Pracownicy
prof. dr hab.
Grzegorz Chrapkiewicz
gra aktorska

Fot. Andrzej Georgiew
Aktor, reżyser, pedagog. Wychowanek krakowskiej PWST. Jest profesorem tytularnym, wykładowcą Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza oraz Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jako aktor debiutował w krakowskim Starym Teatrze w spektaklu J. Jarockiego „Mord w katedrze” T. Eliota, jednak swe największe kreacje stworzył w teatrach Gdańska i Gdyni. Widzowie pamiętają go z takich ról, jak Hrabia w „Panu Tadeuszu” A. Mickiewicza w reż. A. Hanuszkiewicza, Max Brod w „Pułapce” T. Różewicza w reż. K. Babickiego, Sade w „Marat – Sade” P. Weissa w reż. K. Nazara, Bojarski w „Zmierzchu” J. Babel w reż. T. Bradeckiego, Mazurkiewicz w „Żołnierzu Królowej Madagaskaru” J. Tuwima w reż. J. Gruzy czy Vielbrand we „Wróżbach kumaka” G. Grassa w reż. K. Babickiego. Pracował z takimi reżyserami jak: Jerzy Jarocki (był również jego asystentem w Starym Teatrze w Krakowie) Kazimierzem Kucem oraz Krystianem Lupą.
Nie mniejsze sukcesy odnosi jako reżyser, głównie tekstów z wymagającego wielkiej precyzji i dobrego smaku repertuaru komediowego i farsowego (m.in. „Run for Your Wife”, „Nie teraz kochanie” w Teatrze Wybrzeże czy „O co biega?” w gdyńskim Teatrze Muzycznym). W Operze Bałtyckiej zrealizował m.in. kontrowersyjny spektakl „Wesele Figara” W. A. Mozarta (Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego), a także „Księżniczkę czardasza” E. Kalamana oraz „Mozarta i Salieriego” M. Rimskyego-Korsakova.
Jest autorem scenariusza i reżyserii „Benefisu Bernarda Ładysza” oraz twórcą i reżyserem „Gali operowej” w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Reżyserował także w teatrach Warszawy, Poznania, Olsztyna i Kielc. W roku 2002 otrzymał nagrodę ZASP‑u za „Lekcję” E. Ionesco zrealizowaną w Bielsku-Białej. W tym teatrze wyreżyserował aż 10 premier, m.in. „Kształt rzeczy”, „Bóg mordu”, „Iwona księżniczka burgunda” czy „Piaskownica”. W Teatrze Dramatycznym w Białymstoku wyreżyserował „Fantom bólu” W. Sigariewa, „Polowanie na łosia” M. Walczaka. W Kielcach powstała inscenizacja „Wielebnych” S. Mrozka — w liście do reżysera wybitny dramaturg uznał premierę w Teatrze Żeromskiego za najlepszą inscenizację tej sztuki. W Warszawie zrealizował m.in. „Akompaniatora” A. Burzyńskiej w Teatrze Syrena, „Wariatkę” N. Ptuszkiny w Teatrze Bajka, „Gąskę” N. Kolady w Teatrze Capitol, „Klatkę Wariatek” w Teatrze Komedia, „Kotkę na gorącym blaszanym dachu” T. Williamsa w Teatrze Narodowym, „Mizantropa” Moliera i „Plastiki” M. von Mayenburga w Teatrze Dramatycznym, „Psiunia” A. i D. Besse w Teatrze Kamienica oraz „Imię” M. Delaporte i A. de la Patteliere w Teatrze Na Woli. Ostatnio zagrał Kardynała w spektaklu w „Kordianie” J. Słowackiego w reżyserii J. Englerta — spektakl jubileuszowy z okazji 250 lat istnienia Teatru Publicznego w Polsce. Wyreżyserował również „Kobiety bez znaczenia” A. Benetta w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, „Księżniczkę czardasza” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu oraz „Konsternację” M. von Mayenburga w Gdyńskim Centrum Kultury. W sezonie 2015/16 minęło 35 lat pracy artystycznej i pedagogicznej Grzegorza Chrapkiewicza. Odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest również laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni GALION GDYŃSKI 2015 za reżyserię „Napisu” G. Sibleyrasa w Gdyńskim Centrum Kultury.