Pracownicy
dr
Małgorzata Waszak
teoria muzyki
W latach 1982-1987 odbyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności teoria muzyki, uzyskując tytuł magistra sztuki (praca magisterska poświęcona fakturze kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego). Jest również absolwentką Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki (lata 1998-2000).
Działalność pedagogiczną – jako nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych – rozpoczęła w roku szkolnym 1984/1985, związując się na stałe z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2002 roku, jako pedagog tej szkoły, otrzymała tytuł nauczyciela dyplomowanego.
W 1996 rozpoczęła pracę dydaktyczną w AMFC, po roku uzyskała tytuł asystenta naukowo-dydaktycznego na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. 25 września 2006 roku obroniła pracę doktorską Problemy sonorystyki w polskim kwartecie smyczkowym drugiej połowy XX wieku, uzyskując tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce.
Działalność naukowa:
Monografia Karol Szymanowski – pierwszy rektor Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, AMFC, Warszawa 2007.
Wybrane artykuły: Marian Borkowski – na ścieżkach sonoryzmu (Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego, red. Marcin Tadeusz Łukaszewski, Stowarzyszenie Musica Sacra, Musica Sacra Edition, „Musica Sacra Nova” nr 2, 2008), Karol Szymanowski – Heading Warsaw's Conservatoire of Music („Artes” nr 9/10, Iaşi 2010), Pedagogika Karola Szymanowskiego w aspekcie narodowym i uniwersalnym (Topos narodowy w muzyce polskiej międzywojnia, red. Wojciech Nowik, Katarzyna Szymańska-Stułka, UMFC, Warszawa 2013), W kręgu oper Krzysztofa Pendereckiego. Dialog tradycji ze współczesnością (Musica Intellectualis: t. 1 Droga artysty, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2017), „Muzyka jest dla wszystkich…”. Witold Rudziński i jego nauka słuchania muzyki (Ars Inter Culturas, nr 6, Akademia Pomorska w Słupsku, 201), Sonoryzm w kameralnej i orkiestrowej twórczości Mariana Borkowskiego (Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego, red. Alicja Gronau-Osińska, Chopin University Press, Warszawa 2019), Twórczość sceniczna Tadeusza Paciorkiewicza w świetle krytyki lat sześćdziesiątych XX wieku („Oddajcie się muzyce bez reszty, a ona Was nie zawiedzie”. O Tadeuszu Paciorkiewiczu i jego twórczości, red. Alicja Gronau-Osińska, Chopin University Press, Warszawa 2024).
Opracowanie haseł biograficznych: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (Warszawa 2004, hasła: Benedykt Konowalski, Maria Pokrzywińska), Encyklopedia Katolicka KUL (Lublin 2010-2014, m.in. hasła: Roman Palester, Bolesław Szabelski, Karol Szymanowski, Wawrzyniec Żuławski).
Laureatka nagród: Nagroda Rektora UMFC indywidualna II stopnia (2008), Odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ (2009), Nagroda indywidualna II stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2013), Medal Pamiątkowy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina z okazji Święta Uczelni za wzorową pracę zawodową na rzecz społeczności akademickiej (2014).