III Warszawska Konferencja
Naukowo-Artystyczna Gitarzystów

Perspektywy gitary: Historia, wykonawstwo, twórczość

Celem trzeciej edycji konferencji jest przedstawienie wielowymiarowej perspektywy gitary w trzech kluczowych aspektach: historii, wykonawstwa i twórczości. Program obejmuje wykłady, koncerty, wystawę gitar, a także konkurs dla studentów polskich uczelni - Gitarowe Forum Studentów. Wydarzenie stanowi cenną platformę integracji środowiska gitarowego oraz wymiany doświadczeń między pedagogami i gitarzystami, wspierając jednocześnie rozwój artystyczny młodych talentów i popularyzację muzyki gitarowej.

  • PLAN KONFERENCJI

    11 kwietnia | piątek
    20:00 | Sala Koncertowa, UMFC | Recital: Tilman Hoppstock

     

    12 kwietnia | sobota
    09:00-11:30 | Sala im. H. Melcera, UMFC | Lekcje mistrzowskie: Tilman Hoppstock
    10:30-17:30 | 301, 303, 314, 315, 316 UMFC |  Wystawa gitar
    12:00-14:30 | Sala Senatu, UMFC | Lekcje mistrzowskie: Cassie Martin
    15:00-16:00 | Sala Senatu, UMFC | Wykład: Tilman Hoppstock
    16:15-17:15 | Sala Senatu, UMFC | Wykład: Wiktoria Szubelak
    17:45-19:00 | Sala im. H. Melcera, UMFC | Test gitar: prezentacja instrumentów lutniczych
    20:00 | Sala Koncertowa, UMFC | Koncert: Adam Woch & Robert Guzik, Mateusz Kowalski, Szymon Morus & Muzycy z Radomskiej Orkiestry Kameralnej

     

    13 kwietnia | niedziela
    08:00-10:00 | Sala Senatu, UMFC | Lekcje mistrzowskie: Marek Pasieczny
    10:15-11:15 | Sala Senatu, UMFC | Wykład: Zbigniew Dubiella
    11:30-12:30 | Sala Senatu, UMFC | Wykład: Marek Nosal
    12:45-13:45 | Sala Senatu, UMFC | Wykład: Tomasz Radziszewski
    15:30-18:30 | Pałac na Wyspie, Muzeum Łazienki Królewskie | Gitarowe Forum Studentów: Finał
    19:00 | Pałac na Wyspie, Muzeum Łazienki Królewskie | Koncert: Tomasz Radziszewski, Leszek Potasiński, Cassie Martin

     

  • CO & GDZIE & KIEDY

    Sala Koncertowa, UMFC (parter)
    RECITAL: TILMAN HOPPSTOCK
    11 kwietnia,  godz. 20:00
    KONCERT: ADAM WOCH & ROBERT GUZIK, MATEUSZ KOWALSKI, SZYMON MORUS & MUZYCY Z RADOMSKIEJ ORKIESTRY KAMERALNEJ
    12 kwietnia, godz. 20:00

     

    Sala im. H. Melcera, UMFC (1 piętro)
    LEKCJE MISTRZOWSKIE: TILMAN HOPPSTOCK
    12 kwietnia, godz. 09:00-11:30
    TEST GITAR
    12 kwietnia, godz. 17:45-19:00

     

    Sala Senatu, UMFC (parter)
    LEKCJE MISTRZOWSKIE: CASSIE MARTIN
    12 kwietnia, godz. 12:00-14:30
    LEKCJE MISTRZOWSKIE: MAREK PASIECZNY
    13 kwietnia, godz. 08:00-10:00
    WYKŁAD:  ZBIGNIEW DUBIELLA
    13 kwietnia, godz. 10:15-11:15
    WYKŁAD: MAREK NOSAL
    13 kwietnia, godz. 11:30-12:30
    WYKŁAD: TOMASZ RADZISZEWSKI
    13 kwietnia, godz. 12:45-13:45
    Sale 301,303,314,315, 316 (1 piętro)

    WYSTAWA GITAR
    12 kwietnia, godz. 10:30-17:30
    Sala 301 (1 PIĘTRO) INTERTON CLASSIC  
    Sala 303 (1 PIĘTRO) AREK SZPAKOWSKI, ADRIAN KOBZA, QUENA
    Sala 314 (1 PIĘTRO) ALEKSANDER BENEDYKT, RAFAŁ GAJDZIK, LESZEK GAJDZIK
    Sala 315 (1 PIĘTRO) PRACOWNIA LUTNICZA P.E. MALINOWSKI, JAROSŁAW I WOJCIECH BIŁAN
    Sala 316 (1 PIĘTRO) JACEK ŁOZAK, ZEYU LI, P.A.N. INSTRUMENTY LUTNICZE

     

    Pałac na Wyspie, Muzeum Łazienki
    Królewskie (ul. Agrykola 1)
    GITAROWE FORUM STUDENTÓW: FINAŁ
    13 kwietnia, godz. 15:30-18:30
    KONCERT: TOMASZ RADZISZEWSKI, LESZEK POTASIŃSKI, CASSIE MARTIN
    13 kwietnia, godz. 19:00

     

     

  • PROGRAMY KONCERTÓW

    11 kwietnia 2025
    Tilman Hoppstock gitara

    John Dowland (1562-1626)
    A Royal Suite (oryginalnie na lutnię renesansową, transkrypcja T. Hoppstock)
    Lord Strang’s March (P65)
    John Dowland’s Galliard (P21)
    Mrs. Norrish’s Delight (P77)
    My Lord Willoughby’s Welcome Home (P66)
    An Almaine (P49)
    Phantasia + Mrs. Nichol’s Almaine (P101/ P52)
    Tarleton’s Jig (P81)
    Dowland’s Galliard (P20)
    Johann J. Froberger (1616 - 1667)
    Allemande A minor (Lamento from Suite No. 19) (oryginalnie na klawesyn - transkrypcja T. Hoppstock)

    Niccolo Paganini (1782-1840)
    La ci darem la mano (opracowanie T. Hoppstock)

    Mauro Giuliani (1781-1829)
    Gran Potpourrie op. div. (Bearbeitung von T. Hoppstock)
    Le Romarin

    --- przerwa ---

    Federico Moreno-Torroba (1891-1983)
    Suite Castellana

    Manuel María Ponce (1882 - 1948)
    12 Préludes

    Leo Brouwer (ur. 1939)
    La Espiral Eterna


    12 kwietnia 2025
    Adam Woch & Robert Guzik duo
    Mateusz Kowalski gitara
    Muzycy z Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Szymona Morusa

    Egberto Gismonti (ur. 1947)
    Palhaco

    Yamandu Costa (ur. 1980)
    Samba Pro Rapha (aranżacja R. Guzik)

    Astor Piazzolla (1921–1992)
    Zita
    Whisky

    Hermeto Paschoal (ur. 1936)
    Bebe

    Michel Petrucciani (1962-1999)
    Looking Up (aranżacja R. Guzik)

    Keith Jarrett
    Prayer (aranżacja R. Guzik)

    Antonio Carlos Jobim (1927-1994)
    Felicidade (aranżacja R. Guzik)

    Marco Pereira (ur. 1950)
    Bate Coxa

    Egberto Gismonti (ur. 1947)
    Sete Aneis

    --- przerwa ---

    Harvey Hope (1943-2014)
    Fantasie op. 55: First Movement & Second Movement na gitarę i orkiestrę kameralną
    The Village Dance z koncertu Three Symphonic Poems op. 52 na orkiestrę kameralną
    De Madrugada op. 56: Danza de los Sueños, Amanecer, Mercado de la Mañana na gitarę i orkiestrę kameralną


    13 kwietnia 2025
    Tomasz Radziszewski, Leszek Potasiński, Cassie Martin

    Tomasz Radziszewski
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)

    Preludium BWV 1007, Sarabanda BWV 1012

    Michael Praetorius (1571-1621)
    Volta z Terpsichore ar. T. Radziszewski)

    Fryderyk Chopin (1810-1849)
    Mazurek op. 17, nr 4, Walc op. posth. nr 19. (ar. T. Radziszewski)

    Tomasz Radziszewski (ur. 1997)
    Birthday impressions
    Sonata

    Niccolo Paganini (1782-1840)
    Kaprys op. 1, nr 24 (aranżacja T. Radziszewski)

    Leszek Potasiński
    Joaquín Rodrigo (1901-1999)
    Junto al Generalife

    Manuel de Falla (1876-1946)
    Homenaje

    Agustín Barrios (1885-1944)
    Cueca (Danza chilena)

    Agustín Barrios (1885-1944)
    Aire de Zamba

    Agustín Barrios (1885-1944)
    La catedral (Andante religioso – Allegro solemne)

    Roland Dyens (1955-2016)
    Saudade nr 3 (Rituel – Danse – Fete et Final)

    Cassie Martin
    Charles Aznavour (1924-2018)
    La bohème (aranżacja Sébastien Clerc)

    Dionisio Aguado (1784-1849)
    Introdukcja i Rondo Op.2, N°2

    Edith Piaf (1915-1963)
    La foule (aranżacja Roland Dyens)

    Giulio Regondi (1822-1872)
    Nocture Rêverie

    Mathias Duplessy (ur. 1972)
    Amor Fati

     

  •  

    ARTYŚCI

  • Tilman Hoppstock

    Prof. dr Tilman Hoppstock, niemiecki gitarzysta urodzony w 1961 roku. Studiował grę na gitarze klasycznej oraz wiolonczeli w Darmstadt i Kolonii. Od 1978 bierze udział w regularnych trasach koncertowych po najważniejszych ośrodkach kulturalnych na całym świecie. Dotychczasowo jako solista wystąpił w większości istotnych miejsc na muzycznej mapie globu, od Paryża po Londyn, od Nowego Jorku po San Francisco, ale także w Berlinie, Jerozolimie, Atenach, Istambule, Tokyo, Bostonie, Singapurze, Casablance, Martinique i Mexico-City. Od 1982 do 1985 roku wykonał ponad 300 recitali w Europie i na innych kontynentach. Dodatkowo, Tilman Hoppstock brał udział w wielu koncertach, nagraniach radiowych, telewizyjnych oraz studyjnych z licznymi zespołami i wybitnymi artystami, jak Christoph Prégardien (tenor), Peter Wolf (wiolonczela), Rainer Zipperling (wiolonczela barokowa), Duo Gruber/Maklar, Rubio String Quartet, czy Alexis Weissenberg (fortepian). Łącznie nagrał ponad 20 płyt CD/LP, która zawsze spotykały się ze znakomitym odbiorem prasy branżowej. W 1999, Tilman Hoppstock w duecie z Christophem Prégardienem otrzymał nagrodę „Preis der Deutschen Schallplattenkritik” (2/99) za płytę „Songs of Love & Death” (SIGNUM X 95-00). W 1998 był artystą często prezentowanym przez Radio Hessen i Deutschlandfunk.

    Tilman Hoppstock, poza działalnością koncertową, jest znany jako wydawca ponad 50 pozycji z muzyką kameralną dla dzieci oraz z zaawansowanym repertuarem gitarowym – m. in. aranżacje na gitarę solo dzieł Frobergera, Couperina, Buxtehudego i Bacha. Jego wybitne znawstwo z dziedzinie muzyki dawnej zaowocowało publikacją uznanej przez krytyków pracy naukowej poświęconej dziełom lutniowym Jana Sebastian Bacha. Do dziś praca ta jest uważana za jedną z najważniejszych na świecie zgłębiających ten temat. Jego wartościowe wykłady i seminaria jak: "The art of fugue by Bach" - "Etudes and Preludes by Villa-Lobos" - "The music for guitar by Leo Brouwers" - "Different style of harpsichord music by Froberger, Buxtehude and Bach" - „The complete studies by Fernando Sor" od lat cieszą się ogromną popularnością na festiwalach gitarowych I konferencjach naukowych na całym świecie. Można je było usłyszeć między innym w Royal Academy of Music w Londynie, Manhattan School of Music w Nowym Jorku, Manhattan School of Music w Nowym Jorku, University of South California w Los Angeles. Od ponad 20 lat Tilman Hoppstock jest uznanym pracownikiem Akademii Muzycznej w Darmstadt – wykłada grę na gitarze klasycznej, kameralistykę, harmonię dla gitarzystów oraz kontrapunkt.

  • Cassie Martin

    Cassie Martin rozpoczęła grę na gitarze w wieku 5 lat. Po nauce w Konserwatorium w Orleanie wstąpiła do klasy Gérarda Abitona w Paryżu, gdzie kształciła się przez 4 lata. W wieku 17 lat rozpoczęła studia w klasie Oliviera Chassaina w CNSM w Paryżu, gdzie w 2024 roku uzyskała tytuł magistra sztuk performatywnych.
    W 2020 roku została jedną z artystek Eurostrings, otwierając się na scenę europejską. W 2022 i 2024 roku wzięła udział w tournée „Un été en France” Gautiera Capuçona.
    W 2023 roku została wybrana przez Sergio Assada do reprezentowania Francji w jego projekcie „The Woman and the Guitar”.
    W wieku 22 lat zdobyła nagrodę ICMA-Classeek 2024 oraz jest laureatką licznych międzynarodowych konkursów, w tym ostatnio:
    ●    I miejsce na GuitArt Plovdiv Competition 2023 (Bułgaria),
    ●    I miejsce na Silesian Guitar Autumn 2022 (Polska),
    ●    I miejsce na Forum Guitar Wien 2022 (Austria),
    ●    I miejsce na Taiwan International Guitar Competition 2022,
    ●    I miejsce na Alirio Diaz International Competition 2022 (Austria),
    ●    III miejsce na Antony International Guitar Competition (Francja),
    ●    III miejsce na Paris International Guitar Competition 2022.
    Cassie Martin występowała na licznych festiwalach na całym świecie: w Argentynie, Chinach, Korei, Maroku, Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Niemczech, Austrii, Polsce, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, Bułgarii, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Belgii… Jej repertuar obejmuje muzykę od epoki baroku po współczesność. Wykonywała największe koncerty gitarowe z orkiestrą we Francji i Polsce.
    Jako artystka współpracująca z firmą Savarez, Cassie gra na gitarze lutnika Daniela Friedericha.

     

  • Adam Woch&Robert Guzik

    Adam Woch i Robert Guzik to gitarzyści z klasycznym warsztatem, którzy nie boją się wyjść poza ramy gatunku. Muzycy dobrze czują się w rytmicznych i energetycznych brzmieniach latynoamerykańskich, gdzie pozwalają sobie na eksperymentowanie. Panowie niejednokrotnie reinterpretują, dekonstruują, dodają nową, osobistą warstwę muzyczną, tworząc przy tym nową jakość. Adam i Robert to duet, który koncertował na całym świecie. Gitarzyści zagrali w kilkunastu krajach, na trzech kontynentach, debiutując w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall.

    Nie chcemy odgradzać się od publiczności i grać w sterylnych warunkach koncertowych. Lubimy żywy kontakt z odbiorcami, bez nadęcia i sztywnych ram. Wtedy czujemy się sobą, a szczera energia, którą wysyłamy do publiczności, wraca do nas ze zdwojoną siłą. Przełamujemy utarte wyobrażenia o instrumentalnej muzyce poważnej i dajemy poczucie otwartości, świeżości i przystępności. To muzyka dla każdego, słuchanie gitary jest naprawdę fajne! 
    Adam Woch i Robert Guzik 

    Adam Woch i Robert Guzik współpracowali również z najsłynniejszym duo gitarowym Sérgio i Odaira Assada. Współpraca ta zaowocowała napisaniem przez Sérgio Assada siedmioczęściowej kompozycji „One Week in Rio” i zadedykowaniem utworu polskiemu zespołowi. Światowa premiera miała miejsce w marcu 2017 roku w Warszawie i Wrocławiu podczas wspólnego koncertu z braćmi Assad. Zespół cieszy się uznaniem w środowisku gitarowym, za czym idą częste zaproszenia na festiwale muzyki gitarowej i pochlebne słowa o ich interpretacjach z ust wielkich mistrzów tego instrumentu.

    Woch & Guzik to jeden z najciekawszych zespołów kameralnych w Polsce. Ogromna wiedza muzyczna, znakomita technika i zgranie sprawia, że słuchając ich mamy do czynienia z kameralistyką najwyższych lotów!
    Łukasz Kuropaczewski

    Zachwycający pierwszy utwór brazylijskiego kompozytora M. Pereiry zaprezentował piękne zgranie i ujednolicony dźwięk w połączeniu z mocną techniką i balansem. Piazzolla był równie cudowny – zrozumiały, z dodatkiem subtelnych smaczków. Tango powinno być wykonywane z wyczuciem i ci dwaj to pokazali. Co za występ!
    Carnegie Hall, Nowy Jork, Jeffrey James 

    Wyróżnia ich wspaniała technika i zgranie w połączeniu z fenomenalnym zrozumieniem stylu drugiej osoby, co sprawia że brzmią jak jeden instrument i świetnie odnajdują się w muzyce latynoamerykańskiej.
    Sérgio Assad

    [O debiutanckim albumie “One Week In Rio”] Znakomita płyta. Niewątpliwe jedna z najlepszych współczesnych produkcji duetów gitarowych jaką słyszałem.
    Akustik Gitarre Magazin, Harald Wittig

    W 2021 roku Adam Woch i Robert Guzik, spośród ponad 400 zgłoszeń ze wszystkich gatunków muzycznych z całego kraju, zostali wybrani do grupy laureatów programu stypendialnego Music Masterclass i objęci opieką artystyczną przez Fundację Fabryki Norblina. Efektem uczestnictwa w programie jest singiel BAIAO z gościnnym udziałem Marka Napiórkowskiego. Pomysł na współpracę zaowocował wydaniem nowej płyty, której premiera odbyła się w 2024. Na albumie usłyszeliśmy również zaproszonych gości - legendę jazzu Marka Napiórkowskiego oraz niesamowitego perkusjonalistę Bodka Janke.
     

  • Mateusz Kowalski

    Mateusz Kowalski jest jednym z najwybitniejszych gitarzystów, według Classical Guitar Magazine muzykiem „spektakularnym”, który rozległy repertuar od renesansu do współczesności wykonuje z niezwykłym znawstwem i wyczuciem stylu oraz z wielką kulturą muzyczną. Występował w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie, w tym w Musikverein w Wiedniu oraz Shanghai Grand Theatre, zachwycając publiczność w miastach takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Paryż, Londyn. Można go było usłyszeć już w ponad 20 krajach. Kowalski zasłynął pierwszym w historii wykonaniem na żywo Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina w aranżacji na gitarę i orkiestrę. Do pierwszego wykonania z {Oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Martyny Pastuszki doszło podczas festiwalu „Chopin i Jego Europa” w 2023 roku. Jest zwycięzcą prestiżowych konkursów, w tym 2nd EuroStrings International Competition w Londynie – konkurs, którego uczestnikami mogą zostać wyłącznie zwycięzcy najważniejszych europejskich konkursów gitarowych. Kowalski ma w swoim dorobku już kilka albumów, zarówno jako solista, jak i kameralista. Najważniejsza z nich - „Polish Romantic Guitar” miała swoją premierę w 2021 roku. Nagrania są efektem współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Projekt ten miał duży wkład w spopularyzowanie twórczości Bobrowicza, Horeckiego, Szczepanowskiego i Sokołowskiego, której Kowalski jest zagorzałym propagatorem.
    Artysta współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami jak Martyna Pastuszka, Vaclav Luks, David Garrett i Marek Pasieczny, Tomasz Radziszewski.

    Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko otrzymując medal Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych muzyków takich jak Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Alvaro Pierri. Jednym z najważniejszych pozostaje Konzertexamen w Darmstadt u Tilmana Hoppstocka.
    Artysta równolegle do kariery solistycznej rozwija także działalność pedagogiczną, udzielając lekcji mistrzowskich na festiwalach na całym świecie. Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
    Artysta koncertuje na instrumentach tradycyjnych, jak i nowoczesnych, m. in. Jorge Godoy (Martinez) i Philip Woodfi eld-Oliver Moore. Gra na strunach marki Augustine.

     

  • Szymon Morus

    Szymon Morus dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Od 1 stycznia 2024 roku dyrektor artystyczny Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej. Począwszy od 14. edycji – dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu – NDI Sopot Classic Festival.
    Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Od sezonu 2021/2022 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku. Współpracuje z większością zespołów filharmonicznych w kraju. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Jakub Jakowicz, Olga Pasiecznik, Robert Gierlach czy Leszek Możdżer.
    Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Tam też w 2024 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.


     

  • Radomska Orkiestra Kameralna

    Radomska Orkiestra Kameralna działa od stycznia 2007 roku jako instytucja kultury miasta Radomia. Szefową orkiestry jest skrzypaczka, Natalia Dąbrówka, a pierwszym dyrygentem na najbliższe sezony artystyczne - Jurek Dybał. Orkiestra występowała z tak znakomitymi solistami i dyrygentami, jak m.in.: Krzysztof Penderecki, Massimo Mercelli, Sarah McElravy, Piotr Pławner, Krzysztof Pełech, Krzysztof Herdzin, Łukasz Borowicz, Lidia Grychtołówna, Tytus Wojnowicz, Jurek Dybał, Yaniv Segal, Stephen Ellery, Patrick Gallois, Łukasz Długosz, Jean-Marc Fessard, Avri Levitan i Marko Ylönen. Repertuar zespołu jest bardzo różnorodny, zawiera zarówno dzieła z kanonu literatury dla orkiestry smyczkowej, jak i utwory mniej znane, skrupulatnie odszukiwane i przygotowywane specjalnie dla ciekawej nowinek publiczności. Niezwykła wszechstronność muzyków orkiestry pozwala również na inspirujące interpretacje nowych utworów, nierzadko komponowanych specjalnie dla ROK. Jednym z najważniejszych wydarzeń organizowanych przez orkiestrę jest  Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM, którego każda edycja jest zakończona koncertem finałowym, kiedy to zespół dokonuje prawykonań sześciu utworów, specjalnie dla niego skomponowanych. Oprócz Konkursu ARBORETUM, ROK od ponad dekady organizuje koncerty w ramach Międzynarodowego Wielkanocnego Festiwalu, będąc w stałej współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena. W roku 2021 orkiestra rozpoczęła współpracę nad projektem _Harvey Hope – dzieła niedokończone_, który ma za zadanie ocalić od zapomnienia twórczość angielskiego kompozytora, gitarzysty i kolekcjonera. Orkiestra pod batutą Szymona Morusa wraz z gitarzystą Jakubem Kościuszko nagrała płytę _Music of Harvey Hope_ (2022), zawierającą światowe premiery fonograficzne Hope’a, a także zagrała liczne koncerty promujące krążek. Dotychczas ROK wystąpiła w ramach takich festiwali, jak, m.in.: DMZ Open (Aram Concert Hall, Korea Pd.), EMANACJE (ECMKP, Lusławice), Śląska Jesień Gitarowa (Mediateka, Tychy), Wielkanocny Festiwal im.L.van Beethovena (FN, Warszawa), IMAGINE Culture without Borders (Sala Koncertowa, Kazimierz Dolny), CLARIMANIA (Sala Koncertowa AM, Wrocław).

  • Marek Pasieczny

    Marek Pasieczny dr hab. (Ph.D, Mmus Perf., Mmus Comp., PGDip Perf., PGDip Comp., mgr) kompozytor,  gitarzysta. Posiada trzy tytuły magistra sztuki (Masters’s Degree) z uczelni: Royal Conservatoire of Scotland, Glasgow, Wielkla Brytania (kompozycja, wykonawstwo z wyróznieniem) oraz Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wroclaw (wykonawstwo z wyróznieniem).  W 2010 roku Pasieczny rozpoczął doktorat w Australii na Central Queensland University oraz The Sydney University Conservatorium of Music w zakresie wykonawstwa. W 2012 roku powrócił do Europy otwierając doktorat z kompozycji na The University of Surrey, Londyn / Guildford, Wielka Brytania. W grudniu 2015 roku obronił doktorat-habilitację na, gdzie również wykładał kompozycje i orkiestrację.  

    Jako kompozytor, gitarzysta pojawia się regularnie na festiwalach w Europa (Polska, Francja, Niemcy, Holandia, Belgia, Czechy, Grecja, Turcja, Szwajcaria, Austria, Wielka Brytania, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Włochy), Azji (Chiny, Japonia), Rosja, Australia, Nowa Zelandia, Republika Południowej Afryki, Kanada i USA.

    Wykładowca, gościnne lekcje mistrzowskie / wykłady: University of Surrey, Londyn, Wielka Brytania, Leeds College of Music, Leeds, Wielka Brytania, RNCM – Royal Northern College of Music, Manchester, Wielka Brytania, BCU Royal Birmingham Conservatoire (City University), Birmingham, Wielka Brytania, Zürich University of The Arts, Szwajcaria, HEM-Genève University of Music, Geneva, Szwajcaria, UAA - University of Alaska, UAA Anchorage, Alaska, USA, California State University, Fullerton / Los Angeles, USA, University of Victoria, Victoria B.C., Kanada, Konserwatorium - The Central Conservatory of Music, Pekin, Chiny, The Shanghai Conservatory of Music, Szanghaj, Chiny, Hochschule fur Musik, Freiburg, Niemcy, Conservatory: Koninklijk Conservatorium – Bruksela, Belgia, Sydney Conservatorium of Music - The University of Sydney, Australia, New Zealand School of Music, Victoria University, Wellington, Nowa Zelandia, Auckland University - Studio One Kenneth Myers Centre, Auckland, Nowa Zelandia, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Polska, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polska.

    Pasieczny wystąpił na ponad 40 albumach. Jako kompozytor i wykonawca: na 16 albumach, singlach, solowych EP-kach, 5 albumach z muzyką kameralną, 4 albumach z muzyką kameralną i symfoniczną. 5 albumów zostało całkowicie poświęconych twórczości Pasiecznego, a 11 albumów, na których się pojawił, obejmuje utwory innych kompozytorów. Muzyka Pasiecznego została także wykorzystana w baletach (Tajwan) i filmach dokumentalnych (Niemcy, USA, Wielka Brytania).

    Premiery w ważniejszych salach koncertowych m.in.: Carnegie Hall, Nowy Jork, USA (2006, 2014), Royal Albert Hall, Londyn, Wielka Brytania (2004), Peabody Conservatory, Baltimore, USA (2012), Conservatoire National de Strasbourg, Sztrasburg, Francja (2011), He Luting Hall, Shanghai, China (2008), Canterbury Cathedral Quire, Canterbuty, Wielka Brytania (2014 z Prof. Krzysztofem Pendereckim), BBC Scotland Pacific Quay, Glasgow, Szkocja (2007), Sala im. W. Lutosławskiego, Warszawa (2003, 2009, 2012, 2015) (Warszawa), St John’s Smith Square, Londyn, Wielka Brytania (2018), Yekaterinburg Philharmonic Hall, Yekaterinburg, Rosja (2017).

    W 2022 roku Pasieczny zdobył 1-wsze miejsce w 2. Międzynarodowym Konkursie Kompozycji na Gitarę w Portugalii / Seixal 2022, z przewodnictwem Leo Brouwera (wśród uczestników z 32 różnych krajów). W latach 2022-2023 Pasieczny został mianowany Artystą Rezydentem w Austin Classical Guitar w Austin, Teksas (USA).

    Pasieczny komponował dla oraz współpracował z takimi muzykami jak: Pat Metheny (CD „Upojenie”), Anna Maria Jopek, Odair and Clarice Assad, David Russell, Roland Dyens, Carlo Domeniconi, LAGQ: Los Angeles Guitar Quartet, Ana Vidovic, Hilary Hahn, James Gourlay, Aaron Shorr, Andrew York, Pavel Steidl, Edoardo Catemario, Gabriel Bianco, Krzysztof Pelech, Andrzej Bauer, Vojin Kocic, Duo Melis, Lulo Reinchard i wielu innych. 

    W 2012 roku Pasieczny został przyjęty do grona artystów D’Addario (USA), oraz pojawił się na okładce prestiżowego brytyjskiego Classical Guitar Magazine. 
     

  • Tomasz Radziszewski

    Tomasz Radziszewski. Występujący w wielu krajach Europy, posiadający 4 wydane albumy płytowe, ponad 30 razy nagradzony na międzynarodowych konkursach, Tomasz Radziszewski to polski gitarzysta, pasjonat muzyki i chcący szerzyć ją na całym świecie.
    Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Polsce, gdzie się urodził. Od najmłodszych lat był aktywny na swojej drodze artystycznej, biorąc udział w wielu konkursach, koncertach i rozwijając swój warsztat muzyczny, nie tylko jako gitarzysta, ale także kompozytor i śpiewak.
    Tomasz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Do tej pory koncertował w wielu krajach Europy m.in. we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Chorwacji, Finlandii, Estonii, Austrii, Bośni, Holandii, Rumunii, Luksemburgu i innych. Wielokrotnie występował także jako solista z orkiestrą (z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia, z ADDA Sinfonica pod dyrekcją Josepa Vincenta, Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy i Austina Wintory, Polish Art Philharmonic, Filharmonią w Cottbus, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Lubelską i Orkiestrą Kameralną AMKL), m.in. Concierto de Aranjuez i Concierto Andaluz Joaquina Rodrigo, a także Double Portrait Concerto Marka Pasiecznego na dwie gitary i orkiestrę.
    Artysta wydał cztery płyty CD – jedną solową – „Guitar Portrait” (2020), dwie płyty w duecie z polską sopranistką – Olgą Ksenicz, na których znajdują się utwory i arie Mauro Giulianiego (Mauro Giuliani, il Maestro, 2022), Domenico Cimarosy i Stanisława Moniuszki (Znasz-li ten kraj i inne pieśni na głos i gitarę, 2022 - nagrodzony w Konkursie Fonograficznym „Muzyczne Orły”) oraz „Delicious” (2022) z Mateuszem Kowalskim, prezentujący ideę łączenia muzyki z winem. Najnowsza płyta - „Orchestral Echoes” będzie wydana w 2025 roku, a prezentuje wyłącznie aranżacje muzyki orkiestrowej na dwie gitary.
    Tomasz jest także dyrektorem Paris Guitar Days - festiwalu gitarowego w Paryżu zorganizowanego po raz pierwszy w październiku 2024 wraz z Cassie Martin. Pierwsza edycja okazała się dużym sukcesem, gościła bowiem uczestników z 8 krajów: Kanady, Meksyku, Polski, Francji, Włoch, Białorusi, Belgii i Słowacji. Ideą Festiwalu jest promocja uczestników, szerzenie przyjaznej atmosfery, pomoc młodym adeptom sztuki gitarowej w rozwoju ich pasji we własnym kierunku.
    Zainteresowaniem Tomasza są także instrumenty historyczne. Gra na gitarach Jose Ramirez III z 1979 r., Salvador Ibanez z 1900 r. i Jérôme Thibouville Lamy z 1890 r.
    Od 2024 roku Tomasz Radziszewski jest artystą Savarez oraz ambasadorem marki Altamira.

     

  • Leszek Potasiński

    Leszek Potasiński jest absolwentem P.S.M. II st. im. F. Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie gitary Ryszarda Bałauszko i Marcina Zalewskiego, oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie - obecnie UMFC (dyplom z wyróżnieniem), w klasie Marcina Zalewskiego. Ukończył również Studium Pedagogiczne w Instytucie Pedagogiki Muzycznej przy Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Studium Podyplomowe w klasie gitary Jose Luisa Rodrigo w Królewskim Wyższym Konserwatorium Królewskim w Madrycie. Rozwijał swe umiejętności na licznych kursach mistrzowskich u Roberto Aussella, Jorge Cardoso, Xaviera Hinojosy, Jose Miguela Moreno, Davida Russella i innych mistrzów na Międzynarodowym Festiwalu i Seminarium Gitarowym w Esztergom (Węgry), na Uniwersyteckim Międzynarodowym Kursie Muzyki Hiszpańskiej w Santiago de Compostela, na Międzynarodowym Kursie im. Manuela de Falli w Granadzie oraz na wielu innych kursach. Jest laureatem wielu nagród na konkursach i festiwalach gitarowych, m.in.: I miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Wykonawczym Gitary Klasycznej w Łodzi (1979), I miejsce na Konkursie Gitarowym Interpretacji Muzyki Hiszpańskiej w Warszawie (1985), nagroda im. Jose Miguel Ruiz Morales „dla najlepszego studenta klasy gitary” na Uniwersyteckim Kursie Muzyki Hiszpańskiej w Santiago de Compostela w Hiszpanii (1985), „Prix d’Honneur de la Ville” na Festiwalu „Guitares en Saubestre” w Arthez-de-Bearn we Francji (1988), nagroda plebiscytu „Gitarowy Top” magazynu „Gitara i Bas” w dziedzinie gitary flamenco (1993). Działalność koncertową rozpoczął w roku 1980. Występował z recitalami solo oraz jako kameralista w prestiżowych salach koncertowych w Polsce, Austrii, Bułgarii, Francji, Grecji, Hiszpanii, w Niemczech, na Słowacji, w Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech i we Włoszech, prezentując swą sztukę na Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach i na wielu innych wydarzeniach muzycznych.
    Od 1982 roku prowadzi działalność dydaktyczną dając wykłady i lekcje mistrzowskie na krajowych i międzynarodowych kursach gitarowych i sesjach naukowych, oraz warsztaty metodyczne dla nauczycieli. Jest jurorem wielu konkursów gitarowych. Od wielu lat prowadzi klasę gitary w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od roku 2013 był wykładowcą, a od 2018 jest adiunktem UMFC. W roku 2018 uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki. Wielu jego uczniów i studentów zdobywało nagrody na konkursach gitarowych, a obecnie rozwijają działalność koncertową. Za pracę dydaktyczną został uhonorowany nagrodami Dyrektorów Szkół Muzycznych w Warszawie i w Płocku oraz Nagrodą Indywidualną I stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.

     

  •  

    PRELEGENCI

  • Zbigniew Dubiella

    Zbigniew Dubiella - największy miłośnik muzyki gitarowej w Polsce, znany szeroko ze swej imponującej kolekcji nagrań, nut , periodyków i innych wydawnictw tematycznych. Wieloletni zastępca redaktora naczelnego magazynu ŚWIAT GITARY a obecnie członek zespołu redakcyjnego periodyku SZEŚĆ STRUN ŚWIATA. Wielokrotny członek JURY w wielu krajowych i Międzynarodowych Konkursach gitarowych. Organizator wielu imprez o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym, które odbywają się w Koszalinie. Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Krynicy oraz festiwali ogólnopolskich w Koszalinie i Świdwinie. Ma znaczące osiągnięcia jako pedagog, którego uczniowie są laureatami wielu konkursów krajowych i międzynarodowych. Nagrodzony Brązowym Medalem Zasługi przez prezydenta Lecha Wałęsę i medalem Komisji Edukacji Narodowej. Do jego najbardziej utalentowanych absolwentów należą: Adam Woch, Ewa Jabłczyńska i Bianka Szalaty, którzy koncertują na całym świecie. W roku 2023 otrzymał tytuł Honorowego Profesora Oświaty.
     

  • Marek Nosal

    Marek Nosal - muzyk, gitarzysta, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Aliny Gruszki (dyplom z wyróżnieniem w 1993). W roku 2006 uzyskał stopień doktora, w roku 2014 stopień doktora habilitowanego, a w roku 2022 tytuł profesora sztuki. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów gitarowych: w Zamościu (1988), Warszawie (1989), Krakowie (1990) i Tychach (1990). Zdobył również II nagrodę na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozycji na Gitarę Klasyczną za utwór Recytatyw i Aria (2001).
    Jako solista i kameralista oraz w koncertach z orkiestrą występował w kraju i za granicą. Koncertował m.in. z orkiestrami Filharmonii: Śląskiej, Lubelskiej, Częstochowskiej, Olsztyńskiej, NOSPR, orkiestrami kameralnymi: Aukso, Śląską, Camerata Impuls, Archetti oraz z Kwartetem Śląskim i Mucha Quartet. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych twórców, w tym kompozycji na gitarę i orkiestrę: Edwarda Bogusławskiego, Aleksandra Lasonia, Aleksandra Nowaka, Odysseasa Konstantinopoulosa i Szymona Gołąbka, a także licznych utworów kameralnych i solowych.
    Dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (m.in. kompozycji J.S.Bacha, A.Piazzolli oraz polskiej muzyki współczesna). Jest autorem publikacji „Twórczość kompozytorów polskich na gitarę solo po 1945 roku. Zagadnienia artystyczno – wykonawcze na wybranych przykładach” (2013) złożonej z książki i płyty CD, zawierającej premierowe nagrania kompozycji R.Haubenstocka-Ramatiego, J.E.Jurkowskiego, A.Krzanowskiego, P.Mossa, W.Szalonka i M.Nosala. W roku 2018 wydał solową płytę CD "In modo polonico" z utworami A.Tansmana, J.N.Bobrowicza i S.Mrońskiego. W 2024 roku ukazała się płyta CD „Il Tempo Passa” z muzyką Joanny Wnuk – Nazarowej, zawierająca nagranie kompozycji Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na 2 gitary i orkiestrę kameralną, dokonane przez Marka Nosala wraz z gitarzystą Jakubem Morozińskim oraz Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Yaroslava Shemeta.
    Marek Nosal jest profesorem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, pełni także funkcje dziekana Wydziału  Instrumentalnego oraz kierownika Katedry Gitary i Harfy. Jest również nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. M.Karłowicza w Katowicach. Jego uczniowie i studenci wielokrotnie zdobywali laury na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Często wyróżniany za osiągnięcia pedagogiczne, zapraszany do uczestnictwa w pracach jury konkursów gitarowych oraz do prowadzenia warsztatów i lekcji mistrzowskich. Został uhonorowany m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz dwukrotnie Nagrodą Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
    Od 2015 roku jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Śląska Jesień Gitarowa” i Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach.
    Marek Nosal gra na gitarach: Petr Matoušek, Karl-Heinz Roemmich, Leszek Gajdzik, Godin. Używa strun D’Addario.

     

  • Wiktoria Szubelak

    Wiktoria Szubelak – jedna z najbardziej utalentowanych polskich gitarzystek klasycznych, pedagog, doktor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.
    Debiutowała w wieku 16 lat w polskiej edycji Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków, występując w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie z Polską Orkiestrą Radiową,. Od tego czasu występowała na festiwalach i scenach Europy oraz Ameryki Południowej. W maju 2015 została zaproszona na IV Festival Europeo de Solistas w Caracas, gdzie wykonała „Fantazję dla szlachcica” Joaquina Rodrigo z Sinfonica Juvenil Teresa Carreño. Koncertowała również z orkiestrami Filharmonii Zielonogórskiej, Rzeszowskiej, Kaliskiej, Orkiestrą "Sinfonia Baltica" oraz Orkiestrą Teatro Regional del Maule w Chile.
    Koncertowała m.in. na XVII Festiwalu Entrecuerdas w Chile, IV Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym „GuitarFestPeru” w Limie, II Festival Internacional de Guitarra en La Ciudad Blanca w Sucre, V Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym „Cuerdas Al Aire” w Limie, XV Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym w Lambesc we Francji, City of Derry Guitar Festival oraz Ards Guitar Festival w Irlandii Północnej.
    Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko oraz studiów podyplomowych w Musikene w San Sebastián pod kierunkiem Marco Sociasa. Tytuł doktora sztuki uzyskała w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Kształciła się także u światowej sławy gitarzystów, takich jak Sergio i Odair Assad, Carlo Marchione, Marco Socias, Pavel Steidl czy Thomas Müller-Pering.
    Laureatka licznych konkursów gitarowych, dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych.
    Od kilkunastu lat angażuje się w edukację muzyczną – prowadzi własną szkołę muzyczną oraz Fundację Kulturalną Music Place, organizującą koncerty i warsztaty. Zarządza butikową agencją koncertową oraz wspiera muzyków w budowaniu ich kariery i działalności biznesowej. Jej misją jest nie tylko promowanie muzyki klasycznej, ale także pomaganie artystom w odnalezieniu stabilnej ścieżki zawodowej w branży muzycznej.