Pracownicy
prof. dr hab.
Bogdan Gola
dyrygentura chóralna
Chórmistrz, dyrygent i pedagog. Debiutował jako kierownik chóru Opery Śląskiej w Bytomiu (1976–82). Potem kierował chórami: Filharmonii im. J. Elsnera w Opolu, Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Chórem Teatru Wielkiego w Warszawie. Był twórcą Zespołu Muzyki Dawnej „All Antico” (1976–86), specjalizującego się w wykonywaniu muzyki renesansu i baroku, a także Chóru Polifonicznego „Sacri Concentus” działającego w latach 1993–1998 przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Jego wachlarz zainteresowań jest bardzo szeroki: od gregoriańskiej monodii do monumentów Wagnera i Pendereckiego.
Kierowany przez niego w latach 1984–95 i ponownie od roku 1998 Chór Teatru Wielkiego — Opery Narodowej w Warszawie zdobył sobie trwałe uznanie krytyki i publiczności w kraju i za granicą (m.in. Paryż, Londyn, Berlin, Moskwa, Jerozolima, Tokio, Pekin, Hong-Kong). Artystyczny poziom tego zespołu utrwalony został na płytach Polskich Nagrań, Schwann Koch International, Studio Berlin Classic, CPO, EMI, CD-ACCORD, a także w TVP, ZDF, 3SAT, ARTE oraz na polskich antenach radiowych i EBU. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami: m.in. z Jackiem Kaspszykiem, Markiem Minkowskim, Jesusem L. Cobozem, Janem Krenzem Jerzym Maksymiukiem, Antonim Witem, Kazimierzem Kordem, Krzysztofem Pendereckim, Placido Domingo. W realizacjach scenicznych dzieł operowych współpracował także ze znanymi reżyserami: m.in. z Kazimierzem Kutzem, Marią Fołtyn, Markiem Weiss-Grzesińskim, Mariuszem Trelińskim, Krzysztofem Warlikowskim. Za dyrekcji Roberta Satanowskiego na scenie warszawskiej realizował tetralogię Wagnera z wybitnym reżyserem Augustem Everdingiem (w latach 1988–89).
W swoich programach koncertowych sięga nie tylko do znanych dzieł oratoryjnych i chóralnych, ale także po stare, zapomniane kancjonały, kodeksy i partytury mistrzów polskiego baroku i romantyzmu (J. Elsner, F. Gotschalk, S. Moniuszko, J. Stefani, J. Wański i J. M. Żebrowski, I. Reimann). Przy realizacji nagrań archiwalnych tych programów dla TVP2 współpracował z Orkiestrą Kameralną „Concerto Avenna” i z czołowymi wokalistami scen polskich.
Równolegle z pracą artystyczną prowadzi działalność pedagogiczną, którą rozpoczął w roku 1979 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.W latach 1998–2004 był prodziekanem Wydziału, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego kształci adeptów sztuki dyrygentury chóralnej. Od 2008 roku pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury Chóralnej.
W roku 2001 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Za pracę artystyczną i pedagogiczną został uhonorowany Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Liczni absolwenci prof. Bogdana Goli zajmują znaczące stanowiska w szkolnictwie muzycznym wszystkich szczebli, a także w instytucjach kultury i w mediach publicznych.