Pracownicy
dr hab.
Beata Książkiewicz
prof. UMFC
taniec
Fot. Robert Frąckowiak
Pedagog, choreograf, wykładowca UMFC.
W 1977 r. kończy Państwową Szkołę Baletową otrzymując dyplom tancerza i rozpoczyna studia w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie na Wydziale Pedagogiki i Choreografii Baletu pod opieką znakomitych profesorów Raisy Struczkowej i Tamary Turczyniny oraz Tamary Tkaczenko. Studia kończy w 1981 r. otrzymując dyplom z wyróżnieniem, w tymże roku podejmuje pracę jako pedagog tańca w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu, w której pracuje jako pedagog tańca klasycznego, tańca charakterystycznego, tańca historycznego i interpretacji muzyczno-ruchowych do 1997 roku.
W latach 1983–1986 kontynuuje naukę na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie. W 1988 r. broni pracę doktorską. Od 1996 r. pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina) w Warszawie na kierunku Taniec, specjalność Pedagogika Baletowa, gdzie w 2010 r. uzyskuje tytuł doktora habilitowanego. Od 2012 r. pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego UMFC.
Na UMFC prowadzi zajęcia z tańca historycznego, metodyki tańca historycznego, tańca charakterystycznego i metodyki tańca charakterystycznego oraz tańca artystycznego z dydaktyką, etap wczesnoszkolny. Jest autorem programów tych przedmiotów.
Pracując jako pedagog ciągle pragnie poszerzać swoją wiedzę biorąc udział w wielu kursach tańca w kraju i za granicą z takich dziedzin, jak: taniec klasyczny, taniec charakterystyczny (flamenco, hinduski, węgierski, rosyjski), taniec historyczny, afro, jazz, modern. Flamenco uczy się u takich pedagogów jak: Pilar Martinez, Jose de Udaeta, Imma Lopez, Elias Morales.
Realizując wieloletnie marzenia tworzy Szkołę Tańca i Baletu „Fouetté” z siedzibą w Poznaniu, która rozpoczyna działalność 10 listopada 1997 roku. Szkoła to swoiste laboratorium, gdzie można od podstaw wdrażać nowe metody nauczania w oparciu o własne doświadczenia.
Oprócz działalności dydaktycznej jako dyrektor szkoły, rozwija współpracę ze szkołami baletowymi: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, Rosji, Meksyku, Peru, Japonii, Wenezueli, we Włoszech i Francji, organizując spektakle i wymiany artystyczne pedagogów i uczniów.
Od lat współpracuje ze szkołą baletową „Kalinka” w Santa Cruz na Teneryfie w Hiszpanii, sprawując opiekę metodyczną. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Złote Pointy”, oraz Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego w Szczecinie, podczas którego przyznawany jest tytuł „Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Europie i w Polsce”. Prowadziła zajęcia z dziećmi, młodzieżą oraz szkolenia pedagogiczne w wielu krajach, m.in.: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, we Włoszech i Francji.
Od 2003 roku jest członkiem International Dance Council (Międzynarodowej Rady Tańca) powołanej przez UNESCO, zrzeszającej najwybitniejszych specjalistów z dziedziny tańca i baletu na świecie.
Jest pomysłodawcą i współorganizatorem International Young Dancers’ Festival — Międzynarodowego Festiwalu Młodych Tancerzy, co roku organizowanego w innym kraju, którego pierwsza edycja odbyła się w Danii w 2004 roku. Festiwalowi towarzyszy Międzynarodowe Sympozjum na temat propagowania tańca wśród dzieci i młodzieży. Festiwal zrzesza wiele szkół baletowych z całego świata.
Jest twórcą choreografii wielu spektakli baletowych: Figurki z porcelany, muz. G. Bizet, Słowiański Krąg, muz. Kwartet Jorgi, baletów w wersji pełnospektaklowej: Kopciuszek, muz. S. Prokofiew, Dziadek do orzechów, muz. P. Czajkowski, Brzydkie kaczątko, muz. F. Schubert, a także Kalejdoskop polski, muz. collage: F. Chopin, S. Moniuszko, Tolhaje, Marek i Wacek, Kwartet Jorgi, Rzepka, muz. E. Grieg, Noc Świętojańska, muz. F. Chopin, Zespół Polski Marii Pomianowskiej, Na promenadzie XIX-wiecznego parku, muz. Karol Kurpiński oraz niezliczonych miniatur choreograficznych. Stworzyła choreografię i wyreżyserowała wielkie widowisko „Poznańskie Opowieści” (muz. Waldemar Rychły i Przyjaciele), cieszące się ogromną popularnością wśród mieszkańców Wielkopolski.
Autorka wielu programów nauczania, librett baletowych oraz książki pt. „Spektakl baletowy dla dzieci – proces twórczy” (Wydawnictwo Historia i Sztuka, Poznań 2009).