Pracownicy
Sławek A. Wróblewski
Wydział: Wydział Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Rytmiki
Specjalność: dyrygentura chóralna
Dyrygent, pianista, pedagog. Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: fortepian w klasie prof. dr Teresy Manasterskiej (w Katedrze Fortepianu prof. Reginy Smendzianki), kameralistykę fortepianową w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego i dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Stanisława Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem).
prof. dr hab.
Sławek A. Wróblewski
dyrygentura chóralna
Pochodzi z rodziny o długich tradycjach muzycznych. Pierwszych lekcji muzyki udzielał mu jego dziadek Adam Wróblewski, absolwent Konserwatorium Warszawskiego (Wydział Teorii — numer indeksu 1869) i Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (Wydział Pedagogiczny — dyplom numer 41).
Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: fortepian w klasie prof. dr Teresy Manasterskiej (w Katedrze Fortepianu prof. Reginy Smendzianki), kameralistykę fortepianową w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego i dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Stanisława Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem).
Jest stypendystą Accademia Chigiana w Sienie (studia u: Jurija Temirkanowa, Myung-Whun Chunga, Trio di Trieste) i Akademii im. Gioacchino Rossiniego w Pesaro (studia u Alberto Zeddy).
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną: na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa dyrygentury na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca) – od 2011 roku doktor habilitowany (rozprawa habilitacyjna – Koncerty instrumentalne Romualda Twardowskiego. Praca dyrygenta nad partyturą), oraz w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie – nauczyciel dyplomowany. Jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego. Zapraszany jest jako juror do oceniania występów młodych dyrygentów.
Od stycznia 2012 roku dyrygent gościnny Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (prapremiera opery dziecięcej Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej, Mieszczanin szlachcicem Jean-Baptiste Lully’ego, Mandragora Karola Szymanowskiego, Madama Butterfly Giacomo Pucciniego, La dolce vita Nino Roty – Krzesimira Dębskiego, Semiramida Gioachina Rossiniego), Warszawską Operą Kameralną (polskie prawykonanie Il mondo della luna Josepha Haydna), Operą Bałtycką w Gdańsku (Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta, Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa), Operą Krakowską (Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej – premiera otwierająca nowy gmach Opery, Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego).
Ma w swym dorobku wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i archiwalnych, m.in. dla Polskiego Radia nagrał z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (m.in. IX Symfonię „Di Speranza” Andrzeja Panufnika, I Symfonię Zygmunta Noskowskiego, Koncert wiolonczelowy Jana Maklakiewicza (solista Tomasz Strahl), Concerto lugubre Tadeusza Bairda (solista Ryszard Groblewski), Koncert fletowy Mikołaja Góreckiego (solistka Jadwiga Kotnowska) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia); (jako pianista nagrał z NOSPR Concerto quasi una fantasia Jana Maklakiewicza), dla Radia Suisse International (Kwintet fortepianowy Konstantego Regamey’a – pierwsze nagranie w historii fonografii), dla RAI 3 (Kwintet „Pstrąg” Schuberta i Tria fortepianowe Mozarta) dla Radia Watykańskiego – Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika i Dumki Antoniego Dworzaka.
Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju (w większości filharmonii i teatrów operowych) i za granicą (Austria, Belgia, Egipt, Francja, Hiszpania, Japonia, Niemcy, Szwajcaria, Tajwan, Tunezja, Wielka Brytania, Włochy).
Brał udział w wielu festiwalach: Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej, Lubelskie Forum Muzyki Współczesnej im. W. Lutosławskiego, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Muzyka w Starym Krakowie i Wratislavia Cantans (asystent Jerzego Semkowa przy wykonaniu II Symfonii Gustava Mahlera), Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza organizowany przez Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Concerti per l’Europa w Palazzo Labia w Wenecji (koncert transmitowany bezpośrednio na cały świat przez stację telewizyjną RAI 3), festiwal Pro Mundo Uno – koncert w Castel Gandolfo przed Papieżem Janem Pawłem II.
Jest założycielem zespołu kameralnego Nowe Trio Warszawskie, razem z którym został laureatem konkursów: w Łodzi (1989 — nagroda specjalna „za szczególnie interesującą interpretację”, w Mulhouse-Ilzach (1992) oraz w Osace (1993).
Ma w swoim dorobku wiele prawykonań muzyki polskiej (utwory Romualda Twardowskiego, Marty Ptaszyńskiej, Mariana Borkowskiego, Edwarda Sielickiego, Piotra Mossa, Marka Sewena, Jerzego Derfla, Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Góreckiego).
W Filharmonii Poznańskiej prowadził koncert Orkiestry Perkusyjnej na ponad 70 wykonawców, a na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina koncert Per Pianoforte na 10 fortepianów, 20 pianistów i 40 rąk.
W październiku 2003 otrzymał Nagrodę Indywidualną Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej za „wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktyczno-wychowawczej”.
W roku 2012 został wybrany dziekanem Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC. Funkcję tę sprawuje ponownie w kadencji 2016–2020.