Pracownicy

ad. dr

Andrzej Karałow

Wydział: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki

Specjalność: Kompozycja

Pianista, kompozytor, improwizator, pedagog. Od roku 2016 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2017 roku otrzymał wyróżnienie „Magna Cum Laude” macierzystej uczelni. Doktor sztuk muzycznych.

ad. dr

Andrzej Karałow

kompozycja

Andrzej Karałow (ur. 1991) pianista, kompozytor, improwizator, pedagog.

Od roku 2016 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2017 roku otrzymał wyróżnienie „Magna Cum Laude” macierzystej uczelni. Doktor sztuk muzycznych.

W sezonie artystycznym 2018/19 został objęty programem mentorskim London Philharmonic Young Composers Programme, podczas którego współpracował i skomponował utwór orkiestrowy Veins dla London Philharmonic Orchestra. Został on prawykonany w lipcu 2019 roku w Southbank Centre w Londynie pod dyrekcją Sir Jamesa MacMillana. Jest laureatem II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (wyróżnienie za utwór „Multicolour Horizon” na orkiestrę symfoniczną), Międzynarodowego Konkursu Operowego „Key to the Future” w Miskolcu na Węgrzech („Proficiency Prize” za najwyższą jakość artystyczną opery „Kepler” - główna nagroda została podzielona), IV Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 w Poznaniu (III nagroda za utwór „Psalm 16”). Jego utwór elektroakustyczny „Shipyard Chant” na klarnet basowy i taśmę ukazał się w albumie Electronic Masters vol. 3 wydanym nakładem amerykańskiej wytwórni Ablaze Records w ramach międzynarodowego naboru nagrań.

Jest też laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Magina w Paryżu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Konzerteum” w Atenach (II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego „Szymanowski in Memoriam” w Warszawie (III nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (V nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Duetów fortepianowych w Toruniu (II nagroda).

Jego utwory wykonywane są̨ w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w Niemczech, USA, Kanadzie, Meksyku, Hiszpanii, Anglii, Australii, Rosji, Francji, Estonii, we Włoszech i na Węgrzech.

Jako solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą oraz występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych. Jako pianista i kompozytor współpracował z takimi artystami – wykonawcami, kompozytorami i zespołami – jak James MacMillan, Krzysztof Jakowicz, Paweł Gusnar, Krzysztof Knittel, Jerzy Przeździecki, Anna Radziejewska, Szymanowski Quartet, Rafał Janiak, Dariusz Przybylski, London Philharmonic Orchestra, Plexus Ensemble, Interface Ensemble czy Kapela ze Wsi Warszawa. W czerwcu 2015 roku zadebiutował na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując IV Symfonię „Koncertującą” Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Mańkowskiego. W 2016 roku wykonał Koncert Fortepianowy Witolda Lutosławskiego w ramach festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” z Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Ewy Strusińskiej w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie.

W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę „Wir” (Requiem Records) z elektroakustycznymi improwizacjami nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim. W lutym 2019 premierę miał jego drugi album „After All”, który prezentuje recital kameralny (saksofon i fortepian) z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch, z muzyką P. Hindemitha, W. Albrighta, K. Szymanowskiego, Ż. Rydzewskiej i swoją kompozycją. Duet rozpoczął współpracę w 2016 roku i od tamtej pory współpracuje z polskimi i zagranicznymi kompozytorami, którzy dedykują im swoje utwory. 

Jego kolejne wydawnictwa – jako wykonawca i kompozytor – obejmują monograficzny album z utworami kameralnymi („Through”, wydany nakładem DUX w 2019 roku), nominowany do nagrody Fryderyk 2021 (album roku w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa) dwupłytowy album z jego metaoperą „De invitatione mortis” napisaną do libretta Macieja Papierskiego (wykonawcami są m.in. Joanna Freszel, Dawid Dubec, Aleksander Rewiński, Messages Quartet i inni, wydany został w 2020 roku nakładem Chopin University Press), album LP z rejestracją improwizowanego koncertu podczas Ambient Festiwalu w Gorlicach z Jerzym Przeździeckim (Bocian Records), a także monograficzna płyta Bogusława Schaeffera z utworami kameralnymi na dwa fortepiany/cztery ręce („Dialogi”, Bôłt Records, 2020).

 

Ponadto nagrania jego kompozycji oraz wykonania opublikowane zostały na kilkunastu albumach wydanych przez m.in. takie wytwórnie, jak Ablaze Records (USA-Kanada) w serii Electronic Masters vol. 3, a także na albumie „Saxophone Varie vol. 2” Pawła Gusnara (DUX), „Premiere” zespołu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (Requiem Records), „NYKS” zespołu Morpheus Saxophone Quartet (Requiem Records), „VRC na dobranoc” chóru Varsoviae Regii Cantores, debiutanckim albumie zespołu Dziołak/Stankiewicz Duo (UMFC/Societe Generale), czy kronikach „Warszawskiej Jesieni” (2013-15, 2018).

Warsztat kompozytorski rozwijał na takich kursach i festiwalach jak: LABO Montreal Contemporary Music Lab (2018), VIPA Festival w Walencji (2016), Synthetis w Radziejowicach (2014, 2016, 2019), Impuls Festival w Grazu (2015), Letnia Akademia Muzyczna w Nicei (2013) oraz w Warszawie podczas klas mistrzowskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak: Sir James MacMillan, Beat Furrer, Toshio Hosokawa, Chaya Czernowin, Dieter Ammann, Stefano Gervasoni, Zygmunt Krauze, Marc Andre, Melinda Wagner, Martin Bresnick, Paul Patterson, Chen Yi,  Lowell Liebermann, Daniel Moreira.

Swoje umiejętności pianistyczne kształcił na mistrzowskich kursach pianistycznych między innymi w Bergen (Holland Music Sessions, 2015), Imoli (Summer Piano Academy & Festival, 2015), Lipsku (International Felix Mendelssohn Academy, 2014), Nicei (Letnia Akademia w Konserwatorium w Nicei, 2013), Dusznikach-Zdroju (Kursy Pianistyczne podczas 66. i 68. Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego, 2011, 2013), Oxfordzie (Festiwal Oxford Philomusica, 2008-10) pod kierunkiem takich profesorów, jak Mikhail Voskresensky, Boris Petrushansky, Pavel Gililov, Arie Vardi, Gary Graffman, Andrea Bonatta, Ricardo Risaliti, Jan Jiracek von Arnim, Cristina Ortiz, Olli Mustonen, Marios Papadopoulos, Tessa Nicholsson, Paul Bithell, Niel Immelman.

 

W 2015 otrzymał prestiżowe stypendium „Młoda Polska”. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W roku akademickim 2013/2014 oraz 2014/15 został stypendystą Stowarzyszenia Pro Polonia. W latach akademickich 2011-2015 i 2016-18 był stypendystą Rektora macierzystej uczelni, w 2018, 2019 i 2020 roku otrzymał Stypendium dla Młodych Naukowców na realizację autorskich przedsięwzięć.

Od 2017 roku jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od 2013 członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w roku 2015 został współzałożycielem fundacji Ensemblage promującej najnowszą muzykę oraz wykonawców.

 

W 2019 roku wyróżniająco obronił rozprawę doktorską, tym samym kończąc studia doktoranckie zrealizowane na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Stanisława Moryto oraz prof. Aleksandra Kościowa. W 2016 roku ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Moryto roku oraz w 2015 roku, również z wyróżnieniem, studia magisterskie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na macierzystej uczelni. W roku akademickim 2015/16 odbył również staż artystyczny w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Dyplom z kameralistyki fortepianowej uzyskał w klasie ad. Iwony Mironiuk. Muzykę elektroniczną studiował w klasie prof. Barbary Okoń-Makowskiej (2013-14) oraz w klasie dr Wojciecha Błażejczyka (2015-16). W 2010 roku ukończył Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalli i Joanny Świtlik.

Strony internetowe:
www.andrzejkaralow.pl
www.soundcloud.com/akaralow
www.youtube.com/AKmusic91
www.instagram.com/andrzejkaralow
www.facebook.com/andrzejkaralow

fot. Zuza Gąsiorowska / Kuba Zawadzki