Katedra Pedagogiki Wokalnej
Katedra Pedagogiki Wokalnej jest jednostką sprawującą opiekę merytoryczną nad procesem kształcenia przyszłych śpiewaków w zakresie teatru operowego, operetki, musicalu i innych form wokalno-teatralnych. Jej celem jest wyposażenie studentów w możliwie szeroki wachlarz kwalifikacji pedagogicznych zdobywanych na studiach II stopnia. Do istotnych zadań Katedry należy opieka nad działalnością artystyczną i naukową pedagogów i studentów kierunku wokalistyka na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Filii UMFC w Białymstoku. W skład Katedry wchodzą pedagodzy posiadający znaczny dorobek w dziedzinie śpiewu operowego, liryki wokalnej, muzyki oratoryjno-kantatowej, muzyki dawnej oraz śpiewu ansamblowego.
Katedra Pedagogiki Wokalnej powstała z przekształcenia Zakładu Wokalistyki powołanego w 2010 roku (przemianowanego następnie na Zakład Pedagogiki Wokalnej w roku 2017). Kierownikiem Katedry w latach 2019-2024 był prof. dr hab. Cezary Szyfman, który od roku 2010, kierował także zakładami związanymi z kierunkiem wokalistyka). Na kadencję 2024-2028 kierownikiem Katedry wybrany został ad. dr hab. Piotr Zawistowski, prof. UMFC.
Tradycje budowania położonego na wschód od Wisły ośrodka kształcenia wokalnego działającego w strukturach UMFC istniały wiele lat przed powołaniem Katedry. Rozpoczęła je powołana w roku 2004/2005 klasa śpiewu solowego, która następnie funkcjonowała już w ramach międzywydziałowego kierunku, realizowanego wspólnie z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMFC. Jednostkę powołano z myślą o kształceniu młodych adeptów sztuki wokalnej na potrzeby tworzącej się wtedy nowej placówki – Opery i Filharmonii Podlaskiej. W roku akademickim 2016/2017 białostocka Filia UMFC uzyskała uprawnienia ministerialne do prowadzenia studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku wokalistyka.
Efektem wieloletniej pracy Katedry (a wcześniej – innych jednostek merytorycznych związanych z kierunkiem wokalistyka) jest obszerny dorobek artystyczny, na który składają się następujące przedsięwzięcia:
• realizacje form wokalno-teatralnych prezentowanych w różnych miejscach w Białymstoku (Sala Koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych przy ul. Podleśnej, Białostocki Teatr Lalek, Białostocki Ośrodek Kultury, Uniwersyteckie Centrum Kultury w Białymstoku) oraz w innych miejscowościach Podlasia: opera Flis (reż. Natalia Bobińska) oraz operetki Nocleg w Apeninach i Nowy Don Kiszot S. Moniuszki (reż. Paweł Chomczyk), opery Wesele Figara (reż. Paweł Aigner), Cosí fan tutte oraz singspiel Bastien und Bastienne (reż. P. Chomczyk) Wolfganga Amadeusa Mozarta, operetka Księżniczka Czardasza Imre Kálmána (kier. muz. Halina Teliga, przygotowanie aktorskie – P. Chomczyk, choreografia – Jacek Nowosielski), opera Aptekarz Josepha Haydna (reż. Barbara Redo-Dobber), opera Carmen Geroges’a Bizeta (reż. Wiesław Ochman), operę Don Pasquale Gaetana Donizettiego, musical Romana Czubatego Błękitny Zamek (reż. B. Redo-Dobber);
• realizacje inscenizowanych koncertów pieśni i innych gatunków muzycznych wg pomysłu i reżyserii dra hab. Pawła Chomczyka: Śpiewnik domowy (opieka wokalna – as. Olga Pasiecznik); Miłość i polityka, Muzyczny świat Gioacchina Rossiniego, Miłość i śmierć, Kantata o Kawie oraz TraLaLa – czyli w kręgu polskiej liryki wokalnej;
• cztery cykle koncertowe organizowane w Sali Koncertowej Filii UMFC w Białymstoku:
– Koncerty dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku
– Środowe Poranki Muzyczne
– Smyk w Uniwersytecie Muzycznym (koncerty dla dzieci)
– Scena Mistrzów – Mistrz i Uczeń (koncerty pedagogów i ich klas wokalnych);
• dwa cykle koncertowe autorstwa prof. Cezarego Szyfmana, kierownika artystycznego obu wydarzeń: Koncert na Głos i Obraz (Muzeum Podlaskie w Białostockim Ratuszu) oraz W kręgu Liryki Wokalnej (Kościół pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku);
• cykl koncertowy Studencka Scena Młodych, powołany z inicjatywy prof. dra hab. Cezarego Szyfmana, realizowany we współpracy UMFC z Operą i Filharmonią Podlaską w Sali Kameralnej Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku;
• koncerty w ramach corocznych białostockich imprez miejskich – Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki oraz Nocy Chopina;
• cykl koncertowy Salonik Chopina, powołany i kierowany artystycznie przez dr hab. Martę Wróblewską, realizowany we współpracy z Gminą Supraśl;
• koncerty organizowane we współpracy z PSM w Suwałkach;
• koncerty organizowane w Auli Magna Pałacu Branickich w Białymstoku oraz w Pałacu Branickich w Choroszczy;
• koncerty organizowane we współpracy z Białostockim Towarzystwem Śpiewaczym im. Stanisława Moniuszki w ramach Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia (opery Flis i Verbum nobile, kantata Milda, operetka Loteria);
• Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski „Aria i pieśń wieczorna”, organizowany we współpracy z Białostockim Towarzystwem Śpiewaczym im. Stanisława Moniuszki w ramach XIV Moniuszkowskiego Festiwalu „Cztery pory roku 2017”.
Z inicjatywy Katedry w białostockiej Filii UMFC organizowane były seminaria wokalne prowadzone przez wybitnych artystów śpiewaków: Kazimierza Pustelaka, Jerzego Artysza, Piotra Kusiewicza, Krystynę Szostek-Radkową, Leonarda Andrzeja Mroza, Urszulę Kryger, Olgę Pasiecznik, Józefa Fraksteina, Jacka Laszczkowskiego, Jolantę Janucik, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Włodzimierza Zalewskiego, Ewę Iżykowską-Lipińską.
Katedra była także organizatorem kolejnych edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej pt. Wyzwania Współczesnej Pedagogiki Wokalnej. Współorganizowała także Ogólnopolską Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. Kształcenie przyszłych dyrygentów, instrumentalistów i wokalistów w aspekcie pracy pianisty-korepetytora.
Członkowie Katedry publikują albumy płytowe, są także autorami artykułów naukowych publikowanych w wydawnictwach książkowych.