Regulamin turnieju

Regulamin V Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu Warszawa 2024

§ 1
1. Organizatorem Turnieju jest Uniwersytet Muzyczne Fryderyka Chopina w Warszawie
2. V Ogólnopolski Turniej Wiolonczeli i Kontrabasu odbędzie się w dniach 5-10 lutego 2024 roku, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, przy ulicy Okólnik 2.
3. Celem Turnieju jest promocja utalentowanych młodych wiolonczelistów i kontrabasistów.
4. W Turnieju mogą wziąć udział studenci i absolwenci polskich i zagranicznych uczelni muzycznych.
5. Udział w konkursach mogą wziąć osoby, urodzone po 31 grudnia1997 roku.

§ 2
1. Chęć udziału w konkursie należy zgłosić pocztą elektroniczną do dnia 31 stycznia 2024 roku na poniższy adres: michal.lapinski@adm.chopin.edu.pl
2. Formularz znajduje się na stronie konkursu

§ 3
1. Uczestnicy Turnieju będą występować w kolejności alfabetycznej, począwszy od nazwiska kandydata wybranego drogą losowania przez Przewodniczącego Jury. Kolejność występowania zostanie ogłoszona do dnia 1 lutego 2024 roku.
2. Taka sama kolejność występowania będzie obowiązywać we wszystkich etapach konkursu.
3. Przesłuchania rozpoczną uczestnicy-wiolonczeliści, w dniu 5 lutego 2024 r. Uczestnicy-kontrabasiści rozpoczną przesłuchania w dniu 6 lutego 2024 roku.
4. Przesłuchania będą przeprowadzane publicznie, w trzech etapach.
5. Wszystkie przesłuchania będą się odbywać w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, przy ulicy Okólnik 2.

§ 4
Wymagania repertuarowe:
WIOLONCZELIŚCI
I etap
- Luigi Boccherini – jedna z 32 Sonat na wiolonczelę i basso continuo
- Witold Lutosławski – Grave na wiolonczelę i fortepian
- Fryderyk Chopin – Largo z Sonaty g-moll, op. 65 na fortepian i wiolonczelę
- Johann Sebastian Bach – Allemande i Courante spośród jednej z 6 suit na wiolonczelę solo (bez powtórek)
Czas trwania I etapu – ok. 20 minut.

II etap
- Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo
- Utwór na wiolonczelę solo o czasie trwania między 5 a 10 minut
- Jedna sonata kameralna do wyboru autorstwa następujących kompozytorów: Ludwig van Beethoven, Jerzy Bauer, Johannes Brahms, Benjamin Britten, Fryderyk Chopin, Claude Debussy, César Franck, Francis Poulenc, Franz Schubert, Richard Strauss lub inne sonaty kameralne za wyjątkiem utworów kompozytorów rosyjskich i radzieckich.
Czas trwania II etapu – ok. 45 minut.

III etap
- Antonin Dvořák – I część Koncertu wiolonczelowego h-moll, op. 104 (z  towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana pod dyrekcją Adam Klocka)
Czas trwania II etapu – ok. 15 minut.

Opracowanie programu – prof. dr hab. Tomasz Strahl

KONTRABASIŚCI
I etap
- Johann Sebastian Bach – Suity wiolonczelowe nr 1 do 5 (opr. Tadeusz Pelczar, wyd. PWM), dowolna część do wyboru uczestnika, wykonana z pamięci, czas trwania ok. 4 minut.
- Utwór obowiązkowy: Aleksander Lasoń – Muzyka w czterech częściach (wyd. PWM, Kraków 1980), utwór można wykonać z nut lub z pamięci, czas trwania – ok. 11 minut.
Czas trwania I etapu – ok.15 minut.

II etap
- Jedna z poniższych sonat z towarzyszeniem fortepianu lub solo, wykonana z nut lub z pamięci:

            Adolf Mišek – Sonata nr 1 A-dur, op.5
            Adolf Mišek – Sonata nr 2 e-moll, op.6
            Frank Proto – Sonata 1963
            Paul Hindemith – Sonata 1949
            Johann Mathias Sperger – Sonata D-dur (T40)
            Johann Mathias Sperger – Sonata h-moll (T 36)
            František Hertl – Sonata na kontrabas i fortepian
            Mieczysław Weinberg – Sonata na kontrabas solo, op.108
            Franz Schubert – Sonata a-moll „Arpeggione” D 821 (dowolne opracowanie)

- Utwór dowolny, o charakterze wirtuozowskim, wykonany z pamięci, do wyboru:

            Reinhold Glière – Tarantella
            Niccolo Paganini – Introdukcja i temat z wariacjami na tematy z opery G. Rossiniego „Mosé in Egitto” (dowolne opracowanie)

            Giovanni Bottesini – Tarantella
            Giovanni Bottesini – Karnawał wenecki
            Giovanni Bottesini – Fantazja „La Sonnambula”
            Giovanni Bottesini – Fantazja „Lucia di Lammermoor”
            Giovanni Bottesini – Introdukcja i gawot
            Giovanni Bottesini – Temat z Wariacjami „Nel cor piu non mi sento” na temat z opery G. Paisiello „La Morinara”

            Giovanni Bottesini – Grande allegro di concerto „Alla Mendelssohn”

- Miniatura, wykonana z pamięci, do wyboru:

            Serge Koussevitzky – Andante
            Serge Koussevitzky – Walc-miniatura
            Serge Koussevitzky – Chansone Triste
            Serge Koussevitzky – Humoreska
            Tomasz Prawdzik – Andante
            Tomasz Prawdzik – Cantabile 
            Tomasz Prawdzik – Canzona
            Tomasz Prawdzik – Nokturn
            Giovanni Bottesini – Elegia nr 1
            Giovanni Bottesini – Elegia nr 2
            Giovanni Bottesini – Elegia nr 3
            Adolf Mišek – Legenda
            Stefan Bolesław Poradowski – Romans
            Lajos Montag – Extrême
Czas trwania II etapu – ok.35 minut.

III etap
- Serge Koussevitzky – Koncert na kontrabas i orkiestrę fis-moll op.3, I i II część (z  towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana pod dyrekcją Adam Klocka)
Czas trwania III etapu – ok.12 minut.

Opracowanie programu – dr hab. Adam Bogacki, prof. UMFC
Wybrany przez uczestnika repertuar może być wykonany z nut, lub z pamięci.

§ 5
1. Jury składać się będzie z wybitnych muzyków, profesorów i wykładowców polskich uczelni muzycznych.
2. Skład Jury zostanie opublikowany przed rozpoczęciem konkursów.
3. Decyzje Jury są ostateczne i nieodwołalne.
4. Skład Jury będzie zmienny, co wynika ze specyfiki Turnieju.

§ 6
1. W V Ogólnopolskim Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu Warszawa 2024 zostaną przyznane nagrody finansowe.
2. Jury ma prawo do ustalenia wysokości nagród i ich liczby w zależności od wyników konkursu.
3. Wszelkie nagrody pieniężne lub rzeczowe, ufundowane przez instytucje bądź osoby prywatne, winny być zgłoszone do Organizatora przed jego rozpoczęciem. Jury może drogą specjalnej decyzji potraktować nagrody jako regulaminowe lub pozaregulaminowe.
4. Nagrody i wyróżnienia zostaną wręczone laureatom podczas uroczystego zakończenia konkursów.
5. Za udział w Koncercie Laureatów nie przewiduje się oddzielnego honorarium.

§ 7
1. Uczestnicy przyjeżdżają na konkurs całkowicie na własny koszt.
2. Organizatorzy zapewniają uczestnikom nieodpłatnie sale do ćwiczenia na terenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Korzystanie z sal odbywać się będzie według harmonogramu podanego przed rozpoczęciem konkursu.

§ 8
1. Z przyczyn niezależnych od organizatora konkurs może zostać odwołany.
2. Zgłoszenie uczestnictwa jest równoznaczne z akceptacją regulaminu konkursu. Formularz zgłoszenia stanowi załącznik do niniejszego regulaminu i jest dodatkowo dostępny do pobrania na stronie konkursu.
3. Uczestnicy Konkursu przenoszą nieodpłatnie na Organizatora Konkursu: a) swoje autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do wszelkich utworów oraz artystycznych wykonań wytworzonych podczas konkursu lub w związku z udziałem w nim, b) prawo do wykorzystania własnego wizerunku uczestnika (wykonywanego wszystkimi technikami fotograficznymi i nagraniowymi) utrwalonego w trakcie udziału w Konkursie i koncertach laureatów.
4. Uczestnicy przenoszą wyżej wymienione prawa w celu wykorzystania ich przez Organizatora Konkursu w sposób nieograniczony czasowo i terytorialnie na poniższych polach eksploatacji: a) utrwalenie, b) zwielokrotnienie w każdej technice, c) wprowadzenie do obrotu handlowego, d) wprowadzenie do pamięci komputera i sieci internetowej lub innej, e) publiczne odtwarzanie i wykonywanie, f) wystawianie, g) wyświetlanie, h) najem, i) dzierżawa, j) nadawanie za pomocą wizji lub fonii przewodowej lub bezprzewodowej przez stacje naziemne lub satelitarne, k) równoczesne i integralne transmisje i retransmisje radiowe oraz telewizyjne. Eksploatacja powyższych praw na wyżej wymienionych polach będzie dokonywana przez osoby, firmy, stacje radiowe i telewizyjne, firmy fonograficzne za zgodą Organizatora Konkursu.