29 grudnia 2024 r.
-
godz. 12:00
Salony Muzyczne w Łazienkach Królewskich
Postrzeganie muzyki polskiej XX wieku oparte jest na dwóch mocnych filarach: Karolu Szymanowskim, symbolicznie otwierającym dwudzieste stulecie, i Krzysztofie Pendereckim - ostatnim z dwudziestowiecznych mistrzów, żyjącym i tworzącym aż do śmierci w 2020 roku. Dzieje się to jednak kosztem wspaniałych twórców, których muzyka cieszy się ogromną popularnością również za granicą: Aleksandra Tansmana, Grażyny Bacewicz, Kazimierza Serockiego, Bogusława Schaeffera i Zygmunta Krauzego. Wszyscy z nich to twórcy niezwykle płodni, a jednocześnie nieschodzący poniżej pewnego - bardzo wysokiego - poziomu. Centrum koncertu stanowią utwory z czasów socrealizmu (II sonata Bacewicz, sonata Serockiego, “Diarium” Schaeffera), w których widać próbę pogodzenia odgórnie narzuconych twórcom zasad z własnym stylem i zainteresowaniami artystycznymi. Zamierzam jednak pokazać słuchaczom muzykę, która poprzedzała ten okres (III sonatina Tansmana), jak również tę, która pochodzi z czasów eksperymentów i otwarcia się na muzykę światową, czego emanacją jest “Warszawska Jesień” - festiwal o przebogatej tradycji, w klimat pierwszych lat którego wpisuje się “Mały tryptyk” Grażyny Bacewicz. Wytłumieniu nastrojów służyć będą utwory Zygmunta Krauzego, którego twórczość w dużym stopniu oparta jest na dorobku Władysława Strzemińskiego i propagowanym przezeń unizmie.
Aleksander Tansman - III sonatina (9’)
● Grażyna Bacewicz - Mały tryptyk (3’)
● Bogusław Schaeffer - Diarium (18’)
● Zygmunt Krauze - Music Box Waltz (2,5’)
● Zygmunt Krauze - Nightmare Tango (2,5’)
● Artur Malawski - 5 miniatur (6’)
● Grażyna Bacewicz - II sonata (14’)
Zobacz również
-
24 IV 2025 r.
-
godz. 12:00
Salony Muzyczne w Łazienkach Królewskich
W świecie tańców polskich Na koncercie zostaną zaprezentowane utwory o tanecznym charakterze, skomponowane przez polskich kompozytorów od XVlll do XX wieku, którzy odegrali najważniejszą rolę w historii muzyki polskiej. Są to: Maria Szymanowska, Fryderyk Chopin, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Feliks Nowowiejski oraz Romuald Twardowski. Pianistka zabierze słuchaczy w muzyczną podróż, podczas której będą mogli śledzić ewolucję tego gatunku w muzyce polskiej.
-
-
23 III 2025 r.
-
godz. 12:00
Salony Muzyczne w Łazienkach Królewskich
XX wiek to czas, w którym wiele instrumentów, po długiej epoce dominacji muzyki fortepianowej i symfonicznej, przeżywa swój renesans na płaszczyźnie muzyki solowej i kameralnej. Dzięki impresjonistom dużo bardziej docenione zostają możliwości brzmieniowe harfy. Kompozytorzy zaczynają wykorzystywać zupełnie nowe techniki gry na skrzypcach i odkrywać nieznane dotąd barwy tego instrumentu. Jak nigdy wcześniej rozwija się także muzyka fletowa, a to za sprawą Theobalda Böhma, który w połowie XIX wieku przedstawił zupełnie nowy mechanizm instrumentu. Dzięki tym innowacjom na przestrzeni całego ubiegłego stulecia powstawały liczne kompozycje, zarówno na trio flet-skrzypce-harfa, jak i duety fletowo- oraz skrzypcowo-harfowe. Poprzez koncert “Oblicza XX wieku” chcielibyśmy przybliżyć słuchaczom choć część tego obszernego i godnego uwagi repertuaru, a jednocześnie ukazać wielką różnorodność, jaką charakteryzuje się muzyka minionego stulecia. Wybrany przez nas program prezentuje dzieła utrzymane w rozmaitych nurtach i stylach – począwszy od impresjonizmu, poprzez muzykę użytkową, neoklasycyzm, nurt atonalny, aż po tanga Astora Piazzolli…
-
-
23 II 2025 r.
-
godz. 12:00
Salony Muzyczne w Łazienkach Królewskich
Wiolonczela solo i w duecie w czeskim repertuarze Muzyka na wiolonczelę naszych południowych sąsiadów: jej najbardziej rozpoznawalny przykład, czyli koncert h-moll Antonina Dvoraka należy do żelaznego repertuaru wiolonczelowego wykonywanego przez solistów na całym świecie. W tym utworze odnajdziemy zarówno zachwyt Nowym Światem, Nowym Jorkiem, gdzie koncert został w 1894 roku ukończony, słowiańską melancholię i błyskotliwy popis możliwości instrumentu. Bohuslav Martinu to kolejny czeski emigrant, jego druga sonata na wiolonczelę i fortepian została napisana w 1941 roku po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych. Nawiązuje do witalistycznych, ludowych rytmów, ale w sposób nowoczesny. Muzyka dwóch przedstawicieli czeskiej szkoły kompozytorskiej, którzy swojego szczęścia szukali za oceanem w wykonaniu duetu wiolonczeli i fortepianu.Wykonawcy: Edyta Matonóg - wiolonczela
-