Białystok 2015, s. 311-332; Alicja Gronau-Osińska, Próba podsumowania doświadczeń Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki, w: Mirosława Jankowska, Wojciech Jankowski, Instytut Pedagogiki Muzycznej PWSM/AMFC w Warszawie (1974-1992), Chopin University Press, 2016, ISBN 978-83-61489-83-2, s. 333-345; Alicja Gronau-Osińska, Forma znacząca w warsztacie kompozytora współczesnego, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis, red. Anna Granat-Janki i zespół, t. IV, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, Wrocław 2016, ISBN 978-83-86534-99-9, s. 43-60; Alicja Gronau-Osińska, Chwytanie wrażeń. Dwojakie ujęcie przez kompozytorkę i plastyczkę, w: Pulchritudo delectans. Korespon­den­cja na styku sztuk, red. K. Klauza, J. Cieślik-Klauza, Białystok 2017, ISBN 978-83-7847-415-9, s. 189-220; Alicja Gronau-Osińska, Zawartość fresku w 3 Freskach nadmorskich. Autoanaliza, w: Ars inter disciplinis. Ko­res­pon­dencja na styku sztuk, red. J. Cieslik-Klauza, M. Gajl, T. Baranowski, Białystok 2018, ISBN 978-83-7847-484-5, s. 149-168; Alicja Gronau-Osińska, Sześć obrazów polskiej współczesnej muzyki kameralnej z teki kompozytorów Uniwersytetu Mu­zycznego Fryderyka Chopina, „Musica Intellectualis” nr 2, 2018, Chopin University Press, s. 127-156; Alicja Gronau-Osińska, Między wolnością a konsekwencją – dylematy kompozytora, w: Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce, red. E. Nidecka, J. Wąsacz-Krztoń, Wydawnictwo Uniwer­sy­tetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019, ISBN 978-83-7996-626-4; Alicja Gronau-Osińska, Zanurzony w kulturze. Narodowy czy uniwersalny?, w: Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2019, ISBN 978-83-61262-34-3, s. 167-196; Alicja Gronau-Osińska, Marian Borkowski jako mistrz pedagogiki twórczości, w: Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego, red. A. Gronau-Osińska, Chopin University Press, Warsza­wa 2019, ISBN 978-83-65990-11-2, s. 219-259; Alicja Gronau-Osińska, Próba typologii ciszy w muzyce na przykładzie własnej twórczości, w: Barwy ciszy, red. Tomira Rogala, Chopin University Press, Warszawa 2019, s. 253-278, ISBN 978-83-65990-28-0; Alicja Gronau-Osińska, Od libretta do muzyki. Multidram – analiza odkompozytorska, w: Studia librettologiczne i ope­ro­logiczne, t. 1, s. 144-161, Chopin University Press, Warszawa 2019, ISBN 978-83-65990-30-3, s. 144-161; Alicja Gronau-Osińska, Perypetie z Kwartetem smyczkowym Andrzeja Dobrowolskiego, w: Ordo et expresio. Muzyka Andrzeja Dobrowolskiego, s. 85-102, Chopin University Press, Warszawa 2020, ISBN 978-83-65990-37-2; Alicja Gronau-Osińska, Bogactwo ograniczenia. Kwartet smyczkowy Andrzeja Dobrowolskiego – analiza utworu oraz dwóch wykonań, w: Ordo et expresio. Muzyka Andrzeja Dobrowolskiego, s. 103-117, Chopin University Press, Warszawa 2020, ISBN 978-83-65990-37-2.

Audycje radiowe i telewizyjne (dostępne w podkastach): 2 godzinne audycje: 22 i 29.01.2020 PR I, audycja „Mój świat dźwięków”, w cyklu „Wieczór z Jedynką”, prowadzi Agata Steczkowska (prezentowane utwory: Tomaszeusz na flet i saksofon (2 razy), 7 Walców minutowych na flet i fortepian (2 walce), Multidram (2 razy), Invocazione – sinfonia vocale na chór mieszany a cappella (2 razy), Kilka spojrzeń na Paulę dla kwartetu smyczkowego, Non exintent street na kwartet saksofonowy, Winter is icumen in na saksofon i fortepian, Trzy freski nadmorskie do słów własnych na 4 solistów i orkiestrę symfoniczną, (https://www.polskieradio.pl/7/5759/Artykul/2440814,Alicja-GronauOsinska-gosciem-radiowej-Jedynki); 2020 Audycja Ignacego Zalewskiego w Radio dla Ciebie https://www.rdc.pl/podcast/nie-tylko-chopin-milosz-bembinow-i-alicja-gronau/?fbclid=IwAR0Yyd84ggnqgqBI5mZQ142myKgqh6t8MdybfuOKvCOnZ_RN2Boffa4oZ7Y; 2023 Audycja (monograficzna) Ewy Szczecińskiej Polskie Radio Program II https://www.polskieradio.pl/8/8315/Artykul/2942458.