Dharma. Marcin Błażewicz National Composition Competition
Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza organizowany jest cyklicznie. Tematem każdej edycji konkursu jest utwór kameralny przeznaczony na perkusję i inne instrumenty, zmieniające się w kolejnych jego odsłonach.
Użycie perkusji, będącej stałym elementem każdej edycji konkursu jest rodzajem hołdu, uznania, który organizatorzy pragą złożyć jego patronowi – prof. Marcinowi Błażewiczowi. Perkusja była bowiem dla kompozytora ulubionym medium muzycznej wypowiedzi a powstałe z jej udziałem dzieła na stałe wpisały się w kanon muzyki XX wieku.
Konkursowi przyświecają następujące cele:
• zainteresowanie młodych kompozytorów perkusyjnym aparatem wykonawczym
• poszerzenie współczesnej literatury muzycznej o dzieła przeznaczone na perkusję
i inne instrumenty
• rozwój artystyczny młodych kompozytorów
• kontunuowanie myśli estetycznej Marcina Błażewicza, u której podstaw leży zainteresowanie szeroko pojętą duchowością, bruityzm perkusyjny.
Konkurs jest jednoetapowy. Jury złożone z uznanych auorytetów muzycznych, wybiera z pośród nadesłanych partytur trzy kompozycje, które zostaną nagrodzone i prawykonane podczas koncertu finałowego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwertsytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
-
JURY KONKURSU
prof. dr hab. Leszek Lorent | Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - przewodniczący
prof. dr hab. Anna Radziejewska | Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
dr hab. Maciej Hałoń | Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego
dr Anna Maria Huszcza | ZAiKS -
Regulamin
Regulamin Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma
Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza organizowany jest cyklicznie. Tematem każdej edycji konkursu jest utwór kameralny przeznaczony na perkusję i inne instrumenty, zmieniające się w kolejnych jego odsłonach. Użycie perkusji, będącej stałym elementem każdej edycji konkursu jest rodzajem hołdu, uznania, który organizatorzy pragą złożyć jego patronowi – prof. Marcinowi Błażewiczowi. Perkusja była bowiem dla kompozytora ulubionym medium muzycznej wypowiedzi a powstałe z jej udziałem dzieła na stałe wpisały się
w kanon muzyki XX wieku.
Konkursowi przyświecają następujące cele:
• zainteresowanie młodych kompozytorów perkusyjnym aparatem wykonawczym
• poszerzenie współczesnej literatury muzycznej o dzieła przeznaczone na perkusję
i inne instrumenty
• rozwój artystyczny młodych kompozytorów
• kontunuowanie myśli estetycznej Marcina Błażewicza, u której podstaw leży zainteresowanie szeroko pojętą duchowością, bruityzm perkusyjny
Konkurs jest jednoetapowy. Jury złożone z uznanych auorytetów muzycznych, wybiera z pośród nadesłanych partytur trzy kompozycje, które zostaną nagrodzone i prawykonane podczas koncertu finałowego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwertsytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
I ORGANIZATORZY
1. Organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma (dalej jako „Konkurs”) jest Fundacja CV Music we współpracy ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS z siedzibą w Warszawie przy ul. Hipotecznej 2, 00-092 Warszawa oraz z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina (Studium Muzyki Nowej)II POSTANOWIENIA OGÓLNE
2. Konkurs ma charakter otwarty
3. Przystąpienie do Konkursu jest jednoznaczne z akceptacją zasad przeprowadzenia Konkursu wynikających z postanowień niniejszego Regulaminu
4. Do Konkursu mogą zostać zgłoszone tylko utwory oryginalne, dotychczas nieopublikowane, niewykonywane oraz nienagrodzone w innych konkursach.
5. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 25 latIII TEMAT
6. Przedmiotem Konkursu jest Utwór na perkusję (multiperkusję), mezzosopran i fortepian
o czasie trwania do 12 min.
7. Lista instrumentów perkusyjnych możliwych do użycia w Utworze: gran cassa, 5 tom-tomów, 2 congi, 2 bongosy, 3 talerze wiszące, 3 gongi chińskie, 3 gongi jawajskie, 3 gongi glissandowe, 5 temple blocków, 2 dowolne kotły symfoniczne, 3 misy tybetanskie, tubi di bambu (wood chimes), metal chimes
8. W Utworze możliwa jest preparacja fortepianu
9. W Utworze nie ma możliwości użycia środków elektronicznych
10. Utwory, które nie będą spełniały regulaminu konkursu – nie będą rozpatrywaneIV ZGŁASZANIE UTWORÓW
11. Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 20 września 2025 na adres: konkursdharma@gmail.com
W nazwie pliku powinno znaleźć się godło i tytuł utworu. W tytule wiadomości należy napisać: Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza 2025. Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację autora. W osobnym pliku o nazwie takiej samej jak godło, należy zawrzeć informację (opatrzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i numer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączone pliki powinny być
w formacie pdf.
12. Zgłoszeń Utworu można dokonywać w terminie do 20 września 2025 roku (do godz. 23.59). Po tym terminie zgłoszenie Utworu nie będzie możliwe.
13. W przypadku zgłaszania więcej niż jednej kompozycji, każda z nich powinna być oznaczona osobnym godłem i zgłoszona osobno
14. Z tytułu zgłoszenia Utworu nie jest pobierana opłata wpisowa.V PRZEBIEG KONKURSU, JURY
15. Konkurs jest jednoetapowy
16. Utwory zgłoszone do Konkursu oceni Jury w skladzie:
prof. dr hab. Leszek Lorent (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) – przewodniczący
prof. dr hab. Anna Radziejewska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
dr hab. Maciej Hałoń (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego)
dr Anna Maria Huszcza (ZaiKS). Wszelkie informacje o Konkursie znajdować się będa na stronie: www.chopin.edu.pl w zakładce Studium Muzyki Nowej.
17. Wyniki Konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości do 20 października 2025 roku.
18. Koncert finałowy Konkursu odbędzie się listopadzie/grudniu 2025 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chpina
19. Nagrodzone utwory zostaną prawykonane przez znakomitych kameralistów
20. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do prawykonania wybranych kompozycji, wraz z ich rejestracją audialną i/lub audiowizualną „na żywo”.
21. Decyzje Jury są ostateczne i nieodwołalne.VI NAGRODY
22. Przewiduje się przyznanie następujących nagród:
I nagroda – 5000 zł, prawykonanie, nagrody rzeczowe
II nagroda – 2000 zł., prawykonanie, nagrody rzeczowe
III nagroda – prawykonanie, nagrody rzeczowe
23. Jury może zadecydować o innym podziale nagród, jak też o ich nieprzyznaniu.
24. Wszystkim kompozytorom zgłoszonych Utworów będzie przysługiwać honorowy tytuł „Uczestnika Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma "VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
25. Uczestnicy Konkursu ponoszą pełną odpowiedzialność w przypadku, gdy osoba trzecia będzie sobie rościć prawa do zgłoszonego przez nich do Konkursu Utworu.
26. Utwory naruszające prawa osób trzecich lub obowiązujące przepisy mogą zostać wyłączone przez Organizatorów z udziału w Konkursie.
27. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przez Uczestników Konkursu postanowień Regulaminu, w szczególności, jeśli treść Utworu zgłoszonego do Konkursu będzie sprzeczna z prawem lub będzie naruszać prawa osób trzecich.
28. W razie jakichkolwiek sporów, podstawę do ich rozstrzygania stanowić będzie polski tekst Regulaminu.
29. Wysokości nagród są kwotami brutto i będą podlegać opodatkowaniu zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
30. Organizator i współorganizator nie nabywają autorskich praw majątkowych do Utworów zgłoszonych w Konkursie i wytypowanych do finału Konkursu.
31. Organizator i Współorganizator zastrzegają sobie prawo do korzystania z całości lub fragmentów nagrodzonych i wyróżnionych w Konkursie Utworów w celach promocji działalności Organizatora i/lub Współorganizatora na rzecz roozwoju twórczości muzycznej, w tym do umieszczenia całości lub fragmentów na stronach internetowych Organizatorów.
32. Organizator i Współorganizator przetwarzają dane osobowe uczestników Konkursu, na potrzeby jego realizacji, zgodnie z informacją zawartą w formularzu zgłoszeniowym online, wypełnianym podczas procesu zgłaszania Utworu.