Pracownicy

prof. dr hab.

Alina Ratkowska

Pełniona funkcja: Kierownik Katedry Organów i Klawesynu

Wydział: Wydział Instrumentalny

Katedra: Katedra organów i klawesynu

Specjalność: klawesyn

Klawesynistka, dyrygentka, pomysłodawca Festiwalu Goldbergowskiego, laureatka I nagrody Konkursu Klawesynowego w Bolonii, III nagrody Konkursu Muzyki Dawnej w Brugii, zafascynowana muzycznym dziedzictwem Gdańska, które ciągle odkrywa i dokumentuje. Uhonorowana Fryderykiem, nagrodą Splendor Gednanesis i wieloma innymi wyróżnieniami.

prof. dr hab.

Alina Ratkowska

klawesyn

Klawesynistka, dyrygentka, animatorka kultury.
Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.
Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej "Fryderyk" 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a od roku 2016 piastuje także stanowisko Kierownika Katedry Organów i Klawesynu.
W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka). Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.
W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, a w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach.
W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej była m.in. płyta Le Clavecin Moderne, nominowana do nagrody Fryderyk 2017. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.
W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.
Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press.
Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. Członek rady Naukowej półrocznika Univeritas Gedanensis. Koncertuje w roli klawesynistki i dyrygentki. Jej wychowankowie odnoszą sukcesy w konkursach krajowych i zagranicznych.

Nagrody i osiągnięcia

w zakresie gry na klawesynie i wykonawstwa muzyki dawnej:

2005 I Nagroda Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii;

2003 III Nagroda Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej w Bruggii;

2000 finalistka Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Budapeszcie;

1998 finalistka Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Warszawie;

w zakresie gry na fortepianie:

1995 I nagroda Konkursu Muzyki Kameralnej w Gdańsku;

1994 wyróżnienie w Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu;

pozostałe nagrody, wyróżnienia, nominacje

2020 nagroda Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury Splendor Gedanensis;

2020 nagroda Fryderyk w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna” za 2-płytowy album „J.G. Goldberg Complete Solo Harpsichord Works”;

2019 4 nominacje do nagrody niemieckiego przemysłu fonograficznego „Opus Klassik” za płytę „Johann Gottlieb Goldberg. Complete Harpsichord Concertos” MDG (rola solowa i dyrygenta), w kategorii Instrumentalista Roku, Najlepsze wykonanie koncertowe, Zespół roku, Innowacyjna produkcja roku;

2019 nominacja do nagrody „Fryderyk” 2019 w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”, za płytę „Johann Gottlieb Goldberg. Complete Harpsichord Concertos” – rola solowa;

2017 nominacja do nagrody „Fryderyk” w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”

2016 nominacja do nagrody Miasta Gdańska „Splendor Gedanensis”;

(rola solowa i dyrygenta)2011 Nominacje do nagrody „Fryderyk” 2011 w kategoriach „Fonograficzny debiut roku” i „Muzyka Dawna i Barokowa” za płytę „Johann Sebastian Bach. Goldberg Variations” Sarton 2010;

2009 i 2013 „Sztorm Roku” wyróżnienie przyznane przez czytelników ,,Gazety Wyborczej”;

2008 nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury;

1998 Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki, Fundacji Kultury Polskiej;

Publikacje:

Monografie

2013 “Koncerty klawesynowe Johanna Jeremiasa du Graina (?-1756) Kontekst historyczny, budowa i wybrane zagadnienia wykonawcze”, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka w Warszawie;

2019 „Śladami Goldberga. Życie i twórczość gdańskiego klawesynisty i kompozytora Johanna Gottlieba Goldberga”, Chopin University Press 2019;

  • Redaktor naukowy wydawnictw nutowych

Pierwsze wydanie koncertu klawesynowego d-moll J.G. Goldberga, Chopin University Press 2019

Pierwsze wydanie koncertu klawesynowego Es-dur J.G. Goldberga, Chopin University Press 2020

Solowe NAGRANIA PŁYTOWE

2010 „Johann Sebastian Bach-Wariacje Goldbergowskie”, Alina Ratkowska-solo, Sarton;

2012 „Johann Jeremias du Grain. Wszystkie Koncerty klawesynowe”; Alina Ratkowska-solo i kierownictwo artystyczne, Sarton; 

2016 „Le clavecin moderne – New Polish Music for the harpsichord solo”, z muzyką klawesynową kompozytorów związanych z UMFC, Sarton;

2018 „Johann Gottlieb Goldberg. Complete Harpsichord Concertos” – rola solowa i kierownictwo artystyczne, Musikproduktion Dabringhaus und Grimm,;

2019 „Johann Gottlieb Goldberg. Complete Solo Harpsichord Works”, Chopin University Press;

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina:

od 2016 Kierownik Katedry Organów i Klawesynu, wybrana także na kadencję 2020-2024, członek Rady Uczelni, Rady Dyscypliny Artystycznej I Rady Naukowej UMFC, redaktor naukowy wielu publikacji wydawanych przez Chopin University Press, pomysłodawczyni sesji naukowej Muzyka klawesynowa w UMFC.