Pracownicy

prof. dr hab.

Alina Ratkowska

Funkcja: Kierownik Katedry Organów i Klawesynu

Wydział: Wydział Instrumentalny

Katedra: Katedra organów i klawesynu

Specjalność: klawesyn

Klawesynistka, dyrygentka, dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku, pomysłodawczyni Festiwalu Goldbergowskiego, laureatka I nagrody Konkursu Klawesynowego w Bolonii, III nagrody Konkursu Muzyki Dawnej w Brugii. Uhonorowana Fryderykiem, nagrodą Splendor Gedanensis i wieloma innymi wyróżnieniami.

prof. dr hab.

Alina Ratkowska

klawesyn

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.
Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej "Fryderyk" 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Od roku 2022 dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

Odbyte studia:

  • 1999 dyplom z wyróżnieniem Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego;
  • 2002 dyplom Musik-Akademie der Stadt Basel  Schola Cantorum Basiliensis w  klasie prof. Andrei Marcona;
  • w 2020 dyplom z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku;
  • w 2009 studia podyplomowe Public Relations Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

Doświadczenie zawodowe:

  • 2004 - obecnie zatrudniona w UMFC Kierownik Katedry Organów i Klawesynu, członek Rady Uczelni UMFC;
  • 2022 - obecnie dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku;
  • sezon 2018-2019 Opera Frankfurt am Main zaangażowana w realizację opery Rodelinda G.F. Händla (dyr. Andrea Marcon, Lucy Crowe, Andreas Scholl, Jakub Józef Orliński, Martin Mitterrutzner);
  • współzałożycielka firmy fonograficznej Sarton (www.sarton.pl);
  • 1999-2002 Neue Musik Schule Basel nauczyciel fortepianu;
  • 2001-2004 dyrygent chórów kościołów ewangelicko-reformowanego (kanton Bern) i katolickiego (kanton Basel-Land).

W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, zaś w 2020 otrzymała tytuł profesora.
W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą „Sztorm Roku”. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera.

Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion, Le Clavecin Moderne plus Saxophone nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022.. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.

W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.

Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press. Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.