PRZEGLĄDASZ WYDARZENIE:

Multimedialna Majówka

22 maja 2022 r.

  • godz. 17:00

22 maja 2022 r.

  • godz. 17:00

Multimedialna Majówka

Koncert Katedry Akustyki Muzycznej i Multimediów

Multimedialna Majówka po dwuletniej przerwie powraca stacjonarnie. Program jest, jak zwykle, różnorodny. Sztukę będzie można zobaczyć, usłyszeć, tworzyć, zagrać nią w grze komputerowej, wejść w jej świat. Poszczególne wydarzenia rozsiane są po uczelni, wykorzystując cztery z jej poziomów. Odbywają się w salach koncertowych, audytorium, korytarzach, klatce schodowej, wykorzystują budkę VR, pomieszczenie studyjne Chopin University Music Studio i Salę Senatu. W tych to lokacjach zabrzmią utwory, zostaną przedstawione gry, timelapsy, projekty performatywne, interaktywne i audiowizualne oraz formy improwizowane. Wśród wykonawców i twórców są zarówno studenci, absolwenci jak i doświadczeni artyści. Oprócz prac powstałych w UMFC prezentujemy projekty gości z Poznania, z koncertem muzyki laptopowej  i fragmentem interaktywnej opery.  

Nieunikniony jest wpływ aktualnych wydarzeń na tematykę przedstawianych dzieł, co można zauważyć w repertuarze, jednak historie nie będą snuły się jedynie wokół pokoju, wojny, opresji i traumy. Będzie można usłyszeć odgłosy natury, wspomnienia z miasta, a nawet ze starożytnego Egiptu, zobaczyć jak obrazy kody i stają się muzyką, doświadczyć dialogu ze sztuczną inteligencją, a nawet zastanowić się, czy nic jest bez znaczenia. W niektórych z multimedialnych dzieł nietrudno będzie doszukać się hołdu składanego klasykom awangardy – Cage’owi, Lucierowi, Schaefferowi. 

Życzymy pełnego wrażeń popołudnia i wieczoru!


PROJEKTY PERFORMATYWNE:

od 16.45

GŁÓWNA KLATKA SCHODOWA II PIĘTRO – KORYTARZ

 

Marcin Molski Sonosfera nr 1 [ 2h]

Marcin Molski – didgeridoo

Wyobraźmy sobie, że utwór to las, góry lub morze. Wszystkie te elementy istnieją, mimo że zazwyczaj ich nie widzimy. Gdy jesteśmy w lesie, w każdym momencie możemy z niego wyjść lub zamknąć oczy i go nie widzieć. Teraz wyobraźmy sobie, że utwór jest cały czas, tylko nie zawsze mamy do niego dostęp. Taka jest idea sonosfery – gdzie słuchacz sam decyduje, jak długo w niej przebywa.Trochę tak, jak w będąc w środku lasu nie czujemy sensu jego początku ani końca. Podobnie jest z górami czy morzem. Autor zaprasza do swojej sfery muzycznej, żeby coś poczuć, być w pewnej przestrzeni bez końca i początku. W każdej chwili można przyjść i wyjść, przebywać, szukać, przemierzać.

 

AUDYTORIUM SZYMANOWSKIEGO

od godz. 17.00

 

Bartłomiej Woźniak Anioły w Ameryce, suita na czterech muzyków i wiele głośników [10’]

Piotr Wrombel – fortepian, Paweł Żejmo – perkusja, Michał Jaros – kontrabas, Łukasz Korybalski – trąbka.

 

Kompozycja na motywach autorskiej muzyki do spektaklu teatralnego.

 

Daria Byszko, Jakub Zajączkowski ALGORYTM [10’]

(pokaz autorski)

 

Trójwymiarowa gra komputerowa, w której gracz kontrolujący postać z perspektywy pierwszej osoby doświadcza na pozór zwyczajnego dnia, który przeistacza się w eksplorację mechanizmów rządzących współczesnym światem.

 

Jakub Kozicki, Piotr Szonert Laudator temporis acti [5-10’]

                                          (łac.) chwalca przeszłości

 

(interaktywna instalacja dźwiękowa: pokaz autorski, po którym instalacja będzie dostępna dla publiczności do godz.18.00)

 

Czy historię da się rozpatrywać i oceniać tylko z perspektywy czasu? Czy da się ją opowiedzieć dźwiękiem? Czy da się ją odkryć światłem?

 

 

Praca zbiorowa: Kreatywny streaming koncertu z Sali Koncertowej godz. 19.00 – 20.30

 

 

SALA MELCERA

od godz. 17.30

 

Lambda Ensemble

 

Powstała w wyniku współpracy wykładowców dwóch poznańskich uczelni – Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Adama Mickiewicza – jedna z pierwszych założonych w Polsce stałych, regularnie spotykających się i koncertujących orkiestr laptopowych. W swojej pracy posługuje się współczesnymi metodami programistycznymi.

Michał Janocha Thought Circuit A (2022) na obój, sztuczną inteligencję i orkiestrę laptopową (prawykonanie) [9’]

Natalia Kok – obój,

 

Ewolucja myśli. Uśrednianie opinii. Autorefleksja.

 

Katarzyna Taborowska Null/Eins  [10’ 30”]

 

Utwór zaprogramowany w aplikacji Sonic Pi powstał w 2021 roku dla Lambda Ensemble. Brzmieniami nawiązuje do zjawisk naturalnych, chwilami będąc ich syntezą. Ważnym elementem jest ruch wykonawców, który dynamicznie kształtuje topofonię dźwięku.

 

 

Wiktoria Różycka The Colors (prawykonanie) [6’10”]

Współautorka partytury: Weronika Różycka

Utwór członkini Lambda Ensemble jest przedstawiony w formie partytury graficznej. Znajdują się w niej malowane pędzlem znaki o różnych kolorach i kształtach, które interpretują wykonawcy. Dzięki ich różnorodności powstało wiele interesujących współbrzmień, których przebieg nadaje ostateczny kształt kompozycji.

 

Wojciech Kaszuba Y na wiolonczelę elektryczną i orkiestrę laptopową [5’]

Wojciech Kaszuba – wiolonczela elektryczna 5’

 

Tytuł utworu symbolizuje trzy byty mające wpływ na całość utworu: kompozytora-wykonawcę, dyrygenta i orkiestrę laptopową. Każdy eksploruje nowe dla siebie przestrzenie. Kompozytor-wykonawca – swój nietypowy instrument elektryczny oraz niecodzienne podejście do struktury i przebiegu utworu. Orkiestra laptopowa – jej nowy, nieinstrumentalny, kodowy język muzyczny. Dyrygent – nowy sposób zarządzania utworem, w którym nie tylko interpretuje utwór, ale też zawiaduje jego przebiegiem i treścią.

 

 

SALA OPEROWA

godz. 18.15

 

Andrii Sacheva, Wiktor Skrzypczyński Linia Życia [25’]

 

Andrii Sacheva – skrzypce, efekty elektroniczne

Wiktor Skrzypczyński – gestofon, live electronics, wizualizacje

 

Linia – symbol życia, upływu czasu, zjednoczenia, jedności, podróży, podstawy, ziemi, lądu. Czym jest dla nas? Co jesteśmy gotowi poświęcić, aby jej bronić?

 

Aleksander Szopa PAX     [5’40’’]

na wiolonczelę i taśmę

 

Jan Zygmunt - wiolonczela

    

PAX... słowo, którego znaczenie wszyscy znamy. Wojny istnieją na świecie od początku istnienia ludzkości. Wojny doprowadzające do destrukcji edukacji, kultury, historii, religii, cywilizacji. Pokój na Ziemi jest wszystkim, czego potrzebuje teraz świat. Pokój w naszych sercach i duszach, pokój wśród narodów przez zawieszenie broni, pokój jako wzajemna miłość. Stąd i my wszyscy modlimy się o wstrzymanie wojen, a wprowadzenie pokoju, który jest naszym fundamentalnym lekarstwem życia. W utworze znajdują się hasła "DA PACEM, DOMINE", "DONA NOBIS PACEM" czy "PAX IN TERRA, DOMINE".

„[...] niech już nie będzie więcej wojny" Św. Jan Paweł II

 

PODZIEMIA, POZIOM -1

godz.18.30


Wojciech Stępień SHZRON

(performans z uczestnictwem publiczności)

 

Prowadzący: Wojciech Stępień

Piotr Zawadzki – klarnet

Weronika Wójtowicz – skrzypce

Tancerze: Wiktoria Frącz, Ola Krzyżaniak, Patricia Smoleń, Mariia Bieloumtseva

 


SHRON to studium człowieka w sytuacji ekstremalnej – człowieka, który w wyniku Opresji jest w sytuacji, w której przeżywa ostatnie chwile swojego życia. Ostatni dzień spędza w przestrzeni nieprzyjaznej, odrapanej, często w ciemności.
Ale czy czas ma znaczenie? Czy można przeżyć ostatni dzień tak, jak całe życie? Czy można zapomnieć o nieuchronnym końcu i przeżyć te chwile w pełni i do końca? Czy jeden dzień przeżyty w pełni może być więcej wart niż całe życie w otoczce "kiedyś", często w strachu przed autentycznością?
Te pytania stwarzają sytuacje, w których zostaną postawieni performerzy.
Obecna będzie także Opresja, dzięki której Widzowie zostaną dopuszczeni do uczestniczenia w sytuacji. Będą biernymi przedstawicielami Opresji – dopuszczeni przez Opresję do widowiska. Czy dostrzegą swoją rolę, czy będą woleli pozostać biernymi przedstawicielami w obawie, że zostaną postawieni przed wyborem?

 

SALA KONCERTOWA

godz.19.00

 

Lidia Zielińska Insektarion  [8’30”]

 

Wedle komentarza kompozytorki: „Insektarion jest utworem o Wrocławiu. “Mój" Wrocław – to nie tyle jego audiosfera, co raczej portret pamięciowy, a więc wykreowane od nowa atmosfery, logotypy dźwiękowe, symbole i emblematy soniczne różnych pamiętanych sytuacji i osób. Wykorzystałam też nagrania terenowe ze zbiorów Archiwum Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego dokonane przez Wioletę Muras, Roberta Łosiaka i Kamilę Staśko-Mazur, którym serdecznie za nie dziękuję.

 

Wiktoria Pereyma  BEZ ZNACZENIA [5’]

Krzysztof Niezgoda – instrumenty perkusyjne

Wiktoria Pereyma – elektronika

 

BEZ ZNACZENIA jest utworem performatywnym na syntezator moog mother 32, wibrafon, talerz, temple blocki, marakasy, instrumenty niestandardowe i elektronikę.

 

Kompozycja kolektywna  peace | please | imagine | stop [7’30”]

 

Autorzy / wykonawcy:

Kornelia Radziszewska – skrzypce amplifikowane

Lena Michajłów – fortepian i cytra (amplifikowane)

Jan Gralla – perkusja

Przemysław Pacek – Moog Mother-32, video

 

Improwizowana kompozycja jest przejściem przez kolejne stadia przeżywania traumy. W trakcie gry wykonawcy odtwarzają przetworzone słowa zawarte w tytule.

 

 

Włodzimierz Żukowski  Zwrot przygnębionego do swego Ba [10’]

                                  na baryton, harfę i elektronikę (2022) –  prawykonanie

Olga Ucieklak – harfa

Mikołaj Brzeziński – baryton

Włodzimierz Żukowski – live electronics

Bazyl Barański – twórca przekładu na język polski                           

 

Rozmowa człowieka ze swoim Ba to starożytny egipski tekst pochodzący z okresu Średniego Państwa. Poemat ten zaliczany jest do gatunku egipskiej literatury mądrościowej; ma formę dialogu między człowiekiem zmagającym się z trudami życia a  tytułowym Ba, które w Starożytnym Egipcie uważane było za siłę życiową, pierwiastek nieśmiertelny w człowieku, czy też po prostu ludzką duszę. Utwór zostanie wykonany w oryginalnym staroegipskim z fonetyką zrekonstruowaną przez autora.

 

 

Agnieszka Zińczuk, Barbara Zach  Animal planet w 3 aktach [9’0]

Agnieszka Zińczuk - mezzosopran, fortepian; Barbara Zach - elektronika
Autorstwo warstwy video: Barbara Zach, Agnieszka Zińczuk

 

 

W utworze zostały zebrane doświadczenia studentek śpiewu klasycznego z różnych ośrodków artystycznych. Wszystkie sytuacje przedstawione w utworze oparte zostały o autentyczne zdarzenia. Przebieg dzieła zakładać będzie stopniową destrukcję formy ilustrującą stan psychiczny artysty.

 

 

***przerwa***

 

 

Dorota Błaszczak: Augmented Radio Listening ARL #3  (2018)            [1’00]

One Day Time-lapse  (2021)                                          [1'00]

Garage Stream #3  (2022)                                              [1’00]

Trying to Hear a Tree Falling in the Forest (2020)  [7’30]

(Timelapsy dźwiękowe)                            

 

Timelapsy dźwiękowe to rozszerzenie słuchania poprzez wykorzystanie procesu długoterminowych obserwacji ekoakustycznych i zmianę relacji czasowych zapisanych krajobrazów dźwiękowych. To jedna z wielu możliwości usłyszenia zarchiwizowanego dnia.

Augmented Radio Listening APR #3 to skonstruowana przestrzeń rzeczywistych strumieni radiowych z początku Dnia Radia 13 lutego 2018. One Day Time-lapse to zamknięty w minucie dzień dźwięków z dachu budynku, wysłuchany podczas obowiązku „zostania w domu”. Garage Stream #3 to dzień w garażu pełnego dźwiękowych śladów obecności mieszkańców. Trying to Hear w Tree Falling in the Forest zostało zarejestrowane przez zostawioną wśród drzew nagrywarkę i stanowi zapis zwykłego sierpniowego dnia z Roztocza.

 

 

John Cage Odczyt o niczym [33’]

Przekład: Michał Bristiger, adaptacja: Barbara Okoń-Makowska

 

Wykonawcy: Barbara Okoń-Makowska,

Chopin University Dance Company: Zuzanna Ritter, Albert Ciastek, Wioleta Fiuk, Natalia Mrozińska,

Wiktoria Frącz, Ola Krzyżaniak, Patricia Smoleń, Mariia Bieloumtseva

 

Jak dziś czytać Wykład Cage’a?

Jest o niczym, czy o nicości, a może o pustce? O wolności, czy ograniczeniu?

Jest przecież też o obecności, formie, dźwiękach, strukturze, czasie… Zauważa je, nie chce unieważnić, ale też dokonuje wyboru i ustawia w nowych relacjach.

Jest o próbie znalezienia się tu i teraz, a zarazem przywołuje minione emocje.

Może jest po prostu  o naszej nieoczywistej kondycji?

 

Prócz niczego nic więcej nie da się powiedzieć [John Cage]

 

INSTALACJE AUDIOWIZUALNE:

TERRARIUM


Michał Janocha Jest na to czas i miejsce (2020)

fragment opery interaktywnej (Scena II’)

(Interaktywna instalacja wizualno-dźwiękowa dostępna  od 16.30 do 19.00)

 

Jest na to czas i miejsce jest operą o refleksji nad podjętymi decyzjami oraz ich konsekwencjach, zmierzchu ego- i antropocentryzmu, narodzinach Syntetycznej Myśli i pytaniach uniwersalnych. Libretto zawiera fragmenty dzieł takich jak Faust Goethego, Frankenstein Shelley, Król Edyp Sofoklesa, Proces Kafki,
Utwór został skomponowany i zrealizowany podczas pandemii COVID-19 mimo wielu obostrzeń – w tym braku możliwości zebrania wszystkich wykonawców w jednym miejscu w jednym czasie. Obecność nowoczesnych rozwiązań technologicznych, międzygatunkowy charakter dzieła oraz synteza sztuk nawiązuje do pierwotnego rozumienia gatunku opery.

Interaktywny dialog w Scenie II’ jest wiernym odwzorowaniem rozmów pomiędzy kompozytorem a chatbotem Mitsuku (Kuki by Pandorabots®), które odbyły się w 2020 roku. Chatbot wyraził zgodę na wykorzystanie rozmowy w libretcie opery.

 

 

SALA SENATU

 

Krzysztof Kicior  Blockchain Music II (2022)

(interaktywna instalacja muzyczna dostępna od 16.30 do 19.00)

 

Blockchain Music II jest utworem generatywnym, nieustannie powstającym z ciągów pseudolosowych danych aktualizowanych kilkadziesiąt razy w ciągu minuty na łańcuchach Polygon (MATIC) oraz Huobi ECO (HECO).

Słuchacz ma możliwość pośredniej lub bezpośredniej ingerencji w utwór poprzez dokonywanie operacji kryptowalutowych na wyżej wymienionych blockchainach – każda operacja dokonywana w ramach pojedynczej sieci wpływa na kształt struktury danych, na podstawie której generowana jest kompozycja. Interakcja z adresem podanym w sali odsłuchowej prowadzi z kolei do niemal natychmiastowego umieszczenia w utworze efektu dźwiękowego, w zależności od woli słuchacza, latencji systemu oraz prędkości generowania danych na serwerach.

Poprzez jednoczesne wykorzystanie kilku systemów wysokości dźwięku (m.in. Carlos Alpha, Bohlen-Pierce) kompozycja eksploruje zagadnienie polisystemowości: nowej techniki w muzyce współczesnej, zdefiniowanej przez Alessio Elię w 2017 oraz przez Krzysztofa Kiciora w 2021.

 

FOYER SALI KONCERTOWEJ

 

 

Krzysztof Cybulski  OPTOSYNTH

(instalacja dźwiękowa, dostępna od 17.30 do 20.00)

 

OPTOSYNTH to prosty syntezator, którego zasada działania oparta jest na niemal stuletniej technice optycznego zapisu dźwięku na taśmie filmowej, wykorzystywanej wcześniej do celów muzycznych między innymi w syntezatorach ANS, Optigan oraz Motor Synth. Brzmienie instrumentu zależy w dużej mierze od wzorów narysowanych na przeźroczystej, obrotowej tarczy, która w praktyce pełni funkcję oscylatora. Wysokość dźwięku kontrolowana jest za pomocą zmiany prędkości silnika, na którego osi zamontowana jest tarcza. Zmiana warunków oświetlenia wpływa również na barwę oraz głośność dźwięku.

 

 

BUDKA VR

dostępna od 16.30 do 20.30

 

Scream [1’]

Video: Denis Semionov

Dźwięk: Kajetan Dziak

 

Audiowizualna interpretacja obrazu Krzyk Edwarda Muncha przedstawiona jako film 360 w wirtualnej rzeczywistości.

 

 

Świat Vincenta van Gogha [2’]

Obraz 360: Kai Chen

Dźwięk: Wojciech Rypina

 

Immersyjna podróż do postimpresjonistycznej rzeczywistości van Gogha.

 

 

SALA MELCERA

 

Alvin Lucier in memoriam

(instalacja dźwiękowa, dostępna od 18.15 do 20.00)

nagranie – Dorota Błaszczak, Barbara Okoń-Makowska

głosu użyczył Andrzej Miśkiewicz

 

Ponad 50 lat temu, Alvin Lucier usiadł przed mikrofonem w pewnym pokoju i nagrał krótki tekst informujący o tym, że będzie to nagranie odtwarzał w tej samej przestrzeni, nagrywał rezultat i ponownie odtwarzał, powtarzając ten zabieg wielokrotnie, aż narastające rezonanse pomieszczenia zamażą wszystkie szczegóły wypowiedzi, zachowując tylko jej rytm. Celem tych zabiegów nie miała być demonstracja zjawiska akustycznego, lecz wygładzenie dykcyjnych niedoskonałości, które mogły się artyście przytrafić. Instalacja, powtarzająca tę procedurę stanowi hołd złożony artyście.

 

SALA OPEROWA

 

Possibilikeys

(instalacja wizualno-dźwiękowa, dostępna od  16.30 do 18.00)

Autorzy: Szymon Christianus, Adam Czerski, Martyna Kacprowicz, Wojciech Rypina, Igor Świerczyński

 

CUEMS, studio 448 B

 

POKÓJ SCHAEFFERA

(Instalacja wizualno-dźwiękowa dostępna od 16.30 do 19.00)

 

Bogusław Schaeffer Symfonia-muzyka elektroniczna cz. 1 (fragmenty)

w interpretacji Szymona Christianusa, Martyny Kacprowicz (do obrazu Wandy Gołkowskiej), Ignacego Żaka, Bohdana Mazurka, Barbary Okoń-Makowskiej

 

Niezwykła, jedyna w swoim rodzaju graficzna partytura Schaeffera od czasów jej powstania inspiruje artystów sfery elektronicznej do tworzenia własnych jej interpretacji. Skonstruowana pod względem formalnym bardzo precyzyjnie, pozostawia wyobraźni interpretatorów spory zakres swobody w kształtowaniu jej ostatecznego brzmienia. Dzisiejsza instalacja zestawia klasyczne wersje z najnowszymi, wpisującymi w schaefferowską formę całkiem nowy dla niej świat dźwięków i w jednym z przypadków – jakże aktualne przesłanie.

 

 

Opieka artystyczna nad projektami studenckimi:

Andrzej Artymowicz, Dorota Błaszczak, Wojciech Błażejczyk, Aleksandra Dziurosz, Michał Janocha, Wojciech Kaszuba, Andrzej Kopeć, Alisa Makarenko, Artur Mitrosz, Aldona Nawrocka, Jarosław Regulski,

Michał Szostakowski, Igor Szymański, Katarzyna Taborowska, Lidia Zielińska

 

Kurator – Barbara Okoń-Makowska

Obowiązują bezpłatne wejściówki

Bezpłatne wejściówki do uzyskania:

- w księgarni Chopin University Press (pon. 17:30-19:00, śr. 17:30-19:00, pt. 14:00-16:00),
- w biletomacie Bilety24 w hallu wejściowym UMFC (opłata manipulacyjna 1 zł),
- online w serwisie Bilety24 (opłata manipulacyjna 2 zł).

Multimedialna Majówka