Pracownicy

ad. dr hab.

Arkadiusz Bialic

organy

Arkadiusz Bialic – organista, pedagog, animator życia muzycznego, pierwszy polski laureat Grand Prix de Chartres – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie.

 

Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie organów prof. Józefa Serafina w 2000 roku oraz w Hochschule für Musik we Freiburgu pod kierunkiem prof. Zsigmonda Száthmary – wybitnego wirtuoza i kompozytora, absolwenta klas kompozycji György Ligetiego i Karlheinza Stockhausena. W tym czasie uczestniczył także w licznych kursach mistrzowskich w zakresie wykonawstwa historycznego prowadzonych przez Marie-Clair Alain, Guy Boveta, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Ludgera Lohmana, Daniela Rotha, Davida Titteringtona, Zsigmonda Száthmary oraz Haralda Vogela.

W roku 2001 rozpoczął studia solistyczne w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, pod kierunkiem prof. Daniela Rotha - wybitnego kompozytora i wirtuoza, kontynuatora wielkiej tradycji organowej Charlesa Marie Widora oraz Macela Dupré w Bazylice Saint-Sulpice w Paryżu. W czasie tych studiów, które ukończył dyplomem Konzertexamen-Orgel w 2003 roku był stypendystą fundacji niemieckich: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Alfred-Toepfer Stifftung.

Arkadiusz Bialic jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych, w tym m.in. III. nagrody na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku, II. nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku w 2000 roku. Dwa lata później, jako pierwszy Polak w historii, został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix de Chartres we Francji, co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej kariery solowej. 

W ramach działalności koncertowej występował na wielu renomowanych festiwalach w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i Włoszech oraz na większości znaczących festiwali organowych w Polsce. Koncertował z towarzyszeniem wielu orkiestr i chórów, w tym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Ostrawskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (OAB). W swoim dorobku ma także szereg prawykonań utworów współczesnych, takich jak Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy Wojciecha Widłaka, które wykonał z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej podczas koncertu inaugurującego 51. Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień w 2008 roku. Wśród licznych nagrań dla polskiego i słowackiego radia oraz nagrań płytowych szczególne miejsce zajmują oratorium Quo Vadis op. 30 Feliksa Nowowiejskiego z udziałem Aleksandry Kurzak (sopran – Ligia), Rafała Siwka (bas – Przywódca Pretorianów), Sebastiana Szumskiego (baryton – Kantor), Artura Rucińskiego (baryton – Apostoł Piotr), Górecki Chamber Choir oraz Orkiestry Symfonicznej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego (DUX, 2017) oraz pierwsze polskie nagranie arcydzieła Oliviera Messiaena La Nativité du Seugneur (DUX, 2019).

Jako pedagog Arkadiusz Bialic jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie. . W 2017 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej na podstawie rozprawy „Francuska i belgijska symfoniczna muzyka organowa XIX i XX wieku  w aspekcie dwóch przeciwstawnych tradycji wykonawczych zapoczątkowanych przez Césara Francka i Jacquesa-Nicolasa Lemmensa. Subiektywizm a obiektywizm interpretacji, rubato a agogika w utworach organowych twórców i kontynuatorów obydwu nurtów estetycznych.”, a w 2019 roku habilitację. W ramach działalności krakowskiej Katedry Organów jest pomysłodawcą i dyrektorem międzynarodowej konferencji naukowej Sztuka Budownictwa Organowego, udziela się także jako juror konkursów organowych, prowadzi gościnne wykłady i kursy mistrzowskie z zakresu wykonawstwa organowego, historii i budowy organów oraz zarządzania w obszarze kultury

Od 2014 jest prezesem Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego, a także konsultantem w dziedzinie budownictwa organowego i dyrektorem artystycznym najstarszego krakowskiego festiwalu muzycznego Dni Muzyki Organowej w Krakowie. W latach 2017-2019 był dyrektorem festiwalu muzyki dawnej Kromer Biecz Festival, który w 2019 roku był nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku.