Pracownicy

ad. dr

Dorota Błaszczak

Wydział: Wydział Reżyserii Dźwięku

Katedra: Katedra Akustyki Muzycznej

Reżyserka dźwięku z realizacjami w obszarach rekonstrukcji, masteringu, projekcji dźwięku i nagrań, dźwięku w wirtualnej rzeczywistości, grach komputerowych i filmie. Twórczyni instalacji dźwiękowych. Prowadzi zajęcia z dźwięku interaktywnego, współtworzy system archiwizacji zbiorów dźwiękowych.

 

ad. dr

Dorota Błaszczak

multimedia

Absolwentka Wydział Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w zakresie Reżyserii muzycznej w klasie prof. Lecha Dudzika, oraz ze specjalnością Muzyka elektroakustyczna pod opieką prof. Krzysztofa Szlifirskiego (1989). Wcześniej ukończyła Szkołę Muzyczną II stopnia Nr 1 im. J. Elsnera na Wydziale Rytmiki.

Pracowała w firmie PZ Karen (1986-1990) jako projektantka dźwięku, zajmując się tworzeniem i programowaniem warstwy dźwiękowej do gier komputerowych. W tym okrasie prowadziła zajęcia w Katedrze Akustyki AMFC i współpracowała z Polskim Radiem, jako asystentka reżysera dźwięku w Dyrekcji Nagrań.

W latach 1990 – 1993 pracowała w Kanadzie, gdzie uzyskała stypendium w ośrodku The Banff Centre for the Arts w Banff, i tam też pracowała jako projektantka dźwięku w projektach wirtualnej rzeczywistości w ramach dwuletniego cyklu rezydencji artystycznych. Kolejne krótsze pobyty w Kanadzie (w latach 1995 – 2001) związane były z tworzeniem dźwięku do projektów wirtualnej rzeczywistości Char Davies, w firmach Softimage i Immersance, oraz ich wystawianiem w galeriach sztuki (m.in. w Monteralu, Ottawie, San Francisco, Londynie). W latach 2014-2017 pracowała przy re-masteringu tych projektów.

Od 1994 roku związana była z Polskim Radiem w Warszawie, pracując głównie przy rekonstrukcji nagrań i masteringu, a także współpracując ze Studiem Eksperymentalnym i Dyrekcją Nagrań oraz prowadząc kursy montażu komputerowego. W tym czasie współpracowała z firmą MasterFilm jako realizatorka dźwięku i dubbingu w filmach animowanych i fabularnych oraz z Festiwalem Warszawska Jesień przy realizowaniu projekcji dźwięku dla koncertów muzyki elektroakustycznej. Od 2000 bierze udział we współtworzeniu systemu archiwizacji i udostępniania zbiorów dźwiękowych Archiwum Polskiego Radia.

W 2009 zaczęła współpracować z UMFC prowadząc zajęcia dotyczące nowych mediów i dźwięku interaktywnego w Międzywydziałowej Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej oraz w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej Wydziału Reżyserii Dźwięku. Od 2012 jest asystentem, a od 2017 adiunktem po uzyskaniu tytułu doktora sztuki.

W ramach własnych działań artystycznych tworzy interaktywne instalacje dźwiękowe i elektroakustyczne prace dźwiękowe, odnoszące się do zagadnień sonifikacji, radia, baz danych i ekoakustyki. Jej prace były prezentowane w ramach Biennale Sztuki Mediów WRO, Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu, w programie radia Radiophrenia, festiwalu Phonurgia Nova i Audio Art. Tematyka dotycząca dźwięku w nowych mediach poruszana jest na jej wykładach (Cyberconf 1994 w Banff, AudioMostly 2007 w Illmenau, Digital Cultures 2018 w Warszawie), w artykułach (Rozszerzona Rzeczywistość Radiowa w Glissandzie, Dodatek do katalogu cisz w Audiosferze) i rozdziałach publikacji (Dźwięk interaktywny w książce Multimedia; Waves of Remembance w książce Sounds of War and Peace).

Główne osiągnięcia:

  • Instalacje dźwiękowe i interaktywne: Przesłuchanie danych. Nośniki (WRO 2015), Fale pamięci. Wrocław w dźwięku radiowym (Europejska Stolica Kultury, 2016), Daily Data Orchestra (WRO 2018), projekty na Piknik Polskiego Radia (2012-2018): Taniec z dźwiękami, Rysunek dźwiękowy, Odbiornik 90-lecia.
  • ­Dźwięk w wirtualnej rzeczywistości: Lawrence Paul Yuxweluptun - Inherent Rights, Vision Rights (1992), Perry Hoberman - Bar Code Hotel (1993), Char Davies – Osmose (1995), Ephémère (1998).
  • Kompozycje dźwiękowe: Dick Higgins - Storm Riders, radio drama (1992), Andrzej Syska - The Skies Full of Stars – instalacja (1991), Augmented Radio Listening (2017), Wektory. Technologiczne studium Skalarów (2019), Through Our Windows (2020).
  • Rekonstrukcja, mastering płyt CD: cykl Muzyka źródeł (1996-2020), album Głosy naszej historii (2005), cykl Polskie Radio dzieciom (2007-2010).
  • Projekcja dźwięku na koncertach festiwalu Warszawska Jesień (1994 – 2017).
  • Współpraca przy projektach interaktywnych: Marta Kawecka - Krajobraz jak oko – wiersz interaktywny (2014), Katarzyna Stefanowicz – Miastofonie – performance (2020).
  • Dźwięk w filmie, asystentka operatora dźwięku: Linia opóźniająca (1997), reż. K. Zanussi, Czas zdrady (1997) i Weiser (2000), reż. W. Marczewski.
  • Dubbing (1995-1999): Matylda, reż. D. DeVito, Uwolnić orkę, reż. S. Wincer, animacje Flintstonowie, Batman, Looney Tunes.
  • Dźwięk w grach komputerowych: Rings of Zilfin (1987), Street Rod (1989).

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:

Współpracowała przy tworzeniu programu Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej, uczestniczy w organizowaniu corocznej Majówki Multimedialnej, stworzyła aplikacje komputerowe na potrzeby prac naukowych Katedry Akustyki oraz nauczania Solfeżu barwy.