26 lutego 2023 r.

  • godz. 17:00

Spotkania ze sztuką tańca. Gość specjalny - Przemysław Śliwa

26 luty 2023 r. (niedziela) | godz. 17.00
Sala audytoryjno-kinowa im. Karola Szymanowskiego.


Przygotowanie i prowadzenie cyklu: dr hab. Klaudia Carlos-Machej, prof. UMFC; st. wykł. Joanna Sibilska.


PRZEMYSŁAW ŚLIWA
Tancerz-solista, choreograf, kierownik zespołów baletowych i pedagog.
W 1963 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Warszawie (w klasie Aleksandra Sobola). W tym samym roku Conrad Drzewiecki, będący choreografem i kierownikiem artystycznym baletu Opery Poznańskiej, zaproponował Przemysławowi Śliwie angaż na stanowisko solisty w zespole baletowym Opery.

Debiutował rolą Żołnierza w balecie „Historia żołnierza” Strawińskiego w reżyserii Krystyny Meissner i w choreografii Drzewieckiego. W ciągu dziesięciu lat pracy w Operze wystąpił między innymi jako: Solista w „Sylfidach” Chopina, Romeo w „Romeo i Julii” Prokofiewa w choreografii Witolda Borkowskiego, Otello w „Improwizacjach do Szekspira” do muzyki Ellingtona w opracowaniu Szostaka w choreografii Conrada Drzewieckiego, Albert w „Giselle”, Iwan w „Ognistym Ptaku” Strawińskiego w choreografii Drzewieckiego, Pan Młody w „Harnasiach” Szymanowskiego w choreografii Eugeniusza Paplińskiego, Zygfryd w „Jeziorze łabędzim” i jako tytułowy Cudowny Mandaryn w balecie Bartóka w choreografii Drzewieckiego.

W 1969 roku zadebiutował jako choreograf baletem „Romeo i Julia” do muzyki Czajkowskiego w ramach występów grupy baletowej Jeunesses Musicales de Pologne.

Przełomową rolą w karierze wykonawczej Przemysława Śliwy był tytułowy Cudowny Mandaryn do muzyki Beli Bartóka w choreografii Drzewieckiego. Dziesięcioletnia współpraca z Conradem Drzewieckim w Operze Poznańskiej znalazła swoją artystyczną kontynuację w Polskim Teatrze Tańca i awansie na stanowisko pierwszego solisty. Przemysław Śliwa stworzył kreacje, jak: Don Juan w „Epitafium na Don Juana”, Solista w „Modus vivendi” czy Rejent w „Przypowieści sarmackiej”. Będąc solistą zarówno w Operze Poznańskiej, jak i Polskim Teatrze Tańca Artysta wielokrotnie występował za granicą między innymi we Włoszech, Niemczech, Węgrzech i krajach skandynawskich. Brał także udział w telewizyjnych realizacjach baletowych Conrada Drzewieckiego, gdzie wyróżnił się jako solista w balecie „Tema con variazioni” do muzyki Jerzego Miliana (1971). Za swoje zasługi w 1973 roku otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Poznania.

W 1976 roku Przemysław Śliwa został zaangażowany przez Danutę Baduszkową na stanowisko pierwszego tancerza i choreografa w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a dwa lata później otrzymał stanowisko kierownika zespołu baletowego. Zrealizował tam między innymi: „Historię żołnierza”, baletową wersję operetki „Wesoła wdówka” Lehára oraz „Bliźniaków z Wenecji” do wybranych uwertur Rossiniego. Równolegle rozpoczął współpracę choreograficzną z teatrami dramatycznymi między innymi z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku za dyrekcji Stanisława Hebanowskiego.

Od 1982 roku pełnił funkcję kierownika baletu i choreografa w Operze Bydgoskiej, gdzie zrealizował takie spektakle jak: „Pan Twardowski” Różyckiego, „Dzwonnik z Notre Dame” do muzyki Pugniego, „Pudełko z zabawkami” Debussy’ego, „Peer Gynta” Griega, „Dziadka do orzechów” Czajkowskiego i „Romeo i Julię” Prokofiewa.  Spektakle: „Pan Twardowski” i „Dzwonnik z Notre Dame” zostały uhonorowane nagrodą Złota Maska. W 1986 roku otrzymał Odznakę za zasługi dla województwa bydgoskiego.  W1988 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał Nagrodę i Wyróżnienie Honorowe wojewody bydgoskiego za inscenizację baletu „Romeo i Julia”. W tym czasie współpracował także z teatrami dramatycznymi: Bydgoszczy, Torunia i Słupska.    

Od 1992 roku rozpoczął współpracę    z baletem Opery Krakowskiej, gdzie objął stanowisko dyrektora baletu. Dla zespołu opracował osiem spektakli baletowych między innymi: „Carmen”, autorską wersję: „Cudownego Mandaryna”, „Odwiecznych pieśni”, „Medei” i „Sługi dwóch panów” (do muzyki różnych uwertur Rossiniego). W 1994 roku, z inicjatywy Przemysława Śliwy, powstała Krakowska Fundacja Sztuki Baletowej, która zorganizowała międzynarodowy festiwal baletowy pn Krakowska Wiosna Baletowa. Odbyło się łącznie dwanaście edycji tego festiwalu, w którym brały udział czołowe europejskie zespoły baletowe między innymi: Balet Borisa Ejfmana, zespół baletowy mediolańskiej La Scali, Kibbutz Contemporary Dance Company, Cullberg Ballet, Compagnie Maguy Marin, Ballet Preljocaj, balet Grand Théâtre de Genève, Complexions Contemporary Ballet, Nederlands Dans Theater.

W 1988 roku Artysta otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi, a w 2005 Złoty Krzyż Zasługi. W ciągu swojej kariery Artysta stworzył 20 spektakli baletowych. Zrealizował choreografię w pięciu operetkach, czterech musicalach, sześciu operach oraz w ponad 120 przedstawieniach dramatycznych. Współpracował także z różnymi ośrodkami Telewizji Polskiej.  Przez szereg lat był wykładowcą tańca w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od lat 70. tych jest członkiem ZAiKSu.  

oprac. Joanna Sibilska.