Dharma. Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im. Marcina Błażewicza

Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza organizowany jest cyklicznie. Tematem każdej edycji konkursu jest utwór kameralny przeznaczony na perkusję i inne instrumenty, zmieniające się w kolejnych jego odsłonach.

Użycie perkusji, będącej stałym elementem każdej edycji konkursu jest rodzajem hołdu, uznania, który  organizatorzy pragą złożyć jego patronowi – prof. Marcinowi Błażewiczowi. Perkusja była bowiem dla kompozytora ulubionym medium muzycznej wypowiedzi a powstałe z jej udziałem dzieła na stałe wpisały się w kanon muzyki XX wieku.     
Konkursowi przyświecają następujące cele:
•    zainteresowanie młodych kompozytorów perkusyjnym aparatem wykonawczym
•    poszerzenie współczesnej literatury muzycznej o dzieła przeznaczone na perkusję 
i inne instrumenty
•    rozwój artystyczny młodych kompozytorów
•    kontunuowanie myśli estetycznej Marcina Błażewicza, u której podstaw leży zainteresowanie szeroko pojętą duchowością, bruityzm perkusyjny.

Konkurs jest jednoetapowy. Jury złożone z uznanych auorytetów muzycznych, wybiera z pośród nadesłanych partytur trzy kompozycje, które zostaną nagrodzone i prawykonane podczas koncertu finałowego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwertsytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
 

  • JURY KONKURSU

    prof. dr hab. Leszek Lorent | Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - przewodniczący 
    prof. dr hab. Anna Radziejewska | Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
    dr hab. Maciej Hałoń | Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego
    dr Anna Maria Huszcza | ZAiKS

  • Regulamin

    Regulamin Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma

    Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza organizowany jest cyklicznie. Tematem każdej edycji konkursu jest utwór kameralny przeznaczony na perkusję i inne instrumenty, zmieniające się w kolejnych jego odsłonach. Użycie perkusji, będącej stałym elementem każdej edycji konkursu jest rodzajem hołdu, uznania, który organizatorzy pragą złożyć jego patronowi – prof. Marcinowi Błażewiczowi. Perkusja była bowiem dla kompozytora ulubionym medium muzycznej wypowiedzi a powstałe z jej udziałem dzieła na stałe wpisały się 
    w kanon muzyki XX wieku.     
    Konkursowi przyświecają następujące cele:
    •    zainteresowanie młodych kompozytorów perkusyjnym aparatem wykonawczym
    •    poszerzenie współczesnej literatury muzycznej o dzieła przeznaczone na perkusję 
    i inne instrumenty
    •    rozwój artystyczny młodych kompozytorów
    •    kontunuowanie myśli estetycznej Marcina Błażewicza, u której podstaw leży zainteresowanie szeroko pojętą duchowością, bruityzm perkusyjny
    Konkurs jest jednoetapowy. Jury złożone z uznanych auorytetów muzycznych, wybiera z pośród nadesłanych partytur trzy kompozycje, które zostaną nagrodzone i prawykonane podczas koncertu finałowego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwertsytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
     
    I ORGANIZATORZY
    1.    Organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma (dalej jako „Konkurs”) jest Fundacja CV Music we współpracy ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS z siedzibą w Warszawie przy ul. Hipotecznej 2, 00-092 Warszawa oraz z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina (Studium Muzyki Nowej)

    II POSTANOWIENIA OGÓLNE
    2.    Konkurs ma charakter otwarty
    3.    Przystąpienie do Konkursu jest jednoznaczne z akceptacją zasad przeprowadzenia Konkursu wynikających z postanowień niniejszego Regulaminu
    4.    Do Konkursu mogą zostać zgłoszone tylko utwory oryginalne, dotychczas nieopublikowane, niewykonywane oraz nienagrodzone w innych konkursach.
    5.    W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 25 lat

    III TEMAT
    6.    Przedmiotem Konkursu jest Utwór na perkusję (multiperkusję), mezzosopran i fortepian
    o czasie trwania do 12 min.
    7.    Lista instrumentów perkusyjnych możliwych do użycia w Utworze: gran cassa, 5 tom-tomów, 2 congi, 2 bongosy, 3 talerze wiszące, 3 gongi chińskie, 3 gongi jawajskie, 3 gongi glissandowe, 5 temple blocków, 2 dowolne kotły symfoniczne, 3 misy tybetanskie,  tubi di bambu (wood chimes), metal chimes  
    8.    W Utworze możliwa jest preparacja fortepianu
    9.    W Utworze nie ma możliwości użycia środków elektronicznych
    10.    Utwory, które nie będą spełniały regulaminu konkursu – nie będą rozpatrywane  

    IV ZGŁASZANIE UTWORÓW
    11.    Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 20 września 2025 na adres: konkursdharma@gmail.com 
    W nazwie pliku powinno znaleźć się godło i tytuł utworu. W tytule wiadomości należy napisać: Dharma. Ogólnopolski konkurs kompozytorski im. Marcina Błażewicza 2025. Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację autora. W osobnym pliku o nazwie takiej samej jak godło, należy zawrzeć informację (opatrzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i numer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączone pliki powinny być 
    w formacie pdf.
    12.    Zgłoszeń Utworu można dokonywać w terminie do 20 września 2025 roku (do godz. 23.59). Po tym terminie zgłoszenie Utworu nie będzie możliwe.
    13.    W przypadku zgłaszania więcej niż jednej kompozycji, każda z nich powinna być oznaczona osobnym godłem i zgłoszona osobno
    14.    Z tytułu zgłoszenia Utworu nie jest pobierana opłata wpisowa.

    V PRZEBIEG KONKURSU, JURY
    15.    Konkurs jest jednoetapowy
    16.    Utwory zgłoszone do Konkursu oceni Jury w skladzie:
    prof. dr hab. Leszek Lorent (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) – przewodniczący 
    prof. dr hab. Anna Radziejewska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
    dr hab. Maciej Hałoń (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego)
    dr Anna Maria Huszcza (ZaiKS). Wszelkie informacje o Konkursie znajdować się będa na stronie: www.chopin.edu.pl w zakładce Studium Muzyki Nowej.
    17.    Wyniki Konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości do 20 października 2025 roku.
    18.    Koncert finałowy Konkursu odbędzie się listopadzie/grudniu 2025 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chpina
    19.    Nagrodzone utwory zostaną prawykonane przez znakomitych kameralistów
    20.    Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do prawykonania wybranych kompozycji, wraz z ich rejestracją audialną i/lub audiowizualną „na żywo”.
    21.    Decyzje Jury są ostateczne i nieodwołalne.

    VI NAGRODY
    22.    Przewiduje się przyznanie następujących nagród:
    I nagroda – 5000 zł, prawykonanie, nagrody rzeczowe
    II nagroda – 2000 zł., prawykonanie, nagrody rzeczowe
    III nagroda – prawykonanie, nagrody rzeczowe  
    23.    Jury może zadecydować o innym podziale nagród, jak też o ich nieprzyznaniu.
    24.    Wszystkim kompozytorom zgłoszonych Utworów będzie przysługiwać honorowy tytuł „Uczestnika Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Marcina Błażewicza Dharma "

    VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
    25.    Uczestnicy Konkursu ponoszą pełną odpowiedzialność w przypadku, gdy osoba trzecia będzie sobie rościć prawa do zgłoszonego przez nich do Konkursu Utworu.
    26.    Utwory naruszające prawa osób trzecich lub obowiązujące przepisy mogą zostać wyłączone przez Organizatorów z udziału w Konkursie.
    27.    Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przez Uczestników Konkursu postanowień Regulaminu, w szczególności, jeśli treść Utworu zgłoszonego do Konkursu będzie sprzeczna z prawem lub będzie naruszać prawa osób trzecich.
    28.    W razie jakichkolwiek sporów, podstawę do ich rozstrzygania stanowić będzie polski tekst Regulaminu.
    29.    Wysokości nagród są kwotami brutto i będą podlegać opodatkowaniu zgodnie 
    z obowiązującymi przepisami.
    30.    Organizator i współorganizator nie nabywają autorskich praw majątkowych do Utworów zgłoszonych w Konkursie i wytypowanych do finału Konkursu.
    31.    Organizator i Współorganizator zastrzegają sobie prawo do korzystania z całości lub fragmentów nagrodzonych i wyróżnionych w Konkursie Utworów w celach promocji działalności Organizatora i/lub Współorganizatora na rzecz roozwoju twórczości muzycznej, w tym do umieszczenia całości lub fragmentów na stronach internetowych Organizatorów.
    32.    Organizator i Współorganizator przetwarzają dane osobowe uczestników Konkursu, na potrzeby jego realizacji, zgodnie z informacją zawartą w formularzu zgłoszeniowym online, wypełnianym podczas procesu zgłaszania Utworu.