Pracownicy
prof. dr hab.
Szymon Kawalla
dyrygentura symfoniczna
Prof. Szymon Kawalla – profesor zwyczajny – sztuk muzycznych, dyrygentura symfoniczno-operowa, kompozycja. Dziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 1986 prowadzi klasę dyrygentury na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie; od 2008 roku pełni funkcję Kierownika Zakładu Wychowania Muzycznego i Literackiego Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Pedagogicznych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
W 1992 roku otrzymał od Prezydenta RP tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych; ekspert Państwowej Komisji Akredytacyjnej; juror międzynarodowych konkursów muzycznych; prowadzi międzynarodowe kursy mistrzowskie.
Studia w PWSM w Warszawie na Wydziałach: Instrumentalnym – skrzypce, dyplom 1972; Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki – dyrygentura symfoniczno-operowa, dyplom 1973; kompozycja – 1974; studia muzyczne zagraniczne: Szwajcaria, Węgry, ZSSR; 1982 – przewód artystyczny I stopnia (obecnie doktorat sztuki) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; 1984 – przewód artystyczny II stopnia (obecnie habilitacja) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1972–1974 wykładowca PWSM w Warszawie; 1975–1980 – starszy wykładowca PWSM w Bydgoszczy; 1980–1986 – adiunkt, docent, dyrektor Instytutu Wychowania Muzycznego WSP w Zielonej Górze, 1996–2001 profesor zwyczajny AŚ w Kielcach. 1966–1979 nauczyciel w szkołach I i II stopnia. Działalność zawodowa – dyrygencka i menadżerska: 1972–1974 – kierownik muzyczny i pierwszy dyrygent Centralnego Zespołu Artystycznego WP; 1974–1978 — dyrygent orkiestry symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy; 1979–1980 — dyrektor naczelny i artystyczny, pierwszy dyrygent Państwowej Orkiestry Kameralnej w Toruniu; 1980–1986 — dyrektor naczelny i artystyczny, pierwszy dyrygent Państwowej Filharmonii w Zielonej Górze oraz Żagańskiej Kameralnej Sceny Operowej; 1985–1991 — dyrektor naczelny i artystyczny, pierwszy dyrygent Orkiestry Symfonicznej i Chóru PRiTv w Krakowie; 1987–1995 — Principal Permanent Conductor w Vienna Modern Masters CD Company, (Austria i USA); 1992–1994 – konsultant artystyczny i pierwszy dyrygent Państwowej Filharmonii im. S. Moniuszki w Koszalinie; 1995–2001- dyrektor naczelny i artystyczny oraz pierwszy dyrygent w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Kieleckiej Sceny Operowej; 2001–2006 dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Chóru Kameralnego Muzyki Cerkiewnej przy Warszawskiej Operze Kameralnej; 2002 – dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Orkiestry Festiwalowej im. I.J. Paderewskiego w Warszawie. Od 1995 – kierownik muzyczny i dyrygent szef Yeongnam Opera Company w Daegu Korea Południowa. Od 2005 – juror i stały dyrygent koncertów finałowych i laureatów na Międzynarodowym Konkursie na Instrumenty Dęte Blaszane i Perkusję w Jeju Korea Południowa.
Koncertuje od 1966 w kraju i za granicą dając ponad 7000 koncertów symfonicznych, oratoryjnych i operowych (m.in. w takich krajach jak: Austria, Belgia, Białoruś, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Iran, Islandia, Jugosławia, Kanada, Korea Południowa, Kuba, Luksemburg, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Rosja, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, USA, Watykan, Węgry, Wielka Brytania, Włochy) na uwagę zasługują: trzy koncerty oratoryjne dla Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II, koncerty z okazji 5. i 10. rocznicy śmierci króla Belgii Boduina z udziałem królowej Belgii Fabioli, całoroczne koncerty festiwalowe w roku J.S. Bacha (2000), oraz premiery operowe na otwarcie New Opera House (2004) w Daegu (Korea Płd.) i gale operowe na otwarcie Culture and Art Center Keimuyng University (2008) w Daegu; od 1972 nagrania dla radia, telewizji i filmu, od 1977 nagrania dla wytwórni płytowych: Balcanton (Bułgaria), Cambria Records (USA), Cecilianum Records, Centaur Records (USA), Connifer Records (Wielka Brytania), JIGU (Korea Płd.), Polish Records, Polskie Nagrania, Veriton, Vienna Modern Masters (Austria i USA).
Najważniejsze kompozycje: Divertimento na smyczki i perkusję, 1966; Oratorium Pater Kolbe, 1969; Kantata Wit Stwosz, 1970; Stabat Mater, 1990; Kantata na 15-lecie Pontyfikatu Jana Pawła II, 1991; Fantazja na skrzypce solo, 2002; Dwie Impresje arabskie na skrzypce solo, 2006; Kantata Santo subito, 2006; Kantata Nowennalia, 2006; Mały kaprys na skrzypce solo, 2006; Kaprys świętokrzyski na skrzypce solo, 2006; Dumka Babicka z wariacjami na skrzypce solo, 2006; Giovanile na orkiestrę symfoniczną, 2006; Liryki miłosne, 2007; Treny amerykańskie, 2007; Oratorium Totus tuus, 2008; Kantata Polak Papieżem, 2008; Kantata Łza, 2008; Lament i Toccata mazowiecka na skrzypce i fortepian lub orkiestrę, 2009; Missa Solemnis, 2010; Baśń muzyczna Pyza na polskich dróżkach, 2011; Fantazja AZ na skrzypce solo, 2012.
Najważniejsze opracowania: K. Kurpiński – Symfonia Bitwa pod Możajskiem, 1982; M. Kamieński – Opera Nędza uszczęśliwiona, 1983; M. Kamieński – Kantata na 100-lecie Odsieczy Wiedeńskiej, 1984; W. Żeleński – Kantata na 200-lecie Odsieczy Wiedeńskiej, 1986; K. Jezierski – Kantata Casimire terris mirae, 1986. Współorganizator 7 Międzynarodowych Konferencji Naukowych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 2008–2013. Współredaktor 3 monografii naukowych 2010–2012.
Odznaczony: Srebrnym Krzyżem Zasługi, 1985; Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, 1996; Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, 2004; odznaką Zasłużony Działacz Kultury Polskiej; Medalem im. K. Szymanowskiego; Medalem im. K. Kurpińskiego; Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia; nagrodami I stopnia JM Rektorów WSP w Zielonej Górze, Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i Akademii Świętokrzyskiej im. J. Kochanowskiego w Kielcach; laureat kilkunastu nagród regionalnych i nagród środowisk twórczych — Nagroda dla Młodych Twórców, Zielona Góra, 1985; Grand Prix du disque Accademie Charles Cross – Paris, 1991; „Nike” Nagroda Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, 2001; Bene Meritum Nagroda Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, 2006; Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Operowym w Daegu, 2010; Współnagroda za najlepszą produkcję operową roku w Korei Płd., 2010.