12 grudnia 2022 r.
-
godz. 10:30
Konferencja poświęcona wykonawstwu na fortepianach historycznych
12 grudnia | 10.30-18.30
Nowa Sala Senatu
Inauguracja Fortepianu Pleyel 1851
Fortepiany Pleyela, non plus ultra!
Konferencja poświęcona wykonawstwu na fortepianach historycznych
12 grudnia 2022, NOWA SALA SENATU (10:30 – 18:30)
Sesja poranna
prowadzenie: dr Aleksandra Świgut (Uniwersytet Fryderyka Chopina)
10:30 Powitanie uczestników konferencji
10:30 – 11:15 prof. em. dr hab. Beniamin Vogel (Instytut Muzykologii i Historii Sztuki w Lund)
Wykład otwierający: Fortepiany Chopina – fortepian historyczny
11:15 – 11:45
Andrzej Włodarczyk
Konserwacja fortepianu Pleyel nr 17400
11:45 – 12:15 dr hab. Ewa Sławińska-Dahlig (Towarzystwo im. Fryderyka Chopina)
Działalność koncertowa uczniów Fryderyka Chopina
12:15 – 12: 45 Michał Bruliński (Uniwersytet Fryderyka Chopina, Uniwersytet Warszawski)
Przedmiot – symbol – fetysz: Chopin i fenomen fortepianu w kulturze polskiej okresu międzypowstaniowego
12:45 – 13:00 – dyskusja
13:00 – 14:00 – przerwa obiadowa
Sesja popołudniowa
prowadzenie: Michał Bruliński
14:00 – 14:30 dr Aleksander Mocek (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Między dźwiękową mitologią, kultem przeszłości a uczoną maskaradą: tradycje i perspektywy współczesnego wykonawstwa historycznego na instrumentach klawiszowych
14:30 – 15:00 dr hab. prof. UMFC Maria Gabryś-Heyke (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Czas Romantyzmu. Tempo rubato
15:00 – 15:30 Stanisław Leszczyński (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina)
Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych – nowy rozdział w historii konkursów pianistycznych
15:30 – 16:00 Tomasz Ritter (Konserwatorium Moskiewskie im. Piotra Czajkowskiego)
Czy fortepian historyczny może więcej? Interpretacja tekstu muzycznego na fortepianie historycznym
16:00 – 16:15 – dyskusja
16:00 – 16:30 – przerwa na kawę
Sesja wieczorna
prowadzenie: prof. dr hab. Lilianna Stawarz i dr Justyna Kreft
16:30 – 17:00 Krzysztof Książek (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Aspekty wykonawcze gry na instrumencie historycznym z perspektywy instrumentalisty współczesnego na podstawie wybranych dzieł Fryderyka Chopina
17:00 – 17:30 dr Justyna Kreft (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Fortepian stołowy w praktyce wykonawczej na podstawie wybranych traktatów, metod i relacji z okresu 1766 - 1830
17:30 – 18:00 prof. dr hab Lilianna Stawarz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Literatura pisana na klavier w twórczości synów Jana Sebastiana Bacha
18:00 – 18:30 dyskusja, zakończenie konferencji
Celem konferencji jest prezentacja społeczności akademickiej fortepianu historycznego Pleyela 1851 zakupionego przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina oraz podkreślenie roli fortepianu Pleyela, jego wartości historycznej w twórczości oraz tradycji wykonawczej i pedagogicznej Fryderyka Chopina.
Spodziewanym efektem naukowym konferencji jest podnoszenie wiedzy merytorycznej studentów i pedagogów poprzez poruszanie problematyki wykonawstwa historycznego w kontekście współczesnej pianistyki oraz przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z odmienną stylistyką gry na fortepianach historycznych i wynikających z tego różnic w tradycjach wykonawczych.
Do projektu zaproszeni zostali artyści różnych środowisk: klawesyniści, pianiści, muzykolodzy, budowniczy instrumentów. Wymiana doświadczeń pozwoli na poszerzenie perspektywy studentów oraz pedagogów o nowe prądy w sztuce wykonawstwa muzyki fortepianowej.
Patronem konferencji jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Do pobrania
Zobacz również
-
29 IX 2025 r.
-
godz. 11:00
Inauguracja Roku Akademickiego 2025/2026
29 września 2025 r. /poniedziałek/ o godz. 11.00 Sala Koncertowa UMFC, ul. Okólnik 2, Warszawa
-
-
30 VIII 2025 r.
-
godz. 17:07
West-East Quintet
„Retrato Universalis” Wykonawcy West-East Quintet Celina Kotz - skrzypce Bijun Wei - akordeon Tomasz Gumiński - kontrabas Grzegorz Skrobiński - fortepian Tomasz Dziubiński - gitara elektryczna W programie: Astor Piazzolla, Mikołaj Majkusiak, Li Yun, Kalevi Aho, Chen XinruoWieczór ten to spotkanie kultur, epok i muzycznych temperamentów, splecionych wokół jednej z najbardziej ekspresyjnych form muzycznych – tanga. Koncert prowadzi słuchaczy przez różnorodne oblicza tego gatunku: od jego argentyńskich korzeni, przez współczesne reinterpretacje, aż po zaskakujące echa tanga w muzyce chińskiej i nordyckiej.Koncert we współpracy UMFC z Fundacją Armonia dell’ArteSala Koncertowa UMFC Filii w Białymstoku (godzina 17:00) - Wstęp wolny.
-
-
30 VII 2025 r.
-
godz. 18:00
Letni Festiwal Dziekanka 2025: Śpiewająco na Krakowskim
-