PRZEGLĄDASZ WYDARZENIE:
21 maja 2023 r.
-
godz. 16:00
Multimedialna Majówka
Koncert Katedry Akustyki Muzycznej i Multimediów
Wydarzenie realizowane przez studentów, pedagogów Wydziału Reżyserii Dźwięku, Katedry Akustyki Muzycznej i Multimediów, Chopin University Electronic Music Studio oraz zaproszonych gości
W programie m.in. prezentacja prac dyplomowych studentów Specjalności Multimedialnej Wydziału Reżyserii Dźwięku w różnorodnych formach: koncertu, spektaklu audiowizualnego, wystawy instalacji dźwiękowych, prezentacji projektów VR, gier komputerowych oraz autorskich filmów
Kurator: Barbara Okoń-Makowska
Obowiązują bezpłatne bilety
PROGRAM:
Tegoroczna Multimedialna Majówka wprowadza nas w nowe przestrzenie – zarówno w sensie metaforycznym, gdyż prezentowane prace odnoszą się do eksploracji wszystkiego, co wiąże się z pojęciem przestrzeni – w tym do sensualnych doznań czy intelektualnych i emocjonalnych obszarów komunikacji przez sztukę, jak i w dosłownym. Udostępniamy bowiem Publiczności po raz pierwszy studia Wydziału Reżyserii Dźwięku, na nowo zaprojektowane i otwarte po długiej przebudowie. Wydarzenia Majówki umieszczone są, jak co roku, w różnych miejscach gmachu UMFC. Dziś obejmują również kondygnacje najniższe. W studiu filmowym S2, wyposażonym w system przestrzennego dźwięku Dolby Atmos przypomnimy w nowej formule utwory elektroniczne z pierwszej płyty CUEMS. Z kolei przestrzeń studia S1 zagra w trakcie happeningu grupy performerów – tancerzy i śpiewaków. Instalacje interaktywne, pokazy prac filmowych i dźwiękowych znajdą Państwo na kolejnych piętrach, w salach oznaczonych na planie. Wędrówkę w pionie ułatwia system dwóch wind, dość skomplikowany wskutek oporu wdów po projektantach gmachu, nie pomnych, że dzieła sztuki architektury publicznej powinny tejże publiczności służyć.
Ten również dotyczący przestrzeni praktyczny aspekt niech nie zniechęca Państwa do odkrywania wraz z naszymi twórcami przypadków bardziej wyrafinowanego jej traktowania, takich, jak złamanie konwencji koncertowej w wykonaniu utworu Terry Rileya czy prezentacji muzyki elektronicznej w S2, a także badawcze podejście do spraw wyobraźni dźwiękowej w niektórych projektach. Jak zwykle będzie też kilka prac inspirowanych aktualnymi tematami, dotyczących przestrzeni społecznej, w jakiej przyszło nam żyć.
Zapraszamy też do wypełnienia krótkiej ankiety dotyczącej odbioru utworów multimedialnych, która wesprze badania prowadzone w ramach Szkoły Doktorskiej. Link do ankiety dostępny po zeskanowaniu kodu QR.
Większość instalacji dostępna jest przez cały czas trwania naszego multimedialnego święta; prosimy zwrócić uwagę na miejsca i godziny prezentacji podane w programie.
Życzę Państwu satysfakcji ze spędzonego z nami czasu!
Barbara Okoń-Makowska
INTERNATIONAL SYNTH DESIGN HACKATHON 2023
Z inicjatywy i staraniem Krzysztofa Cybulskiego, przy współpracy pedagogów skupionych wokół CUEMS oraz Katedry Akustyki Muzycznej i Multimediów WRD studenci naszej uczelni po raz pierwszy uczestniczyli w tej prestiżowej imprezie, odnosząc znaczący sukces – projekt Frederic-213 został finalistą konkursu.
Wsparcia merytorycznego studentom udzielali: Krzysztof Cybulski, Krzysztof Kicior, Dorota Błaszczak,
Igor Szymański, Michał Szostakowski, Paweł Miszewski, Przemysław Danowski.
HALL WEJŚCIOWY od godz. 16.00
Filmowa prezentacja konkursowych projektów
Zdjęcia, montaż i dźwięk – autorzy projektów przy współpracy Pawła Miszewskiego,
film Inside Outside – An augmented liminal space – Dorota Błaszczak,
opracowanie całości – Przemysław Danowski.
HALL CENTRALNY I PRAWY od godz. 16.00
Joanna Pindel, Julia Lejman, Jan Hozakowski, Małgorzata Mendrek FREDERIC-213
"Fryderyk-213" to interaktywny instrument stworzony w ramach International Synth Design Hackathon 2023. Subtelne poruszanie planetą pozwala na eksplorację płynnie zmieniających się akordów. Projekt ma skierować uwagę słuchacza na konsonansowość i nieprzerwaną skalę częstotliwości oraz powstające między nimi relacje dźwiękowe.
Daniela Rippel-Markiewicz, Zuzanna Wawro, Filip Roszkowski Come inside
Come inside to miejsce, w którym można wejść w interakcję z naturą i obserwować wywierany na nią wpływ. Natura reaguje już na samą naszą obecność, nawet gdy pozostajemy w stanie maksymalnej bierności. Natomiast gdy zaczynamy eksplorować zastaną przestrzeń, odkrywając nowe możliwości i nowe sposoby podporządkowania sobie otoczenia, wpływamy na naturę w jakiś - nie do końca dla nas zrozumiały - sposób, o nieprzewidywalnych konsekwencjach.
Jak wykorzystamy ludzką władzę nad materią? Jak wyglądać będzie naturalne środowisko po doświadczeniu człowieka?
FOYER od godz. 16.00
Sanghyeon Sung, Sangjun Lee, Maria Polaszek A Space for Non-linear Traveller
Doświadcz wewnętrznej podróży, stosując laser, światło, odbijające i przeźroczyste obiekty. Możesz w ten sposób łączyć różne dźwięki, a efekt tych działań przeniesie Cię w nową przestrzeń wizualną i dźwiękową.
Maryla Kłosowska, Szymon Nalepa, Jan Olejniczak MAX, the Android
Przedstawiamy naszego przyjaciela Maxa. Chciałby również spotkać się z Tobą, ponieważ szuka interakcji z człowiekiem. Możesz aktywować dźwięki jego organów, kładąc na nim rękę. Wtedy jego usta będą oddychać, gardło chrząkać, serce bić, a żołądek trawić. Gdy będziesz powoli odsuwał dłoń, dźwięki jego organów będą stawały się coraz bardziej nieludzkie. Cofnij się o kilka kroków, a Max poprosi Cię, abyś podszedł bliżej i pomógł mu znów stać się bardziej człowiekiem.
KABINA UMFC VR od godz. 16.00
Scream [1’] Video: Denis Semionov Dźwięk: Kajetan Dziak Audiowizualna interpretacja obrazu „Krzyk” Edwarda Muncha przedstawiona jako film 360 w wirtualnej rzeczywistości. Świat Vincenta van Gogha [2’] Obraz 360: Kai Chen Dźwięk: Wojciech Rypina Immersyjna podróż do postimpresjonistycznej rzeczywistości van Gogha.
Przemysław Danowski Polyphony 2023 [5’]
Immersyjna audiowizualna rejestracja przemian społecznych w Polsce na przestrzeni ostatnich lat.
STUDIO S2 | od godz. 16.00
Utwory z pamiętnego pokazu Kina Dźwięku i najnowszej płyty CUEMS prezentujemy w nowej formule. Traktujemy je, jak istniejące w czasie obiekty – mobilne rzeźby dźwiękowe, których doświadczać można wchodząc do sali, w której brzmią, w dowolnym momencie – jak na wystawę.
Wojciech Błażejczyk CUEMSfonia
Krzysztof Kicior divergence
Mateusz Śmigasiewicz saturation
Żaneta Rydzewska SOMA
Włodzimierz Kotoński Etiuda konkretna na jedno uderzenie w talerz
Włodzimierz Żukowski postludium
Sławomir Wojciechowski Rituals (fragment)
Oktawia Pączkowska Behind the Shadow
Tomasz Jakub Opałka Party Crasher
Zgrania utworów w systemie dźwięku przestrzennego Dolby Atmos dokonali kompozytorzy z konsultacją Artura Mitrosza, który również wykonał mastering DCP.
Interpretacja przestrzenna Etiudy na jedno uderzenie w talerz (pierwszego polskiego utworu “na taśmę” z roku 1959) – Wojciech Błażejczyk
Wykonawcy partii instrumentalnych i wokalnych: Magdalena Bojanowicz-Koziak,
Małgorzata Walentynowicz, Maciej Więckowski
grafika:Gabriela Jordan
REŻYSERKA 004A | od godz. 16.00
Helena Czerwińska Przerażonator
Przerażonator wydaje straszne dźwięki rodem z horrorów. Instrument ten jest przystosowany do improwizacji przy użyciu rozszerzonych technik wykonawczych, w tym różnych sposobów pobudzania brzmienia oraz kształtowania go przy pomocy urządzeń zewntrznych, takich jak efekty gitarowe, czy oprogramowanie Max for Live.
REŻYSERKA 003 od godz. 16.00
Adam Czerski, Barbara Zach OŚWIEĆ MNIE
Osobista wystawa fotograficzno-dźwiękowa
Codzienność z niecodziennej perspektywy. Piotr urodził się z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pomimo przeszkód, dzięki wielkiej wytrwałości, osiągnął w życiu wiele. Chwyćmy latarki w dłoń, wejdźmy do studia i wysłuchajmy co ma nam do powiedzenia.
SALA 105 | godz.16.00
VIDEOLAB - pokaz filmów
H5 [1’ 26”]
Ripple Training – źródłowe materiały video
Maciej Grinholc – audio/video editing, color grading, finishing
May Festival of New Media [2’ 33”]
Studenci Wydziału Reżyserii Dźwięku – źródłowe materiały video
Barbara Zach – audio/video editing, color grading, finishing
Muzyka dzięki uprzejmości Brigitty Mutendorf
Andrzej Artymowicz Cloudy Skies [3’ 57”]
Andrzej Artymowicz – cinematography, editing, color grading, finishing
Muzyka dzięki uprzejmości Nastyi Kasantsevej
Maciej Grinholc Podniebne preludium [4’]
Maciej Grinholc – cinematography, editing, music
Prace studenckie powstały w ramach zajęć prowadzonych przez dr Andrzeja Artymowicza w stworzonej przez niego na UMFC pracowni oraz na udostępnionych przez niego dodatkowych urzadzeniach.
SALA 107 | godz.16.00
Szymon Christianus 8 bit
instalacja interaktywna
SALA 108 godz.16.00; powtórzenie 17.30 i 20.00
Wojciech Marzec 12/4.1 [~1h]
słuchowisko eksperymentalne
Wojciech Marzec – scenariusz i realizacja dźwiękowa oraz instrumenty klawiszowe
Marcin Świątkiewicz – improwizacja klawesynowa
Damian Lipień – Improwizacja fagotowa:
Maciej Zagórski – fortepian
Michał Jakubas – gitara basowa Jakub Jakubowski – gitara Grzegorz Zawadzki – perkusja
obsada:
Olgierd Gryczka - Wiesław Sławik Marian - Ewa Leśniak
Grzegorz - Adam Bauman
Skubska (oraz turystka) - Krystyna Wiśniewska Dziewczyna z przystanku - Alina Behnke
Matka - Katarzyna Pawłowicz
Dziecko - Franciszek Marzec Od dwóch dekad jesteśmy świadkami komplikującej się sytuacji państwowych Biur Dźwięków Znalezionych lub Zgubionych (tak zwanych BDZZ-tów) - instytucji o najbardziej rozluźnionej strukturze organizacyjnej i autorskim systemie zarządzania dobrami kultury akustycznej. Wewnętrzny, niekontrolowany rozrost magazynowy, samowolka w wymiarze organizacji przestrzennej, niejasne warunki akwizycji, wymiany i zbywania archiwaliów a także obawy dotyczące działalności ochrony i portierni stanowią w przedstawianym obrazie źródło oraz produkt inspiracji Olgierda Gryczki, prowadzącego prywatne dochodzenie w całej sprawie kompozytora.
AUDYTORIUM SZYMANOWSKIEGO | od godz. 16.00 – 20.00
Kajetan Dziak, Martyna Kacprowicz Ziemio, co słychać?
instalacja interaktywna
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co by Ziemia odpowiedziała? Zatrzymajmy się na chwilę i posłuchajmy.
Dorota Błaszczak Pola dźwięku [30’]
instalacja dźwiękowa, animowana partytura
Daniel Brożek – nagrania Wrocławskich Pól Irygacyjnych
Ekoakustyka umożliwiająca przetwarzanie dużych zbiorów nagrań pomaga wyjść poza antropocentryczną perspektywę słuchania. Może zmienić skalę czasu, a tym samym, stworzyć możliwość alternatywnej percepcji dźwięków i zdarzeń należących do rytmu czasu ekologicznego, który umyka naszej uwadze. Sercem instalacji dźwiękowej “Pola dźwięku” jest algorytm wybierający fragmenty nagrań terenowych z Wrocławskich Pól Irygacyjnych z roku 2022, analizujący je pod kątem przenikania się zjawisk biofonicznych, geofonicznych i antropofonicznych, ale też porównujący te same pory dnia, dni tygodnia i miesiąca. Forma timelapsu dźwiękowego - hiperrzeczywistego pejzażu dźwiękowego opartego na kompresji i rozciąganiu odległości czasowych pomiędzy kolejnymi zdarzeniami, pozwala na doświadczenie innej perspektywy przestrzeni Wrocławskich Pól Irygacyjnych.
SALA OPEROWA | godz. 16.00 – 20.00
Wojciech Rypina, Igor Świerczyński SPOTLIGHT
instalacja interaktywna
SPOTLIGHT pozwala zajrzeć tam, gdzie zwykle zajrzeć nie można. Chwyć wirtualną batutę, zobacz i usłysz muzykę inaczej.
CUEMS 448 B od godz. 16.00
Jan Olejniczak The sound of movement. The movement of sound
instalacja interaktywna – artystyczny projekt badawczy
Projekt jest próbą sonifikacji ruchów dłoni za pomocą skonstruowanego interfejsu - rękawicy. Założeniem opracowanej sonifikacji jest połączenie obiektywizmu i zrozumiałości dla odbiorcy z aspektem artystycznym i estetycznym projektowanych brzmień.
Emanuel Zemła, Grzegorz Maciąg, Jan Olejniczak, Szymon Nalepa Rękawica
instalacja interaktywna
SALA KONCERTOWA, godz.17:00
KONCERT [1h]
Ignacy Żak Chwile ulotne [ 6’00”]
na EWI i taśmę
Ignacy Żak – EWI, komputer
Każdy z nas potrzebuje oddechu i wyluzowania. Jednak zanurzając się w utopijnym beztroskim świecie, musimy liczyć się z tym, że nieoczekiwane, nagłe wydarzenia mogą nas gwałtownie i brutalnie wybudzić.
Oktawia Pączkowska The Myth of Beauty [10’]
performance audiowizualny
Kyle Gann Custer and Sitting Bull,
scena I: If I were an Indian… [9’]
Krzysztof Kicior – recytacja, wideo, nowa wersja taśmy, live electronics.
Patrycja Kołodziejska hiper-distortion
na saksofon altowy, wiolonczelę i elektronikę (2023) – prawykonanie [?’]
Jerome Dejardin - saksofon altowy
Dominik Gawarkiewicz - wiolonczela
Patrycja Kołodziejska - elektronika
Julia Marczuk Porcelain Buterflies
na klawesyn, elektronikę i wideo (2023) [5’]
Paula Lasek - klawesyn
Julia Marczuk - elektronika, wideo
Live Electronics Collective Hidden Score 2 [10’]
Przemysław Pacek – elektronika
Sanghyeon Sung - elektronika
Katarzyna Praczyk-Piątkowska - głos
Jan Pentz - elektronika
Barbara Zach, Agnieszka Zińczuk Dzieci i ryby głosu nie mają [7’]
Przemek Wojciechowski – akordeon
Agnieszka Zińczuk – głos
Barbara Zach – elektronika, video
A Ty po której jesteś stronie?
STUDIO S1 godz. 18.15 [45’]
SPACE/UNDERGROUND
happening empiryczny
Aldona Nawrocka – koncepcja, muzyka, opieka artystyczna
Rafał Grozdew – reżyseria zespołu wokalnego, opieka artystyczna
Aleksandra Dziurosz – reżyseria ruchu, opieka artystyczna
wykonawcy:
Aldona Nawrocka
Śpiew: Rafał Grozdew, Weronika Grozdew-Kołacińska, Natalia Zubkowicz-Cepiel, Tomasz Cepiel, Ariadna Laddy, Joanna Śnieg, Maja Migała, Kinga Flisek, Weronika Banaszewska, Oliwia Adamczyk,
Urszula Karcz (vn)
Peixing Wang (vn)
Choreografia i wykonanie (tancerze): Chopin University Dance Company w składzie: Maja Bilek, Marta Pieczul, Klara Twardowska, Tomasz Świtlicki, Helena Hajkowicz, Weronika Jakubowska, Alicja Kamińska, Eliza Kindziuk, Izabela Wróblewska
Motto: „… zadaniem wszystkich nauk szlachetnych jest odciągać człowieka od zła i kierować jego umysł ku większej doskonałości”. [Mikołaj Kopernik, De revolutionibus orbium coelestium (O obrotach sfer niebieskich) - księga I., tłum. J. Baranowski, Warszawa 1854.]
Przestrzeń podziemna jest zazwyczaj określana jako zamknięte środowisko pod powierzchnią ziemi. Nieraz ukryta dla oczu z zewnątrz celowo, nieraz będąca wynikiem izolacji narzuconej – stać się może powodem reakcji fobicznych, ale również - przeciwnie – powodować stany komfortu, wyciszenia czy stabilności. Metafora znalezienia tego rodzaju cechy przestrzeni – wewnątrz siebie czy wespół z innymi – gdy czuć się będziemy dobrze sami ze sobą i odbieramy tzw. pozytywną energię od innych – stała się inspiracją do happeningu.
[Za: A.J.Ringstad, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0886779894900035].
SALA KONCERTOWA
MUZYCZNY PERFORMANS godz. 18:30
Terry Riley in C [1,5 h]
Julia Marczuk - fortepian
Patrycja Kołodziejska – flet
Włodzimierz Żukowski - syntezatory, loopery, live visuals
Utwór, w intencji kompozytora eksplorujący w niezwykły sposób wymiar czasu, przenosimy w przestrzeń wykraczającą poza klasyczną sytuację koncertową. Otwarcie wszystkich drzwi sali ma zapraszać słuchaczy do wejścia i obcowania z muzyką, która nadal będzie im towarzyszyć, gdy po chwili zechcą się oddalić.
Do pobrania
Zobacz również
-
10 VI 2025 r.
-
godz. 19:00
Koncert kameralny dyplomantów UMFC w Filharmonii Narodowej
-
-
6 VI 2025 r.
-
godz. 19:30
Koncert symfoniczny dyplomantów UMFC w Filharmonii Narodowej
-
-
27 V 2025 r.
-
godz. 19:00
Wieczór z Orkiestrą Dętą
Koncert z cyklu „Scena Mistrzów” Orkiestra Dęta UMFC Filii w Białymstoku Sylwester Sobola dyrygent Cezary Witkowski koordynator W programie muzyka rozrywkowaSala Koncertowa UMFC, Filia w Białymstoku, ul. Kawaleryjska 5. Wstęp wolny.
-