Katedra Muzyki Kościelnej
Działająca na Wydziale Katedra Muzyki Kościelnej (powołana jednogłośnie uchwałą Senatu UMFC z dnia 19 marca 2019 roku) czuwa nad prawidłową realizacją dydaktyki przedmiotów kierunkowych, sprawuje opiekę merytoryczną nad działalnością artystyczną oraz prowadzi badania naukowe w zakresie wykonawstwa i teorii muzyki kościelnej. Katedra koordynuje i umożliwia odbywanie praktyk artystycznych obejmujących praktyki estradowe w zakresie gry na organach (czynne uczestnictwo w koncertach) i dyrygentury (hospitacje, praca z zespołem, publiczne poprowadzenie utworu) oraz praktyki muzyczno-liturgiczne w zakresie: mszy przedsoborowej i posoborowej w języku łacińskim, akompaniamentu liturgicznego (hospitacje, akompaniament do odpowiedzi i dialogów mszalnych oraz pieśni, improwizacja organowa w ramach liturgii), przygotowania i organizacji uroczystej liturgii, scholi gregoriańskiej, animowania śpiewu zgromadzenia (kantor) i wykonywania śpiewów międzylekcyjnych (psałterzysta). Forma praktyk została zatwierdzona przez Radę Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca na posiedzeniu w dniu 17.01.2011 r. Na tym samym posiedzeniu został ustalony kształt egzaminów dyplomowych licencjackich i magisterskich.
Do 2019 roku działał Zakład Muzyki Kościelnej, który powstał w związku z powołaniem w roku aka-demickim 2009/2010 studiów na kierunku unikatowym muzyka kościelna. Pierwszym kierownikiem zakładu był ks. prof. dr Kazimierz Szymonik, w latach 2012-2020 funkcję tę pełnił dr hab. Piotr Wil-czyński, prof. UMFC, a obecnie pracami katedry kieruje dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC.
W ramach Wydziału Muzyki Kościelnej działają zespoły:
• Zespół Wokalny Kierunku Muzyka Kościelna
• Schola Gregoriana Universitatis Musicali Friderici Chopin
Współpraca:
• Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti
• Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński
• Chór Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
• Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Zakres badań prowadzonych przez pracowników Katedry:
• stylowość wykonawstwa muzyki organowej różnych epok,
• problemy wykonawcze muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej o tematyce sakralnej,
• zagadnienia akompaniamentu organowego do katolickich i protestanckich pieśni kościelnych,
• fizjologiczne podstawy śpiewu liturgicznego,
• historia polskiej muzyki liturgicznej, możliwość wykorzystania poszczególnych dzieł w liturgii,
• interpretacja śpiewu gregoriańskiego w oparciu o najstarsze dostępne źródła adiastematyczne,
• semiologia gregoriańska, modalność, semiomodalność, semioestetyka, Bewegungstendenz.