Pracownicy
Paweł Gusnar
Wydział: Wydział Instrumentalny
Katedra: Katedra Instrumentów Dętych
Specjalność: saksofon
Saksofonista, solista, kameralista, muzyk sesyjny, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Laureat 4 Fryderyków w muzyce poważnej.
prof. dr hab.
Paweł Gusnar
saksofon
Saksofonista, kameralista, pedagog, profesor doktor habilitowany. Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2003 r. prowadzi klasę saksofonu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi. W latach 2011–2016 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego UMFC. W 2016 r. został wybrany na stanowisko prorektora ds. zagranicznych UMFC (kadencja 2016–2020 oraz 2020–2024). Uczy także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.
Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Jako jeden z nielicznych saksofonistów na równie wysokim poziomie łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Jest propagatorem muzyki współczesnej, inspiratorem i pierwszym wykonawcą wielu dzieł polskich kompozytorów (dla niego powstało ponad 80 utworów, w tym aż 16 na saksofon z orkiestrą). Od 2015 r. nakładem Ars Musica i Chopin University Press ukazują się serie nut sygnowane jego nazwiskiem (m.in. Paweł Gusnar Collection). Jest również autorem Studiów orkiestrowych na saksofon (2018).
Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą. Jako solista występował z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, a także z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Baltica, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, orkiestrą kameralną PRIMUZ, Zagreb Philharmonic Orchestra (Chorwacja), Royal Northern College of Music (Manchester, Anglia), Orchestre Valentiana (Francja), Lviv Chamber Orchestra „Academia”, Narodową Akademią Muzyczną Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego, Štátna Filharmónia Košice (Słowacja), Keimyung Symphony Orchestra (Daegu, Korea Płd.). Od 1998 r. stale współpracuje z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią i Polską Orkiestrą Radiową, z którymi grał pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Rajskiego, Wojciecha Rodka, Jacka Rogali, Antoniego Wita, Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Marka Minkowskiego, Agnieszki Duczmal, Tomasza Bugaja, Rolfa Becka, Johna Axelroda, Massimiliano Caldiego, Valery'ego Gergieva, José Marii Florência, Jean-Jacques’a Kantorowa, Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Jerzego Swobody, Renato Rivolty, Jana Miłosza Zarzyckiego, a także Ennio Morricone, Marii Schneider i José Cury.
W zakresie muzyki jazzowej i rozrywkowej współpracuje z najlepszymi polskimi orkiestrami i big bandami, m.in. Adama Sztaby, Tomasza Szymusia, Krzysztofa Herdzina czy Kukla Band Zygmunta Kukli. Występował z czołowymi postaciami polskiej piosenki, jak również z gwiazdami światowej, rozrywkowej sceny muzycznej, wśród których znajdują̨ się̨ m.in.: Michael Bolton, Katie Melua, Lemar, Helena Vondráčková, Demis Roussos, Karel Gott, Matt Dusk, Garou, Isis Gee, Ruslana czy Chris Botti. Występuje także jako muzyk sesyjny (liczne produkcje TV i nagrania radiowe).
Brał udział w licznych, prestiżowych festiwalach. Wśród najważniejszych należy wymienić zarówno te z zakresu muzyki klasycznej, m.in.: World Saxophone Congress and Festival (17th – Strasbourg, 18th – Zagrzeb), SaxFest Vien (Wiedeń), International Music Festival Virtuosi (Lwów), Esterhazy Festival (Esterházy Palace – Eisenstadt), Vendsyssel Festival Frederikshovn (Aalborg), Hi Seoul Festival (Seul), La Folle Journée „L‘Harmonie des Peuples” (Nantes, Tokio), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej (Brześć), Festiwal Muzyczny Unii Europejskiej, Music Festival (Marl), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Bursztynowy Szlak”, Era Schaeffera, Festiwal Prawykonań w NOSPR, Muzyka u Źródeł, Legnickie Conversatorium Organowe, Dni Muzyki nad Odrą, Sacrum et Musica, Festiwal Nauki, Gdańska Wiosna Muzyczna, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Sacrum Profanum, Musica Sacra, Musica Moderna, Generacje, jak i jazzowej i rozrywkowej, m.in.: Warsaw Summer Jazz Days, Gali TOPTrendy, Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, Sopot Festival, Wodecki Twist Festival, Komeda Music Festiwal, Music & Film Festiwal, Festiwalu Sztuki Estradowej, Baltic Song Festival (Karlshamn), Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, OPPA, Festiwalu „Serca Bicie”, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki „Rzeszów Carpathia Festival”. Dwukrotnie był uczestnikiem programu MKiDN „Promocja polskiej kultury za granicą” (Promesa 2017 i 2018).
Zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin, przez liczne kraje europejskie, po Zjednoczone Emiraty Arabskie i USA. W dorobku ma ponad 60 płyt CD, w tym blisko 20 autorskich i współautorskich. Jest zdobywcą czterech „Fryderyków” (2014, 2015, 2016, 2019), Armatki Kultury za rok 2019 (za płytę Masses, DUX 1613), Nagrody Dyrektora CEA I st. (2018), Nagrody Rektora UFMC (2015) oraz Pizzicato Supersonic Award (2009). Trzykrotnie był nominowany do zaszczytnego tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (2014, 2015, 2017). Uzyskał także nominację do International Classical Music Awards 2020 oraz do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2017). Jest założycielem i dyrygentem Warsaw Saxophone Orchestra, z którą koncertuje w Polsce i za granicą. Angażuje się w działania popularyzujące naukę, kulturę i sztukę. Zorganizował m.in. II Polski Kongres Saksofonowy (2018 – pod honorowym patronatem Branforda Marsalisa, z udziałem 17 prelegentów i ponad 60 artystów) oraz konferencję naukowo-artystyczną Adolphe Sax – w 200. rocznicę urodzin i 120. rocznicę śmierci (2014). Od 2012 r. jest członkiem Rady Akademii Fonograficznej, sekcji muzyki poważnej (kadencja 2012–2018 oraz ponowny wybór na kadencję 2018–2021).
Jest artystą firm YAMAHA, D’Addario oraz BG Franck Bichon.