Pracownicy

ad. dr

Inés Ruiz Artola

Katedra: Katedra Nauk Humanistycznych i Języków Obcych

Europejski doktorat z historii sztuki (Universidad de Málaga), tytuł magistra historii i nauk muzycznych (Universidad de Granada), dyplom w klasie fortepianu (Real Conservatorio Superior, Granada) oraz magisterium z zarządzania kulturą (Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona).

ad. dr

Inés Ruiz Artola

historia sztuki

Europejski doktorat z historii sztuki (Universidad de Málaga), tytuł magistra historii i nauk muzycznych (Universidad de Granada), dyplom w klasie fortepianu (Real Conservatorio Superior, Granada) oraz magisterium z zarządzania kulturą (Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona).

Adiunkt Katedry Teorii Muzyki, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Pontificia Universidad Católica de Chile. Także kuratorka, autorka wielu wystaw w Polsce, Europie oraz Ameryce Środkowej i Południowej.

Laureatka nagrody Ambasady RP w Hiszpanii (Madryt, 2017r.) za najlepszą pracę doktorską. Od 2019 roku pracuje nad rozprawą habilitacyjną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na temat polskiej klawesynistki Wandy Landowskiej. Obecnie przygotowuje wydanie książki La Landowska: kronika przez Hiszpanię (1905-1936) przez Chopin University Press. W 2022 otrzymała stypendium Ministra KiDN  z dziedziny muzyki,  by napisać pierwszą część biografii o Wandzie Landowskiej.

Autorka książek: A contrapelo: 1960-1989 (Metales Pesados, Chile, 2017) i Formiści, la sintesis de la modernidad (Libargo, Granada, 2015). Autorka licznych artykułów naukowych z zakresu sztuki i muzyki współczesnej. Jako tłumaczka pracowała przy edycji katalogów do wystaw, m.in. Tadeusza Peipera (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2015), Andrzeja Wróblewskiego (Muzeum Reina Sofía, Madryt, 2016). Wybrane projekty kuratorskie: Chillida. Brzmienia (Wrocław, 2016), Lejanías (Walencja 2018), Ceci n'est pas un bâtiment (Łódź, 2017), 6,7GB (Toruń, 2018), 13. 603 (Lima, 2019), Seeing Sounds, Feeling Freedom (Warszawa, 2019), Podróż ergo sum (Lublin, 2019), Our Own Room (2020-21), TRANS 11603 (Warszawa, 2021). Jako krytyk współpracowała z: a*DESK (Barcelona), Ritmo (Madryt), Glissando (Warszawa), Exit (Madryt), Szum (Warszawa) i in.

Od 2004 roku mieszka i pracuje w Warszawie.

Publikacje:

Książki:

Formiści, la síntesis de la modernidad. Libargo, Granada, 2015. ISBN: 978-84-938812-7-6

Eduardo Chillida. Brzmienie. Museo Chillida-Leku/BWA Awangarda, Wroclaw, 2016. ISBN: 978-83-942409-6-7

A contrapelo. Textos de arte no oficial en Polonia (1960-1989). Metales Pesados, Santiago de Chile, 2017. ISBN: 978-956-9843-48-8

Artykuły:

„Sobre distancias subjetivas y algunas reflexiones desde la lejanía”, Lart mou molt a pensar, Centre d’Art Contemporani El Carme, Walencja, 2020r.

„Bachantka: Wanda Landowska i interpretacja J.S. Bacha. Teorie, mity i polemiki”, Wariacje Bachowskie, cz. 2, R. 33, t. 59, 2020r.

„Utwór skomponowany bez ograniczeń twórczych – Wanda Landowska i Koncert na Klawesyn i pięć instrumentów Manuela de Falli (1923)”, Notes Muzyczny, Łodź, czerwiec 2021r.

„Wanda Landowska: mentor i mamusia”, II Ogólnopolska konferencja Motyw Kobiety. Fundacja Tygiel, Lublin, 2021r.

„Ślad Goyi w sztuce współczesnej”, Studia Librettologiczne i Operologiczne, tom 2. Uniwersytet Muzyczne Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021r.

„La escenografía de El Retablo de Maese Pedro de Falla en sus primeras representaciones (1923-1925), Ars Bilduma, Universidad del País Vasco, 2022r.