Katedra Muzyki Kościelnej
Katedra Muzyki Kościelnej działająca na Wydziale Muzyki Kościelnej została powołana do istnienia uchwałą Senatu UMFC 19 marca 2019 roku. Jednostka czuwa nad prawidłową realizacją dydaktyki przedmiotów kierunkowych, sprawuje opiekę merytoryczną nad działalnością artystyczną oraz prowadzi badania naukowe w zakresie wykonawstwa i teorii muzyki kościelnej. Członkami katedry są rozpoznawalni w kraju i zagranicą artyści czynnie zaangażowani w wykonawstwo muzyki sakralnej: wokalnej (w tym monodycznej i polifonicznej), instrumentalnej, a także wokalno-instrumentalnej oraz improwizacji organowej. Wcześniej, w latach 2009-2019, w UMFC działał Zakład Muzyki Kościelnej, którego pierwszym kierownikiem był ks. prof. dr Kazimierz Szymonik, a w latach 2012-2020 funkcję tę pełnił dr hab. Piotr Wilczyński, prof. UMFC. Obecnie pracami katedry kieruje dr hab. Ireneusz Wyrwa, prof. UMFC.
Katedra Muzyki Kościelnej organizuje od 2012 roku Międzynarodowe Sympozjum Naukowe „Thesaurus Musicae Sacrae”, na które zapraszani są specjaliści z całego świata. Do tej pory jako prelegenci wystąpili (stopnie i tytuły odnoszą się do roku wystąpienia na Sympozjum): ks. prof. Alberto Turco (PIMS, Rzym/Werona), prof. Nino Albarosa (PIMS, Rzym/Cremona), ks. prof. dr Kazimierz Szymonik (UKSW Warszawa), prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak (AMKL Wrocław), dr hab. Ireneusz Wyrwa (KULJPII Lublin), dr hab. Andrzej Szadejko (AM Gdańsk), dr Karolina Mika (UMFC Białystok), kw. I st. Agata Sapiecha (UMFC), dr Bartosz Jakubczak (UMFC), dr Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa (UMFC), dr Alberto Cebolla Royo (Salamanca, Conservatorio Superior), ks. dr hab. Paweł Sobierajski (AM Katowice), ks. dr Mariusz Białkowski (AM Poznań), dr Waldemar Gawiejnowicz (AM Poznań), dr hab. Włodzimierz Wołosiuk (ChAT Warszawa), dr Sławomir Bronk (AM Gdańsk), prof. dr Maria Wacholc (UMFC), ks. dr hab. Kazimierz Dąbrowski (AM Bydgoszcz), prof. dr hab. Wiesław Delimat (UPJPII Kraków), doc. Dalibor Miklavčič (Lubljana), dr Mariusz Pucia (UO Opole), mgr Emilia Dudkiewicz (UMFC), prof. dr hab. Sławomir Kamiński (AM Poznań), dr Zuzana Zahradniková (Ružomberok), prof. dr hab. Mariusz Kończal (UKW Bydgoszczy), prof. Jaroslav Tůma (Praga), dr hab. Bogdan Narloch (AS Szczecin), dr Zbigniew Stępniak (Olsztyn), dr hab. Monika Mielko-Remiszewska (UMCS Lublin), mgr Monika Dąbrowska-Beuzelin (Rouen), dr Jakub Kwintal (AM Bydgoszcz), dr hab. Janka Bednáriková (Ružomberok), dr hab. Jakub Kubieniec (UJ Kraków), prof. dr hab. Bogusław Grabowski (AM Gdańsk), prof. dr hab. Władysław Szymański (AM Katowice), ks. dr hab. Robert Tyrała (UPJPII Kraków), dr Bogusława Filipowicz (UW Warszawa), dr hab. Miłosz Aleksandrowicz (KULJPII Lublin), prof. Ulrich Walter (Graz), David Homolya (Węgry), dr Maciej Zakrzewski (AM Gdańsk), dr hab. ks. Grzegorz Poźniak (UO Opole), prof. Enrico Miaroma (Trento), dr Krzysztof Lukas (AM Katowice), dr hab. Susi Ferfoglia (UPJPII Kraków), dr Tomasz Głuchowski (AMKL Wrocław), dr Tamas Bodiss (Budapeszt), mgr Laine Tabora (PIMS Rzym), mgr Beata Baublinskienė (LMTA Wilno), dr hab. Marzena Michałowska (AM Poznań), dr Filip Presseisen (UPJPII Kraków), ks. dr Wiesław Hudek (AM Katowice), dr hab. Marek Pilch (AM Katowice), dr Tomasz Górny (UW Warszawa), dr hab. Mariusz Mróz (AM Bydgoszcz), dr Jarosław Tarnawski (AM Poznań), mgr Szymon Jakubowski (Lipsk), prof. dr hab. Marcin Szelest (AMKP Kraków), dr Alessandra Fiori (Bolonia), dr Luisa Nardini (Texas), prof. dr Franz Karl Praßl (PIMS Rzym), dr Agnieszka Budzińska-Bennett (Freiburg), dr Svitlana Huralna (Krzemieniec), mgr Živilė Tamaševičienė (LMTA Wilno), dr Michał Duźniak (AM Katowice), mgr Maria Krajewska (Graz), dr hab. Jadwiga Kowalska (KUL Lublin), dr Daniel Prajzner (AMKP Kraków), prof. Gabriel Margheri (Lyon), dr Réka Miklosz (Graz), dr hab. Krzysztof Michałek (AMKP Kraków), dr Artur Szczerbinin (AMKP Kraków), dr Marek Fronc (AMKL Wrocław), prof. Stefan Baier (Ratyzbona).
W roku 2017 Katedra we współpracy z Wydziałem Muzyki Kościelnej zainaugurowała serię wydawniczą „Thesaurus Musicae Sacrae” (redaktor naukowy prof. dr hab. Michał Sławecki). Publikacja jest pokłosiem międzynarodowych sympozjów naukowych na temat muzyki sakralnej, platformą wymiany poglądów i spojrzeń na muzykę towarzyszącą obrzędom liturgicznym w kontekście jej historii, teraźniejszości i przyszłości. Aby utrzymać najwyższy poziom naukowy, seria wydawnicza poddawana jest co najmniej podwójnej recenzji w trybie blind review. Wśród autorów artykułów opublikowanych do tej pory są: ks. Alberto Turco, Nino Albarosa, Franz Karl Praßl, Thomas Forrest Kelly, Juan Carlos Ascensio Palacios, Alberto Cebolla-Royo, Jakub Kubieniec, ks. Waldemar Chrostowski, Wiesław Delimat, Piotr Wilczyński, Jan Węcowski.
Od 2023 roku Katedra i Wydział z ramienia UMFC włączają się we współorganizację Letniej Akademii Improwizacji Organowej w Cieszynie (kierownictwo artystyczne i organizacyjne dr hab. Michał Markuszewski, dr Damian Skowroński). To wydarzenie cykliczne o charakterze transgranicznym (Polska/Czechy), w czasie którego odbywają się kursy improwizacji organowej oraz koncerty improwizacji organowej. Do tej pory zajęcia prowadzili: Wolfgang Seifen (Niemcy), Gerben Mourik (Holandia), Tomasz Orlow, Michał Markuszewski, Krzysztof Urbaniak, Damian Skowroński, Szymon Jakubowski.
Zakres badań naukowych i artystycznych prowadzonych przez pracowników Katedry:
• stylowość wykonawstwa muzyki organowej różnych epok,
• różnorodność stylistyczna budownictwa organowego w ujęciu regionalnym i historycznym,
• problemy wykonawcze muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej o tematyce sakralnej,
• zagadnienia akompaniamentu organowego do katolickich i protestanckich pieśni kościelnych,
• fizjologiczne podstawy śpiewu liturgicznego,
• historia polskiej muzyki liturgicznej, możliwość wykorzystania poszczególnych dzieł w liturgii,
• interpretacja śpiewu gregoriańskiego uprawdopodobniona historycznie w oparciu o najstarsze istniejące źródła adiastematyczne,
• semiologia gregoriańska, modalność, semiomodalność, semioestetyka, Bewegungstendenz i inne zjawiska dotyczące organizacji rytmu wewnętrznego śpiewu gregoriańskiego,
• polskie źródła muzyki sakralnej w kraju i za granicą,
• muzyka w liturgii zakonnej (paulini, bernardyni, dominikanie, benedyktyni, cystersi).