Rok akademicki 2023/2024

Spośród spotkań laboratoryjnych w roku akademickim 2023/2024 pierwsze, prowadzone przez prof. dr hab. Katarzynę Szymańską-Stułkę, było poświęcone wymianie refleksji o tym, czym jest teoria muzyki – refleksji między pedagogami a studentkami i studentami specjalności Teoria Muzyki w UMFC. Gościem drugiego Laboratorium, poświęconego teorii rytmu w muzyce, była prof. dr Mieczysława Demska-Trębacz, Profesor Honorowa UMFC.

Laboratorium Teorii Muzyki w dn. 12 XII 2023 r. poświęcone zostało muzyce Tomasza Sikorskiego. Prowadząca spotkanie Grażyna Paciorek-Draus podzieliła się swoimi odkryciami dotyczącymi frapujących związków między osobowością kompozytora a jego idiomatyczną twórczością, umieszczając ją w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego – jednej z największych koncepcji rozwoju przez twórczość.

Pierwsze w Nowym Roku 2024 spotkanie naukowe w ramach cyklu Laboratorium Teorii Muzyki zostało w całości poświęcone Studentom teorii muzyki UMFC. Wystąpili studenci I roku studiów I stopnia: Adrianna Michalska, Nikodem Pelc i Miłosz Rybarski. Wygłosili oni bardzo ciekawe referaty oparte na swoich pracach licencjackich. Dotyczyły one Koncertu fortepianowego "Lamentate" Arvo Pärta (A. Michalska), budowy i problemów techniki kompozytorskiej finałowych fug w sonatach fortepianowych Karola Szymanowskiego (N. Pelc) oraz przeglądu własnej twórczości kompozytorskiej (M. Rybarski). 

Spotkanie 20 lutego 2024 r. poświęcone było polskiemu pianiście i kompozytorowi Miłoszowi Maginowi (1929-1999) z okazji 35. rocznicy jego śmierci. Sylwetkę artystyczną, osiągnięcia pianistyczne i twórczość kompozytorską przedstawiła prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, autorka książki pt. Miłosz Magin. Pianista, Kompozytor, Pedagog (Chopin University Press 2019).

12 marca 2024 r. spotkanie  naukowe  w ramach Laboratorium Teorii Muzyki ponownie w całości  poświęcone było Studentom teorii muzyki UMFC. Wystąpili Studenci III roku studiów licencjackich: Aleksandra Karpiuk, Katarzyna Strycharska, Jeremi Molak. Prelegenci skupili się na zagadnieniach w różny sposób związanych z muzyką współczesną-od zagadnienia jej dysonansowości, przez specyfikę notacji partytur współczesnych po przyjrzenie się formom multimedialnyn ze szczególnym uwzględnieniem audio artu. Wystąpienia łączył wspólny tytuł spotkania: "Okiełznać, oznaczyć i oswoić współczesność". Koncepcja naukowa i koordynacja: dr hab. Iwona Świdnicka. 

  • 4 czerwca 2024

  • 14 maja 2024

  • 23 kwietnia 2024

  • 12 marca 2024

  • 20 lutego 2024

  • 16 stycznia 2024

  • 12 grudnia 2023

  • 28 listopada 2023

  • 7 listopada 2023